PDA

View Full Version : tip voor volume instellingen van patches van multi effect pedalen



harrie-beton
9 januari 2012, 15:57
Ik heb sinds 3 weken een POD HD PRO. De patches zijn niet compatibel met de vorige POD omdat in de pod hd de m13 effecten zijn verwerkt.

Veel gitaristen die ik ken met multi-effect pedalen hebben vaak opstart problemen met het maken van patches. Iedere patch heeft zijn eigen volume en dat kan lelijke verschillen opleveren.
Ik test dat meestal op gehoor maar dat is nogal een werk als je zoals ik meer dan 12 patches gebruikt op een avond.

Ik gebruik een truuk met DB meter waarbij de volumes op mijn gehoor gelijk klinken. Mijn DB meter is van Brennenstuhl.

1. Stel de DB meter op een statief in voor de amp. Speel voluit gitaar op een patch en leest het volume uit, bv 79 DB.
2. Pak CD of mp3 speler met regelbaar volume. Sluit deze aan op de input. Draai volume open met een CD met ruis (ik gebruik test cd) en zorg dat deze ook 79 db is.
128 bitrate MP3 mag ook omdat een gitaar amp toch niet boven de 15 khz komt.
3. Blader nu door je patches en laat de ruis op alles ook 79 DB zijn.

Tips of kritiek, let me now.

Harrie

DemolitionColorScheme
9 januari 2012, 16:24
Okay ... is dit nu voor thuis of voor live? Want voor live heeft dit natuurlijk totaal geen toegevoegde waarde. Of je dB counter nu op 79 staat of 89, het gaat er uiteindelijk om hoe je in de mix ligt. Heeft dan meer te maken met EQ, plaatsing in de track dan volume zelf.

Anyways, als dit voor thuis is en het werkt prima voor je, dan prima. Maar voor live is het eigenlijk simpel:
- in de repetitieruimte per patch alles goed afstellen. Zorg dat je meerdere basissounds hebt, bijv. clean en gain en zorg dan dat je per patch genoeg headroom hebt om alsnog te kunnen boosten als dat nodig is of als je in een andere patch weer meer volume nodig hebt of netjuist minder omdat je een 3e achtergrond partij speelt.

Het kan vaak zo zijn dat je ergens nu netjuist met je theoretische 79dB er niet doorheen komt omdat er een toetsenpartij opeens 'in de weg zit' of dat de partijen van je bandleden op dat punt allemaal ook harder of zachter gaan. Het voordeel van deze multi-Fx units is nu netjuist dat je ervoor kunt zorgen dat je overal exact de goede plaatsing kan vinden. Ik heb geen 1 patch die dezelfde volumes heeft. Het gebeurt vaak dat ik per 4 maten bijv. een patch inklik die een kleine boost heeft, wat we allemaal doen, waar we dynamisch gezien allen naar een piek gaan. Handig, netjuist. Zulke dingen moet je dus gewoon in de repetitieruimte doen, op gig-volume, wat sowieso een stuk meer zal zijn dan 79dB. ;)

piezo
9 januari 2012, 16:37
Ik ben het wel met DCS eens. Het kan nooit meer zijn dan een grove voorinstelling.
En gebruik je witte of roze ruis als vergelijkingsbron?

peter_heijnen
9 januari 2012, 17:11
Ik maak er uit op dat je het al live gebruikt hebt, regel je dan verder niets bij en ben je tevreden met alle verhoudingen?

Ipv een cd met ruis zou je ook met een looper aan de slag kunnen, riffje inspelen en loopen. Het zal met meten iets meer natte vinger werk zijn maar goed genoeg om verhoudingen te kunnen checken.

apekop
10 januari 2012, 10:43
Mijn ervaring is dat als je de patches thuis precies goed afstelt qua volume, dat het live toch weer heel anders is. Zelfs bij een repetitie is het weer anders dan bij een optreden. En zelfs per optreden kan het verschillen, vanwege de akoestiek van de ruimte.

Dus het beste is om altijd een volume pedaal bij de hand (in dit geval bij de voet) te hebben en steeds je volume in de gaten te houden bij het wisselen van patches.

joeyonfire
11 januari 2012, 10:17
Volume's van patches heb ik thuis ook al vaker op gehoor ingesteld. Als je dan vervolgens in de repetitieruimte staat klopt daar vaak geen zak meer van.

Voor mijzelf stel ik het volume wel tijdens repetities bij. Dat werkt voor mij in ieder geval het beste. .Ik gebruik dan ook maximaal 5 patches