PDA

View Full Version : Weber Z-Matcher of iets vergelijkbaars



Tankman
8 januari 2012, 12:28
Als ik mijn 6505 gebruik kan ik de impedantie schakelen op de versterker op 4, 8 en 16 ohm. Nou hebben wij in de oefenruimte een 8 ohm cabinet staan en dat is met de 6505 dus geen probleem.

Binnenkort ga ik in een andere band spelen en ga hiervoor een Peavey Classic 30 Head gebruiken. Deze is fixed op 16 ohm. Er zijn wel tegenstrijdige berichten hierover. De een zegt dat je ook echt alleen 16 ohm kan gebruiken, maar de ander zegt weer dat 8 ohm gewoon kan.

Ondertussen heb ik de Weber Z-Matcher op het internet gevonden. Hiermee kun dus zelf alles omtoveren tot de juiste impedanties. Dit lijkt me ook handig aangezien ik niet met een cabinet naar optredens ga, omdat deze meestal voor mij geregeld wordt. Dan is het altijd maar net de vraag wat je krijgt.

Heeft iemand enig idee of die apparaat in Nederland te krijgen is, wat het kost en of er anders iets vergelijkbaars is? Ik zag dat De Gier Weber verkoopt, maar de Z-Matcher staat bij hun er niet tussen. Heb al een mail richting hun gestuurd.

peter_heijnen
8 januari 2012, 12:33
Als je deze (http://www.tonefactory.nl/shop2/high-power-resistor-watt-p-9419.html) in een kastje bouwt met een in en output en die in serie zet met die cab kom je ook aan 16 ohm. Zal waarschijnlijk iets goedkoper zijn dan zo'n weber.

Buzzel
8 januari 2012, 12:48
Het is wel dat je dan de helft van je vermogen kwijt maakt aan die weerstand, dat is op zich wel jammer :(

die weber Z-matcher kost 110 dollar (100watt versie), valt nogal mee vind ik. Aangezien je alle impedanties er aan kan hangen.

Tankman
8 januari 2012, 12:51
Ik denk dat het toch iets dat meer op de Z-matcher lijkt moet zijn. Het is gewoon een handig ding om te hebben. De mogelijkheden om te kiezen en combineren staan mij wel aan.

Ik heb dan de 50 watt versie nodig, aangezien het voor een Classic 30 is. Mijn 6505 is 60 watt, maar bij die kan ik op de amp zelf de impedantie selecteren.

flo123
8 januari 2012, 13:16
Je kan best een 8 cabinet aansluiten op de 16 ohm uitgang van de buizenversterker.
Het vermogen zal wat lager zijn, maar meer dan voldoende voor in de oefenruimte, en het is iets zwaarder voor je buizen maar voor de uitgangstrafo is het geen probleem.

Tankman
8 januari 2012, 14:23
Je kan best een 8 cabinet aansluiten op de 16 ohm uitgang van de buizenversterker.
Het vermogen zal wat lager zijn, maar meer dan voldoende voor in de oefenruimte, en het is iets zwaarder voor je buizen maar voor de uitgangstrafo is het geen probleem.

Mijn contactpersoon bij Peavey had het erover dat het kan, maar dat de versterker dan te warm werd en dat ze dat dan niet aanraden. Bij Peavey USA zei iemand dat de versterker dat makkelijk kon en dan op 25 watt zou werken ipv 30.

Als het kan zou het mooi zien. Ik denk dat als ik zo'n Z-Matcher kan scoren ik hem hoe dan ook toch koop. Lijkt me een handige tool om te hebben.

Tankman
9 februari 2012, 14:48
Ik heb inmiddels via De Gier Gitaarbouw, die dus Weber Beamblockers verkoopt een Weber Z-Matcher kunnen bestellen. Het is niet een product die ze normaal in huis hebben, maar ze konden hem wel met de volgende zending Beam Blockers mee laten komen. Ik ben voor de 50-watt versie gegaan, omdat mijn Classic 30 dus 30 watt is. Je hebt ook nog een 100 watt versie, maar mijn 6505 van 60 watt is schakelbaar en de 6505 van 120 watt die nog moet komen is ook schakelbaar. Ik ben blij!

Midwolda
31 juli 2012, 07:44
Bump & kaap.

Ik zit net ook even naar zulke zaken te zoeken en kom op Harmony Central het volgende tegen:

Not sure if you know this or not, but when you use a Weber Mass, you do not have to match the speaker cab to the amp output impedance. Weber does not really make this clear, but the Mass unit acts as an attenuator AND as an impedance matcher. As long as the Mass switch on the front is set to match the amp output Z, then it doesn't matter what the ohm load of your speaker cab is. No matter what kind of speaker you plug in, your amp will only see the load that the Mass switch is set for.

If you have a 8 ohm amp output, and you set the Mass switch to 8 ohms, then you can use a 4, 8, or 16 ohm speaker and the amp wont know the difference!

Groetjes van een Weber fan! :cheerup:

Misery Signals
31 juli 2012, 10:07
FAD heeft ook zoiets te koop, wel iets duurder met 250€ maar hem kennende zal je dure apparatuur zeker goed beschermd zijn.

http://www.freeqi.be/rapidcart/files/7_impmatcher.jpg

BTW kan je de impedantie van je Classic niet laten aanpassen? Een amptech heeft dit ooit bij mijn Marshall 9200 gedaan, was niet echt een grote aanpassing dacht ik.

MS

Tankman
31 juli 2012, 10:20
BTW kan je de impedantie van je Classic niet laten aanpassen? Een amptech heeft dit ooit bij mijn Marshall 9200 gedaan, was niet echt een grote aanpassing dacht ik.

MS

Geen idee. Het punt is dat ik tussen 16 en 8 ohm wil kunnen schakelen. Ik heb de Z-Matcher nu al een tijdje in huis en het werkt perfect. Naast mijn impedantie matchen heb ik nu ook een Line Out met Level control en de mogelijkheid om een 2e cabinet aan te sluiten, aangezien je op de Classic 30 maar1 speaker uitgang hebt. Fijn apparaat, die Z-Matcher!

iWishmaster
31 juli 2012, 11:08
Volgens dit schema:
http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/c30schem.gif

Heeft de peavey classic output transformer een 8 en 16 ohm tap, maar is alleen de 16 ohm aangesloten. Als dat zo is, is het een kwestie van schakelaar erin schroeven en klaar is kees.

HaroldA
31 juli 2012, 11:22
Heeft de peavey classic output transformer een 8 en 16 ohm tap, maar is alleen de 16 ohm aangesloten. Als dat zo is, is het een kwestie van schakelaar erin schroeven en klaar is kees.

... of een 2e speakerjack! :ok:

iWishmaster
31 juli 2012, 11:30
... of een 2e speakerjack! :ok:

Dat is waarschijnlijk nog makkelijker zie ik nu:
De interne speaker is 16 Ohm en er zit een jack voor een extension cabinet die dan parallel gezet wordt (switchable jack): de versterker schakelt naar de 8 Ohm tap van de trafo. Dus als je er een 16 Ohm cabinet aan hangt, gebruik je zowel de interne speaker als de extension samen naar een 8 Ohm tap. Als je een 8 Ohm cabinet wil gebruiken, zul je de interne speaker moeten loskoppelen. Dan een extra jack voor de 8 Ohm tap. Dus 8Ohm, 2x16Ohm en dan de interne speaker aan een 1x16 Ohm output hangen. Moet je wel even de jack van de interne speaker eruit trekken als je de 8 Ohm aansluiting gaat gebruiken.

Anderzijds kun je ook één extra jack (naar 8Ohm) maken die dan ook automatisch de speaker loskoppelt als je er een stekker in doet trouwens.

In beide gevallen een eenvoudige ingreep die qua materiaalkosten hoogstens een paar euro kost.

Tankman
31 juli 2012, 12:03
Misschien interessant voor later. In ieder geval bedankt! Ik zal hier zeker ook even naar kijken. Voorlopig ben ik toch blij met de Z-Matcher, ook vanwege de Line Out en de extra Speaker Jack.

HaroldA
31 juli 2012, 12:08
If you have a 8 ohm amp output, and you set the Mass switch to 8 ohms, then you can use a 4, 8, or 16 ohm speaker and the amp wont know the difference!

Dit geldt overigens voor alle loadboxes. Zolang de amp maar de juiste impedantie ziet maakt het niet uit wat je er achter hangt.

Midwolda
31 juli 2012, 12:12
Dit geldt overigens voor alle loadboxes. Zolang de amp maar de juiste impedantie ziet maakt het niet uit wat je er achter hangt.

Ja okee, ergens wel logisch, maar "ze" zeggen dat er nooit bij. :chicken:

iWishmaster
31 juli 2012, 12:18
Dit geldt overigens voor alle loadboxes. Zolang de amp maar de juiste impedantie ziet maakt het niet uit wat je er achter hangt.

Dat is niet waar: een grote 16 Ohm weerstand in een doos is ook een loadbox. Sluit die in serie aan op een 16 Ohm ohm speaker en de versterker op 16 Ohm, ziet de amp 32 Ohm. Sommige loadboxes werken ook echt op die manier, maar dan met een aantal schakelmogelijkheden.

HaroldA
31 juli 2012, 12:20
Dat is niet waar: een grote 16 Ohm weerstand in een doos is ook een loadbox. Sluit die in serie aan op een 16 Ohm ohm speaker en de versterker op 16 Ohm, ziet de amp 32 Ohm. Sommige loadboxes werken ook echt op die manier, maar dan met een aantal schakelmogelijkheden.

Kun je een voorbeeld geven van zo'n loadbox? Die moeten IMHO van deze aardkloot verdwijnen.

iWishmaster
31 juli 2012, 13:00
Kun je een voorbeeld geven van zo'n loadbox? Die moeten IMHO van deze aardkloot verdwijnen.

Zo uit mijn hoofd niet, heb ooit een foto gezien vanbinnen van een loadbox wat in feite een handvol weerstanden was. Ik geloof een koch loadbox of marshall powerbrake of ziets.

Maar waarom moeten die verdwijnen? Als het werkt en het duidelijk is hoe je hem moet gebruiken is het toch prima?

HaroldA
31 juli 2012, 13:11
Zo uit mijn hoofd niet, heb ooit een foto gezien vanbinnen van een loadbox wat in feite een handvol weerstanden was. Ik geloof een koch loadbox of marshall powerbrake of ziets.

Iedere loadbox is gewoon een verzameling weerstanden, maar die staan echt niet in serie met je cab! :stop:

iWishmaster
31 juli 2012, 13:16
Iedere loadbox is gewoon een verzameling weerstanden, maar die staan echt niet in serie met je cab! :stop:

Dat is niet waar. De kracht van een loadbox zit in het gebruik van inducties in combinatie met weerstand en/of trafo's om onder belasting hetzelfde frequentie gedrag als een speaker te simuleren. En die staan zowel in serie als parallel met je cabinet.

Waarom zou je anders zo'n ding kopen voor 100+ euro's? Een handvol weerstanden kun je zelf ook wel in elkaar solderen voor twee tientjes.

HaroldA
31 juli 2012, 16:28
En die staan zowel in serie als parallel met je cabinet.

... en dus niet in serie! ;)

iWishmaster
31 juli 2012, 17:32
... en dus niet in serie! ;)

Hoe bedoel je? Eén onderdeel kan niet zowel in serie en in parallel tegelijk staan. Sommige onderdelen staan in serie met je cabinet, andere in parallel, ligt aan het ontwerp.

Midwolda
11 augustus 2012, 11:10
Zag zojuist deze in de aanbieding: Z-Matcher 100Watt van TubeTown voor €69,-. (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p2056_TT-Z-Manager---Impedance-adaptation-100-Watt.html)