PDA

View Full Version : Bijgeluid in mijn Roland Cube; wie het weet mag het zeggen.



Luctor
8 januari 2012, 00:12
Ik speel al enige tijd over een Roland Cube 80XL en het valt mij steeds op dat bij aanslag van de snaren er een bijgeluid ontstaat. Het klinkt als "Whoesssjjj". Vooral op huiskamerniveau is dat duidelijk hoorbaar.
Weet iemand waar dat geluid het gevolg van kan zijn? Zijn er mensen die hetzelfde fenomeen kennen? Het begint steeds hinderlijker te worden terwijl ik die versterker juist gekocht heb vanwege het clean geluid ook op hogere volumes..

cluseau
8 januari 2012, 10:12
Kan meerdere oorzaken hebben. Het kan op electronische wijze worden veroorzaakt bv omdat caps gaan lekken of capacitief arm worden maar het kan net zo goed een mechanisch probleem zijn. Er kan iets met je speaker aan de hand zijn maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat de pakkingring onder de speaker niet goed op zijn plaats zat waardoor een luchtlek was ontstaan. Dit veroorzaaktje een fluittoon als bijgeluid. Hoe beter de klacht is aan te tonen hoe beter het is aan te pakken. Vage klachten zijn een stuk lastiger. Al met al heb ik geen pasklaar antwoord en zal het eerst moeten onderzoeken.

Little Jay
8 januari 2012, 10:36
Is het niet de ingebouwde (softwarematige) limiter in de Cube? Is de reden dat ik mijn Cube 30 heb weggedaan...
Live had ik er geen last van, maar inderdaad juist in de huiskamer en in stille omgevingen vond ik het irritant.

Maar dat gaf een 'woesjj" helemaal aan het eind van de toon als die al bijna afgestorven is, niet een bijgeluid direct bij het aanslaan van de toon.

bass blom
8 januari 2012, 10:40
Is het niet de ingebouwde (softwarematige) limiter in de Cube?

of een noisegate?

Luctor
8 januari 2012, 12:06
Is het niet de ingebouwde (softwarematige) limiter in de Cube? Is de reden dat ik mijn Cube 30 heb weggedaan...
Live had ik er geen last van, maar inderdaad juist in de huiskamer en in stille omgevingen vond ik het irritant.

Maar dat gaf een 'woesjj" helemaal aan het eind van de toon als die al bijna afgestorven is, niet een bijgeluid direct bij het aanslaan van de toon.

Jou omschrijving sluit wel aan bij mijn constatering. Bij het oefenen met de band heb ik er geen last van maar thuis des te meer.
Ik begrijp uit het feit dat jij jouw Cube van de hand hebt gedaan dat er niks aan te doen is?
Waar speel je nu op?

Little Jay
8 januari 2012, 23:25
@ bass blom: eh... noisegate, ja dat was 't woord...

@ Luctor: ter vervanging van de Cube30 heb ik een Session Rockette 30 op de kop getikt: eenvoudig Brits MosFet-ampje uit de 80ies, met een veergalm en verder geen poespas. Véééle mate beter dan de Cube vind ik zelf.

Maar ik werd zowiezo een beetje moe van de digitale reverb en het hele modelling-gebeuren. Ik miste een soort directheid/aanslaggevoeligheid... De Session reageert (en klinkt trouwens ook) veel meer als m'n buizenamps (Fender Blues Deluxe, Guyatone GA1100D (Twin Reverb-kopie) en een Epiphone Blues Custom).

Overigens speel ik af en toe op een jamesessie over een Cube 60 en dat klinkt verder prima en in die setting merk ik ook niets van de noisegate. Ik denk ook niet dat er iets aan te doen is. Tenzij er een mogelijkheid zou zijn de Cube aan de computer te leggen en nieuwe firmware te installeren of zo....?

cluseau
9 januari 2012, 09:13
Jou omschrijving sluit wel aan bij mijn constatering. Bij het oefenen met de band heb ik er geen last van maar thuis des te meer.


Ik begreep uit je opening dat de klacht de laatste tijd is toegenomen. In dat geval is het geen digitale fout. Is het altijd al zo geweest dan is een digitale beperking idd mogelijk.

Little Jay
9 januari 2012, 10:41
Hmmm, toch is dit wel een apart verschijnsel bij de Cubes, want in het begin hoorde ik het niet bij de mijne en later hoorde ik het ook niet altijd en dan weer meer dan voorheen leek het wel. Misschien is de noisegate-instelling anders bij de verschillende amp-models.

Op het net las ik dat meer mensen er last van hebben en anderen totaal weer niet. De mogelijk van een mechanisch defect (breuk in een soldeerverbinding?) dat z'n uitwerking heeft op een digitaal effect durf ik - met beperkte kennis van zaken - ook niet uit te sluiten.

Hoe dan ook, toch een zwakke plek in de Cube-modellen vind ik......

cluseau
9 januari 2012, 10:47
Hoe dan ook, toch een zwakke plek in de Cube-modellen vind ik......

Kan een standaard fout zijn en is misschien best op te lossen. Of het dat waard is wordt weer een ander verhaal.:soinnocent:

jim__
9 januari 2012, 13:20
Hmmm, toch is dit wel een apart verschijnsel bij de Cubes, want in het begin hoorde ik het niet bij de mijne en later hoorde ik het ook niet altijd en dan weer meer dan voorheen leek het wel. Misschien is de noisegate-instelling anders bij de verschillende amp-models.

Op het net las ik dat meer mensen er last van hebben en anderen totaal weer niet. De mogelijk van een mechanisch defect (breuk in een soldeerverbinding?) dat z'n uitwerking heeft op een digitaal effect durf ik - met beperkte kennis van zaken - ook niet uit te sluiten.

Hoe dan ook, toch een zwakke plek in de Cube-modellen vind ik......
Er zit inderdaad een noisegate in (heb een Cube 30x), maar die bijgeluiden heb ik gelukkig niet. Wel merk ik dat de noisegate bij de R-fier instelling veel meer merkbaar is dan bij de andere instellingen. Ik denk dan ook dat het zuiver een softwarematige instelling is in de cube, en dat het dan ook niet op te lossen is zonder exotische poespas.

bass blom
9 januari 2012, 13:34
is die noise gate niet in/uit te zetten voor elke preset?
of heeft een cube helemaal geen instelbare presets?

Little Jay
9 januari 2012, 15:17
is die noise gate niet in/uit te zetten voor elke preset?
of heeft een cube helemaal geen instelbare presets?

Nope, da kennie met een Cube. Alleen amp-type kiezen met een draaiknop en twee knoppen voor effecten uit/aan en that's it.......