PDA

View Full Version : Singlecoils en afstand er tussen



lindstrom
9 januari 2012, 16:20
Je ziet het wel eens, 24 frets gitaren met HSS waarbij de 2 singles toch wel dicht bij elkaar zitten.

Mijn vraag is nu, hoe dicht kun je ze bij elkaar zetten zonder dat het problemen opleverd?

laten we uitgaat van 5mm tussenruimte. pickups parallel geschakeld.

wat kan ik verwachten?

wellicht plaatje lood of koper tussen de 2 singles als zijnde "schotje" om interferentie te voorkomen?

Terminus
9 januari 2012, 16:30
Je kan er 8 tegenelkaar zetten en dan is er niks aan de hand, elementen zenden geen signaal uit.

lindstrom
9 januari 2012, 16:41
maar het blijven magneten, als je die tegen elkaar zet zal er zeker iets veranderen in het magnetische veld. je kunt ze voelen duwen als je er 2 tegen elkaar zet..

lcvanderhelm
9 januari 2012, 17:45
Dat is volgens mij meer een strooiveld.

lindstrom
9 januari 2012, 20:34
ok, het idee is namelijk 2x een seymour duncan SSL4 in een humbucker raampje.

Onder een zwart kapje.

Terminus
10 januari 2012, 01:52
Dat kan, al moet je er dan wel voor zorgen dat je geen Stratelementen met een driehoekige baseplate hebt, anders past het niet. Lace maakt humbuckers die bestaan uit twee single coils, net als Seymour Duncan. Eigenlijk is een humbucker ook een combinatie van twee single coil elementen. Er zijn ook humbuckers met 3 of 4 spoelen, dus eigenlijk is er geen limiet aan het aantal spoelen dat je in een ruimte stopt, behalve dan wat past.

Kingfisher
10 januari 2012, 09:54
Waarom zou je dat in godsnaam doen? 2 singlecoils op dezelfde plaats gaan nml net hetzelfde klinken. Of je zou ze gespiegeld moeten plaatsen, waardoor ze misschien door de tegenfase de ruis gaan onderdru...Laat maar.

lindstrom
10 januari 2012, 09:56
Is een experiment. zoek meer helderheid. beetje het geluid uit het liedje Sun van Horsehead.

de SD SSL4 heeft geen driehoekige bodem. deze passen dus naast elkaar.

dat gespiegelde zat ik ook aan te denken. is natuurlijk allemaal te proberen.

Kingfisher
10 januari 2012, 11:21
OK, laat me het dan trager uitleggen: twee singlecoils, gespiegeld geplaatst, da's gewoon een humbucker.

Koop gewoon een humbucker die je kan splitten?

Terminus
10 januari 2012, 11:38
Nee, twee singlecoils is twee singlecoils. Er wordt dan ook geen ruis onderdrukt. Als je ze omdraait krijg je hetzelfde geluid. Je moet er één hebben die RWRP is en één die dat niet is, dán heb je een humbucker.

lindstrom
10 januari 2012, 12:55
Ik was idd niet opzoek naar een humbucker.

Ik heb al een gitaar met splitbare humbucker maar die geeft niet het gewenste resultaat.. althans niet voor dit specifieke geluid

Duhsjaak
10 januari 2012, 14:55
Hi
Heb ruim 37 jaar op een zelfbouw gespeeld met 5 elementen. Geen probleem.
Je zou ergens een aluminium schotje of folie kunnen maken als je bang bent voor onderlinge beinvloeding, Maar dat er geluid van het ene element via een ander element werd weergegeven is nooit gebeurd.
Dat terwijl de pups van die tijd behoorlijk wat minder sophisticated waren dan het huidige spul.
5 x dezelfde pups levert niks op natuurlijk, dan heb je te weinig verschillen tussen de ene of de andere pup, maar voor de rest: Anything goes!!!
Succes. Groet, Gus