PDA

View Full Version : Probleem volume



Dealer
8 januari 2012, 22:16
Beste allen:)

Ik ben in het bezit van een Fender Blues Deville en ben zeer tevreden over geluid, zeker het cleane of met een randje overdrive.

Er is alleen een probleempje. Wanneer ik hem op een zeer laag volume zet dan hoor ik geen geluid, tot ik hem iets verder open draai dan opeens tikt ie als het ware aan en maakt hij wel geluid. Laatst pakte ik een nieuwe in een winkel en die had dit natuurlijk niet aangezien dit niet hoort;)

Ik zou het graag willen, aangezien het een 60-watter is, dat ik mijne ook op lage volumes kan gebruiken. Weet iemand wat er precies mis is?

Ik heb zoekfunctie gebruikt maar vond allemaal andere onderwerpen...

pasqual
8 januari 2012, 22:24
Het kan natuurlijk zijn dat er met jouw exemplaar niets mis is maar dat hij een ander soort potmeter heeft als diegene wat je geprobeerd hebt. D.w.z. lineair v.s. logaritmisch. Jouw volumepotmeter lijkt mij dan ook een lineaire te zijn omdat het volume-verloop eerst een tijdje niets is en dan in een keer ( te ) veel. Als je een logaritmisch verloop hebt, gaat dat mooi regelmatig.
Ik heb een Fender Performer 1000 gehad en hierbij deed zich hetzelfde probleem voor.

Dealer
8 januari 2012, 22:36
En is het mogelijk dit te vervangen?:O en zou dat veel kosten?

ellisvertellis
8 januari 2012, 22:42
Heb net dezelfde versteker en buiten dat het vervelend is, leer je ermee omgaan. Hij gaat nooit bover standje "3".
Je kan dat zeker laten maken (idd de potmeter vervangen door een ander type), ik schat tussen de 20 en de 50 euro... In mijn ogen veel geld en moeite voor iets dat misschien niet echt nodig is, tenzij je potmeter idd stuk is, da's een ander verhaal.
Bel eens naar een amptech, leg het uit en vraag zijn prijs.

Succes!

pasqual
8 januari 2012, 22:42
Ligt eraan hoe makkelijk bereikbaar de potmeters zijn. Hoeft niet duur te zijn maar ik spreek hier een vermoeden uit, dat wil niet zeggen dat het ook de absolute waarheid is natuurlijk. Wacht maar eens wat meer antwoorden af.
Maar doorgaans is het vervangen van een potmeter niet echt rocketscience. Het wordt pas lastig als de printplaat gedemonteerd moet worden om bij de potmeters te kunnen komen.

ellisvertellis
8 januari 2012, 22:51
She's a bitch, wat dat betreft. Vreselijk onpractisch om aan te werken, naar't schijnt: 2 printplaten haaks op elkaar gemonteerd die eruit moeten als je er iets wil aan doen, da's wat mijn amptech mij vertelde.
Verder wel een goeie amp!

Dealer
8 januari 2012, 23:45
aiaiai 50 vink het wel waard maar als het zo moeilijk is bij deze amp zal t wel meer kosten denk:O

thanx voor de reacties!!

cluseau
9 januari 2012, 09:08
Het wordt pas lastig als de printplaat gedemonteerd moet worden om bij de potmeters te kunnen komen.

En dat is hier het geval. :(

Het meeste geld gaat in het arbeidsloon zitten. Chassis er uit, alle knopjes en jacks demonteren en dan de print lichten. Dan kun je pas beginnen aan het vervangen van de potmeter wat op zich nog geen twee minuten werk is. Moet toch wel binnen een uurtje weer op zijn poten staan hoor.

hs0504
9 januari 2012, 17:10
De HotRod en Blues Deluxe hebben hetzelfde probleem (althans de versie I & II, in versie III is het probleem naar het schijnt ondervangen). Ik heb dergelijke versterkers en mijn oplossing is een 'Volume Box' - een potmeter in een kastje - dat je in je effectloop zet. Werkt schitterend voor thuis, het volume is daarmee heel precies af te regelen, ook heel erg zacht dus. Ik heb dat kastje destijds op ebay gekocht, kostte ergens tussen de 10 en 20 Euro.
Ik heb ook eens een andere potmeter laten installeren, maar het resultaat was nog steeds erg matig.

Dealer
10 januari 2012, 17:52
Ok thanx voor de reacties allen! zal binnenkort eens aan amptrech vragen