PDA

View Full Version : amp gezocht vintage princeton reverb



stratman1976
9 januari 2012, 13:01
Dag medeforummers,

Voor thuis zoek ik een kleine versterker om gewoon op te spelen en ook voor opnames.

De princeton reverb is daar uitermate geschikt voor is en ik vond het ook tijd (en geld) worden om een mooi vintage ampje te scoren. Die versterker heeft eigenlijk alles wat ik zoek.

Alleen ben ik niet thuis in de echte details van vintage amps, alleen de klank. en je bent afhankelijk van het aanbod

Dus ik ben aan het kijken naar een vintage exemplaar. Wat raden jullie aan te kopen? BF / SF? Er zit geloof ik niet zo heel veel verschil tussen die 2 ontwerpen (o.a. een rectifier buis). Ook las ik dat de latere modellen een push-pull volume pot hebben voor hoger vermogen (niet iets wat hoeft van mij). Ook 100% origineel hoeft van mij ook niet, er zal altijd wel wat vernieuwd zijn sinds die tijd. Ook hoeft het niet per se een BF te zijn.

Mijn vragen:
- Zijn er verder nog zaken (naast of alles naar behoren werkt) waar je op moet letten bij het testen?
- wat zijn jullie ervaringen b.m.t. de originele speaker en andere (eventueel 12") types.
- prijsstelling? ik gok op ergens tussen de €900 en de €1400 vraagprijs. afhankelijk van de staat. €1400 vind ik echt teveel hoor, tenzij je een 1964 mint exemplaar hebt.
- klopt het dat er nogal wat verschil zit in het moment waarop ze beginnen te crunchen?

Ander advies, gebruikerservaringen en/of opmerkingen zijn uiteraard welkom!

tux2
9 januari 2012, 20:58
Hoi

Ik heb oa een Silverface Princeton Reverb uit 1977
Mijn fijnste versterker en ze zijn nog best te verkrijgen.

Geweldig ding echt nog in prima staat ondanks dat tie toch al zo oud is.
Ze zijn nog best veel te vinden hoor ik heb de mijne bij The Plug in Amsterdam toen gekocht. (ik doen hem dus nooit meer weg ;-)


Groetjes en succes
Tux2

matto
9 januari 2012, 22:10
Er is momenteel ook een reissue op de markt.
http://www.fender.com/en-NL/products/search.php/?partno=2172000000

http://media.fmicdirect.com/fender/images/products/amplifiers/2172000000_frt_wmd_001.jpg

stratman1976
9 januari 2012, 23:48
Uiteraard ken ik die. Klinkt zeker niet slecht. Alleen het verschil in prijs tussen RI en vintage is niet zo heel groot. Dan ga ik liever voor een ouwe!

matto
10 januari 2012, 18:53
Nou....? een 2e hands resissue


http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=archgit&md=details&id=152763

stratman1976
10 januari 2012, 22:37
De link doet het niet (meer)

matto
10 januari 2012, 22:46
Ik denk dat ie dan verkocht is.
Je zou ook nog kunnen overwegen om een Princeton reverb kit te (laten) bouwen.
Bestellen kun je zo'n kit bijvoorbeeld bij TAD in Duitsland

http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Amp_Kits_Parts_Cabinets_AMP_Kit_Blackface/AMP_Kit_Blackface_PRINCETON_Reverb_KIT_1x10_1084

Midwolda
22 januari 2012, 07:23
Ik zou het wel weten... Princeton Reverb II (Rivera ptp). (http://link.marktplaats.nl/521498967)

blindmouse
22 januari 2012, 16:00
Ik denk het ook te weten! Had ooit een Silverface PR; in 1982 verkocht. Au!!
In de jaren 90 een PR II gekocht. Paar jaar later verkocht om toch weer een Silverface PR aan te schaffen, en die heb ik nog steeds. Zal wel een erfstuk worden.

stratman1976
23 januari 2012, 00:01
Ik heb ondertussen een SFPR uit 1978 gescoord! Klinkt nu al top, nog even tweaken en nieuwe buizen erin.

sjoerd5
24 januari 2012, 11:25
264

12345678910

stratman1976
31 januari 2012, 14:54
Oke, oke.

Bij deze wat plaatjes van binnen en buiten.
Zit nog een brommetje in, maar die halen we er wel uit. Ook nieuwe buizen zijn besteld. Originele heb ik nog, die bewaar ik.
De verkopende partij verzekerde de mij dat deze 100% origineel is, maar dat denk ik zelf niet gezien de wat nieuw ogende onderdelen.
Maakt niet uit voor mij, gaat om de klank.

De speaker is een originele Oxford speaker. Die staan niet al te best bekend, maar het valt mij niet tegen. Ga wel een alternatief proberen.
Maar eerst de binnenkant checken op eventueel lekkende onderdelen


http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/SFPR1978-16.jpg

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/SFPR1978-14.jpg

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/SFPR1978-12.jpg

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/SFPR1978-5.jpg

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/SFPR1978-6.jpg

zoon van Piet
31 januari 2012, 16:11
Die oxford speakertjes hebben idd geen beste reputatie. Maar ik heb er eigenlijk ook niks op tegen: het klinkt zo heerlijk origineel, ook die van mijn champ.. Volgens mij moeten we die dingen gewoon op hun eigen waarde schatten - en laten zitten! ;)

jacky
31 januari 2012, 18:53
ziet er naar uit dat de gelijkricht buis buizten spel is gezet

diode brugje

ergo spanning te hoog

Ik zou ook de elco die er origineel op hoort weer inbouwen en die losse elcos er uit halen

Agent_Smith
31 januari 2012, 20:25
100% origineel??!? Met die diodes en die nieuwe elco's?
Nou ja, het gaat idd om de klank. En wat een gaaf ding is het zeg!

stratman1976
31 januari 2012, 21:50
100% origineel??!? Met die diodes en die nieuwe elco's?


Dat was ook mijn eerste reactie toen ik hem openmaakte. Het is dat ik hem niet om die reden gekocht heb, maar gewoon voor het geluid! Dus maakt het me niet zo veel uit. Ik zal hem wel weer wat origineler maken. Gelukkig heb ik iemand in de familie die dat allemaal kan.

Tips zijn welkom!

jacky
31 januari 2012, 22:00
gewoon die diodes er uit slopen je gelijk richt buis (die wel gloeit maar niks doet) weer bedraden en een juiste elco zoeken en plaatsen

Die gelijkricht buis geeft toch een nog wat lossere feel dus nog leuker en ook je hoogsp zakt nog wat en ook hier weer losser soepeler

stratman1976
31 januari 2012, 23:37
Thanks! De reverb en tremolo mogen ook wel wat intenser. Heb gelezen dat dat ook door de hoge spanning kan komen?

Midwolda
1 februari 2012, 07:04
Gefeliciteerd, Stratman! :ok:
Prachtig prachtig prachtig, this is the mother of all guitar amps wat mij betreft.
Ooit op een dag... en dan langzaamaan alles weer origineel maken, stukje bij beetje.
Voor zo ver mogelijk natuurlijk, het beestje wordt ouder, in 1978 had ik ook nog geen leesbril nodig.
Ik zou er wel voor kiezen om de gelijkrichterbuis er weer in te solderen, alleen al om het geluid.
Mooie set oud glas er in, RCA's of Philips, niet van die strakke TAD's ofzo hoor.
De tremolo kun je ook verder vertragen met een extra condensator er bij, of zelfs t.w.e.e. . .

Wat die speaker betreft kan ik wel respect opbrengen voor het standpunt van Zoon van Piet,
eerst vond ik dat ook zo, maar mijn oren hebben me overtuigd dat een Oxford niet kan wat de amp kan.
Namelijk gewoon heel erg goed klinken.
In m'n VibroChamp is de Oxford vervangen door een Weber en dat is al veel beter,
en in de Champ is de Oxford vervangen door een Jensen en dat is nòg veel beterder.

Ben nu een combokast aan het bouwen voor de Champ met een 12" Rola Celestion. High hopes!
Je PR heeft toch een 10", 8ohm? Heb hier nog een Celestion G10L-35 liggen die ik niet meer gebruik.
Als je daar belang bij hebt PM me maar, dan verzinnen we een vintage prijsje.

Mèn, ik wordt zo vreselijk GASserig van deze amps he... :satisfie:

stratman1976
2 februari 2012, 11:03
Zal eerst even de meest dringende zaken op orde maken, wacht ook op nieuwe buizen. Daarna is denk ik de speaker aan de beurt ;)

I'll let you know!

Ik heb al besloten dat GAS een onderdeel van mijzelf is geworden. Alleen beperk ik het wel tot de dingen die ik ECHT wil, dus niet 20 crappy versterkers/gitaren per jaar kopen om het kopen en weer weg doen of 10 van hetzelfde, maar concentreren op de blijvertjes. Tenzij je erachter komt dat het toch niet iets voor je is...Oh shit daar gaan we weer

stratman1976
6 februari 2012, 21:24
Zo, de rectifier weer aangesloten en de strip met diodes verwijderd. Even tijdelijke nieuwe buisvoet erin, die was verrot. De originele zijn ook nog te krijgen :)

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/Rectifier_restore.jpg

De originele 20/20/20/20 μF Elco die erin zat is nog te koop, dus die gaat er ook in i.p.v. die lelijke strip met 8 elco's. Deze even bestellen, net als wat nieuwe condensatoren. De spanning hebben we ook (tijdelijk) aangepast omdat die veel te hoog was. Nu doet de tremolo het weer en heb je die heerlijke buizencompressie. Wat de vorige eigenaar heeft willen doen: geen idee!

Nu heb ik de 6V6 en 12ax7's vervangen door JJ's. Ga wellicht nog wel kijken voor NOS. Maar wilde sowieso de originele (toch wel oude) buizen eruit hebben. Zo weet ik zeker of de buizen niet ergens een probleem zijn bij het modden. De reverb 12AT7 driver wel door een philips NOS buisje vervangen, reverb klinkt ook al een stuk levendiger.

Wat is het toch ultiem cool om zo mijn fendertje weer origineel te maken en hem steeds meer tot leven te horen komen, heerlijk! Die tremolo mag er ook zijn!

bass blom
6 februari 2012, 21:30
ja gaaf man :cheerup:

stratman1976
8 mei 2012, 22:13
Zo, even een update.
De ingewanden vernieuwd...voedingselco's en condensatoren vervangen.
Het geluid is een stuk directer en helderder. Dus echt een verbetering! De reverb is ook helderer en duidelijker.
Mooi puur, direct geluid. Nu de tremolo nog aanpakken, die mag nog wat extremer qua intensity

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/princeton.jpg

Over de speaker ben ik op laag volume wel redelijk tevreden, maar op hoger volume is ie een stuk minder.
Dan komt er een vervelend overheersing van het laag-mid.
De speaker zou ik misschien ook willen vervangen. Iemand suggesties?
Ik zoek een zo vintage mogelijk geluid, gewoon dat heerlijke scooped cleane fender geluid.
In deze '78 zit van origine de Oxford 10" speaker.
Zelf zat ik te denken aan wellcht een Jensen 10", maar keramisch of alnico??
Ook zou ik een 12" in kunnen bouwen, iemand die hier ervaring mee heeft?

jacky
8 mei 2012, 22:58
Doe eens heel snel die blue caps terug

Staan bekend als prima caps

bias elco wel vervangen

Als speaker beter een ceramische alnico is meer voor tweed

Freeqi
8 mei 2012, 23:15
tja ...

1. je maakt mij niet wijs dat AL die blues lekten. enkel die vervangen die meer dan 0,1V lekken.
2. 6V6 JJ is zowat de slechtse keus die je daar kan insteken, heeft eerder impedantie/curve van een 6L6 dan 6V6. Steek een paar RCA's ... veel te clean en te strak.
3. gelijkrichter inderdaad terug wiren
4. 4 losse elcos is eigenlijk beter dan één capcan cfr noise ;-)
5. die oxford past er eigenlijk wel bij. Is een deel vd sound. Amp los als je die meet is redelijk scooped. Die oxford is enkel mid, minder bassy en donker. Dus die compenseert circuit. Buiten Jensen C12Q niet echt iets dat zo middy is.
6. ook ceramics terug steken, dat beetje microfonie doet 't 'm in 't laag/laag-mid ;-)
7. less is more bij dat soort amps, zeker NIET geloven wat er op www allemaal staat ;-)

Little Jay
9 mei 2012, 12:14
Ik wil die Blue Molds caps wel van je hebben, die ga je zeker weggooien? Ik neem ze wel van je over tegen verzendkosten. En dan zet ik ze in m'n Twin Reverb.

Even serieus: de algemene internetwijsheid is dat deze blauwe caps zéér bepalend voor de authentieke fender-sound zijn en van een dergelijke kwaliteit dat ze zelden of nooit lekken. Aan de andere kant... als je 'm nu beter vindt klinken....tjsa, dan wil ik nog steeds wel die blue caps van je over nemen :D

PeeVee
11 mei 2012, 19:59
De legendarisch "blue moldeds" zijn van Mallory en werden tot +/- 1968 gebruikt in blackfaces en early (blackline) silverfaces. In deze 70's PR zaten beslist geen Mallory blue molded coupling caps, maar PAKTRON caps. Die waren ook blauw, maar daarmee houdt dan ook meteen iedere vergelijking meteen op. Die Paktrons zijn er in verschillende soorten, de meeste Paktrons klinken beter dan Spraque Orange Drops, in zoverre ben ik het met de vorige sprekers eens: laat die blauwe Paktrons gewoon zitten. Spraque 715 of 716 OD's klinken strak / stijl / modern, m.a.w. weg vintage vibe. Jammer, dan kun je net zo goed een kitje bouwen.

Little Jay
11 mei 2012, 20:29
Ah! De zaak opgehelderd! Ik had de klok horen luiden maar wist de klepel duidelijk niet te hangen... 'Blue Moldeds' zijn van vóór '68 dus. Thanx PeeVee!

Nog even checken dan: Mallory 150s zouden wat meer 'vintage-vibe' hebben en dichter in de buurt van de Blue Moldeds komen. Iemand daar ervaring mee? Mijn Twin - een Guyatone overigens, maar schematisch bijna helemaal AB763 - zit vol met Orangs Drops. En dat klinkt inderdaad strak, maar soms ook wat hard/steriel. Ik wilde eens wat experimenteren met Mallories (of Russische PIO's of zo, gewoon eens kijken wat er gebeurt dan).

Freeqi
11 mei 2012, 21:46
mmm, ga eens op letten op die twee types blues. Nooit op gelet eigenlijk ... shame on me ? Mallory 150 zijn dat geen polyesters, if so ie iets gans anders hé ? Al lang geen fan meer van orange drops, te plomp en direct. alles PIO ook zeker niet doen gaat zo muf klinken als wat ...

jacky
11 mei 2012, 22:05
Ik meen toch echt dat de LEGENDARISCHE blue moldeds van ajax waren pleun, bekende ronde blauwe condensator met het witte stikkertje of gele opdruk.

PeeVee
13 mei 2012, 12:54
Ik meen toch echt dat de LEGENDARISCHE blue moldeds van ajax waren pleun, bekende ronde blauwe condensator met het witte stikkertje of gele opdruk.
Ik weet niet beter dan dat ze van Mallory zijn, zo heb ik ze tenminste altijd genoemd maar je hebt gelijk hoor, na wat Googelen kom ik ze inderdaad ook tegen als Ajax. Ik heb geen idee (staat geen code op geloof ik), ik zal nog eens in mijn onderdelenverzameling spitten. De blauwe Paktrons uit de latere 70's Fender amps zijn het in ieder geval niet. De blue moldeds (Ajax of Mallory, whatever) werden gebruikt in late blondies / brownfaces, blackfaces, early (black trim) silverfaces, van ong. '61 t/m '68 (kan jaartje eerder/later zijn). Hier wat foto's van mijn ex bf Bandmastertje:
http://home.tiscali.nl/ti075317/pleun/pix/gear%20bmstr%2008%20componentl.jpg
http://home.tiscali.nl/ti075317/pleun/pix/gear%20bmstr%2009%20componentr.jpg
http://home.tiscali.nl/ti075317/pleun/pix/gear%20bmstr%2010%20chassis%20top.jpg

Op internet vond ik inderdaad ook blue moldeds van Ajax met gele opdruk. Die ben ik ook wel tegengekomen in bf Fender amps maar minder vaak dan bovenstaande. Voor die tijd gebruikte Fender Astron yellow moldeds. Ook erg goed, maar gaan vrijwel allemaal lekken helaas. In mijn 1960 Pro zaten ze nog. Ze zijn volgens mij vanaf het prille begin gebruikt maar dat weet ik niet zeker.
http://home.tiscali.nl/ti075317/pleun/pix/pro14_tonestack02.jpg
http://home.tiscali.nl/ti075317/pleun/pix/pro13_tonestack01.jpg

Polyester caps (van die gele) lijken niet op moldeds. Klinken veel gladder / hifi achtig. Het kan wel goed uitpakken op de juiste plaats. Volgens mij waren Philips mustard caps (Marhshall e.d.) ook polyester caps maar ook dat weet ik niet zeker. Op bepaalde plekken maakt het verschil, op andere plekken minder. Je moet ook een beetje weten wat een cap doet. CTS choc drops zijn b.v. niet populair; ze kunnen in het signaalpad vervelend neuzig en in het midden klinken (weer niet allemaal). Zo'n choc kun je echter prima gebruiken in je tonestack om dat vervelende neuzige WEG te krijgen. Kortom: een goeie cap op de verkeerde plaats is nog niet goed en een foute cap op de goede plaats kan wonderen doen. Die Paktrons zou ik lekker terugzetten, ze klinken meestal niet verkeerd (amps met Paktrons klinken in ieder geval vaak beter dan hun voorgangers met CTS choc drops); iets minder spits dan OD 715's.

stratman1976
14 mei 2012, 12:54
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Jullie zitten er wel lekker in, qua onderdelenkennis...ik helaas niet :(


tja ...

1. je maakt mij niet wijs dat AL die blues lekten. enkel die vervangen die meer dan 0,1V lekken.
2. 6V6 JJ is zowat de slechtse keus die je daar kan insteken, heeft eerder impedantie/curve van een 6L6 dan 6V6. Steek een paar RCA's ... veel te clean en te strak.
3. gelijkrichter inderdaad terug wiren
4. 4 losse elcos is eigenlijk beter dan één capcan cfr noise ;-)
5. die oxford past er eigenlijk wel bij. Is een deel vd sound. Amp los als je die meet is redelijk scooped. Die oxford is enkel mid, minder bassy en donker. Dus die compenseert circuit. Buiten Jensen C12Q niet echt iets dat zo middy is.
6. ook ceramics terug steken, dat beetje microfonie doet 't 'm in 't laag/laag-mid ;-)
7. less is more bij dat soort amps, zeker NIET geloven wat er op www allemaal staat ;-)

Tsja, ik ben niet heel erg bekend met wat allemaal "correct" is inzake vintage spullen, het enige waar ik naar kijk (luister) is het geluid.

Er wordt op het web inderdaad geluld van hier tot Tokyo, en ik probeer de zin van de onzin te scheiden (lastig..) en luister ook gewoon hoe ik het zelf wil hebben. Er worden vaak magische krachten aan vintage spul toegedicht waarvan ik me afvraag of dat allemaal wel klopt. Het is soms verdomd lastig om een keus te maken, veel mensen spreken elkaar of zichzelf tegen en ik kan bijv. onmogelijk alle soorten speakers gaan proberen.

Die JJ's zijn bedoeld als backup buizen, nos buizen gaan er nog wel komen (RCA inderdaad of philips). Heb de JJ's erin gestopt om te kijken hoe hij klinkt met nieuwe buizen, om toch een beetje te kunnen oordelen welk onderdeel verantwoordelijk is voor welk geluid.

Ik heb niet alle caps/elco's tegelijk vervangen, maar elke keer aangesloten en geluisterd. Telkens vond ik het een verbetering. Het geluid is nog steeds erg vintage, maar dan met meer definitie en helderheid. De Oxford is ook zeker scooped, maar alleen op laag volume wat op huiskamer niveau geen probleem is.



Die oxford is enkel mid, minder bassy en donker.


Kan ik me wel in vinden, niet op laag volume, maar op een wat hoger volume zit er vervelend veel laag-mid in, yuk! Bedankt i.i.g. voor je input. Mocht je nog een bepaalde type speaker kunnen adviseren, dan hoor ik het graag.


Ik wil die Blue Molds caps wel van je hebben, die ga je zeker weggooien? Ik neem ze wel van je over tegen verzendkosten. En dan zet ik ze in m'n Twin Reverb.

Even serieus: de algemene internetwijsheid is dat deze blauwe caps zéér bepalend voor de authentieke fender-sound zijn en van een dergelijke kwaliteit dat ze zelden of nooit lekken. Aan de andere kant... als je 'm nu beter vindt klinken....tjsa, dan wil ik nog steeds wel die blue caps van je over nemen :D

Helaas die andere caps liggen al op de afvalhoop. Heb ik nu heiligenschennis gepleegd? :makeup:



Als speaker beter een ceramische alnico is meer voor tweed
Gezien het feit dat ik in mijn Vox blue's heb zitten neigde ik al naar ceramisch, maar thanks. De alnico's worden het dus niet! Die Oxford klinkt goed op laag volume, maar verder dan vol=3 zuigt ie.

Iemand ervaring met een specifiek type?
Ik lees veel over Weber/Jensen/Eminence op tdpri?

Freeqi
14 mei 2012, 14:07
Ik heb niet alle caps/elco's tegelijk vervangen, maar elke keer aangesloten en geluisterd. Telkens vond ik het een verbetering. Het geluid is nog steeds erg vintage, maar dan met meer definitie en helderheid. De Oxford is ook zeker scooped, maar alleen op laag volume wat op huiskamer niveau geen probleem is.

electrolieten bij zo'n amp maakt wel uit als ze al tijdje meegaan. decoupling als niet lekt ben je gewoon ander type aan 't steken ?

Kan ik me wel in vinden, niet op laag volume, maar op een wat hoger volume zit er vervelend veel laag-mid in, yuk! Bedankt i.i.g. voor je input. Mocht je nog een bepaalde type speaker kunnen adviseren, dan hoor ik het graag.

maar je bent nu eigelijk eerder de bypass cap van 47pf op chII aan het beoordelen lijkt me ;-)



Helaas die andere caps liggen al op de afvalhoop. Heb ik nu heiligenschennis gepleegd? :makeup:

ja !!!



Gezien het feit dat ik in mijn Vox blue's heb zitten neigde ik al naar ceramisch, maar thanks. De alnico's worden het dus niet! Die Oxford klinkt goed op laag volume, maar verder dan vol=3 zuigt ie.

vol3 zou nog vrij clean moeten blijven anders is er iets toch niets helemaal ok of stuur je way too much signaal in (pedals, aktieve gitaar ? etc) BF is meestal vanaf 5-6 randje met een standaard passieve tele of strat ...



antwoorden boven toegevoegd ...

Little Jay
14 mei 2012, 17:01
I
Polyester caps (van die gele) lijken niet op moldeds. Klinken veel gladder / hifi achtig. Het kan wel goed uitpakken op de juiste plaats. Volgens mij waren Philips mustard caps (Marhshall e.d.) ook polyester caps maar ook dat weet ik niet zeker. Op bepaalde plekken maakt het verschil, op andere plekken minder. Je moet ook een beetje weten wat een cap doet. CTS choc drops zijn b.v. niet populair; ze kunnen in het signaalpad vervelend neuzig en in het midden klinken (weer niet allemaal). Zo'n choc kun je echter prima gebruiken in je tonestack om dat vervelende neuzige WEG te krijgen. Kortom: een goeie cap op de verkeerde plaats is nog niet goed en een foute cap op de goede plaats kan wonderen doen. Die Paktrons zou ik lekker terugzetten, ze klinken meestal niet verkeerd (amps met Paktrons klinken in ieder geval vaak beter dan hun voorgangers met CTS choc drops); iets minder spits dan OD 715's.

Vraagje: in het signaalpad wil zeggen dat het signaal 'door de cap heen gaat' en caps in de tonestack laten juist wat signaal (bepaalde frequenties daarvan) weglekken naar de aarde? Heb ik dat zo goed? Dat is een heel nieuw inzicht voor mij (beginnend tweaker cq modder ;-), nog nooit zo over nagedacht! Dus de werking/effect van caps is voor die plekken dus eigenlijk heel verschillend?

Misschien moet ik een nieuw topic beginnen hiervoor, maar zou het vervangen van de Orange Drops in mijn AB763 Guyatone Twin-kopie met Jensen NEO 12-100 (OD's overal, zowel in tonestack als signaal-pad, op enkele Silver Mica's voor de treble en bright-switch na) op strategische plekken helpen om meer hoog/helderheid te krijgen en wat minder stugheid/'hardheid' te krijgen? (In vergelijking met een echte Twin is 'ie veel minder sprankelend. Of is dat te lastig te stellen zo, is het meer de gehele combi van B+ stroom, PT (anode-stroom), OT, merk buizen, soorten weerstanden, etc.?

Freeqi
14 mei 2012, 17:19
uit mijn ervaring: polyester klinkt iets directer, directer mid/mid-hoog. OD's vindt ik wat plomp. Dik zwaar laag, minder duidelijk mid en direct top hoog. Maar smaken verschillen natuurlijk. Wat peevee zegt is dus zeer juist, op welke plaats welke cap ? Ook moet je je de vraag stellen ... wil je amp om te scheuren of om 99% clean te spelen en met pedals te scheuren ? Als om te scheuren is kan je dat laag van od's dan weer beter missen en heb je meer aan directer mid. Niet voor niets dus dat er in marshall style amps polyester wordt gebruikt. Uber clean is dan weer veel mooier met OD's door dat dikker laag en cleane tophoog ... ik combineer veel PIO met polyester of OD bvb, maar afhankelijk van type amp. Clean, randje of scheuren is een gans ander verhaal ;-) Wordt ingewikkeld hé ? SM gebruik ook enkel als voor clean is, liever ranzige ceramics voor scheur ;-)

PeeVee
14 mei 2012, 19:03
Dus de werking/effect van caps is voor die plekken dus eigenlijk heel verschillend?Helemaal correct!


meer hoog/helderheid te krijgen en wat minder stugheid/'hardheid'
Dat laatste wel ja, OD's kunnen erg "abrupt" uitpakken. Er zijn wel uitzonderingen; mijn '69 (spagetti wired) Super Reverb zit vol met OD's (alles 1:1 vervangen) maar klinkt niet abrupt / stijl. Ik vermoed dat de buisjes (Philips, RCA) dat compenseren, maar zou ook wel wat capaciteit van de bedrading kunnen zijn. Soms krijg je daar moeilijk je vingers achter. Ik vind mijn '69 SR minstens zo goed klinken als mijn originele '65 SR (met Ajax/Mallory blue moldeds). Ik gok eerder dat de spanningen in de preamp en misschien in de eindtrap wat lager zijn. Zitten er als volume pots misschien andere waardes in dan 1M; b.v. 250k of 500k? Ook dan "lekt" er wat meer hoog weg. SM voor treble en bright zorgt voor glad gepolijst hifi achtig tophoog, ik ben zelf ook meer fan van ouwe ceramische cap voor het hoog. Speaker lijkt me ook geen sprankelaar, heb je al eens wat anders geprobeerd? Verder kan het ook nog het karakter van je OT zijn, in die Japanse amps waren de uitgangstrafo's niet van geweldige kwaliteit, kan best zijn dat ie bij 2 kHz al flink rendement begint te verliezen. Wat voor eindbuizen gebruik je? Preamp buisjes? etc. etc. Ik zou het eerder in dat soort dingen zoeken.


Of is dat te lastig te stellen zo, is het meer de gehele combi van B+ stroom, PT (anode-stroom), OT, merk buizen, soorten weerstanden, etc.?You said it ;)

Ik heb nog wel een setje Twin Reverb speakers liggen én een OT uit een '74 TR die niets aan sprankel te kort kwam. Als je interesse hebt PM maar.

Little Jay
15 mei 2012, 09:54
Ik heb je een PM gestuurd! ;-)

En omdat je antwoord mij alleen maar nieuwsgieriger maakt en meer vragen oproept ga ik daarvoor maar een nieuw topic openen, want dat heeft niet zoveel meer met de Princeton Reverb te maken.