PDA

View Full Version : Buizenradio naar gitaarversterker ombouwen (nog maar een topic)



Psychomantis
8 januari 2012, 20:33
Ik heb mijn buizenradio binnen, het gaat om een Telefunken Dacapo. Hij lijkt identiek aan de Dacapo 9, maar heeft geen elektrostatische tweeters.
Volgens mij is het schema voor de rest hetzelfde. Hij is volledig origineel (zelfs de originele Telefunken lampen), maar hij was beyond repair.
Ik wil alle dingen die ik niet nodig heb eruit sleuren, en wat ik wel kan gebruiken bijhouden (trafo's, chassis, luidspreker, eventueel oude buis om te testen).

Ik wil hem graag ombouwen naar een Amp Maker SE-5A British Overdrive (schema (http://www.ampmaker.com/images/ak01kit/ak01sc2.jpg)). Daar is een mooie handleiding van, hij is simpel en er is al heel wat over geschreven, o.m. in dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138998-SE-5A-5W-British-Overdrive-(bouwverslag)) topic.
Dat ga ik dan ook grotendeels proberen te volgen.

Ik wil hier nog vragen of mijn trafo's oke zijn. Ze zien er namelijk nogal klein uit.
De spanningen etc zijn allemaal oke, maar zouden deze trafo's het kunnen uithouden in die SE-5A versterker? De PT is 60W, de OT is gemaakt voor een 4W eindtrap (zie foto's).
PT
http://i42.tinypic.com/2dkic1c.jpg
OT
http://i43.tinypic.com/2s6qb8g.jpg
Verder weet ik de aansluitingen van de OT niet.
Secundair meet ik een weerstand van zo'n 1,5 Ohm. Primair komen er 3 draden uit de trafo, een ervan lijkt een tussen aftakking te zijn. tussen de 2 uitersten meet ik 705 ohm, tussen de tussenaftakking en de draden respectievelijk 15 ohm en 690 ohm. Waarvoor dient dat kleine stukje van de trafo? De aangesloten speaker was zo'n 5 Ohm.

EDIT: De PT geeft secundair 255 V, ik heb 190 V nodig. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

cluseau
8 januari 2012, 22:42
Waarvoor dient dat kleine stukje van de trafo? De aangesloten speaker was zo'n 5 Ohm.

Hey Psycho, hopelijk wordt dit een topic waar meer mensen aan bijdragen en hoeven we het deze keer niet alleen te doen. Leuk project, gaat vast een succes worden.

Het stukje wikkeling kun je zien als een smoorspoel. Dit werkt als volgt: De hele stroomvoorziening van de ontvanger loopt door dit stukje winding wat in de eindtrafo een brom wil induceren. Het mooie is dat de fase tegengesteld is aan de fase welke door de eindbuis introduceerd wordt waardoor de rimpel van de eindbuis nagenoeg wordt opgeheven. Nadeel is wel dat een groot deel van jouw ontvanger geamputeerd wordt waardoor de stromen niet meer volledig opgeheven worden. Toch zou ik het systeem handhaven want je kan de load die is wegggevallen met een simpele weerstand simuleren.

Voor je het ding uit elkaar rukt zou ik goed noteren wat waar heen gaat, dat scheelt je straks veel uitzoekwerk.........of is het al te laat?

Psychomantis
9 januari 2012, 17:36
Hey Psycho, hopelijk wordt dit een topic waar meer mensen aan bijdragen en hoeven we het deze keer niet alleen te doen. Leuk project, gaat vast een succes worden.

Ik hoop het ook, maar ik ga deze keer zoveel mogelijk zelf proberen te doen. Eenmaal gestart heb ik een goeie handleiding van Amp Maker, maar ik moet dus gestart raken ;D.
Ik heb niet alle verbindingen opgeschreven, maar ik heb het schema wel gevonden:
http://ziegelmayers.de/geraete/tfk_gavotte/Gavotte_55_Schaltplan.jpg

Dit is een Gavotte 55, maar hij is volledig identiek met uitzondering van de elektrostaten, die heb ik niet.
Je kan de extra smoorspoel aan de trafo zien.
Als je denkt dat het met deze radio niet zal lukken, ik heb ook nog een Bernau/Nauen lampenradio met EL84, maar daar is geen schema van.

cluseau
9 januari 2012, 17:41
Ik heb niet alle verbindingen opgeschreven, maar ik heb het schema wel gevonden:



Hoe kwam je dan aan een dacapo? Daar had ik een schema van iig. Mooi dat je deze hebt gevonden, kan het geen probleem meer zijn. Je kan eigenlijk alles weggooien muv de trafo's. De rest zou ik nieuw bestellen. Alleen de EL84 zou je kunnen gebruiken maar 9 van de 10 zijn toch gaar.

muziekschuur
9 januari 2012, 17:42
De trafo's zien er degelijk uit...

Heb je al een chassis gebogen? Ik heb hier een heel kekke plaat van roestvast staal staan... Jij woont vast aan de andere kant van de wereld...

Tabula Rasa
9 januari 2012, 17:58
Wat je zeker zou moeten doen is de groundlift overnemen uit het schema. Dat ding maakt de versterker echt een stuk lekkerder in gebruik.

Ik gebruik die uit het topic dat je noemde niet heel veel meer, want ik vind hem vrij donker en dichtgepropt in sound. Ik heb het idee dat de meeste 6V6 versterkers en wat bredere clean sound hebben dan dit ding.

Psychomantis
9 januari 2012, 18:40
Wat je zeker zou moeten doen is de groundlift overnemen uit het schema. Dat ding maakt de versterker echt een stuk lekkerder in gebruik.

Ik gebruik die uit het topic dat je noemde niet heel veel meer, want ik vind hem vrij donker en dichtgepropt in sound. Ik heb het idee dat de meeste 6V6 versterkers en wat bredere clean sound hebben dan dit ding.
Ik zal vooral blij zijn als hij werkt... :p


De trafo's zien er degelijk uit...

Heb je al een chassis gebogen? Ik heb hier een heel kekke plaat van roestvast staal staan... Jij woont vast aan de andere kant van de wereld...
Ik ben van plan om dit chassis te gebruiken. Misschien dat ik zelf wel een chassis kan buigen met de hulp van een kennis, maar het resultaat zal nooit zo stevig zijn als dit hier.
Ik woon niet aan de andere kant van de wereld (midden tussen Antwerpen en Brussel, België), maar dichtbij is het nu ook weer niet ;D


Hoe kwam je dan aan een dacapo? Daar had ik een schema van iig. Mooi dat je deze hebt gevonden, kan het geen probleem meer zijn. Je kan eigenlijk alles weggooien muv de trafo's. De rest zou ik nieuw bestellen. Alleen de EL84 zou je kunnen gebruiken maar 9 van de 10 zijn toch gaar.

De radio die ik heb is een Dacapo, maar ik heb het schema van een Gavotte 55 gevonden. En die is vrijwel identiek.

over de eindtrap:
Is het oke als ik de volledige eindtrap overneem, en dmv. spanningsdelers zorg dat de spanning overal gelijk zijn? (om de stromen van de ontvanger te compenseren).
en nog een zaak: is er een groot verschil in forward voltage drop tussen de selenium gelijkrichter die er nu in zit, en één met silicium diodes?

cluseau
9 januari 2012, 18:58
over de eindtrap:
Is het oke als ik de volledige eindtrap overneem, en dmv. spanningsdelers zorg dat de spanning overal gelijk zijn? (om de stromen van de ontvanger te compenseren).
en nog een zaak: is er een groot verschil in forward voltage drop tussen de selenium gelijkrichter die er nu in zit, en één met silicium diodes?

Het is zelfs aan te bevelen om de eindtrap in zijn geheel over te nemen. Voeding en eindtrafo zijn op elkaar aangepast. Uiteindelijke impedantie is namelijk afhankelijk van de voedingsspanning. En waarom zou je nog een keer het wiel uitvinden, tenzij je het lekker vindt. ;)

De eindtrafo aansluitingen is een eitje, maak je maar geen zorgen.

De selenium gelijkrichter gaat natuurlijk gelijk over het hek.:o Deze dingen zijn levensgevaarlijk. Ze hebben idd een redelijk hoog spanningsverlies. Dit heeft geen schikbarende gevolgen voor de rest van de amp.

Ik mail je het schema van de dacapo even.

Voor de andere lezertjes stel ik het belangrijkste deel wel ter beschikking in dit topic, ff knippen/plakken.

muziekschuur
9 januari 2012, 19:01
Nu ja, als je in de buurt zou zijn heb ik wel een mooi stukje voor je.

2550
9 januari 2012, 19:22
Is die 255 V sec toch niet een beetje hoog om er silicium in te zetten,
255 is vast onbelast maar gaat toch wel eindigen in rond de 300V wat eigenlijk wel ok is zeker met Rk250
Je kan er ook een brug in zetten met aan 1 kant diodes en de andere kant een ez80/81

cluseau
9 januari 2012, 20:38
Is die 255 V sec toch niet een beetje hoog om er silicium in te zetten,

Wat bedoel je met hoog voor de diode's?

2550
9 januari 2012, 21:06
nee 255 x 1.41=360V en dat is een beetje veel voor een el84

cluseau
9 januari 2012, 21:12
nee 255 x 1.41=360V en dat is een beetje veel voor een el84

Ah bedoel je dat, ik dacht dat je de diode's bedoelde vandaar mijn vraag. Maar, die EL84 red dat wel hoor. Ze draaien vaak op 120%

edit:
Nog even over nagedacht en misschien heb je gelijk om het anders aan te pakken. De hoge spanning is in dit geval juist wel gunstig maar dan moeten er eerst wat meetwaarden bekend worden.
/edit

cluseau
9 januari 2012, 21:56
is er een groot verschil in forward voltage drop tussen de selenium gelijkrichter die er nu in zit, en één met silicium diodes?


Misschien kunnen we deze iets te hoge spanning mooi misbruiken.

Heb je de trafo wel op 240 staan anders kom je waarschijnlijk daarom al te hoog uit. Als je dat hebt gechecked meet dan even secondair op de hoogspannings wikkeling en de gloeidraadwikkeling. De wikkelingen zijn onbelast dus zullen toch al teveel aangeven maar als de trafo op 220 staat doet dat ook nog eens een flinke duit in het zakje.

Heb je de juiste gegevens op een rijtje dan kun je beginnen met de voeding te bouwen en in bedrijf te stellen. Misschien heb je hem nog in elkaar zitten, is dat geval kun je al heel snel aan gegevens komen.

Als we de spanningen weten kunnen we een filter maken voor de afvlakking van de rimpel. Omdat de smoorwikkeling ook wel wat audiovermogen vreet is het misschien handig deze wikkeling toch niet te gebruiken maar gewoon te zorgen voor een strakke spanning.

Psychomantis
9 januari 2012, 22:53
Misschien heb je hem nog in elkaar zitten, is dat geval kun je al heel snel aan gegevens komen.

Spijtig, ik heb het net te laat gelezen, hij ligt uit elkaar.
Op de zijkant van de trafo staat dat er 255V uitkomt, maar ik ga het nog eens nameten. Ik kan er zo even een stroomdraad aan solderen, geen probleem. Morgen of woensdag.

Eventueel wil ik er wel een buizengelijkrichter in zetten als de spanning te hoog blijft. Eventueel zelfs een GZ34 met een klein extra trafootje, dat kost toch geen drol.
Volgens het schema van de Gavotte is er na gelijkrichting zo'n 273 Volt DC aanwezig, een pak minder dan de theoretische 360 Volt dus die seleniumgelijkrichter neemt toch wel wat spanning weg.

EDIT: Cluseau, ik heb het schema ontvangen, dank ervoor. Jij blijft maar dingen uit je hoed toveren :D
De schema's zijn dan toch niet helemaal gelijk, maar de verschillen zijn klein. Mijn model komt waarschijnlijk uit 1958, op de potmeter stond dat jaar gegraveerd, en dat komt mooi overeen met het bouwjaar van de Dacapo 9.

cluseau
9 januari 2012, 23:11
Eventueel zelfs een GZ34 met een klein extra trafootje, dat kost toch geen drol.

Check eerst of de trafo wel op 240 staat. Ook Belgie doet mee met de destructive verhoging van de netspanning :sssh:

Indien nodig, neem maar liever een EZ81.

1 Je hebt al buisvoetgaten van die maat in het chassis zitten en anders heb je veel vijlwerk voor de octal voet van een GZ.

2 Een EZ81 heeft geen aparte gloeiwikkeling nodig itt de GZ34 waarbij dat wel nodig is.

3 De EZ81 is meer dan genoeg voor het vermogen dat jouw clone vraaagt.

Psychomantis
10 januari 2012, 19:07
Pff, de voedingstrafo is kaduuk.

Dan wordt het de andere radio, die heeft een werkende voedingstrafo (want hij gaat aan en hij bromt een beetje). En op het eerste zicht een simpeler OT, zonder extra smoorspoel. Die OT is ook voor 4ohm gemaakt. En hij heeft een groter chassis. En de trafo's zijn ook veel groter.
Maar, er is geen schema van. Het gaat om een RFT Bernau/Nauen 1133.
Ik denk dat ik het schema van de eindtrap wel kan tekenen. Misschien morgen.

cluseau
10 januari 2012, 19:34
Pff, de voedingstrafo is kaduuk.

Gaat niet zo snel stuk hoor, ff beter onderzoeken.;)

Psychomantis
11 januari 2012, 20:50
Gaat niet zo snel stuk hoor, ff beter onderzoeken.;)

Hij is echt kapot hoor... geen spanning als ik hem op het net aansluit. De weerstand meet ook oneindig tussen verschillende meetpunten.
Maar goed, ik heb de andere radio opengehaald en die lijkt oke voor de ombouw.
Schema van de eindtrap lijkt vrij goed op dat van de SE-5A. Voeding is een 250V-trafo met een EZ80.
http://i41.tinypic.com/35holg1.png

Nu heb ik 2 vragen:

- als ik de eindtrap volledig nabouw zoals hij in de radio zat, is het dan een goed idee om de anodes van de 12AX7 met een weerstand en filtercap aan die extra windingen van de OT te hangen (net zoals de 2e grid van de EL84), of doe ik dat beter niet?

- Wat zijn de alternatieven voor turretboard?

cluseau
11 januari 2012, 22:10
Nu heb ik 2 vragen:

- als ik de eindtrap volledig nabouw zoals hij in de radio zat, is het dan een goed idee om de anodes van de 12AX7 met een weerstand en filtercap aan die extra windingen van de OT te hangen (net zoals de 2e grid van de EL84), of doe ik dat beter niet?

- Wat zijn de alternatieven voor turretboard?

De aansluiting die je bedoeld is normaal gesproken ook bedoeld voor het voeden van de radiobuizen dus idd is dat een goed idee. Doe het dan wel zo als in de originele ontvanger is gedaan anders kost het teveel audiovermogen.

Turretboard? Je hebt zo weinig componenten dat je die gewoon aan de buisvoeten kan solderen. Dat is pas PtP. Als extra steun zijn er pertinax strips te koop met soldeerogen. Even naar zoeken. Ik weet wel dat Nico ze had maar die zul je dan even moeten vragen omdat hij officieel is gestopt.

Psychomantis
13 januari 2012, 19:44
Goed, dan wordt het PTP. Lekker oldschool.

heb een gemod schema gemaakt. Ik heb hier weinig ervaring mee dus ik hoop dat ik het een beetje oke gedaan heb.
http://i41.tinypic.com/2uihv0j.png

Waar ik van uitgegaan ben:
B+ 260-270V
Biasstroom 12AX7 1 mA per triode.
Biasstroom EL 84 42 mA

Weerstand C dient om de spanningsval over de EZ80 te simuleren die in de radio iets groter was vanwege de grotere voedingsstroom in de radio. Hier ga ik wat mee experimenteren tot de waardes +- goed zitten.
Weerstand A dient om de spanning tot zo'n 225-230V (fabriekswaarde voor de SE5a) te laten zakken voor de 12AX7 bij een stroom van 2 mA. Hier ga ik met een hoge weerstand beginnen experimenteren, en dan zakken tot de spanning oke is.
Weerstand B is de schermroosterweerstand. Die zou de biasstroom niet beïnvloeden (en dus de goede werking van de trafo niet verstoren?) en verandert alleen de toon, de output en de schermroosterstroom. Wordt ook wat experimenteren. In de radio is deze weerstand 1K, maar de spanningsval is in de radio veel groter vanwege de grotere stroom (de andere buizen zaten ook op deze aftakking). Ik begin met 3K, lijkt me een veilige waarde. Daarna experimenteren.
Cap 1 en 2 zijn ruim overbemeten om zo goed mogelijk af te vlakken. Zo stroomt er zo weinig mogelijk AC door de extra winding van de trafo, zodat er geen audiovermogen wordt verspild.

Denk je dat deze denkwijze een beetje oke is?
Ik sta open voor kritiek, dus breek me maar af als het niet oke is :D

2550
13 januari 2012, 21:27
misschien is het handig als je tussen je input en de eerste buis na de 1M nog een weerstandje zet tussen de 15k 68k is prima anders ga je misschien alsnog radio ontvangen.
Zou ook weerstand A niet zo groot maken 225-230 mag best 280-300 worden.
Ook kun je de eerste anode weerstand verhogen tussen de 100k en de 220k is allemaal goed te doen en heb veel invloed op wat je gain doet.
De eerste 1M/A1Mpotmeter kun je ook 470k/A500kpotmeter maken voor wat meer belasting. 2e cathode 820 ohm??
Denk ook dat je weerstand B en elco 2 beter kan omdraaien...

Psychomantis
14 januari 2012, 20:28
misschien is het handig als je tussen je input en de eerste buis na de 1M nog een weerstandje zet tussen de 15k 68k is prima anders ga je misschien alsnog radio ontvangen.
Zou ook weerstand A niet zo groot maken 225-230 mag best 280-300 worden.
Ook kun je de eerste anode weerstand verhogen tussen de 100k en de 220k is allemaal goed te doen en heb veel invloed op wat je gain doet.
De eerste 1M/A1Mpotmeter kun je ook 470k/A500kpotmeter maken voor wat meer belasting. 2e cathode 820 ohm??
Denk ook dat je weerstand B en elco 2 beter kan omdraaien...

Goed, da's allemaal genoteerd. Ik verhoog de spanning op 12AX7 dan wat. Alleen zien dat de ruststroom binnen de perken blijft.
De 2de cathodeweerstand is 820 ohm volgens het schema van Ampmaker...

Psychomantis
15 januari 2012, 15:18
Oke, heb de trafo eens nagemeten. primair op 240V. Secundair geeft dat 245V AC (zonder belasting, buiten de gloeidraad van de EZ81 natuurlijk), na de EZ81 is dat 322V (dat zal nog wel inzakken). Dat lijkt me oke.

Voor de koppelcaps, welke soort gebruik ik daar best? Is MKP oke?

Psychomantis
2 februari 2012, 21:35
Het heeft nogal lang geduurd, maar ik ben er eindelijk mee begonnen! De goedkoopste onderdeeltjes van conrad besteld.
Frontplaat is af (juist het beschermingslaagje er nog af peulen) en nu kan ik beginnen solderen. Hij zal geen schoonheidsprijzen winnen maar dat is de bedoeling ook niet.
Een vraagje: Ik wil afgeschermde draad gebruiken voor het signaal, moet de afscherming aan beide uiteinden van de draad aan de aarde worden gesoldeerd, of is een kant voldoende?
http://i39.tinypic.com/1zn7hmu.jpg

cluseau
2 februari 2012, 21:56
Afscherming aan één kant aarden. Andere zijde gewoon afknippen. Houd er wel rekening mee dat afgeschermt draad een behoorlijke capaciteit heeft. Dit kan ten koste gaan van je tone.

bass blom
2 februari 2012, 22:01
die capaciteit, in wat voor waarde/eenheid zou je die noteren?
en dan compenseren..

cluseau
2 februari 2012, 22:35
die capaciteit, in wat voor waarde/eenheid zou je die noteren?
en dan compenseren..

Afhankelijk van de soort kabel enkele pF's maar als de uitgangsimpedantie maar hoog genoeg is zul je het kunnen horen.

Frits van Mourik
2 februari 2012, 23:08
Bij enkelvoudige afgeschermde kabel kijk je naar de capaciteit per meter kabel, toch?

Psychomantis
3 februari 2012, 22:24
Heb het simpel gehouden. Ga eerst proberen de afscherming niet vast te solderen. Als ik te veel brom heb, soldeer ik ze vast.
Ondertussen gaat het bouwen voort, niet echt netjes maar ik denk dat dat eigen aan ptp is.
http://i43.tinypic.com/18bzuf.jpg

cluseau
3 februari 2012, 22:35
Kijk, dat is nou PtP. :cheerup:

Wel is het verstandig een plan te maken voor je gaat bakken. Je weet dan waar je de componinten kan plaatsen zonder in de problemen te komen. Eigenlijk moet je het schema dus omzetten naar een layout, that's all.

bass blom
4 februari 2012, 01:32
heerlijk ja :D

flo123
4 februari 2012, 01:36
Waarom staat de B+ (hoogspanning) op de "centertap" van de OT?
http://i41.tinypic.com/2uihv0j.png

2550
4 februari 2012, 09:22
Ik wist er ook heb bestaan niet van maar nu zie ik het bijna in elke radio zitten


Het stukje wikkeling kun je zien als een smoorspoel. Dit werkt als volgt: De hele stroomvoorziening van de ontvanger loopt door dit stukje winding wat in de eindtrafo een brom wil induceren. Het mooie is dat de fase tegengesteld is aan de fase welke door de eindbuis introduceerd wordt waardoor de rimpel van de eindbuis nagenoeg wordt opgeheven. Nadeel is wel dat een groot deel van jouw ontvanger geamputeerd wordt waardoor de stromen niet meer volledig opgeheven worden. Toch zou ik het systeem handhaven want je kan de load die is wegggevallen met een simpele weerstand simuleren.

Voor je het ding uit elkaar rukt zou ik goed noteren wat waar heen gaat, dat scheelt je straks veel uitzoekwerk.........of is het al te laat?

Psychomantis
5 februari 2012, 21:06
Nog een update, het begint in ieder geval op een versterker te lijken...
Er zijn wat knooppunten die misschien voor interferentie kunnen zorgen, maar dat zie ik later wel.
http://i43.tinypic.com/mrpw1w.jpg

Psychomantis
10 februari 2012, 21:07
Hij is inmiddels bijna af, maar mijn soldeersel is op, dus ik heb effe tijd om na te denken hoe ik hem ga testen.

Is het mogelijk om de ruststromen en spanningen te meten met een ECC85 ipv een ECC83 erin? Ik heb nog 2 goeie ECC85's van in de donorradio. Ik zou namelijk niet willen dat mijn nieuwe ECC83 onmiddelijk ontploft als ik hem voor de eerste keer aan zet. Kan ik dat testen met die oude ECC85 (zelfde opbouw dacht ik, alleen grotere gainfactor)?

bass blom
10 februari 2012, 21:09
Hij is inmiddels bijna af, maar mijn soldeersel is op, dus ik heb effe tijd om na te denken hoe ik hem ga testen.

Is het mogelijk om de ruststromen en spanningen te meten met een ECC85 ipv een ECC83 erin? Ik heb nog 2 goeie ECC85's van in de donorradio. Ik zou namelijk niet willen dat mijn nieuwe ECC83 onmiddelijk ontploft als ik hem voor de eerste keer aan zet. Kan ik dat testen met die oude ECC85 (zelfde opbouw dacht ik, alleen grotere gainfactor)?

nog niet ff gegoogeld?

http://archive.ampage.org/threads/4/gagd/260767/replace_ECC85_with_ECC83-1.html

Psychomantis
10 februari 2012, 21:20
nog niet ff gegoogeld?

http://archive.ampage.org/threads/4/gagd/260767/replace_ECC85_with_ECC83-1.html

:soinnocent: sorry, vergeten. Ik dacht dat de pinout gelijk was.
Gaat dus niet, dank voor de link

cluseau
10 februari 2012, 22:22
:soinnocent: sorry, vergeten. Ik dacht dat de pinout gelijk was.
Gaat dus niet, dank voor de link

Gaat wel maar je moet de gloeidraad ff omzetten, beetje omslachtig. Als je anodeweerstanden correct zijn kan er niet veel gebeuren. Heb je daar iets van 100k in zitten? Dan wordt het 1mA per 100V dus geen angst voor je buisje. Meet anders eerst de spanningen zonder buisje

flo123
11 februari 2012, 00:35
Dit kan helpen als je de versterker voor het eerst aanzet en wil testen:
http://www.paulrubyamps.com/info.html#FirstPowerUp

ropp
11 februari 2012, 22:42
Dit kan helpen als je de versterker voor het eerst aanzet en wil testen:
http://www.paulrubyamps.com/info.html#FirstPowerUp

Top link, heb ik ook wat aan. Dank je Flo!

Psychomantis
19 februari 2012, 16:13
Dit kan helpen als je de versterker voor het eerst aanzet en wil testen:
http://www.paulrubyamps.com/info.html#FirstPowerUp

Inderdaad, erg goeie link. Heeft me geholpen bij het opstarten!

Ja hoor, na lang wachten is hij af. Heb hem ook voor de eerste keer opgestart. Gloeispanning is perfect 6,3V, alle lampen gloeien mooi. EZ81 erin, spanning zonder last is zo'n 330V DC.
Heb de EL84 er dan maar in gestoken met de oude radioluidspreker er aan.
Anode: 237V, Grid2: 229V, Kathode: 3,37V. Allemaal binnen de perken denk ik?
Een 12AX7 heb ik nog niet dus die kon ik niet testen.

Ik heb alleen last van een (zachte) 50hz brom. Niet erg storend en zeker niet zo luid als bijvoorbeeld op de Marshall SLP100 van onze gitarist, maar toch wel te hard als ik hem thuis wil gebruiken.
Natuurlijk, het gaat wel om een buis van +50 jaar oud en de speaker is heel erg gevoelig, dus misschien verbetert dat er nog op.

ik heb trouwen een experimentje gedaan met een EM84 'Magic Eye', ik heb deze uit de oude radio gehaald en er een VU-meter mee proberen te maken (zie http://www.timmestein.nl/index.php?page=em84-level-meter ). Dat lijkt gelukt te zijn.
Ik heb er ook een 'Firezog' line out in geplaatst, die heb ik nog niet getest.

Hier wat foto's:
http://i892.photobucket.com/albums/ac125/OlivierS/P1050725.jpg
http://i892.photobucket.com/albums/ac125/OlivierS/P1050733.jpg

En nu nog als de bliksem een ECC83 gaan halen :D

Tabula Rasa
19 februari 2012, 16:22
Gaaf!!!! Mijn 3 favoriete versterkers zou ook allemaal oude radio´s (of delen ervan). Leuk projectje.

bass blom
19 februari 2012, 16:24
erg cool ja :D
die brom.. met humbuckers of single coils?

Psychomantis
19 februari 2012, 16:29
erg cool ja :D
die brom.. met humbuckers of single coils?
thx!
Ik heb nog niks aangesloten. Gewoon ingang open. Zonder preampbuis valt er immers weinig te versterken he :chicken: :D

bass blom
19 februari 2012, 16:35
ah :seriousf:

cluseau
19 februari 2012, 18:50
Ik heb alleen last van een (zachte) 50hz brom.

Ook zonder buis ?

Psychomantis
19 februari 2012, 23:43
Ook zonder buis ?

Nee, zonder buis geen brom.

Psychomantis
21 februari 2012, 15:56
Oke;
ik heb effe een 12AX7 gaan halen. De EL84 hadden ze niet in stock, die is besteld.
Resultaat:
V1a:
a: 132V
k: 1,07V
biasstroom: 0,71 mA

V1b:
a: 117V
k: 0,76V
biasstroom: 0,93 mA

Een beetje weinig, of toch niet?

Ik heb hem in ieder geval getest, en hij werkt goed. Geluid is goed, ik kan hem op dit moment wat vergelijken met een VOX AC4TV.
De brom is er nog steeds, maar deze is niet harder geworden. Ik ga wachten op de nieuwe EL84 voor ik conclusies trek.
De line out werkt ook, maar klinkt niet zo goed (had ik wel verwacht).

Ik heb trouwens perongeluk een minuutje of 2 zonder belasting gespeeld... Er is niets kapot dus ik denk dat het materiaal wel van goede kwaliteit is! :D

VU-metertje werkt ook, ziet er erg cool uit. Nu nog maar eens een nieuwe speaker zien te vinden.

cluseau
21 februari 2012, 16:04
:crazyhappy: Niet verkeerd hoor, eerste keer gelijk werken. Je bent waarschijnlijk toch wel secuur tewerk gegaan.

De brom kan door de oude EL84 komen. de 50Hz wijst in de richting van een gloeidraadlek. Eerst maar een buisje proberen dan.

Zonder belasting spelen is op dit lage vermogen niet zo gauw schadelijk.

Psychomantis
21 februari 2012, 16:57
Heb net gemerkt dat bij het spelen op de line out er toch ergens geluid uit komt. Rammelende windingen op de OT?
Heb hem maar afgezet dan. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Ten tweede heb ik ook last van wat oscillatie denk ik, maar alleen als de gain én de volume ver open staan en de treble op het maximum staat. Dan krijg ik een soort gezoem van een elektronische bel. Maar tis niet echt een probleem, want de versterker heeft al heel veel treble op zich en ik heb echt nooit het gevoel dat ik treble moet bijdraaien.

Met mijn orgel eraan heb ik trouwens echt Jon Lord sound, erg tof!

flo123
21 februari 2012, 23:02
Heb je geen speaker aangesloten bij het "het spelen op de line out"?
Dat vindt de OT niet fijn.

Je kunt als je geen speaker aansluit beter een vermogensweerstand op de speaker uitgang zetten ter belasting van de OT i.p.v. niets, zelfs de speakeruitgang kortsluiten is beter dan open laten. Of heb je dat al?

Psychomantis
21 februari 2012, 23:12
Heb je geen speaker aangesloten bij het "het spelen op de line out"?
Dat vindt de OT niet fijn.

Je kunt als je geen speaker aansluit beter een vermogensweerstand op de speaker uitgang zetten ter belasting van de OT i.p.v. niets, zelfs de speakeruitgang kortsluiten is beter dan open laten. Of heb je dat al?

Ik heb er een vermogensweerstand over geplaatst hoor (zie schema Firezog). Er staat een 3,9 ohm 25 W draadweerstand over.
Die werkt met een jack switch: als ik geen speaker aansluit dient hij automatisch als belasting.

Toch komt er nog geluid uit de versterker zelf. Dat is wel erg zacht, en hij moet op vol vermogen staan wil je het kunnen horen.
Kan het ook gewoon normaal zijn dat dit gebeurt?

De oscillatie is trouwens opgelost, heb gewoon een paar draden verlegd.

cluseau
21 februari 2012, 23:25
Toch komt er nog geluid uit de versterker zelf. Dat is wel erg zacht, en hij moet op vol vermogen staan wil je het kunnen horen.


Dat is idd normaal, zeker op vol vermogen.
Net als een voedingstrafo die je mechanisch hoort brommen zo jankt de OT ook mee.

Een 25W weerstand is wel een beetje overdone voor een 4W eindtrapje maar vooruit, het kan geen kwaad.

Psychomantis
21 februari 2012, 23:38
Dat is idd normaal, zeker op vol vermogen.
Net als een voedingstrafo die je mechanisch hoort brommen zo jankt de OT ook mee.

Een 25W weerstand is wel een beetje overdone voor een 4W eindtrapje maar vooruit, het kan geen kwaad.

Oke, dan kan ik gerust spelen zonder speaker. Dat 25W weerstandje was maar 3,5 euro, en ik heb plaats zat in het chassis dus zo erg is het niet :D

EDIT: ik ga nu een behuizing maken voor de versterker, het wordt een head.
Ondertussen ben ik al hier en daar aan het kijken naar een geschikte speaker/cabinet.
Iemand goeie ervaringen met bepaald soort goedkope speakertjes? Ik zoek niet per se een celestion of een eminence. 8", 10", 12" maakt allemaal niet uit.

tommus42
22 februari 2012, 09:44
Ik heb nog een ITT speaker liggen, 11 inch (zal wel voor 12 doorgaan). Prima speaker, heb hem in de jaren tachtig gekocht voor zelfbouw hi-fi speakers waar ik ook gitaar over wilde spelen, tis een gitaarspeaker. Geen idee waar ie qua voicing op lijkt, 8 ohm impedantie. Voor een prikkie mag je 'm van me overnemen.

Psychomantis
22 februari 2012, 18:42
Ik heb nog een ITT speaker liggen, 11 inch (zal wel voor 12 doorgaan). Prima speaker, heb hem in de jaren tachtig gekocht voor zelfbouw hi-fi speakers waar ik ook gitaar over wilde spelen, tis een gitaarspeaker. Geen idee waar ie qua voicing op lijkt, 8 ohm impedantie. Voor een prikkie mag je 'm van me overnemen.
Prachtig voorstel! Jammer dat mijn versterker alleen 4 ohm is...
Ik woon trouwens in België, en ik heb nog geen rijbewijs dus komen halen is moeilijk. En verzenden gaat misschien meer kosten dan de speaker :(
Dus erg bedankt voor het aanbod, maar deze zal niet lukken vrees ik.

Bij deze: andere aanbiedingen zijn welkom, zolang de speaker maar 4 ohm is.

scartube
24 februari 2012, 11:21
Ik heb maar snel een filmpje gemaakt van mijn laatste twee projecten. De soundclips worden naderhand op you-tube geplaats. Ik zal hierin het geluid van een Champ met standaard componenten en Orange Drops vergelijk. Tot het moment waarop ik tijd heb om dit te maken zullen jullie het moeten doen met de tutorial.

http://www.youtube.com/user/ScarTubeAmps?ob=0&feature=results_video#p/u/0/jPa8jnWi2l4

Groeten, ScarTube

cluseau
24 februari 2012, 11:31
Ik heb maar snel een filmpje gemaakt van mijn laatste twee projecten.

Daar is gitaarmarkt voor :mad:

bass blom
24 februari 2012, 11:50
ja die kan het spammen niet laten :D
tutorial? kuch.

cluseau
24 februari 2012, 11:58
ja die kan het spammen niet laten :D
tutorial? kuch.

Ben benieuwd naar hoeveel topics dit weer gekopieerd gaat worden :crazyhappy:

tutorial?.....get alive

bass blom
24 februari 2012, 12:31
ja en of hij nu ook weer gaat zitten miepen in mijn profiel :D

Mitch
24 februari 2012, 17:19
Ja, da's jammer, profielboodschappen staat bovenaan, daarna pas PB. Zal 's vragen of dat anders kan.


Hier een tutorial Engels:
Known
determines
use ... like

Staat beter voor je internationale klanten. Eeeeh....degenen die je helpt met het zelfbouw dankzij deze tutorial. Zei ik klanten? Dom van me.

Psychomantis
24 februari 2012, 17:52
Known
determines
use ... like

Dat was me ook opgevallen -.-

Eerlijk, ik vond z'n video wel interessant, maar wat ie vertelde is niet meer nodig gezien de mijne al (bijna) af is.
En de meeste dingen had ik al wel opgevangen van anderen hier op gitaarnet.

Beter zou zijn als ie daadwerkelijk mee problemen hielp op te lossen, zo te zien heeft hij daar de know how voor.
Anders beter niets zeggen.

bass blom
24 februari 2012, 18:14
Ja, da's jammer, profielboodschappen staat bovenaan, daarna pas PB. Zal 's vragen of dat anders kan.


Hier een tutorial Engels:
Known
determines
use ... like

Staat beter voor je internationale klanten. Eeeeh....degenen die je helpt met het zelfbouw dankzij deze tutorial. Zei ik klanten? Dom van me.

ja en wij kunnen zelf die profielboodschappen niet weghalen?
ze rapporteren vind ik nou weer wat zwaar :D

scartube
24 februari 2012, 20:36
Psychomantis om terug te komen op je vraag: Ik heb weinig ervaring met Telefunken. Doch kan ik stellen dat de originele radiospeaker vaak goed is voor gebruik bij de amp. Zeer goede ervaring met een HMV, een sierra en een grundig... Zeker op lage W hoef je je niet altijd dadelijk in de kosten te gooien. Niet geprobeerd is kans gemist trouwens. Ik koop radio´s aan voor een goede prijs en selecteer in speakers en onderdelen. Enkel met de beste onderdelen worden amps gebouwd. Van de 10 speakers zitten er meestal toch wel 5 a 6 goede bij en een radio koop je voor +/- 25 a 50 euro afhankelijk van het type.

p.s. Natuurlijk is die tutorial interessant. Staat een hoop info op. Kijk maar naar steraarde, plaatsing bekabeling,enz... De bedoeling is natuurlijk dat je verder kijkt dan je neus lang is en als je vragen hebt mag je die altijd stellen. Ik kon immers niet alle info in tekst toevoegen omdat het anders te langdradig zou worden. De haat van de collega´s komt gewoon van een vorige aanvaring hier op gitaarnet. Omdat ik de werking van een forum niet kende heb ik wat regels overtreden... Blijkt dat dit nog altijd zwaar op de maag ligt van enkele onder ons. Ik maak er verder geen woorden over vuil maar vind het vooral grappig... Succes met bouwen nog.

Tabula Rasa
24 februari 2012, 20:44
Ja, en ik heb nog een hele partij G.G.´s Secret Snakeoil Mojo Sauce. Dat druppel je op je buizen en je versterker klinkt ineens te gek. Verder spam ik niet hoor, het is alleen ter info. Filmpje volgt.

Spammert

bass blom
24 februari 2012, 20:49
ik ga endorser van die mojo sauce worden.
en subdealer/pusher :D

pueblo
24 februari 2012, 21:05
p.s. Natuurlijk is die tutorial interessant.

onder tutorial versta ik: een handleiding waarmee je hetgeen kan maken dat in de tutorial gemaakt is.
Concreet zou ik dat zien als: stap voor stap uitleggen wat je moet doen (niet alleen met beelden, maar ook met tekst), met schema's,...
denk je nu echt dat iemand die er niets over weet, die steraarde zal spotten?...
Met andere woorden: ik was er niets mee

Tabula Rasa
24 februari 2012, 21:21
Een tutorial is informatief, legt wat uit, beschrijft iets.

Dit is gewoon een filmpje maken en het proberen te spammen door het op bepaalde plekken te posten en hits te genereren.

Bert of Frits zullen wel gauw het topic op komen schonen. Tot die tijd kan ik lekker brullen en roep ik:

Draag wat zinnigs bij of flikker lekker op met je kutspam!!!

Spamhoer!!!

Zo, dat lucht op,.

scartube
24 februari 2012, 21:27
blij dat het oplucht... laat je gaan man... :blast:

cluseau
25 februari 2012, 00:13
De haat van de collega´s komt gewoon van een vorige aanvaring hier op gitaarnet.

Haat?
Nee hoor dat zie je verkeerd, ik verspil daar mijn energie niet aan.
Nouja, alleen deze keer dan om die veronderstelling te weerleggen.

Collega?
Dat voel ik me al helemaal niet. Stel je voor :soinnocent:

Ik vind het gewoon jammer dat een gezellig en opbouwend topic wordt verziekt door iemand die op een ordinaire manier zijn meuk aan de man wil brengen. Daar is marktplaats voor of als je het toch niet kan laten kun je het zelfs op gitaarmarkt kwijt.
(voor als je dat nu nog niet door hebt, een speciaal op deze site ingerichte plek om je zooi te slijten)




Omdat ik de werking van een forum niet kende heb ik wat regels overtreden...

Die regels zijn nog niet duidelijk merk ik want je overtreed ze nog steeds op een zwaar irritante manier.

Psychomantis
25 februari 2012, 00:20
Even on topic:
Ik heb de Telefunken speaker al opgeblazen. Vermoedelijk omdat ik de glazen frontplaat van de radio niet geïnstalleerd had, en de lucht dus vrij van de voorkant naar de achterkant kont blazen.
Geen probleem echter, want de telefunken klonk niet goed. Met de speakers van mijn orgelcab gaat het veel beter, maar dat cabinet is 8 ohm.

Met een nieuwe (Electro Harmonix) EL84 is de brom overigens niet weg. Zal waarschijnlijk een probleem zijn met de bedrading van de heaters?

Verder is het me al opgevallen dat de voltage drop over de EZ81 nogal hoog is. Van +-250 V AC naar +-240V DC.
Mijn buizen trekken niet veel stroom (<50mA). Zou de ouderdom van de buis de oorzaak kunnen zijn van dit spanningsverlies? Of heb ik te veel capaciteit achter de EZ81 gehangen? Nu hangt er rechstreeks een 47µF cap aan, en via een 100 Ohm weerstand nog eens 47µF. En daarna door de kleine winding van de OT nog eens 47µF.

cluseau
25 februari 2012, 00:34
Even on topic:
Ik heb de Telefunken speaker al opgeblazen. .....

Met een nieuwe (Electro Harmonix) EL84 is de brom overigens niet weg. Zal waarschijnlijk een probleem zijn met de bedrading van de heaters?

Ja lekker, gewoon weer waar het over ging.

Het zou kunnen dat het litze draadje gebroken is door ouderdom want zo'n speaker blaas je niet snel op met een EL84. Je kan de spreekspoel meten. Als je niets meet kijk dan op de konus waar de litze draadjes aan de oorspronkelijke spreekspoel is gelast. Meestal onder een klodder zwarte lijm. Als je dat voorzichtig openpeutert kun je de las herstellen.

Of de brom uit de gloeidraad komt kun je onderzoeken door deze los te maken. Klinkt gek maar de buis blijft nog tientallen seconden werken. Als op het moment van loskoppelen de brom direct weg is zit daar idd je probleem.

scartube
25 februari 2012, 07:19
Even een bedenking Psycho: die magic eye kan je ook brom of vervorming opleveren. Best even loskoppelen en terug installeren als je amp op punt staat. Als ik hem bij de champ over de eindtrap zet heb ik prijs: weg clean geluid en een hoop dingen die je niet wil horen...

da Liks
25 februari 2012, 10:17
ik ga endorser van die mojo sauce worden.
en subdealer/pusher :D

ik jat t gewoon uit zn huis!

Tabula Rasa
25 februari 2012, 10:42
Wat betreft de voltagedrop vind ik dat wel meevallen als ik het vergelijk met mijn 5 watter.

Ik kan me herinneren dat ik een veel groter verschil kon meten tussen buis en diode gelijkrichter, zelfs zo groot dat ik de kathodeweerstand mee moest schakelen met de gelijkrichter.


Frans, Nico en andere technici,

hier mijn bevindingen op basis van het bovenstaande:

Ik heb de weerstand tussenpin 7 en punt A gemeten en die kwam op 405 Ohm.

De spanning tussen pin 3 en pin 7 was:
in diodegelijkrichting: 293V
in buisgelijkrichting (EZ80) 219V

Als ik uit ga van 70% voor een EL84 en jouw 8.4watt neem krijg ik het volgende sommetje:

voor diodegelijkrichting: 8.4/293 = 0.0287 = 28.7mA
0.0287x405 = 11.62V
voor buisgelijkrichting: 8.4/219 = 0.0383 = 38.3mA
0.0383x405 = 15.51V

Als ik tussen pin 7 en punt A de spanning meet kom op:
voor diodegelijkrichting op 21.6V
voor buizengelijkrichting op 15.1V

Het vreemde is dat de spanningen in tussen punt A en pin 7 in de diodestand hoger zijn dan in de buizen stand (rode gedeelte) terwijl ideaal omgekeerd is (blauwe gedeelte)

In de buizenstand is alles ideaal zoals het is, maar in de diodegelijkrichtingstand is het voltage bijna het dubbele van wat de bedoeling is (21.6V gemeten t.o.v. 11.62V berekende voltage obv 70% voor EL84.

Wat moet ik doen?

Tabula Rasa
25 februari 2012, 10:45
Oh.. shit, zie het nu pas. 250 wisselspanning naar 240 GELIJKspanning is inderdaad wel een rare drop. Dacht dat je gelijkgericht met diodes op 250 zat en met buis op 240 en vond die drop al erg weinig, maar AC > DC is dat wel heel erg vreemd.

EDIT: Zit me ineens te bedenken.... Heb je een paar diodes liggen? Zet die eens aan de buisvoet, buis eruit en kijk eens wat de spanningen doen met diodegelijkrichting. Zakt die dan ook zo vreemd in?

Zelf heb ik eens rare bijgeluiden gehad en toen zat het probleem bij de heaters, was met een radiotrafo en iets met wel of geen middenaftakking op de trafo bij de 6.3v en een ontbrompot die wel of niet zwevend was.... als ik het me goed herinner...??? Frans, zou het hier ook zoiets kunnen zijn?

Psychomantis
25 februari 2012, 16:01
Dankjewel voor het meedenken allemaal!
Er is dan toch geen probleem met de EZ81 ...
Mijn metingen waren verkeerd, sorry. :soinnocent:
Hij werkt nog perfect.

De brom dan:
Zonder EM84 (Magic Eye) blijft deze.
Ik heb alle jack in en outputs eens van het chassis losgemaakt om misschien een ground loop te vinden, maar ook geen resultaat.

Ik heb wel de oorzaak van de lage ruststroom gevonden, dankzij Tabula: bij het checken van de heater wiring zag ik dat volgens het schema van de SE5a er 2 100 Ohm weerstanden van elke heatertak naar de kathode van de EL84 gaan. Een soort van 'vaste' ontbrompot? geen idee waarvoor deze dienen. zie schema (http://www.ampmaker.com/images/ak01kit/ak01sc2.jpg)

Nu dacht ik er opeens aan dat de ene tak van de heater wiring bij deze radiotrafo vast is gesoldeerd aan de middenaftakking van de HV-winding (en aan het chassis).
Met andere woorden, de EL84 staat niet effectief gebiased met de 150 ohm weerstand en de 100µF condensator, maar PARALLEL hieraan staat er nog een 100 ohm weerstand van de heatertak.
Effectieve biasweerstand is dus 60 Ohm. Vandaar de lage biasstroom.

en ik heb op deze manieren ook 2 wegen van de EL84-kathode naar de ground: één via de 150 Ohm-weerstand en de 100µF-cap via de normale ground van het audiocircuit,
en nog één via de 100 Ohm weerstand en het heater-circuit.

Dus misschien ook de oorzaak van de brom.

In ieder geval, het is mijn fout dat ik dit niet eerder had opgemerkt, nu moet ik er een oplossing voor zoeken.

Ik heb 2 dingen in gedachten:

- Oftewel gewoon beide 100 ohm weerstanden uit het circuit bannen,
- Ofwel de ene tak van de heater winding lossolderen van de middenaftakking van de trafo. Maar ik weet niet of deze intern in de trafo niet verbonden zijn, als dat zo is dan sta ik alsnog nergens.

Wat doe ik het best, of zijn er nog betere oplossingen?

Tabula Rasa
25 februari 2012, 16:23
Mijn metingen waren verkeerd, sorry. :soinnocent:
Hij werkt nog perfect.



Vergeten het metertje om te zetten van AC naar DC? Heb dat zelf ooit eens vergeten en dat gaf hele rare meetresutaten.



Ik heb wel de oorzaak van de lage ruststroom gevonden, dankzij Tabula: bij het checken van de heater wiring zag ik dat volgens het schema van de SE5a er 2 100 Ohm weerstanden van elke heatertak naar de kathode van de EL84 gaan. Een soort van 'vaste' ontbrompot? geen idee waarvoor deze dienen. zie schema (http://www.ampmaker.com/images/ak01kit/ak01sc2.jpg)


Probleem is dus gevonden. Mooi. Oplossing wil ik liever niet geven, gezien mijn matige kennis op het gebied. Denk dat we even moeten wachten op Frans :-)

cluseau
26 februari 2012, 00:25
Ik heb wel de oorzaak van de lage ruststroom gevonden, dankzij Tabula: bij het checken van de heater wiring zag ik dat volgens het schema van de SE5a er 2 100 Ohm weerstanden van elke heatertak naar de kathode van de EL84 gaan. Een soort van 'vaste' ontbrompot? geen idee waarvoor deze dienen. zie schema (http://www.ampmaker.com/images/ak01kit/ak01sc2.jpg)

Vergissing: in geval van een lagere kathodeweerstand gaat de ruststroom omhoog



Nu dacht ik er opeens aan dat de ene tak van de heater wiring bij deze radiotrafo vast is gesoldeerd aan de middenaftakking van de HV-winding (en aan het chassis).

De oplossing is simpel: Als je een gloeidraadwikkeling hebt met middenaftakking dan laat je deze gewoon los hangen. Is dat om één of andere reden niet mogelijk dan de 100 Ohm weerstanden weglaten, Er mag dan uiteraard geen link zijn met de kathode.

Wat de 100 ohm weerstande doen is het volgende: Op de kathode staat een zekere gelijkspanning waardoor er een verschil bestaat tussen de geaarde gloeidraad en dit DC level op de kathode. Door nu de AC spoel voor de gloeidraden zwevend te houden neemt de wisselspanning op deze wikkeling een niveau aan wat ahw boven ground zweeft. We zeggen dan dat de wisselspanning is gesuperponeerd op de DC spanning. Dit zou een stille werking ten goede komen dus de kans is groot dat daar je bromprobleem zit.

Psychomantis
26 februari 2012, 13:50
Vergissing: in geval van een lagere kathodeweerstand gaat de ruststroom omhoog


Natuurlijk heb je weer gelijk :D
Maar ik was bij de spanningsmeting uitgegaan van een kathodeweerstand van 150 Ohm. De kathodespanning was maar 3,40 volt, dus ik dacht dat de biasstroom maar 3,4V/150Ohm = 22,7 mA was.

Als is rekening hou met de feitelijke weerstand van maar 60 ohm, kom ik 56,7 mA uit. Mijn Pdiss was dus ook nog eens te hoog.

Nu snel eens die aftakking losmaken, en kijken wat het verschil is.

Psychomantis
26 februari 2012, 15:39
En jawel hoor:
hij werkt zoals het hoort!
Brom is 90% weg, hij is ontzettend stil nu. Ik heb wel terug last van die pieptoon (oscillatie) maar dat zal ik met wat draden verleggen wel weg krijgen.

Hier nog een spanningstabel:
EL84
a: 267V, Ia: 44,1mA
k: 7,71V
g2: 259V, Ig:7,3mA
Pdiss: 11,4W

Volgens de specsheet mag de anodespanning maximaal 250V zijn, maar ik heb op het net gelezen dat sommigen hem op meer dan 300V draaien, dus ik neem aan dat mijn 267V geen probleem is.

Voor de specialisten: zou de capaciteit achter mijn EZ81 te groot zijn? Volgens de specsheet moet de serieweerstand achter de eerste elco zo'n 230 Ohm zijn, bij mij is die maar 100 ohm. Probleem?

cluseau
27 februari 2012, 00:10
zou de capaciteit achter mijn EZ81 te groot zijn? Volgens de specsheet moet de serieweerstand achter de eerste elco zo'n 230 Ohm zijn, bij mij is die maar 100 ohm. Probleem?

Nee hoor!


Als de elko eenmaal geladen is maakt het niet zo uit voor de EZ. Het gaat pas verkeerd als je een dikke elko aan een bedrijfsklare EZ hangt bv door gebruik van een standbyschakelaar. Normaal ga je niet buiten de fabrieks specificatie maar de buis komt relatief langzaam op temperatuur wat voor een heel geleidelijke stroomtoename zorgt. Zou je een lege elko aan een bedrijfsklare EZ hangen kan er een enorme stroompiek in de buis ontstaan. Een elko van ca 25uF is trouwens groot genoeg voor jouw project.

Psychomantis
3 maart 2012, 16:30
Eerste ontwerp voor een kast (met sketchup).
ik denk eraan om als materiaal 15 mm spaanplaat te nemen, en dan met balkjes binnenin verstevigen.

http://i892.photobucket.com/albums/ac125/OlivierS/versterkerkastuitzicht.jpg

Psychomantis
5 april 2013, 12:31
Goed, na lang wachten nog maar eens een update.
De versterker werkte, maar was levengevaarlijk vanwege de open trafo en de gaten in het chassis. Verder zag hij er ook echt niet uit. Ik gebruikte hem ook amper, want ik speel niet veel gitaar.

Een paar maanden geleden kocht ik mij een basgitaar, en het was al meteen duidelijk dat dat me veel meer lag dan gewone gitaar. Dus dacht ik, waarom bouw ik die oude versterker niet om naar een basversterker en geef hem meteen een nieuw jasje, dat is dan ook wat ik gedaan heb:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/527849_4032234542507_798683937_n.jpg

MDF en plexiglas heb ik met de lasersnijder van onze universiteit (in het FabLab) gesneden.

http://i892.photobucket.com/albums/ac125/OlivierS/DSC_0039.jpg
http://i892.photobucket.com/albums/ac125/OlivierS/DSC_0041.jpg

Dit is het resultaat. Ik wil er nog enkele ledjes in plaatsen, zodat de plexiglas frontjes wat meer in het oog springen.

Hij werkt en klinkt goed, maar ik zit met een luide 100 Hz hum die ik niet wegkrijg. Ik vermoed dus dat het in de voeding ligt.
Zonder preampbuis blijft de brom. Zonder EL84 is de brom natuurlijk weg.

Ik ben geen held in het designen van amps en zeker niet van voedingen, dus ik weet eigenlijk niet waar ik het probleem moet zoeken. Op dit moment steken er 3 50µF voedingscaps in, ik heb me laten vertellen dat dat ruim voldoende is.

De brom zit NIET op de signaallijnen (g2 van de EL84).

Enkele dingen die ik opmerkte. Kunnen deze ermee te maken hebben?
- De spanning op g1 is hoger dan de anodespanning van de EL84
- De g1-stroom is vrij hoog, richting 9 mA, terwijl in de specsheet ongeveer zo'n 5 mA staat voorgeschreven.
- De EL84 staat iets te heet gebiasd, op zo'n 13 W dissipatie.

Hier is het schema:
http://i892.photobucket.com/albums/ac125/OlivierS/SE5Amodbis.png

cluseau
5 april 2013, 12:48
Normaal gesproken heb je bij SE een filter in de voeding nodig. Elko - choke - Elko - el84. in dit geval is er een truc toegepast maar die werkt alleen als daar de juiste load achter hangt en daar ontbreekt het nu aan. Als je naar de trafo kijkt zie je dat de plus op een aftakking staat. Het deel naar de preamp is in tegenfase waardoor de rimpel bijna wordt opgeheven. Is die preampstroom nu niet in balans dan ga je hem horen. Normaal hangt er aan die preampvoeding een hele radio he! Je kan een testje doen; neem een 100k weerstand en houd die even parallel aan de preamp voeding. Wordt de brom dan minder dan weet je dat je het daar in moet zoeken. Verder netjes project hoor.

edit: je kan ook de stroom door de eindbuis verlagen, dat heeft hetzelfde effect.

7ender
5 april 2013, 14:21
da's ook toevallig zeg ,....ik krijg gisteren een ouwe radio ter reparatie aangeboden ,....en als ik 't zo effe gauw bekijk zit 'r hetzelfde chassis in ,...het betreft hier een Telefunken "Operette 6 " :)

guitarnijboer
7 april 2013, 11:02
Hoewel erg mooi gedaan, zou ik niet zo snel een chassis van mdf en plexiglas gebruiken. Ook al bekleed je dit met aluminiumfolie...

nico verduin
7 april 2013, 12:27
Om verwarring te voorkomen:
G1 is het stuurrooster waar het signaal binnenkomt.
G2 versnellen de electronen richting anode. De hoge stroom kan komen door
De brom (je geeft aan 100Hz) zou kunnen door de toegepaste gelijkrichting. of een wat oude EL84 die aan het einde van zijn latijn is.
Wat zijn de spanningen nu op de EL84?

7ender
7 april 2013, 16:30
ik heb dat hele telefunken-radio-lel weer spelend !

de eigenaar zal blij zijn ( al snap ik niet waarvoor ,.....erg zeldzaam/waardevol is die troep niet )

Ik had helaas geen EM80 ( katte-oog ) meer liggen in de "doos-met-ouwe-bewaar-bende" :dontgeti:

Psychomantis
7 april 2013, 21:00
Om verwarring te voorkomen:
G1 is het stuurrooster waar het signaal binnenkomt.
G2 versnellen de electronen richting anode. De hoge stroom kan komen door
De brom (je geeft aan 100Hz) zou kunnen door de toegepaste gelijkrichting. of een wat oude EL84 die aan het einde van zijn latijn is.
Wat zijn de spanningen nu op de EL84?

Dag iedereen, was er een weekendje uit dus ik kon niet reageren, sorry.

Wat cluseau zegt ga ik morgen eens proberen, dan zal ik ook de spanning eens opnieuw meten.
Sorry voor mijn verkeerde benamingen voor de roosters, ik ga ze vanaf nu juist gebruiken ;)
De gelijkrichting is op dit moment een EZ81, de EL84 is nieuw en ook met een ander buisje is het probleem er, dus aan de buis zal het niet liggen.
Zoals ik geleerd heb, meten = weten, dus morgen meer.

@gitaarnijboer: Ik neem aan dat je zorgen hebt over de aarding, maar die heb ik met kabels en soldeeroogjes gelegd, de alu staat hier niet voor in.
De aluminiumfolie is een trukje dat ik zag in één van mijn synths, daar is de onderplaat een houten bord, bekleed met aluminiumfolie, om als afscherming te dienen. Geen idee of het werkt, maar als je 't niet probeert, heb je er ook niks aan.
Daarbij gaat de folie ook als spiegel dienen als ik er een lichtje in plaats.

@7ender, de oude Telefunken radio waar ik in het begin van het topic over spreek, heeft (buiten de magic eye buis) uiteindelijk geen onderdelen geleverd voor dit projectje: de voedingstrafo was stuk. Overigens was dat wel een mooie radio, vond ik :)

Psychomantis
8 april 2013, 12:32
Oke, heb een paar metingen gedaan:
B+: 271 V

EL84:
anode 262V
g2 251V (ik stelde dat deze spanning hoger was dan de anodespanning, dat is dus niet waar, sorry)
kathode 7,70V

heaters zijn 6,3V en g1 0V, zoals het hoort.

gridstroom is 7,8 mA. Biasstroom is 43,5 mA (gridstroom niet bijgeteld).

Het lijkt erop dat cluseau's trukje niet geholpen heeft :(. Ik heb een extra 100K weerstand over de caps geprobeerd, zowel voor als achter de smoorlus van de OT, maar dat maakt geen verschil in brom.

cluseau
8 april 2013, 12:48
Oke, heb een paar metingen gedaan:
B+: 271 V

EL84:
anode 262V
g2 251V (ik stelde dat deze spanning hoger was dan de anodespanning, dat is dus niet waar, sorry)
kathode 7,70V

heaters zijn 6,3V en g1 0V, zoals het hoort.

gridstroom is 7,8 mA. Biasstroom is 43,5 mA (gridstroom niet bijgeteld).

Het lijkt erop dat cluseau's trukje niet geholpen heeft :(. Ik heb een extra 100K weerstand over de caps geprobeerd, zowel voor als achter de smoorlus van de OT, maar dat maakt geen verschil in brom.




Is ook niet zo gek, een stroom verhoging aan de andere zijde van 262/100000 maar 2.62 mA tov 43mA zal niet veel uitmaken maar wellicht had je een verbetering kunnen waarnemen. Stel even dat er 6 buizen aan deze tak gehangen hebben dan mag je toch wel uitgaan van zo'n kleine 10mA voor het ontvangdeel.

Probeer anders de stroom door de EL84 ook iets te verlagen door de kathodeweerstand wat groter te kiezen. Je stookt nu 11Watt, beetje veel hoor. Andere mogelijkheid is natuurlijk om de kathode te aarden en de roosterlekweerstand aan een negatieve voeding te hangen. Zou mijn voorkeur hebben.

Psychomantis
12 april 2013, 15:08
Oke, bedankt! Ik zal de kathodeweerstand van de el84 wat verhogen.
Er komt nog een magic eye in, die zal wat extra stroom trekken, en dan zie ik wel verder, hopelijk gaat het dan al wat beter ;)

nico verduin
12 april 2013, 15:49
En anders gewoon een 100mA 4H choke gelijk uit de rectifier plakken. Ben je van al het gedonder af

Psychomantis
13 april 2013, 21:06
En anders gewoon een 100mA 4H choke gelijk uit de rectifier plakken. Ben je van al het gedonder af

Misschien dat ik beter dat doe, spijtig dat mijn lokale elektronicawinkel geen spoelen meer verkoopt.
Maar kan ik hiervoor misschien een gewone transformator gebruiken? Dus één kant als spoel gebruiken en de andere open laten?

tommus42
13 april 2013, 21:09
Heb hier ééntje (6H, 200mA, 60ohm), wil ik wel ruilen voor een voedingstrafo uit een radio:ok:

nico verduin
13 april 2013, 21:35
Misschien dat ik beter dat doe, spijtig dat mijn lokale elektronicawinkel geen spoelen meer verkoopt.
Maar kan ik hiervoor misschien een gewone transformator gebruiken? Dus één kant als spoel gebruiken en de andere open laten?Volgens mij op zich kan het wel maar moet je wel alle laminaten op dezelfde wijze erin doen. En let op dat ze op dezelfde manier (boven vs onderkant) erin gelegd worden. Meestal zit er maar aan een kant isolatie oxidatie. En dan "E" van de "I" scheiden met een dun papiertje. Wie weet werkt het ook nog.

nico verduin
14 april 2013, 10:40
Daarnaast kan je de inductie gewoon meten:
- Neem een 6V trafotje oid. Een potmeter van iets van 1K draadgewonden:
- Zet de potmeter loper in serie met de spoel
- en verbind de spoel en een van de potmeter buitenaansluitingen met de 6V
- Draai de potmeter zo dat je precies de helft van de voedingsspanning meet over de spoel
- Meet nu de weerstand over de potmeter. Dat is dan ook de weerstand over de spoel.
- De spoel kun je nu loskoppelen
- Meet nu de DC weerstand (weerstand van het koperdraad) en trek deze af van de gemeten waarde.

Wat je overhoud is de impedantie van de spoel bij 50Hz.

z (bij en spoel) = 2 x PI x L x f <=>
L = z / (2 x PI x f) = z / 157.

L is in Henries.

Dit kan je trouwens ook doen met een onbekende kondensator. Alleen is de formule dan:
z = (1 / 2 x PI x f x C) <=> C = 1 / (2 x PI x f x z) en je hebt geen koperdraad weerstand.

cluseau
16 april 2013, 08:34
Heel vroegah op deze manier mijn eigen LC meter in elkaar geflanst met een zgn "brug van wheatstone", ff googelen. Zelfbouwers kunnen je op heel eenvoudige wijze een leuk meetapparaat maken.

PS een trafo werkt zeker, ook zonder de lamellen te draaien (f..k kernverzadiging :cheerup:)

nico verduin
16 april 2013, 09:18
PS een trafo werkt zeker, ook zonder de lamellen te draaien (f..k kernverzadiging :cheerup:)you're welcome :)

Psychomantis
16 april 2013, 16:18
@ tommus, heb geen trafo van een lampenradio meer liggen. Maar die oude radio's vind je overal, dikwijls staan ze stuk bij oma op zolder. Daar kan je er wel eentje uit halen denk ik.

@ nico en cluseau, bedankt voor de tips. Ik ga alle info eens rustig checken, en dan op zoek naar een goeie oplossing.
Heb ook het schema van de originele radio (RCF Bernau) eens bestudeerd, daaruit kan ik opmaken dat mijn versterker nu zo'n 16-18 mA te weinig trekt door de 'chokelus' van de OT. Met een dikke weerstand kan ik dat misschien dus ook nog oplossen. Maar eerst maar eens wat zoeken en lezen.

cluseau
16 april 2013, 16:22
Met een dikke weerstand kan ik dat misschien dus ook nog oplossen.


dat zeg ik :crazyhappy:


Het gaat om de balans. Of meer aan de preampzijde of minder aan eindbuiszijde.

nico verduin
16 april 2013, 16:39
Heb je de rimpel al eens gemeten op de b+. Gewoon een AC meting doen. De gelijkstroom zie je dan niet alleen de rimpel van 100Hz.

Psychomantis
16 april 2013, 16:58
dat zeg ik :crazyhappy:
Het gaat om de balans. Of meer aan de preampzijde of minder aan eindbuiszijde.
Juist, ere wie ere toekomt ;)


Heb je de rimpel al eens gemeten op de b+. Gewoon een AC meting doen. De gelijkstroom zie je dan niet alleen de rimpel van 100Hz.
Als ik thuis ben (volgend weekend) ga ik dat proberen, een mooie gelegenheid om mijn net verworven scoopje eens te testen :D

Ik wil op dit moment zo weinig mogelijk aan de eindtrap veranderen, want ik vind hem erg leuk klinken nu. Met een dikke weerstand ga ik de B+ wat verlagen (grotere spanningsval over de EZ81) en met een choke (zo heb ik gelezen) wordt hij wat 'trager'. Keuzes, keuzes...

muziekschuur
16 april 2013, 16:58
Niet zinnige bijdrage:

Ik snap het bijna.... nou....

cluseau
16 april 2013, 17:23
Ik snap het bijna.... nou....


Wat snap je niet / wel / bijna / niet helemaal / helemaal niet ?

nico verduin
16 april 2013, 17:37
en met een choke (zo heb ik gelezen) wordt hij wat 'trager'. Keuzes, keuzes...Uit welk sprookje komt dat?

Psychomantis
16 april 2013, 17:42
Uit welk sprookje komt dat?
Het internet :hide:

nico verduin
16 april 2013, 18:49
Het internet :hide:Ok ....dan is het zo.......Wat op internet staat is tenslotte waar toch:crazyhappy:

cluseau
16 april 2013, 18:53
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/rofl3.gif

7ender
18 april 2013, 03:06
een voorschakel-klos uit een ouwe TL-armatuur zal 't ook wel doen ,

die ligt wel ergens tussen 't grof-vuil oid

Psychomantis
18 april 2013, 09:40
@7ender: bedankt voor de tip, die starters slingeren hier nog wel rond ;)

voor ik me nog meer belachelijk maak, ga ik maar aan de slag :D :D

flo123
18 april 2013, 14:21
een voorschakel-klos uit een ouwe TL-armatuur zal 't ook wel doen
Sorry, ik snap het niet... Kun je me uitleggen wat dat gaat doen? :)

cluseau
18 april 2013, 14:24
Sorry, ik snap het niet... Kun je me uitleggen wat dat gaat doen? :)


Daar zit ook een smoorspoel in. Of een cap.

7ender
18 april 2013, 14:54
Sorry, ik snap het niet... Kun je me uitleggen wat dat gaat doen? :)

..heeft Frans zojuist al genoemd ,....die zgn voorschakel-spoel kun je er voor gebruiken .

Ze zijn overal voor niks beschikbaar ,....bij de vuilstort , ....in de vuilcontainers bij flatgebouwen ,.....tussen de ouwe rommel in de schuur ( van een buurman ) ,....etc...:)
( ik heb dat ook wel eens gebruikt , toen ik effe gauw niks anders had ,....'t werkte prima )

Het is er natuurlijk niet specifiek voor gemaakt , want het doel van dat ding is om icm die starter de spanning op te slingeren om de buis te laten ontsteken , om daarna als reactantie-weerstand te dienen.

De laatst genoemde functie is waar 't hier om gaat.

Psychomantis
21 april 2013, 21:39
Heb dit weekend heel snel de scoop eens geprobeerd. Ik had weinig tijd en problemen met het kalibreren van de scoop, dus moest ik het met de fabriekskalibratie doen. De nulwaarde was helemaal fout, maar ik denk dat het wel genoeg was om een indicatie te geven.

1) De rimpel op B+:
http://i339.photobucket.com/albums/n457/koekoekwarrior/DSC_0067.jpg (http://s339.photobucket.com/user/koekoekwarrior/media/DSC_0067.jpg.html)

2) De speaker out over een dummy load:
http://i339.photobucket.com/albums/n457/koekoekwarrior/DSC_0066.jpg (http://s339.photobucket.com/user/koekoekwarrior/media/DSC_0066.jpg.html)

Ik heb vervolgens geprobeerd om achter de smoorlus van de OT (dit is aan de gridweerstand van de EL84) een extra weerstand van zo'n 15 K te plaatsen, die zou rond de 15 mA moeten trekken. Dit deed ik maar heel even omdat mijn beschikbare weerstand het vermogen eigenlijk niet aankan. Raar genoeg leek de brom op de scoop nu sterker te worden: het effect was zeer bescheiden, maar ik dacht dat de piekspanning zo'n 25 mV hoger werd. De scoop was niet juist gekalibreerd, dus teveel belang moet je hier niet aan hechten, maar de brom werd in ieder geval niet minder.
Ik ga volgend weekend, hopelijk met een juist gecalibreerde scoop en meer tijd, nog eens alles in detail meten.