PDA

View Full Version : Mandoline vraag



MrMusic
9 januari 2012, 17:08
Hoi Gitaarnet,

Ik heb even een vraagje.
Ik wil graag een mandoline kopen en zit te twijfelen tussen twee types:

-Ibanez M510-E (BS)
-Fender FM52

Ik heb nog nooit mandoline gespeeld, maar wil eigenlijk wel meteen één van goede kwaliteit hebben. Hier heb ik veel over gehoord, vandaar.

Hebben jullie misschien nog andere ideeën/types en/of informatie over deze mandoline's?

Een mandoline met element rond de 200 euro...
Geen idee of dit mogelijk is, haha!;)

Alvast vriendelijk bedankt!

Sander

Mr.Fingers
9 januari 2012, 23:26
Ik zou met zo'n beperkt budget gaan voor een mandoline zonder element (meer geld voor het instrument zelf), en daar later een piezo in (laten) installeren. Volgens mij heeft uw favoriete moderator hendrix2 die Fender, en is hij daar, gezien de prijs, toch vrij content van. En toen kocht hij een Gibson A00, en alles was om zeep :D

RB-1
10 januari 2012, 00:52
Ik ben - na de mandolinebanjo van mijn vader- ooit begonnen op een Ibanez A-model van 195 gulden en die deed het meteen.....:crazyhappy:
Vele mandolines later kom ik tot de conclusie dat het heel veel instrument voor het geld was.
Maar toen ik sommige mandolines van anderen hoorde, die daar minstens het dubbele voor betaald hadden, mocht ik concluderen, dat ik flink geluk had gehad.
Dat zal nu niet anders zijn.
De meeste mandolines van rond de 200 Euro zijn puur brandhout, maar er kan altijd iets heel behoorlijks tussen zitten.....
Dit (http://www.hboetzkes.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=201&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=7) zou bijvoorbeeld zomaar iets kunnen zijn... Zeker weten doe ik dat pas als ik 'm in mijn handen heb gehad.
Voordeel is wel dat deze zaak wel verstand heeft van mandolines, waar dat in de meeste winkels, die je eerst door een woud van Stratocasters heen laten waden om bij de mandoline(s;)) te komen, volslagen afwezig is.....

piker
10 januari 2012, 08:30
http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Gitaren/Mandolines/Ortega-RMAE20LBK-Lefthand-Mandoline-Black-inkl.-Bag/art-GIT0015245-000

Ik heb deze besteld. Linkshandig ben je toch beperkt qua keuze.

dwaajt
11 januari 2012, 13:59
Zou je je bevindingen kunnen posten?

piker
11 januari 2012, 15:44
Ik heb ze deze middag aangehad. Ziet er gelikt uit. Tot in de puntjes afgewerkt. Geen scherpe fretrandjes enzo. Ze klinkt geweldig! Ook versterkt. Er is een volume knop en een toon knop. Je kunt ze heel mooi laten klinken. Echt ne meevaller! En mijn dag is goed!

RB-1
12 januari 2012, 13:43
Kunnen we een opname verwachten? akoestisch & elecrisch....

piker
12 januari 2012, 15:35
Ik zal vanavond eens iets inspelen. Ik speel nog maar een goede dag mandoline dus verwacht geen wonderen. Maar mss krijg je dan een idee hoe ze klinkt.

RB-1
3 mei 2012, 11:25
Wonderen niet, nee.
Maar zo lang hoeft dat opnemen toch ook weer niet te duren?

RB-1
9 juli 2012, 15:19
Waar blijft die opname nou? :???:

Rowdy Prins
28 januari 2013, 21:36
Ik heb die ibanez en ik kan je vertellen dat die echt fantastisch is. Ik ben helemaal weg van het geluid. Ik heb hem vergeleken met duurdere mandolines, maar deze beviel mij toch beter. my 2 cents.
Rowdy :harmony:

RB-1
30 januari 2013, 12:28
Ik heb die ibanez en ik kan je vertellen dat die echt fantastisch is. Ik ben helemaal weg van het geluid. Ik heb hem vergeleken met duurdere mandolines, maar deze beviel mij toch beter. my 2 cents.
Rowdy :harmony:Ook hier: maak eens een opname dan hebben we vergelijkingsmateriaal.
Als 'ie in de buurt komt van bijvoorbeeld deze http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F_CKeb2gPQ8#t=707s
(even laten doorlopen tot de mandoline break, heb je zowel een idee over backup als solo), dan heb je iets bijzonders.
Anders zal 'ie heus niet slecht zijn, maar 'there will be room for improvement'.
Dit nummer zit trouwens vol met goed studiemateriaal. Voor dat het mij zo lukt zijn we zeker 150 jaar verder....:seriousf:

Rowdy Prins
30 januari 2013, 16:55
Ook hier: maak eens een opname dan hebben we vergelijkingsmateriaal.
Als 'ie in de buurt komt van bijvoorbeeld deze http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F_CKeb2gPQ8#t=707s
(even laten doorlopen tot de mandoline break, heb je zowel een idee over backup als solo), dan heb je iets bijzonders.
Anders zal 'ie heus niet slecht zijn, maar 'there will be room for improvement'.
Dit nummer zit trouwens vol met goed studiemateriaal. Voor dat het mij zo lukt zijn we zeker 150 jaar verder....:seriousf:
Wat een gaaf filmpje! De ibanez van mij klinkt wat helderder dan die in dit filmpje (zal misschien ook komen omdat de meeste mandoline spelers dikke plectrums gebruiken en ik .60 :P ). Uiteraard komt er ook een deel smaak bij kijken. Ik zal eens kijken of ik tijd heb om een opname te maken binnenkort. Ik ben alleen nog niet zo fantastisch :P Het geluid is iig niet hetzelfde als die in dit filmpje. Niet beter of slechter, maar wel anders.
Rowdy :harmony: