PDA

View Full Version : Eerste gitaar maar welke moet ik kiezen?



Angie1987
7 januari 2012, 22:10
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik heb een vraagje.
Ik ben pas begonnen met gitaar spelen. Ik heb nu een klassieke geleend maar deze vind ik niet echt fijn dus ik ben op zoek naar een western.
Aangezien ik voor een eerste gitaar niet al te veel geld uit wil geven heb ik een paar gitaren uitgezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Kunnen jullie mij misschien adviseren?
Ik had in gedachten:
-Yamaha f-310
-Cort AD810
-Ibanez v47e
-Hudson Hd1
of toch een andere?
Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de Yamaha omdat deze een slankere hals heeft aangezien ik een vrouw ben met kleine handjes haha.
Wie o wie kan mij advies geven?
Alvast bedankt!

Groetjes Angie1987

aaronstonebeat
7 januari 2012, 22:18
Geen specifiek idee, maar country-gitaren hebben aanmerkelijk slankere halzen dan klassieke.

En welkom!


http://www.youtube.com/watch?v=JMkFjYRWM4M

Angie1987
7 januari 2012, 22:21
Thanx, dat liedje geweldig :cooler:

Rizz
7 januari 2012, 22:23
Allereerst welkom!

En wat Aaron zegt: +1, ze zullen allemaal een vergelijkbare hals hebben. Dreadnoughts (Dit model gitaar) hebben over het algemeen een breedte bij de topkam van 43 mm..

Heb je ze al bespeeld? Want jij bent de enige die kan bepalen welke het best voor jou is.. Klank, feel e.d.

In dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151866-Cort-AD810-NS-of-Yamaha-F310) topic staat misschien nog wel wat info.. Hier komt de Cort toch wel als beste uit..

Succes met de zoektocht!!

Edit: Dit (http://www.peterverspuy.nl/western-akoestisch/morgan/w104-westerngitaar-21447.html) Schijnt ook nog wel een aardige gitaar te zijn..

Angie1987
7 januari 2012, 22:33
Bedankt ik ga meteen even kijken.

Ernest01
7 januari 2012, 22:39
Je zal het vast wel gezien hebben in de door Rizz voorgestelde topics, maar het is aan jou welke het beste bevalt. Qua merken lijken mij de door jou genoemde gitaren ok, maar het gaat erom wat jouw gevoel erbij is. En dat is voor iedereen - de meesten - anders.

Zoek een winkel waar ze de meeste merken/modellen uit jouw lijstje hebben en proberen maar. Misschien iemand meenemen die veel verstand van gitaren heeft. Die kan dan de gitaren op hun 'materiaal-eigenschappen' beoordelen.

Veel succes !

Angie1987
7 januari 2012, 22:45
Helaas hebben ze geen van de gitaren op mijn lijstje in de winkel. Ik heb deze uitgezocht via internet naar aanleiding van de prijs en het geluid van testjes op youtube. :(

Rizz
7 januari 2012, 22:52
Helaas hebben ze geen van de gitaren op mijn lijstje in de winkel. Ik heb deze uitgezocht via internet naar aanleiding van de prijs en het geluid van testjes op youtube. :(

joeptjoep is nou niet echt een goed medium om klank te kunnen bepalen.. En je mag van mij via internet bestellen, maar liever niet! Is er niet een andere winkel in de buurt? Grote stad, Rotterdam, Amsterdam?

aaronstonebeat
7 januari 2012, 22:53
Ik denk dat het niet zo gek veel uitmaakt; het belangrijkste is dat de gitaar goed te stemmen is (intonatie) en dat de actie niet te hoog is; uit elke gitaar komt geluid en je bent zelf de belangrijkste schakel in de keten.

Ik heb een paar mensen op les met gitaren waarvan ik tranen in mijn ogen krijg, zo mooi klinken ze (een Gibson J-200 en een Martin; van de laatste ben ik het type even kwijt). Maar bij gebrek aan ervaring aan hun kant klinkt het stuk brandhout dat ik bespeel bij het lesgeven beter ;)

Angie1987
7 januari 2012, 22:56
Ik kom helaas uit het zuiden van het land Rotterdam is een beetje uit de richting dus.
Ik vond ook nog greg bennet gd-100 deze is denk ik de enige met een massief bovenblad toch? is dit misschien iets?
Sorry ben echt nog een dummy op dit gebied.

Angie1987
7 januari 2012, 23:03
Misschien maar ienemienemutte doen dan? haha
Bedankt in ieder geval allemaal, ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen.

Rizz
7 januari 2012, 23:06
Ik denk dat het niet zo gek veel uitmaakt; het belangrijkste is dat de gitaar goed te stemmen is (intonatie) en dat de actie niet te hoog is; uit elke gitaar komt geluid en je bent zelf de belangrijkste schakel in de keten.

Ik heb een paar mensen op les met gitaren waarvan ik tranen in mijn ogen krijg, zo mooi klinken ze (een Gibson J-200 en een Martin; van de laatste ben ik het type even kwijt). Maar bij gebrek aan ervaring aan hun kant klinkt het stuk brandhout dat ik bespeel bij het lesgeven beter ;)

Daar moet ik je dan wel weer gelijk in geven... In de beginne maakt het niet zoveel uit.. Je kan, als je het een beetje kan, doorsparen voor een betere gitaar..

Ze zeggen dat een massief bovenblad beter is, op termijn gaat 't beter klinken, maar in die prijsklasse weet ik het echter niet.. Greg Bennett is echter ook geen slechte keuze..

Ernest01
7 januari 2012, 23:09
Misschien maar ienemienemutte doen dan? haha
.....ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen.

Altijd goed om niet te overhaast te werk te gaan. Die Greg Bennet heeft inderdaad een massief bovenblad. Heb er geen ervaring mee, maar wat al gezegd is: uit elke gitaar komt geluid. Alleen jij bepaalt of je dat mooi vindt. Dus in ieder geval naar een winkel in jouw buurt.

Hoop dat je rustig kunt slapen.... haha.

Angie1987
7 januari 2012, 23:13
De Greg Bennett is nu toevallig afgeprijsd.
Ik ga kiezen tussen de Yamaha en de Greg Bennett denk ik.

Ik kan nog geen gitaar spelen maar ik wil perse een western want die klassieke bevalt me helemaal niet. Ik kan natuurlijk ook blijven oefenen op de klassiek en later een duurdere western kopen maja wil eigenlijk gewoon graag kunnen oefenen op een western.

Angie1987
7 januari 2012, 23:14
haha vast niet, zal wel de hele nacht piekeren worden haha

Muzieknono
8 januari 2012, 08:17
Eigenlijk worden er geen echt slechte gitaren meer gemaakt, maar het is wel belangrijk dat een gitaar je ligt v.w.b. grootte en bespeelbaarheid en natuurlijk klank.
Ik ben ook begonnen op een klassieke gitaar en vond een western zoveel mooier, ben echter later de klank van een klassieke meer gaan waarderen.
Ook in het zuiden hebben we gitaarzaken hoor, weet niet van waar in het zuiden je bent maar in Heerlen zit bijv. Arons.
Ik weet wel dat yamaha over de gehele linie altijd wel goede gitaren aflevert, Cort is ook een aanrader, een massief bovenblad is ook een aanrader, maar bij een echt goedkope gitaar met massief bovenblad zit natuurlijk ook een minderekwaliteit massief bovenblad.
Het blijft een lastige keuze en ik zou zeker niet "blind" kopen, maar er even de tijd voor uit trekken om iets fatsoenlijks te kopen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Angie1987
8 januari 2012, 10:04
Ik woon inderdaad in de buurt van Heerlen en ben al bij Arons geweest maar daar hebben ze geen een gitaar van mijn lijstje. Wel het Cort Cap810 starterspakket maar stemapparaat, tas en dergelijke heb ik al. Weet je niet toevallig een andere winkel in limburg een beetje in de buurt van Heerlen?

Ernest01
8 januari 2012, 10:30
Misschien zit hier iets bij ?

http://gitaarwinkels.dano.nl.nu/#LI

Of dit oude 'draadje' :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?23594-Limburgse-gitaarwinkels

Angie1987
8 januari 2012, 12:09
Bedankt voor de tip.

tomm2705
8 januari 2012, 16:08
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik heb een vraagje.
Ik ben pas begonnen met gitaar spelen. Ik heb nu een klassieke geleend maar deze vind ik niet echt fijn dus ik ben op zoek naar een western.
Aangezien ik voor een eerste gitaar niet al te veel geld uit wil geven heb ik een paar gitaren uitgezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Kunnen jullie mij misschien adviseren?
Ik had in gedachten:
-Yamaha f-310
-Cort AD810
-Ibanez v47e
-Hudson Hd1
of toch een andere?
Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de Yamaha omdat deze een slankere hals heeft aangezien ik een vrouw ben met kleine handjes haha.
Wie o wie kan mij advies geven?
Alvast bedankt!

Groetjes Angie1987

Hallo,

ik twijfelde zelf eerst tussen de Yamaha F310 en de Cort AD810 omdat deze beide een slanke hals hebben en ik ook kleine handjes heb haha.
De Yamaha heb ik nooit "real life" kunnen horen wat ik wel jammer vind. De Cort heb ik wel gehoord. Er komt een mooi geluid uit! Maar ben daarna naar een andere muziekwinkel gegaan en heb daar weer de Cort AD810 gehoord maar de verkoper liet mij toen ook de Cort Earth 70 horen. Dit is ook een beginners gitaar en hier zat een veel beter geluid in dan in de Cort AD810.

De Earth 70 heeft ook een massief bovenblad wat bij de ad810 niet is. De ad810 was 130,- en heb de Earth 70 voor ongeveer 155,- gekocht. Dus voor € 25 meer heb je een massief bovenblad en mooier geluid.

Kijk maar wat je hiermee doet ;)

Succes met je aankoop!

Muzieknono
8 januari 2012, 16:09
In Stein zit er ook eentje http://www.lyana.nl/
Klein zaakje.
Maastricht zou ik wegblijven, die slaan je op een oor.
En Arons heeft toch keuze genoeg dacht ik, ook in budget gitaren en als jij het starterspakket wilt zonder tas en stemapparaatje doen ze je volgens mij ook nog wel wat van de prijs af.
Mvgr. Dirk Jan :B

Utselientje
8 januari 2012, 17:53
Misschien kan je ook nog even kijken naar de Roadster series van Tanglewood. Ik heb laatst mijn eerste western aangeschaft, een Roadster TWR O, en die bevalt heel goed :) Heel mooi hout, massief bovenblad en er komt heel mooi geluid uit voor 140 euro ^^

Angie1987
8 januari 2012, 18:11
Bedankt allemaal voor de tips. Weer veel om over na te denken.
De tanglewood ga ik even opzoeken.
Tomm2705, ik neem aan dat jij de cort earth 70 hebt genomen?

Angie1987
9 januari 2012, 22:10
Ik heb gekozen voor de Greg Bennett GD100s
Toch maar via internet besteld dus ik ben benieuwd. Spannend!
Bedankt voor alle advies!

Rizz
9 januari 2012, 22:38
Alvast gefeliciteerd dan! :ok:

Als het toch niets iets, gelijk terugsturen, hè?

Maar daar gaan we natuurlijk niet van uit! Je begrijpt natuurlijk wel dat je er niet onderuit komt om een paar foto's te posten als hij binnen is! :D Na àààl dat advies!;)

Veel speelplezier!!

tomm2705
10 januari 2012, 11:58
Bedankt allemaal voor de tips. Weer veel om over na te denken.
De tanglewood ga ik even opzoeken.
Tomm2705, ik neem aan dat jij de cort earth 70 hebt genomen?

idd Angie ik heb de Cort Earth 70 genomen. Ging eigenlijk voor de AD810 maar heb ze naast elkaar gehoord en toen hoorde je echt heel goed het verschil. Zowel kwalitatief als het geluid is bij de Earth 70 beter dan bij de AD810 en daar betaal je maar 30 euro meer voor ofzo..

Succes! ;)

Zie dat je er een besteld hebt haha!
Gefeliciteerd! en veel plezier ervan :)

Angie1987
10 januari 2012, 16:06
Thanks allemaal, Hij is onderweg dus hopelijk komt de postbode op t moment dat ik thuis ben morgen anders moet ik helaas nog tot donderdag wachten.
Als het niks is stuur ik hem inderdaad terug, dat kan geloof ik 7 dagen.
En foto's zal ik meteen posten zodra ik hem heb, Kan niet wachten :punk: haha

fries1984
10 januari 2012, 23:32
Ik heb gekozen voor de Greg Bennett GD100s
Toch maar via internet besteld dus ik ben benieuwd. Spannend!
Bedankt voor alle advies!

goede keuze, naast een mooie klank ook een erg mooie gitaar om te zien, heb vorige week de ietwat duurdere gekocht (type D7) Waarbij het bovenste deel vrijwel identiek is. Zie voor close-up pics onderstaande link, deze heb ik hier vorige week gepost. Succes ermee!!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151646-De-eerste-!

Heb elke avond "zere klauwen" ...maar dat schijnt te moeten ;)

Succes en geniet-ze

Angie1987
11 januari 2012, 13:51
Jij ook gefeliciteerd met je gitaar, mooi is die!
Speelt hij ook een beetje goed?

Momenteel ben ik t wachten op de koerier :D geduld is een schone zaak zeggen ze :s

fries1984
11 januari 2012, 23:40
Jij ook gefeliciteerd met je gitaar, mooi is die!
Speelt hij ook een beetje goed?

Momenteel ben ik t wachten op de koerier :D geduld is een schone zaak zeggen ze :s

Thanx!, de "Bennet" doet het goed, alleen ik (nog) niet.. ;)

Hoop dat ze je goed bevalt!

Angie1987
12 januari 2012, 11:27
Jeej ik heb hem :crazyhappy:
Ben er helemaal blij mee, de kleur valt ietsjes tegen maar ja das niet zo belangrijk! Heerlijk geluid vind ik zelf, nu heb ik er natuurlijk geen verstand van maar ik vind hem heerlijk klinken.
Ik zal ff uitvogelen hoe ik foto's kan uploaden

Angie1987
12 januari 2012, 11:32
Kan ik alleen maar foto's uploaden als die al op t net staan? of ook direct van mijn pc?

Angie1987
12 januari 2012, 11:50
ff kijken of t lukt?!

https://lh5.googleusercontent.com/-hEPcywMRI7s/Tw64_bjxYmI/AAAAAAAAAAs/L0ZlG4W2ZCk/s800/Kerkrade-20120111-00055.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-_RDgWs0nCsM/Tw65E-BFtGI/AAAAAAAAAAw/mAJkOe0I0ig/s800/Kerkrade-20120111-00056.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-V5VoS72H4oY/Tw65Jh51ryI/AAAAAAAAAA0/1LYT0WLr_zo/s800/Kerkrade-20120111-00057.jpg

Rizz
12 januari 2012, 11:54
Kijk 's aan! Leuk ding! Toch vind ik de headstock van de greg bennett's wel wat hebben..

En idd klank is het belangrijkst! Als je wat verder bent, kan je een combo van de twee (mooi en mooi klinkend) uit gaan zoeken..

Nogmaals geflisiteerd! (en geen dank ;) ) :crazyhappy:

Ernest01
12 januari 2012, 11:56
Jeej ik heb hem :crazyhappy:
Ben er helemaal blij mee, de kleur valt ietsjes tegen maar ja das niet zo belangrijk! Heerlijk geluid vind ik zelf, nu heb ik er natuurlijk geen verstand van maar ik vind hem heerlijk klinken.
Ik zal ff uitvogelen hoe ik foto's kan uploaden

Wat valt tegen aan de kleur ? Ziet er goed uit op de foto's, in ieder geval.
Verstand heb je niet nodig om geluid mooi te vinden.... Het gaat erom wat het met je doet en dat zit zo te horen wel goed.
Dus : geniet ervan en veel speelgenot.

Angie1987
12 januari 2012, 13:02
De kleur is een beetje gelig dat vind ik wat minder.
Maar verder ben ik er helemaal happy mee :D
Nu nog happy worden met mn eigen speelkunsten haha, binnenkort ga ik op les nu ben ik nog zelf t leren via internet maar ik vind het toch fijner om respons te krijgen wat goed is en wat niet.