PDA

View Full Version : Warmere, dikkere brughumbucker



MJR
9 januari 2012, 12:16
Hey,

al enige tijd heb ik een probleem met mijn leadtone. Wanneer ik naar mijn brugpup schakel voor een solo, wordt het geluid door mijn Marshall DSL50 te dun en te schel. In dit topic is het besproken: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=151926&goto=newpost

Ik speel over een Godin Summit CT met een Seymour Duncan '59 in de brugpositie en wellicht moet ik er een andere pickup in laten zetten. Welke elementen van Seymour Duncan leveren het dikke, warme geluid, vol vette mids dat ik zoek? Het moet wel passen bij de Alnico 2 Pro humbucker in de halspositie...;)

Ik heb ooit een PRS SE Custom 24 gehad met zo'n SE HFS treble brughumbucker. Wat mij opviel, was dat dit geluid veel voller, dikker en warmer was (klonk soms bijna 'dof'). Zijn er elementen die hiermee te vergelijken zijn?

Ik hoor graag van jullie!:)

Jasper.
9 januari 2012, 12:20
Ik mijn jackson had ik een Seymour duncan JB in de brugpositie. Ook vrij schel op mijn marshall JCM900. Daar heb ik de magneet van vervangen voor een ceramische. In feite is het nu een Seymour Duncan Distortion. Klinkt nu veel vetter en voller.
En laatst speelde ik over een gitaar met BKP Nailbombs. Die waren ook erg lekker vet en toch heel gedefinieerd.

MJR
9 januari 2012, 13:32
De '59 en de JB schijnen inderdaad aan de schelle kant te zijn. Ik heb ook wel eens gelezen dat de SD Custom Custom SH-11 een humbucker is die heldere gitaren wat warmer laat klinken? Op de site van Seymour Duncan staat in de beschrijving 'for bright guitars' en 'works well with ebony fingerboards'. Nu is de Summit CT qua bouwwijze gelijk aan een Les Paul, dus misschien is dit wel wat voor mij...;)

Zo'n Duncan Distortion lijkt me iets 'too much' voor mij. Ik speel geen metal of hele zware, harde rock dus. Ik zoek iets met een beetje sponsachtige attack, veel mids en een warm karakter. Dan moet ik toch niet iets met een keramische magneet hebben? Of heb ik dit mis? Ik heb nog niet zoveel ervaring met pickups, dus ik weet niet waar ik naar moet kijken...;)

MJR
9 januari 2012, 14:05
Oh, en een Dimarzio Tonezone dan?:)

Mitch
9 januari 2012, 14:31
Spongy = Alnico 2 magneet in mijn beleving.

Orpheo
9 januari 2012, 14:38
Tonezone is vet, Custom Custom ook. Custom8, alternative 8, patb3 al dan niet met n alnico8 (blues Saraceno model).

Orpheo
9 januari 2012, 14:38
Spongy = Alnico 2 magneet in mijn beleving.

Geef de pearly Gates maar eens een beurt dan. Niks spongy, gewoon agressieve scheur.

MJR
9 januari 2012, 15:13
Ok, dat zijn een aantal bruikbare suggesties. Wat ik niet snap, is de specificaties van de custom custom. Bass/middle/treble op de tonechart is daarbij 3/7/7; bijna geen bass en best veel treble dus. Of zorgt de alnico 2 magneet voor meer bass en warmte? Of moet ik dit helemaal niet zo letterlijk nemen?

Buzzel
9 januari 2012, 15:19
Geef de pearly Gates maar eens een beurt dan. Niks spongy, gewoon agressieve scheur.

Ik heb wel eens op een gitaar gespeeld met pearly gates, was onder de indruk van de levendige dikke sound :rockon:

Orpheo
9 januari 2012, 15:27
Ok, dat zijn een aantal bruikbare suggesties. Wat ik niet snap, is de specificaties van de custom custom. Bass/middle/treble op de tonechart is daarbij 3/7/7; bijna geen bass en best veel treble dus. Of zorgt de alnico 2 magneet voor meer bass en warmte? Of moet ik dit helemaal niet zo letterlijk nemen?

De alnico2 levert meer wArmte. De tonechart zegt niets over de voicing van het eq. De alt8 heeft behoorlijk veel hoog, maar ti's niet schel. De Jb heeft minder hoog volgens de chart, maar is veel bijtender.

lindstrom
9 januari 2012, 15:28
Geef de pearly Gates maar eens een beurt dan. Niks spongy, gewoon agressieve scheur.

Erg benieuwd naar! Julian Sas is er ook erg positief over!

MJR
9 januari 2012, 18:12
De alnico2 levert meer wArmte. De tonechart zegt niets over de voicing van het eq. De alt8 heeft behoorlijk veel hoog, maar ti's niet schel. De Jb heeft minder hoog volgens de chart, maar is veel bijtender.

Wat zegt een tonechart dan wèl?;) Als de beschrijving van de Custom Custom klopt, zoals jij en Seymour Duncan dat zelf zeggen, dan is dat misschien wel de pup die ik nodig heb... :)

Wie heeft er ervaring met de Custom Custom in een Les Paul-achtige gitaar door een Marshall?

Orpheo
9 januari 2012, 18:59
De tonechart geeft een idee maar niet een doet beeld.

Voor mij is de custom custom te vet, dus ik denk dat ie t goed zal dien voor jou.

MJR
9 januari 2012, 19:14
Ok, dat is het overwegen wel waard, dus!;)

Nog een vraagje: wat voor invloed heeft zo'n nickel pickup cover op het geluid? Wordt het daar warmer van?

Orpheo
9 januari 2012, 20:22
Goeie kappen doen als t goed niks met je tone,maar meestal trekken ze iets hoog weg.