PDA

View Full Version : Eminence Cannabis Rex of Celestion V30 in een Blues Deluxe?



hs0504
9 januari 2012, 18:07
Heeft er iemand ervaring met een Eminence Cannabis Rex speaker of V30 in een Blues Deluxe of HotRod?
De Blues Deluxe kan nogal schel klinken op hogere volumes (of 'Harsh', 'Ice Pick' om er maar eens wat engelse termen tegenaan te gooien). Gedeeltelijk is dat wel te corrigeren door Treble/Presence fors terug te draaien maar perfect is dat niet. Met een dergelijke speaker zou dat probleem te ondervangen zijn lees ik hier en daar. Kan iemand dat bevestigen. Of zijn er wellicht suggesties voor andere speakers? De V30 wordt in dat verband bv ook wel genoemd.

kassie
9 januari 2012, 18:20
Ik weet het niet 100% zeker maar was de Cannabis Rex niet een kopie van de befaamde Tone Tubby's die o.a. Santana ook gebruikt? Heb er goede verhalen over gehoord..

StevenStrat
9 januari 2012, 21:03
mijn ervaring met die amp (heb m een jaartje gehad), is dat hij zowel schetterend hoog als boomy bass heeft.

Ik denk niet dat een V30 daar veel bij gaat helpen. Eminence ben ik geen fan van.

Je kan eens kijken naar de Jensen Neo tornado speakers. vergelijkbaar met de EVM12L's, die ideaal gevoiced zijn voor deze amp, 'silky' highs en strak laag.
En ze zijn goedkoper en licht (weliswaar ten koste van wat klankverschil tov de EVM12L)

Bijl
10 januari 2012, 10:14
Ik heb geen Blues Deluxe, maar wel de V30 uit mijn Mesa F-50 vervangen voor een EVM12L. (Mede op aanraden van StevenStrat :))

Met Celestion V30: Boomy laag en lage "icepick" drempel, dus behoorlijk schel. Een V30 hoort in een 2x12 of 4x12 closed back te zitten en nergens anders, naar mijn mening.

Met Electro Voice EVM12L: Laag is ongehoord strak voor een 1x12 open back combo, en ik kan nu eindelijk mijn hoge tonen knop en de preset eq boost van de F-50 gebruiken. Die stonden eerst dicht/uit. De EVM12L is meer neutraal van klank. Feedback klinkt ook muzikaler en beter beheersbaar.

Wat betreft klank kan de EVM12L wel geschikt zijn voor wat jij wil, ik wil er wel op wijzen dat de EVM12L een andere response heeft op je spel, hij is heel direct. Door de grotere magneet en belastbaarheid van 200 (!) Watt trekt de magneet wat harder aan de spoel. Een EMV12L is behoorlijk dik, hij past niet zomaar in elke combo en weegt 4 kilo meer dan een V30. Ik heb 'm front-loaded moeten monteren om niet de buizen van de eindtrap te raken.

Links de V30, rechts de EVM12L:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/guitars/100_6891.jpg

Hoe dan ook, een V30 raad ik zowieso af en wellicht heeft StevenStrat weer gelijk en zijn die Jensen Neo tornado speakers of een EVM12L wel geschikt voor jou....

kassie
10 januari 2012, 15:24
Voor een vergelijkbare EVM12L type zou een Eminence Delta Pro ook kunnen.. scheelt weer wat centen..

hs0504
10 januari 2012, 17:52
Bedankt voor jullie reacties. Met name over die V30, ik had er al bijna 1 gekocht. Blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik vrees dat die EV en Delta niet passen, als ik het zo bekijk gaat het moeilijk worden een grotere speaker te plaatsen. Die Jensen lijkt me wel wat, daar ga ik zeker even naar kijken.
Wat ik opmaak uit jullie reacties is dat het wel degelijk nuttig kan zijn om te experimenteren met andere speakers. Als ik het bericht van Bijl lees is er meer dan een marginale verbetering mogelijk. Is dat ook jullie indruk?


mijn ervaring met die amp (heb m een jaartje gehad), is dat hij zowel schetterend hoog als boomy bass heeft.
Ik ben het met je eens dat er betere versterkers zijn. Die boomy bass vind ik overigens wel meevallen (ik heb eerder overigens een HotRod gehad die dat wel heel sterk had), dat schelle dunne hoge geluid bij hoge volumes is verder ook nog wel redelijk te temmen met Treble/Presence maar verbijsterend goed wordt het daarmee niet. Vind het wel een prettige versterker: niet te zwaar, niet te groot, niet te duur, mooi clean op 'normale' volumes, betrouwbaar.

kassie
11 januari 2012, 00:09
Ja speakers maken een vrij groot verschil.. vergelijk het maar met de oordopjes van een Iphone of de hema t.o.v. goede oordopjes van Bose/Philips/Sennheiser.. etc etc..

Heb er ondertussen aardig wat versleten en er zit nogal verschil in de audiokwaliteit... Zo is het bij gitaarspeakers dus ook.. ieder een eigen karakteristiek..

Als je de versterker te schel vind dan zou ik een ietwat warmere/doffere speaker nemen... die brengt het hoge frequentiebereik wat terug zodat je wat meer met de knoppen van de versterker kan spelen. (Dat is wel mijn ervaring geweest met de switch van V30 naar Eminence DP12A). Voorheen presence uit en treble op standje 4.. nu vaak presence op de helft en treble op 6 en een veel gebalanceerder geluid imho.

Ander type voorversterker buisjes kunnen ook helpen.. JJ's helpen over het algemeen om de mids wat naar voren te laten komen.. ze klinken wat warmer dan bijvoorbeeld Electro Harmonix of Tungsol.. alhoewel ik persoonlijk geen fan ben van deze buisjes omdat ik vind dat ze het leven nogal uit een amp zuigen. Doch als er teveel leven in de brouwerij is, dan kan het wel gewenst zijn om de boel wat te temperen. Eentje in de v1 kan al wonderen doen.

En de toonknop van de gitaar is ook niet geheel onbelangrijk. Persoonlijk houdt ik ervan om de versterker iets te extreem af te stellen bij gitaarknoppen op 10.. om zodoende met volume en toonregeling wat te compenseren.. Ik vind dat je dan een rijker pallet hebt om mee te schilderen zegmaar.

Ipv de Eminence Delta Pro is er ook de Delta Lite met vergelijkbare karakteristiek... alleen niet de zware metalen behuising eromheen.. dat moet vast passen. Ik geloof dat ze ook genoeg soundsamples op de eminence site hebben.. Celestion ook trouwens.. gewoon vergelijken t.o.v. de V30...

Dan nog een laatste opmerking... een beamblocker werkt ook uitstekend, en heb je een stuk meer spreiding..

reden voor Edit: Kleine toevoeging.

Little Jay
11 januari 2012, 10:06
En de toonknop van de gitaar is ook niet geheel onbelangrijk. Persoonlijk houdt ik ervan om de versterker iets te extreem af te stellen bij gitaarknoppen op 10.. om zodoende met volume en toonregeling wat te compenseren.. Ik vind dat je dan een rijker pallet hebt om mee te schilderen zegmaar.


+1!! Het verbaast me altijd hoe weinig gitaristen hun tone-knop gebruiken.

Ik heb ook een Blues Deluxe. Ik heb er een tijdje 2 stuks Jensen P10R ingehad en dat was voor wat ruigere tonen echt te gek: bass-boom onder controle en een heel mooi zangerig hoog. Door de mindere efficientie breekt de amp (nog) sneller op, maar wel mooi. Ze prikten ook heel goed door de mix.

Nu ik weer terug ben naar jazz heb ik er weer gewoon de Eminence in en dat bevalt prima. Ik heb ook geëxperimenteerd met verschillende buisjes in de V1-positie en dat doet inderdaad vrij veel! (ik ben geloof ik uiteindelijk uitgekomen bij een 12AX7 waar enkel "made in China" op staat ?!?!).

dml
11 januari 2012, 11:04
Voor een vergelijkbare EVM12L type zou een Eminence Delta Pro ook kunnen.. scheelt weer wat centen..

Nooit doen, de Delta Pro lijkt voor geen centimeter op de EVM12L. Alle directheid, volheid, ga zo maar door, van de EVM12L heeft de Delta Pro absoluut niet.

Misery Signals
12 januari 2012, 10:32
Ga als je een V30 te schel vindt, voor de Eminence Governor.
Vintage 30 sound en feel, maar veel gebalanceerder. Hoog is meer afgeroomd. En ook nog eens niet zo duur.

http://www.soundwavesmm.com/governor_s.jpg

MS

hs0504
12 januari 2012, 19:04
Bedankt voor alle reacties. Als ik julie voorstellen google en afzet tegen de Cannabis Rex komt die laatste steeds als 'donkerste' uit de bus (voor zover je de reviews mag geloven). Ik denk dat ik daar dus maar mee begin. Misschien ook nog wel gelijk een beamblocker er voor.

crapton
12 januari 2012, 19:28
Ik heb een 212 closed back met V30's met Weber beamblockers. Absoluut niet icepicky schel enz, maar kan wel fel zijn (duidelijk, helder).

Belangrijk bij een V30 is dat de speaker goed los gespeeld wordt. In het begin klinkt ie mager en schel. Beamblocker zeker aanbevolen.

In mijn combo heb ik een Peavey Scorpion Plus gezet, lijkt wel wat op die EV speaker. Misschien is er 2e hands nog aan te komen tegen zacht prijsje. Is op gehoor wat minder fel dan de V30. Wat romiger zeg maar. Heb er desondanks een beamblocker van Tubetown voor gezet, die overigens iets minder maar ook goedkoper is dan de echte Weber. Ik merk dat de beamblockers erg prettig zijn live, ook al beweeg je je kan jezelf goed horen ZONDER veel verschil in geluidskleur en volume. De beam is grotendeels weg (ja hehe!).

Voor je speakers gaat wisselen zou ik eerst eens een echte beamblocker installeren. Dit kan al heel veel helpen!!

Verder zeker zijn dat je speaker is losgespeeld: zet je amp in de garage met een mp3 speler op flink volume en bas op een matras of demping en laat m een paar uur flink werken. Dan nog een paar keer live of repeteren en dan kom je aan wat de speaker echt doet.

StevenStrat
14 januari 2012, 20:56
Ik heb een 212 closed back met V30's met Weber beamblockers. Absoluut niet icepicky schel enz, maar kan wel fel zijn (duidelijk, helder).

Belangrijk bij een V30 is dat de speaker goed los gespeeld wordt. In het begin klinkt ie mager en schel. Beamblocker zeker aanbevolen.

In mijn combo heb ik een Peavey Scorpion Plus gezet, lijkt wel wat op die EV speaker. Misschien is er 2e hands nog aan te komen tegen zacht prijsje. Is op gehoor wat minder fel dan de V30. Wat romiger zeg maar. Heb er desondanks een beamblocker van Tubetown voor gezet, die overigens iets minder maar ook goedkoper is dan de echte Weber. Ik merk dat de beamblockers erg prettig zijn live, ook al beweeg je je kan jezelf goed horen ZONDER veel verschil in geluidskleur en volume. De beam is grotendeels weg (ja hehe!).

Voor je speakers gaat wisselen zou ik eerst eens een echte beamblocker installeren. Dit kan al heel veel helpen!!

Verder zeker zijn dat je speaker is losgespeeld: zet je amp in de garage met een mp3 speler op flink volume en bas op een matras of demping en laat m een paar uur flink werken. Dan nog een paar keer live of repeteren en dan kom je aan wat de speaker echt doet.
even melden dat deze tip niet zo gezond is, gitaarspeakers zijn geen hifispeakers en zijn niet ontworpen om de grote excursie van bas aan te kunnen, maw op hoog volume beschadigt dit je speaker.

Aan een variac hangen of een gitaarloopje laten spelen in een beter alternatief. of gewoon spelen lijkt met nog het meest voor de hand liggend.

SvennStar
15 januari 2012, 10:38
Ga als je een V30 te schel vindt, voor de Eminence Governor.
Vintage 30 sound en feel, maar veel gebalanceerder. Hoog is meer afgeroomd. En ook nog eens niet zo duur.

http://www.soundwavesmm.com/governor_s.jpg

MS +1 ik heb deze met een paar jensens vergeleken en deze kwam er het beste uit!

hs0504
3 februari 2012, 19:19
Even een kleine update voor de geinteresseerden.

Tegen de adviezen hier in, heb ik vorige week een V30 in m'n blues deluxe geplaatst. De speaker kon ik voor een mooi prijsje op de kop tikken dus baat het niet, schaadt het ook niet.
Gisteren op redelijk volume gerepeteerd. Goed strak geluid, wat compacter als de stock speaker en minder schel (een meer vet hoog.. kan dat?). Maar inderdaad, veel meer laag als de oorspronkelijke speaker. Nou is dat nog wel te corrigeren met de toonregeling maar dat 'boomy' karakter kreeg ik er niet uit.
Kortom, de stock speaker er weer ingezet, maar nu met een beam blocker er voor. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Ik zal vanaf nu beter luisteren naar jullie adviezen....