PDA

View Full Version : Dikkere lead uit DSL 50



MJR
7 januari 2012, 20:55
Hey,

sinds een half jaar heb ik een Marshall DSL50 en ik haal er nog steeds niet die dikke leadtone uit die ik hier uit hoopte te halen. Het is altijd te schel, ook met mijn nieuwe kast met twee Celestion G12T75's erin.
De presence staat op 0, de treble draai ik ook vrijwel dicht en nog vind ik het te schel klinken. Het dichtdraaien van de treble werkt wel, maar er blijft een beetje van dat nare, schele hoog inzitten wat buiten het bereik van de EQ lijkt te vallen. Op lage volumes gaat het wel, maar wil ik over de drummer heenkomen, dan wordt het schel. De toneknop van mijn gitaar helpt natuurlijk ook wel, maar dat werkt voor mij ook niet helemaal.
In de mix van de band klinkt het geheel te dun en komt het er niet echt lekker doorheen. Het geluid wat ik zoek is een beetje als dit: http://www.youtube.com/watch?v=7Va-9PAMNO8

Hier speelt Moore ook op een DSL. Wat ik vaak hoor, is dat gitaristen de trafo upgraden naar een Mercury Magnetics uitgangstransformator. Ik zit ook te denken aan zo'n upgrade en volgens de site van dr. Tube, is dit de oplossing voor mijn probleem.
Ik ben zelf altijd redelijk nuchter ten opzichte van dit soort modificaties (hoewel ik er geen ervaring mee heb), maar is het verschil met de standaard trafo echt zo groot? Ik weet wel dat de uitgangstransformater het uiteindelijke signaal bepaalt, welke naar de speakers gaan, maar ik neem aan dat Marshall hier toch ook zelf rekening mee houdt?

Heeft iemand dezelfde ervaring met zijn DSL, of nog beter, met een Mercury Magnetics modificatie? Ik zou graag willen weten of het de investering waard is en of het effect daadwerkelijk zo groot is.

Ik hoor het graag van jullie!;)

Orpheo
7 januari 2012, 21:14
hoezo ben je skeptisch? heb je er uberhaupt al wat over opgezocht?

MM trafo's helpen echt enorm om de boel wat dikker te maken, maar je bent wel die marshall rauwheid kwijt. probeer eens je mids op 10 te houden, en treble laag, 1 of 2 ofzo. dat werkt bij mij vaak goed.

allochthomas
7 januari 2012, 21:15
Celestion G12T75's zijn heele rg schel als je daar direct voor gaat staan. Heb je er nog steeds last van als je niet direct voor de speakers staat? Ik weet uit ervaring dat je die dsl aardig ver open moet trekken om een beetje lekker te laten klinken en dat het op laag volume een schelle bak is zonder enig laag.

E-J
7 januari 2012, 21:20
Ik zou het in de speakers zoeken. Verander je G12-75s door 25 watt Greenbacks o.i.d. Moore gebruikte zelf EV12L's, net zoals Joe Bonamassa tegenwoordig overigens. Maar dat zijn weer hele zware speakers.

Gary Moore gebruikte altijd de crunch modus op het cleane kanaal. Zet die dus aan, zet de gain lekker hoog en boost het met een Tubescreamer o.i.d. Leuk om te weten: Gary Moore gebruikt hier, of je het wilt geloven of niet, voor de solo's een Digitech Bad Monkey en voor het harde stuk een Digitech Death Metal ;-)

MJR
7 januari 2012, 23:13
Ik ben niet zozeer skeptisch, maar bij gitaristen gaat het vaak om zeer subtiele dingen en het zit vaak ook tussen de oren. Ik betrap mezelf daar ook te vaak op en dat heeft me al de nodige centen gekost. En gezien ik student ben, kan ik mezelf dat eigenlijk niet permiteren...;)

Wat kost een Mercury Magnets upgrade? En is het een slechts een kwestie van enkel de trafo's 'omwisselen'? Ik vind het niet erg om wat van die rauwheid in te leveren, ik gebruik hem alleen voor de leads en voor een vette crunch. Voor het cleane en subtielere geluid heb ik onlangs een Fender Hotrod Deluxe besteld. Deze amp ga ik gebruiken voor mijn cleane sound en voor de milde overdrive en de milde leads. Als ik echt wil rocken, dan schakel ik naar mijn Marshall. Heb de ABY-box al klaarstaan.

EV speakers liggen ver buiten mijn budget, ik heb daar ooit al eens naar gekeken toen ik van mijn cab met V30's af wilde. Die T75's waren al een enorme verbetering ten opzichte van de V30's, dus ik denk dat dat wel goed zit.

Ik heb ook al eens nagedacht over een powersoak/attenuator. Met eindtrapvervorming wordt het geluid natuurlijk ook veel vetter, maar ik vraag me af of ik dan van die nare, hoge frequenties af ben.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!:)

Mitch
7 januari 2012, 23:19
Met DSLs vind ik ook dat ze pas voller gaan klinken met (teveel) volume, dus als je tevreden bent met de T75s zou je kunnen kijken naar een goedkope attenuator, maar een setje greenbacks is misschien ook een idee.

Jasper.
7 januari 2012, 23:21
Wat ik zelf deze week ervaren heb met mijn JCM900:
Ik heb zelf de versterker altijd strak tegen de muur aanstaan. Van de week was ik bij iemand te jammen. En daar stond hij een halve meter ofzo van de muur in een hoek, daar werd het geluid een stuk vetter van. Hier slokt de muur een heleboel laag op.

MJR
7 januari 2012, 23:21
Ok, is het overwegen waard. Maar ik ben toch ook wel benieuwd naar de trafo's van Mercury Magnets!:)

MJR
7 januari 2012, 23:22
En ik heb de versterker altijd van de muur afstaan...:)

jutter
7 januari 2012, 23:25
Al eens een Beam Blocker geprobeert?

big dooley
7 januari 2012, 23:27
ondanks de gebruikte speakers, staat de DSL bekend om zijn vrij schelle karakter op het rode kanaal... ik heb 10 jaar op een DSL100 gespeeld en altijd zat ik met het euvel dat ik een compromis moest zoeken tussen groen en rood...

MM trafo's geloof ik niet in... veel te duur voor het resultaat wat ze bieden... er zijn veel goedkopere alternatieven, die net zo goed, zoniet beter zijn... wellicht kan je een choke laten installeren, das voor het geld een veel betere mod... maar ik vraag me sterk af of dat de oplossing gaat worden

maar voordat je gaat modden zou ik het volgende eens proberen...
- zet alle EQ op nul
- draai je volumes op de stand waar je ze wil hebben
- draai daarna de hoeveelheid gain erin die je wilt hebben
- draai vervolgens een minimum aan hoeveelheid presence, bass, middle en treble erin, net zolang tot je tevreden bent... over het algemeen, ben ik er voorstander van om meer presence erin te draaien ipv treble, maar das persoonlijk
- let erop dat je je oren gebruikt en niet je ogen... de meeste gitaristen willen veel mids erin draaien, maar krijgen daarmee ook een flinke berg hoog op de koop toe, wat ze trachten eruit te draaien met de treble en presence... als je alles dicht draait, zul je merken dat je ontzettend veel mids hebt en het geheel zelfs heel erg neuzig of kwakend vind worden (in mijn beleving althans)
deze methode komt van het JVM-forum vandaan, maar bleek ook erg goed te werken op andere marshalls zoals de DSL (wellicht ook andere merken)... de reacties waren in ieder geval positief

johantipker
8 januari 2012, 11:33
Wat voor pick-ups heb je op je gitaar zitten?

Bij mij zijn er werelden open gegaan na het vervangen van de EMG SA pups op mijn strat door een setje Squire strat singlecoils voor 25 euro van marktplaats...:???: ;)

Veel "moderne rockgitaren " vind ik ook nogal schel klinken, mbt bijv Standard Les Paul en Strat.

Heel veel schelheid weg en een strat klinkt ook weer als een strat...
het was niet te geloven, ook ik dacht altijd dat je op den duur moet zoeken in handgebouwde boutique amps om THE TONE te krijgen, of idd richting modificaties met peperdure trafo's (en high end speakers) door minimaal iemand als A. Dumble... (maar die nam z'n telefoon steeds niet op... :D ...

En dan koop je 3 prut elementjes van marktplaats en ... o dus zo moet ie klinken...
sindsdien geloof ik dat je het met huis tuin en keuken gitaarspulletjes van de dichtsbijzijnste gitaarsupermarkt moet kunnen redden (hoewel ik ook wel gas op mooie customshop pups van Fender...)

Een marshall + celestion Gt75 speaker is volgens mij zeer standaard, de t75 wordt wel meer als schellig ervaren, maar ik vind 'm in een bandje wel goed door de mix heen prikken.
Ook moet je sound niet beoordelen of het thuis of standalone goedklinkt, maar in het geheel van een bandje.

MJR
8 januari 2012, 11:39
Heb jij ervaring met zo'n MM trafo dan? En wat is een choke? Ik zal vanmiddag die methode van jou eens proberen, misschien werkt het wel. Ik herken mezelf wel in wat jij zegt over dat gitaristen die EQ vaak instellen met hun ogen...;)
Maar, dit is toch niet de manier waarop een versterker hoort te werken? Normaalgesproken moet alles neutraal (dus niet te schel) klinken met alle regelaars op 12 uur en kun je vanaf daar alles tweaken. Het hoort toch niet zo te zijn dat je alles dicht moet draaien om een lekker geluid te krijgen? Of heb ik dat nou mis?;)

Ik geloof wel in het merk Marshall; het is niet voor niets dat de halve wereld erop speelt en de meest begeerlijke tones van bekende artiesten (in mijn oren) komen uit een Marshall. Daarom heb ik ook deze amp aangeschaft. Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik tijdens repetities op Koch Multitones en Twintones speel en dat ik daar ook min of meer tegen hetzelfde probleem aanloop.

MJR
8 januari 2012, 11:43
Wat voor pick-ups heb je op je gitaar zitten?

Bij mij zijn er werelden open gegaan na het vervangen van de EMG SA pups op mijn strat door een setje Squire strat singlecoils voor 25 euro van marktplaats...:???: ;)

Veel "moderne rockgitaren " vind ik ook nogal schel klinken, mbt bijv Standard Les Paul en Strat.

Heel veel schelheid weg en een strat klinkt ook weer als een strat...
het was niet te geloven, ook ik dacht altijd dat je op den duur moet zoeken in handgebouwde boutique amps om THE TONE te krijgen, of idd richting modificaties met peperdure trafo's (en high end speakers) door minimaal iemand als A. Dumble... (maar die nam z'n telefoon steeds niet op... :D ...

En dan koop je 3 prut elementjes van marktplaats en ... o dus zo moet ie klinken...
sindsdien geloof ik dat je het met huis tuin en keuken gitaarspulletjes van de dichtsbijzijnste gitaarsupermarkt moet kunnen redden (hoewel ik ook wel gas op mooie customshop pups van Fender...)

Een marshall + celestion Gt75 speaker is volgens mij zeer standaard, de t75 wordt wel meer als schellig ervaren, maar ik vind 'm in een bandje wel goed door de mix heen prikken.
Ook moet je sound niet beoordelen of het thuis of standalone goedklinkt, maar in het geheel van een bandje.

Ik heb twee Godins: een Progression met standaard Godin NS3 pups en een JB jr. in de brug en een Summit CT met een '59 en een Alnico 2.
Ik weet dat ik het geluid moet beoordelen in de mix van de band, maar dat is ook het probleem. Op laag volume klinkt het ding wel lekker, maar wanneer ik het volume opdraai, komt er een naar scherp randje aan, waar de EQ geen vat op heeft. Bovendien klinkt hij ook schel in de mix van de band. De T75's werden mij hier op het forum aangeraden als goede speakers voor een DSL. Ik zag toen dat deze standaard in de 1936 cab zaten en heb toen deze aangeschaft, aangezien deze ook niet erg duur was. Ik ben een student en ik heb maar een 'beperkt' budget...;) Wat zijn de meest 'doffe' speakers die Celestion in het assortiment heeft? Misschien moet ik eens andere speakers gebruiken, dus dan moet ik iets hebben waar weinig hoog in zit.

Fireburst
8 januari 2012, 11:57
Wel vreemd dat je het ervaart bij zowel je Marshall, als bij beide Koch's. Dat doet toch vermoeden dat je het in gitaar-hoek moet zoeken ?

De GT75 heeft felle voor- en tegenstanders, maar over het algemeen is dat toch wel een degelijke speaker. Misschien voor sommige genres wat minder geschikt maar zeker niet slecht.

Ik zou eens proberen met een andere gitaar op jouw set-up.

MJR
8 januari 2012, 12:08
Ik geloof niet echt dat ik het in de gitaarhoek moet zoeken. De pups die ik heb in mijn Progression zijn vrij neutraal en andere gitaristen liepen met hun strats en teles tegen hetzelfde probleem aan op mijn amp.
In de Summit CT zitten dus die '59 en die Alnico 2, dat zijn toch goede pups? Ik moet zeggen dat ik alleen tegen dit probleem aanloop, wanneer ik naar mijn brugpickup schakel op beide gitaren. Dat is wel te doen als ik m'n toneknop half dichtdraai, maar dan verlies ik ook punch en natuurlijk een klein beetje volume.

bass blom
8 januari 2012, 12:11
ik zou ook zeggen probeer eens een keer greenbacks.

E-J
8 januari 2012, 12:15
ik zou ook zeggen probeer eens een keer greenbacks.

Dat en het crunch kanaal i.p.v. overdrive kanaal gebruiken.

Nieuwe speakers hoeven helemaal niet zoveel te kosten. Gewoon je oude speakers verkopen en het verschil is vaak klein.

MJR
8 januari 2012, 12:16
Dat en het crunch kanaal i.p.v. overdrive kanaal gebruiken.

Maar daar haal je toch geen dikke leadtone uit?

Mitch
8 januari 2012, 12:16
Ja, als je bij alledrie de amps ervaart dat juist op bandvolumes de boel te schel wordt dan hoef je niet verder te zoeken: da's de gitaar/gitaren. Of het in het hout zit, de hardware of de pickups kun je natuurlijk moeilijk beoordelen van een afstand, maar de globale lokatie van je probleem is wat mij betreft nu wel duidelijk.

jutter
8 januari 2012, 12:31
Je hebt het over te schel en geen dikke toon. Ik herken dat wel. Bij elke versterker die ik heb gehad, had ik dat ook. Als je je speakers op je oren gericht hebt klinkt het meestal schel. Sta je ernaast dan klinkt het heel anders. Tijdje terug had ik een optreden. Alles werd opgenomen. Tijdens het optreden dacht ik 'wat een kutgeluid, veel te schel en te iel'. Ik ergerde mij er mateloos aan. Later hoorde ik de opname terug en toen vond ik het geluid erg goed; precies het geluid waar ik al jaren naar op zoek was!
Tijdens dat optreden had ik de speakers op mijn oren gericht. Blijkbaar geeft dat een heel ander geluid/sound. Zoals ik je al eerder vroeg is of je weleens een Beamblocker hebt geprobeert. Die spreidt het geluid mooier en de hoge tonen worden mooier 'gemixt' met de midden en lage tonen.

Orpheo
8 januari 2012, 12:33
Maar de jb en de 59 zíjn heel fel. Jb+dsl+g12t75= fel bijna schel geluid. Recept voor problemen.

Mr.Bluesbreaker
8 januari 2012, 12:38
Even inhaken op het greenback-verhaal: de huidige "Greenback" oftewel G12M25 (China) die Celestion maakt gaat MI absoluut niet het scherpe hoog tegen. De nieuwe productie heeft in tegenstelling tot de Heritage reeks en de echte oude GB's weinig onderkant en een behoorlijk scherp hoog, in tegenstelling tot wat men vaak zegt over Greenbacks. Ik heb ze mijn mijn Bogner 4*12 gemixed met V30's en die klinken er in verhouding wat warmer bij. Ik zou het eerder zoeken in de 65's als je bij Celestion wilt blijven.

Naast speakers zou je ook wat "open deur" trucs kunnen toepassen; wat zit er in de V1 positie van je DSL? (de eerste voorversterkerbuis) Een JJ klinkt veel gematigder dan een EH bijvoorbeeld. Je pickups al iets naar beneden gezet aan de treble kant, of iets omhoog bij de bas? Zijn je speakers net nieuw? Een nieuwe T75 klinkt een stuk stugger en scheller dan een die al wat uren op volume heeft gemaakt. Hang er eens een paar keer een mp3 speler aan op normaal volume bijvoorbeeld.

MJR
8 januari 2012, 12:41
Ok, maar wat adviseren jullie om te doen? Andere brug pup? Zo ja, welke?

MJR
8 januari 2012, 12:45
Je hebt het over te schel en geen dikke toon. Ik herken dat wel. Bij elke versterker die ik heb gehad, had ik dat ook. Als je je speakers op je oren gericht hebt klinkt het meestal schel. Sta je ernaast dan klinkt het heel anders. Tijdje terug had ik een optreden. Alles werd opgenomen. Tijdens het optreden dacht ik 'wat een kutgeluid, veel te schel en te iel'. Ik ergerde mij er mateloos aan. Later hoorde ik de opname terug en toen vond ik het geluid erg goed; precies het geluid waar ik al jaren naar op zoek was!
Tijdens dat optreden had ik de speakers op mijn oren gericht. Blijkbaar geeft dat een heel ander geluid/sound. Zoals ik je al eerder vroeg is of je weleens een Beamblocker hebt geprobeert. Die spreidt het geluid mooier en de hoge tonen worden mooier 'gemixt' met de midden en lage tonen.

Dat heb ik ook! Er is twee keer gefilmd tijdens een optreden, waarvan de geluidskwaliteit van de film acceptabel genoeg was om op grond daarvan te oordelen. Ik vond toen dat mijn geluid, ook toen door de schelle V30's, lekker was. Er is zeker een verschil aanwezig tussen het 'luisteren' naar je geluid als je speelt, of als je alleen luistert...

arjanb01
8 januari 2012, 12:45
Je hebt het over te schel en geen dikke toon. Ik herken dat wel. Bij elke versterker die ik heb gehad, had ik dat ook. Als je je speakers op je oren gericht hebt klinkt het meestal schel. Sta je ernaast dan klinkt het heel anders. Tijdje terug had ik een optreden. Alles werd opgenomen. Tijdens het optreden dacht ik 'wat een kutgeluid, veel te schel en te iel'. Ik ergerde mij er mateloos aan. Later hoorde ik de opname terug en toen vond ik het geluid erg goed; precies het geluid waar ik al jaren naar op zoek was!
Tijdens dat optreden had ik de speakers op mijn oren gericht. Blijkbaar geeft dat een heel ander geluid/sound. Zoals ik je al eerder vroeg is of je weleens een Beamblocker hebt geprobeert. Die spreidt het geluid mooier en de hoge tonen worden mooier 'gemixt' met de midden en lage tonen.

Als de opnames rechtstreeks van het tafelgeluid opgenomen waren is je gitaarsound sowieso anders. Een echt beeld krijg je als je het zaalgeluid opneemt met een richt mic. Dan krijg je een goed beeld van je sound. Pak je het tafelgeluid, hoef je niet met een buizenbak te spelen, maar kan je net zo goed een pod nemen met speakersim.

Orpheo
8 januari 2012, 12:51
Superdistortion, Custom Custom, zoiets.

jutter
8 januari 2012, 12:54
Als de opnames rechtstreeks van het tafelgeluid opgenomen waren is je gitaarsound sowieso anders. Een echt beeld krijg je als je het zaalgeluid opneemt met een richt mic. Dan krijg je een goed beeld van je sound. Pak je het tafelgeluid, hoef je niet met een buizenbak te spelen, maar kan je net zo goed een pod nemen met speakersim.

Was opgenomen met een microfoon gericht op de speaker, dus gaf een goed beeld van het geluid. Het geluid was totaal niet schel. Maar was schel toen ik voor de speaker stond!

jutter
8 januari 2012, 12:57
O ja, de speakers waren V30's en de gitaar was een Fender telecaster met een broadcaster in de brug. Genoeg elementen om een schel geluid te krijgen.....

big dooley
8 januari 2012, 13:05
Heb jij ervaring met zo'n MM trafo dan? En wat is een choke? Ik zal vanmiddag die methode van jou eens proberen, misschien werkt het wel. Ik herken mezelf wel in wat jij zegt over dat gitaristen die EQ vaak instellen met hun ogen...;)
Maar, dit is toch niet de manier waarop een versterker hoort te werken? Normaalgesproken moet alles neutraal (dus niet te schel) klinken met alle regelaars op 12 uur en kun je vanaf daar alles tweaken. Het hoort toch niet zo te zijn dat je alles dicht moet draaien om een lekker geluid te krijgen? Of heb ik dat nou mis?;)

Ik geloof wel in het merk Marshall; het is niet voor niets dat de halve wereld erop speelt en de meest begeerlijke tones van bekende artiesten (in mijn oren) komen uit een Marshall. Daarom heb ik ook deze amp aangeschaft. Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik tijdens repetities op Koch Multitones en Twintones speel en dat ik daar ook min of meer tegen hetzelfde probleem aanloop.

heb nog nooit een MM geprobeerd en dat ga ik nooit doen ook... dat klinkt hypocriet, maar ik verdom het om voor de helft van de nieuwwaarde van een versterker 2 andere trafo's erin te zetten, die wat volgens vele beschrijvingen het onbeschofte uit een marshall halen, wat ik nou net niet wil hebben
een choke is nuchter gezien simpelweg spoel die fungeert als voedingsfilter wat vooral wisselstroom tegenhoudt en gelijkstroom doorlaat... op jouw DSL gebruiken ze een doodsimpele weerstand daarvoor... vele mensen beweren een wereld van verschil te horen door die weerstand te vervangen door een choke, maar ook hier ben ik te nuchter voor... het geeft uiteraard een resultaat, maar een nieuwe set snaren op je plank, bijvoorbeeld, maakt veel meer verschil uit...
de de reden dat de choke eruitging is alleen maar omdat de filtering van wisselstroomrimpels tegen die tijd al afdoende was en er geen specifieke spoel meer nodig was... de laatste tijd stopt marshall weer een choke in hun modellen, maar de nummer 1 reden is dezelfde reden als waarom ze nog steeds handwired versterkers maken... omdat de klant het graag wil...

wat betreft die instellingen... tuurlijk, zelfs marshall adviseerd om eerst alles op 12 uur te zetten en van daar uit te beginnen met tweaken... maar je hebt blijkelijk al een vrij heldere gitaar icm die T75's
inderdaad kunnen alle knoppen op 10 en dat heeft een reden... maar aan de andere kant kunnen die knoppen ook allemaal op nul, om precies dezelfde reden... dus nogmaals: instellen doe je met je oortjes en niet met je oogjes en er zijn heel veel gitaristen, die die fout maken en het zelf niet toegeven ;)

hemel marshall trouwens niet teveel op, de meeste mensen hier branden het merk af tot op het bot... :sssh:
:D:D:D

andoni
8 januari 2012, 14:01
Ik heb al jaren een DSL100 staan. Hier mijn bevindingen:

- Clean/Crunch kanaal is ZEER vet: ongelooflijk warm/vet en slikt zeer goed pedaaltjes. Beste sound in een DSL is voor mij kanaal 1 in crunch mode en dan switchen tussen crunchy clean en lead met een pedaal. Een standaard Boss SD-1 werkte al zeer goed bij mij.
- Lead1/Lead2 kanaal is rommel. Veel gain, dat wel, maar schel, geen laag en een "schraperige sound". Voor thrash of black metal nog de geschikte sound, maar alles wat warmer en smoother moet klinken: nee. De Slayer-sound zit er wel in, maar dat vind ik dus net niet mooi als het om high gain gaat.
- Gebruikt op een Ashdown 4x12 met goedkope Celestions en op een Bogner 2x12 met V30's, beide bevindingen blijven.
- Hoe hoger het volume, hoe beter alles begint te klinken.
- Door dat schelle, prikt de amp wel goed door de mix.

Door de inbalans tussen beide kanalen is de gedeelde EQ een grote handicap van deze versterker. Voor sommigen heiligschennis, maar gebruik ook de deep switch. Met te veel bas kan het modderig gaan klinken, maar spelen met de EQ en de deep switch kan toch het laag ten dele fixen. GEBRUIK NOOIT DE TONE SWITCH (dat andere kleine knopje dat je mids scoopt).

Als je geen andere amp wil kopen, zou ik leren werken met de Crunch mode, en gaan shoppen naar het beste boost/gain-pedaal dat je kan vinden voor je budget. Andere oplossingen zijn lapmiddeltjes die het karakter van kanaal 2 nooit volledig gaan wegkrijgen.

Hoewel ik mijn DSL nog heb staan, speel ik nu over een Mesa Dual Rectifier. Hogere prijsklasse, maar de high gain-sounds zijn hier wel lekker vol met voldoende laag. Als ik niet uitkijk, kan ook schelheid kan optreden, maar die is er wel makkelijk uit te draaien. (niet dat ik dat zou kopen als je een Gary Moore-geluid wil).

The Running Man
8 januari 2012, 14:09
heb nog nooit een MM geprobeerd en dat ga ik nooit doen ook... dat klinkt hypocriet, maar ik verdom het om voor de helft van de nieuwwaarde van een versterker 2 andere trafo's erin te zetten, die wat volgens vele beschrijvingen het onbeschofte uit een marshall halen, wat ik nou net niet wil hebben

Ik loop zelf ook met een grote boog om MM heen voor Marshall(achtige) amps
Misschien een heel goedkope...
Vervang 1 of 2 van je ECC83 preamp buizen door een EC803S
Mijn Laney GH50L / 4x12 met T75s (redelijk schel) werd daar een klap warmer door
:rockon:

Erik70
8 januari 2012, 14:22
Ik heb al jaren een DSL100 staan. Hier mijn bevindingen:

- Clean/Crunch kanaal is ZEER vet: ongelooflijk warm/vet en slikt zeer goed pedaaltjes. Beste sound in een DSL is voor mij kanaal 1 in crunch mode en dan switchen tussen crunchy clean en lead met een pedaal. Een standaard Boss SD-1 werkte al zeer goed bij mij.
- Lead1/Lead2 kanaal is rommel. Veel gain, dat wel, maar schel, geen laag en een "schraperige sound". Voor thrash of black metal nog de geschikte sound, maar alles wat warmer en smoother moet klinken: nee. De Slayer-sound zit er wel in, maar dat vind ik dus net niet mooi als het om high gain gaat.
- Gebruikt op een Ashdown 4x12 met goedkope Celestions en op een Bogner 2x12 met V30's, beide bevindingen blijven.
- Hoe hoger het volume, hoe beter alles begint te klinken.
- Door dat schelle, prikt de amp wel goed door de mix.

Door de inbalans tussen beide kanalen is de gedeelde EQ een grote handicap van deze versterker. Voor sommigen heiligschennis, maar gebruik ook de deep switch. Met te veel bas kan het modderig gaan klinken, maar spelen met de EQ en de deep switch kan toch het laag ten dele fixen. GEBRUIK NOOIT DE TONE SWITCH (dat andere kleine knopje dat je mids scoopt).

Als je geen andere amp wil kopen, zou ik leren werken met de Crunch mode, en gaan shoppen naar het beste boost/gain-pedaal dat je kan vinden voor je budget. Andere oplossingen zijn lapmiddeltjes die het karakter van kanaal 2 nooit volledig gaan wegkrijgen.

Hoewel ik mijn DSL nog heb staan, speel ik nu over een Mesa Dual Rectifier. Hogere prijsklasse, maar de high gain-sounds zijn hier wel lekker vol met voldoende laag. Als ik niet uitkijk, kan ook schelheid kan optreden, maar die is er wel makkelijk uit te draaien. (niet dat ik dat zou kopen als je een Gary Moore-geluid wil).


Helemaal gelijk.
Om weer aan te haken op het joetjoepclipje dat de TS plaatste en de sound die hij zoekt:
Gary gebruikte standaard DSL's zonder gedoe met trafos of wat dan ook. Meestal standaard cabs met GT75 er in.
De grote truc is inderdaad het magistrale CRUNCH-kanaal te gebruiken met een overdrivepedaaltje ervoor.
"Daar krijg je toch geen dikke leadsound uit?" zegt de TS in... nou... juist wel !!
Vergeet dat rode kanaal op de DLS. De crunch in combinatie van gebruik van je pot's op je gitaar en een lekker pedaaltje is de holy grail voor deze sound.

kassie
8 januari 2012, 15:09
Vooral de Output Trafo heeft het meeste effect... die zou je kunnen vervangen.. Ja gewoon schema erbij pakken en de eindtrafo vervangen...

Een choke van Hammond bijvoorbeeld... gewoon ipv (waarschijnlijk de dikste weerstand in het circuit).. wel even opnieuw biassen.. Geeft een wat ronder laag... doch de weerstand geeft bij hogere gain settings wat meer compressie.. (wellicht dus iets vetter)..

Circuit mods... (Eventuele bright capjes verwijderen, enkele coupling caps in waarde vergroten op bepaalde plaatsen in het circuit)

Andere Speakers (Ik zelf ben van V30 naar Eminence Delta Pro gegaan en mijn hemel wat een 'verbetering'... uiteraard smaakgebonden)

Eq in fx loop...

Toneknop van de gitaar gebruiken... (De mooiste sounds komen imho vaak niet van standje 10/10)

Maargoed of deze investeringen allemaal waard zijn voor een DSL... (Voor mij niet, maar wie ben ik)...

big dooley
8 januari 2012, 15:12
Door de inbalans tussen beide kanalen is de gedeelde EQ een grote handicap van deze versterker. Voor sommigen heiligschennis, maar gebruik ook de deep switch. Met te veel bas kan het modderig gaan klinken, maar spelen met de EQ en de deep switch kan toch het laag ten dele fixen.

de gedeelde EQ van de DSL zat me op den duur zo tegen, dat ik 3 jaar geleden de JVM kocht... heb daarna nooit meer omgekeken

deep switch zit erop en kan gewoon gebruikt worden naar eigen smaak... dat een ander daar niks mee heeft of het beschouwd als heiligschennis is zijn eigen diepconservatieve probleem... daar heb ik echt vierkant pontificaal schijt aan... resonance control op de JVM werkt hezelfde, alleen is dit dus traploos instelbaar... heerlijk :)

als je het nou echt niet ziet zitten en je wilt modden, lees dan dit eens door:
http://www.marshallforum.com/workbench/13424-dsl-joey-mod-thread.html
een ongelofelijke berg info (en nog meer bullshit eromheen, wat je eruit moet filteren, hahaha)
maar probeer eerst die EQ truc maar eens... zou nog wel eens voor een verassing kunnen zorgen... je zou niet de eerste zijn...

MJR
8 januari 2012, 16:28
Ik ben net terug van de repetitie met mijn band, en ik moet heel eerlijk zeggen dat die EQ truc verassend werkt. Ik benaderde de EQ eerst met alle regelaars op 12u, maar als je begint met alles op 0 is het heel anders.
Uiteindelijk kwam ik tot een EQ, waarbij de treble op 1 stond, de mids op 3 en de bas op 12u. Beetje reverb op het leadkanaal en ik had een best vette sound. Het brugelement lager gezet (gelijke hoogte met de montagering, net als halselement)Toneknop ook iets dichtgedraaid, maar die heb ik sowieso nooit helemaal open. Ik luisterde dus met mijn ogen, geeft maar weer eens aan dat een heleboel tussen mijn oren zat.
Maar goed, een andere brugpickup is misschien geen overbodige luxe. Is zo'n SD Alternative 8 geen optie? Deze heeft veel mids en bas, met weinig treble en hij heeft een Alnico 8 magneet, ipv een keramische. Ik heb een stratje met een Invader erin en dat ding heeft echt een dik geluid, alleen mis ik het sponsachtige karakter van een alnicomagneet. Ik heb ook ooit een PRS SE Custom 24 met zo'n HFS treble element gehad en dat klonk ook veel warmer en dikker dan iedere humbucker die ik ooit heb getest. Ik heb ook ooit nagedacht om van die nickel pickupcovers op de elementen te zetten. Ziet er beter uit, maar haalt dit ook niet wat hoog uit het geluid?

Een andere uitgangstrafo is misschien ook een goede optie, maar ik heb geen idee welke trafo en hoeveel dit kost? Wat kost een MM uitgangstrafo, euro'tje of 150,-/200?

kassie
8 januari 2012, 19:43
Ik ben net terug van de repetitie met mijn band, en ik moet heel eerlijk zeggen dat die EQ truc verassend werkt. Ik benaderde de EQ eerst met alle regelaars op 12u, maar als je begint met alles op 0 is het heel anders.
Uiteindelijk kwam ik tot een EQ, waarbij de treble op 1 stond, de mids op 3 en de bas op 12u. Beetje reverb op het leadkanaal en ik had een best vette sound.

Een andere uitgangstrafo is misschien ook een goede optie, maar ik heb geen idee welke trafo en hoeveel dit kost? Wat kost een MM uitgangstrafo, euro'tje of 150,-/200?

probeer dan eerst eens een eq in de effectsloop waarbij je de mids wat benadrukt.. als je je soundje ingesteld hebt op de amp kun je eventueel de mids wat tot nadruk laten komen... (vooral de bas en treble dus wat dimmen, en de versterker wat harder) het werkt anders dan de passieve toonregeling op de marshall.. (Ik weet nog goed hoe onder de indruk ik was toen ik een MXR 10band eq in de fx loop plaatste... wat een drastische soundshape mogelijkheden zeg..., zowiezo altijd een goede investering voor welke sound dan ook)

Een MM mag dan een kwalitatief goede trafo zijn... of het naar je smaak is dat is nog maar de vraag... ik zou eerst dan een choke erin zetten.. dan ademt de versterker wat meer in de bas en laag mid tonen.. Vooral de output trafo heeft het meeste effect voor de sound.., dan de choke en dan de Powertrafo... Maar voordat ik daar aan zou beginnen zou ik persoonlijk eerst wat waardes van condensatoren vervangen...

MJR
8 januari 2012, 19:48
Wat houdt een choke nou precies in? Is het een ingrijpende modificatie? Hoeveel moet zoiets kosten?

kassie
8 januari 2012, 19:51
Wat houdt een choke nou precies in? Is het een ingrijpende modificatie? Hoeveel moet zoiets kosten?

http://www.300guitars.com/articles/chokes-what-are-they-what-do-they-do/

T.o.v. een output trafo kost een choke barre weinig.. Een hammond choke kost iets van 20/30 euro...

Wel opnieuw de eindbuizen biassen trouwens..

Agent_Smith
8 januari 2012, 20:12
Okee, even voor wat het waard is hier mijn verhaal:

Bijna 10 jaar heb ik op een DSL50 gespeeld. Met veel plezier en voor mij is het 1 van de betere Marshalls. Maar idd, er zit standaard best veel verschil tussen het rode en het groene kanaal.
Eerst speelde ik door jaren 70 greenbacks. Heerlijke vintage. mellow sound, maar op den duur kwam ik erachter dat ze het niet helemaal konden bijbenen en gingen blubberen.
Toen heb ik oude G12T75 gekocht (4 stuks oude jcm800's met zwarte labels) en die gewisseld met de GB's. Eerlijk gezegd nooit meer terug gekeken. Ze handelen alles en zijn zeker niet schel. Misschien is het een combinatie van factoren.
Ik speel enkel op Les Pauls en zit qua stijl in de classic / hard rock hoek.

Om het verschil in 'vetheid' te verhelpen op de DSL heb ik toen enkele mods aan het circuit aangebracht. Het rode kanaal is toen idd vele malen beter geworden en behoorlijk richting het groene kanaal gekomen. Dat heeft qua klank en verschil tussen de kanalen het grootste verschil gemaakt.

Ik heb de DSL50 uiteindelijk geruild voor een JCM800 2205 die ook super is en niet meer weggaat. Toch miste ik de DSL en heb een tijd geleden weer een DSL100 gekocht. Ook deze ga ik weer modden en dan maar niet meer wegdoen.

Kortom: eea hangt af van factoren als gitaar, elementen en speakers. Maar daarmee los je niet het klankverschil op tussen de kanalen.

MJR
8 januari 2012, 20:27
Okee, even voor wat het waard is hier mijn verhaal:

Bijna 10 jaar heb ik op een DSL50 gespeeld. Met veel plezier en voor mij is het 1 van de betere Marshalls. Maar idd, er zit standaard best veel verschil tussen het rode en het groene kanaal.
Eerst speelde ik door jaren 70 greenbacks. Heerlijke vintage. mellow sound, maar op den duur kwam ik erachter dat ze het niet helemaal konden bijbenen en gingen blubberen.
Toen heb ik oude G12T75 gekocht (4 stuks oude jcm800's met zwarte labels) en die gewisseld met de GB's. Eerlijk gezegd nooit meer terug gekeken. Ze handelen alles en zijn zeker niet schel. Misschien is het een combinatie van factoren.
Ik speel enkel op Les Pauls en zit qua stijl in de classic / hard rock hoek.

Om het verschil in 'vetheid' te verhelpen op de DSL heb ik toen enkele mods aan het circuit aangebracht. Het rode kanaal is toen idd vele malen beter geworden en behoorlijk richting het groene kanaal gekomen. Dat heeft qua klank en verschil tussen de kanalen het grootste verschil gemaakt.

Ik heb de DSL50 uiteindelijk geruild voor een JCM800 2205 die ook super is en niet meer weggaat. Toch miste ik de DSL en heb een tijd geleden weer een DSL100 gekocht. Ook deze ga ik weer modden en dan maar niet meer wegdoen.

Kortom: eea hangt af van factoren als gitaar, elementen en speakers. Maar daarmee los je niet het klankverschil op tussen de kanalen.

Wat voor modificaties heb je laten aanbrengen dan?:) Ik merk aan alles wel dat die DSL een prima amp is, ik moet er alleen nog mee leren omgaan en misschien moet er iets worden veranderd aan dat ding...;)

Agent_Smith
8 januari 2012, 21:15
Wat voor modificaties heb je laten aanbrengen dan?:) Ik merk aan alles wel dat die DSL een prima amp is, ik moet er alleen nog mee leren omgaan en misschien moet er iets worden veranderd aan dat ding...;)

Ik heb het zelf gedaan. Ik bouw af en toe wel een een versterker.
Maar ik zou het niet precies mee weten, maar hoop dat ik er toen notities van gemaakt heb. Ik zal eens zoeken binnenkort wat het precies was.

MJR
18 januari 2012, 15:13
Ik heb nu sinds een week ook een Fender Hotrod Deluxe III. Geweldige amp, zeker voor het geld! Deze amp wilde ik hebben voor een wat 'cleanere' sound en voor wat milde leads. Middels een ABY box schakel ik tussen de amps en dat levert leuke geluidjes op.
In de hotrod zit best een dikke overdrive, maar ik mis natuurlijk het randje van de Marshall. Voor de wat aggressievere leads, gebruik ik dan ook graag de DSL.

Hoe dan ook, de leads op mijn Marshall blijven aan de schelle kant, terwijl ze op de Fender best wollig zijn. Wat mij ook opviel, was dat de presence knop op de Fender veel effectiever werkt.

Dat zette mij aan het denken: is het mogelijk om iets met het presence circuit te laten doen, zodat je er meer hoog uit kunt halen? Of is dit een domme vraag/achterhaald/niet mogelijk... Ik ben geen techneut namelijk!;)

bass blom
18 januari 2012, 16:05
ff snel google..


Their are ways to change the tone of the Marshalls,[or other amps] some are just by changing the value of caps and resistors,or value of a pot,I think their are a bunch of post that relate to this,removing or adding caps, or changing values to get certian sounds you like,The mid pot can be changed from [depending on what you have] say a 10k to a 25k or a 25k to a 50k for a big difference in the mid tone.You may like it, or may not.I think most on the page will call it tweeking.Its easier to have a resistor and cap box[substitution] to switch through them for trying different values to see how the tone changes.Just don't try to go overboard and make big changes,look at it like filling a glass of water,you can only fill it so much and then anything after that it just runs over.And the same for going the other way.Just thought I would give you some Ideas.

maar dan lees ik ook:


The new Marshalls are not very mod friendly. The pots, jacks, and everything are board mounted, and the boards are a bitch to remove.

Agent_Smith
18 januari 2012, 20:29
Nee, klopt makkelijk is anders. Maar met secuur en rustig werken gaat het goed hoor.

jerome
18 januari 2012, 21:30
Een andere trafo zou ik niet gauw aan beginnen; kost een hoop geld en je raakt zoals hier al gezegt met sommige merken/type trafo's die ruwe Marshall sound kwijt.
En dat scherpe geluid kan je echt wel op andere manieren weg krijgen!

Ik zou beginnen met een Tung Sol preampbuis op V1.
Geeft een veel warmere en minder scherpe sound.
Ik heb ze ook op V2 en V3 zitten, helemaal geweldig!

Ook met mijn Marshall heb ik de toonregeling vanaf 0 ingeregeld. Werkt met sommige Marshalls (vind ik zelf) inderdaad veel beter dan inregelen vanaf standje 5 of standje 10.
Overigens heb ik bij mij ook de mids en high reletief laag staan.

Beamblockers zouden inderdaad ook een verbetering kunnen geven maar ik zou eerder voor een paar oude G12-65 speakers kiezen of nog beter Celestion Alnico Gold speakers. Die zijn alleen helaas een beetje duur.
Nieuwe (Chinese) Greenbacks klinken naar mijn mening echt helemaal kut.
Heel krasserig!

En een ander brugelement kan ook een behoorlijke verbetering geven...

big dooley
18 januari 2012, 21:54
Ik zou beginnen met een Tung Sol preampbuis op V1.
Geeft een veel warmere en minder scherpe sound.
Ik heb ze ook op V2 en V3 zitten, helemaal geweldig!


eh... over wat voor marshall praten we dan? want ik heb juist de ervaring dat het precies omgekeerd is...
JJ vind ik het meest donkere wat te krijgen is... (wat dan ook mijn favoriet is)

big dooley
18 januari 2012, 21:59
laat maar... een JMP 2203 dus :D

Agent_Smith
18 januari 2012, 23:24
eh... over wat voor marshall praten we dan? want ik heb juist de ervaring dat het precies omgekeerd is...
JJ vind ik het meest donkere wat te krijgen is... (wat dan ook mijn favoriet is)

Ja, in moderne Marshalls is JJ zeker ook mijn favouriet.

MJR
22 januari 2012, 16:02
Gisteren weer gerepeteerd met de DSL en ik kan het niet met rust laten. Ben maar weer eens wat op gaan zoeken over DSL mods voor een dikker lead kanaal.

Wat ik vaak tegenkom, is de zogenaamde 'C12' mod. Als ik het goed begrijp, wordt de weerstand (als dat de correcte vertaling/benaming is voor cap) in de C12 positie op het bord verwijderd of vervangen door een cap met een hogere waarde. Hierdoor krijg je een warmer leadkanaal. Dit lijkt mij een vrij goedkope modificatie en het schijnt de oplossing te zijn voor het probleem dat ik heb beschreven. Weet iemand hier meer over? Heeft het verwijderen van deze cap nog consequenties (voor bijvoorbeeld de hoeveelheid gain)?

Ook wordt er aangeraden (net als hier werd verteld) om JJ buizen in de preamp te zetten i.p.v. de standaard tubes. Met name de buis in de V1 positie schijnt vaak vervangen te worden door een JJ.

Als ik er nieuwe buizen in laat zetten, dan laat ik direct alle buizen vervangen. Wat is aan te raden voor zowel voor- als eindversterking?

big dooley
23 januari 2012, 00:40
C12 mod is een vrij bekende op het marshallforum... gaat trouwens om een condensator... geen weerstand... staat ook wel bekend als wat men een bright cap noemt... weghalen van dit ding schijnt alleen effect te hebben op het leadkanaal, welke deze dan wat donkerder maakt... gain kan ook ietjes minder worden, maar niet zo dat je gelijk het hele leadkanaal hebt gecastreert :D

ik weet niet hoe oud je DSL is, maar bij vrij recente heb je kans dat er al JJ's gebruikt zijn in bepaalde posities... is gelukkig makkelijk te zien... wit beletterde buizen zijn shuguangs, rood beletterde zijn JJ's

voor wat betreft merken qua buizen is het allemaal persoonlijk... ikzelf ben een enorme fan van JJ's met de eindtrap de KT77's... iets meer laag, maar toch strak en wat meer headroom

muziekschuur
23 januari 2012, 00:42
Het hoog uit de gitaar zelf draaien? Een distortion of overdrive pedaaltje gebruiken. Een fuzz in combinatie met een 808 zal je een dikker geluid geven. De fuzz subtiel gebruiken...

MJR
23 januari 2012, 09:50
Mijn DSL heb ik in mei 2011 aangeschaft, maar ik heb nog nooit echt op die buizen gelet. Ik zal eens kijken wat voor lampen erin zitten. Ik zal ook eens die c12 mod overwegen, heeft het verwijderen van die cap een groot effect op het geluid en op de toonregeling?

big dooley
23 januari 2012, 12:15
tja wat is veel?

over het algemeen, kan het meer uitmaken dan overgaan op een ander merk buis voor die positie

als die DSL ook daadwerkelijk uit 2010 of 2011 komt (is te zien aan het serienummer) dan is met enige zekerheid wel te zeggen dat er al op bepaalde plaatsen JJ's zitten...
de reden was, dat de lage microfonie geselecteerde shuguangs die ze gebruikten een niet genoeg constante kwaliteit hadden en dus gingen ze over naar JJ's... dit gold met name voor de JVM, maar tegenwoordig zie ik bijna elke marshall met JJ's in bepaalde posities geleverd worden
zo rond 2008/2009 maakten ze die overstap

MJR
23 januari 2012, 13:07
Ik zal het eens bekijken. Die c12 mod zal ik eens voorstellen aan de techneut die mij gaat helpen, kan niet veel werk zijn. Zijn er nog buizen die donkerder klinken dan de JJ'S? En wat voor eindtrap buizen staan garant voor een donkerder geluid?

Ik kom ook steeds vaker het advies tegen om een choke te laten installeren. Wat doet dit precies met het geluid?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

DFTPOL
23 januari 2012, 13:36
Mijn ervaring met de DSL/TSL serie is dat als je het preamp volume laag houd en het mastervolume hoog houd dat je geluid iets dikker werd.
Vaak deed ik het met een hele extreme setting van je master bijna voluit en je preamp op 2 á 3.
Ik gebruikte ook een tubescreamer om het geheel wat strakker te maken.

Ik speel dan wel in een metalband... :D

MJR
23 januari 2012, 14:03
Ik speel niet in een metalband, dus erg extreme settings gebruik ik niet. Veel gain gebruik ik ook niet, ik heb alleen een dik geluid nodig voor solo's..;-) Ben wel van plan om ooit nog eens een attenuator te kopen om de eindtrap wat meer aan het werk te zetten :-) .

big dooley
23 januari 2012, 16:26
Ik zal het eens bekijken. Die c12 mod zal ik eens voorstellen aan de techneut die mij gaat helpen, kan niet veel werk zijn. Zijn er nog buizen die donkerder klinken dan de JJ'S? En wat voor eindtrap buizen staan garant voor een donkerder geluid?

Ik kom ook steeds vaker het advies tegen om een choke te laten installeren. Wat doet dit precies met het geluid?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

C12 mod is niet veel werk... ff wegknippen en klaar... of je moet er een andere waarde in willen hebben, maar aangezien je er totaal geen ervaring mee hebt (ik ook niet) kan je daar sowieso geen weloverwogen keuze in maken

JJ's zijn toch wel de meest donkere voorversterkerbuizen die ik ken... kan me geen enkel ander merk voorstellen van de huidige productie... of je moet gaan voor NOS, maar daar kleeft nogal flink wat hype aan

heb 1 amp met choke en de ander zonder... geloof me, de voicing van een preamp maakt (zeker in het geval van de modernere marshalls) veel meer uit, dan een voedingsfilter (wat het in principe is)
een choke is gelukkig geen dure mod, zoals het installeren van MM trafo's wat in mijn optiek echt het vele geld absoluut niet waard is...

muziekschuur
23 januari 2012, 18:14
ECC81 ipv ecc83 geeft iets minder gain waardoor die "warmer" zal klinken. Even testen of je die in v1-2 of 3 wil hebben. Is het dat dan nog niet helemaal kun je een ECC82 in een van de andere twee plekken erbij zetten. Dan heb je de gain met 20 of 30% getemperd.

Maar een grafische eq kan dit ook.... Als je een distortion pedaaltje gebruikt een je draait de gain terug kun je dat ook bereiken...

Nog even een stomme vraag.... (al is die niet zo bedoeld). Zijn alle schroeven van je cabinet strak aangetrokken? Als de speakers redelijk los zitten dan lekken ze lucht en ben je veel bottom kwijt. Ook zit er een balk in dat cabinet. En die is soms niet onder spanning geplaatst (wat wel zou moeten). Als dit allemaal gedaan is zal het cabinet veel meer laag hebben... (als het al niet zo is dus). Iets dikkere kabels in het cabinet kan dit ook helpen. Als de speakers met schoentjes aangesloten zijn kan het een slimme zet zijn de draden te solderen. Heel dikke draden hoeven het overigens niet te zijn. Maar als het schoentjes zijn en ze zitten enigsinds los, het cabinet zit niet al te strak in elkaar en misschien een soldering die niet helemaal tof is, dan heb je gewoon dit soort geklier... M.a.w het zal allemaal wel goed in elkaar zitten, maar loop het even na. Dan sluit je het in ieder geval uit.

http://www.youtube.com/watch?v=FaR6Y9TDw2w&feature=related

belfrink
24 januari 2012, 10:21
Ik gebruik voor mijn TSL een Keeley DS1 als booster met volume iets omhoog en een beetje distortion ingedraaid om het geheel nog wat vetter te maken. Ik speel eigenlijk alleen maar met de DS1 als boost erbij want zonder dit pedaal vind ik de amp gewoon te zwak en steriel. De amp komt echt tot leven als je de pre-amp even vol op zijn donder geeft. Op lage volumes werkt dit overigens ook prima.

Verder heb ik er wel JJ pre-amp buizen inztten en Groove Tubes eindbuizen. Dit was tov de stock buizen een wereld van verschil.

Ik heb dan wel geen DSL maar bovenstaande werkt ongetwijfeld ook voor jou. Een Tubescreamer ervoor zou al wonderen doen ;)

MJR
24 januari 2012, 16:06
Ik heb een tsl gehad. Minder , die vond ik minder dan 'Marshallig' dan mijn DSL. Een dsl kun je echter niet boosten, een tsl wel. Weet niet hoe dat kom, zal wel te verklaren zijn. Wel via de loop, maar ik weet niet of je dan de hele preamp op z'n flikker geeft? Daar weten de Marshall veteranen hier op het forum vast meer van.

Braindead
24 januari 2012, 17:20
Ok, maar wat adviseren jullie om te doen? Andere brug pup? Zo ja, welke?

Pickups kunnen wel iets doen aan de schelheid maar ik zou eerder voor andere speakers gaan. Ik heb zelf ook jaren zo;n 1960 cab van Marshall gehad maar die speakers (g12t75) bleven ontzettend schel klinken. Ook ik heb toen van alles geprobeerd maar het beste advies wat ik kan geven is die kast zo snel mogelijk de deur uit te doen :) Pak eens iets met v30's bijv icm die Marshall dan zal je zien dat dat ding tot leven komt (en je oren tot rust).

ps: en je halspickup gebruiken bij solo's.

MJR
24 januari 2012, 17:50
V30's waren veel scheller, die 1936 cab met twee t75 was een hele vooruitgang op de 1960 met vier v30's. Ik denk dat het gewoon aard van het beestje is, het internet staat er vol mee.

Ik ga denk ik voor een andere pickup (tonezone) en voor de 'Joey' mod. Misschien nog wat andere buizen maar eerst die andere, kleine mods. Kost niet al te veel, dus dat is het experimenteren waard.

Ik ga ook maar eens proberen om de preamp op z'n kop te geven voor de pickupbooster van SD door de effectsloop. En dan de master wat lager instellen.

big dooley
24 januari 2012, 18:15
Ik ga ook maar eens proberen om de preamp op z'n kop te geven voor de pickupbooster van SD door de effectsloop. En dan de master wat lager instellen.

op die manier geef je alleen de eindtrap op z'n donder...
de FX-loop bij een DSL zit tussen de mastervolume en de eindtrap...

dan kun je beter dat ding tussen gitaar en versterker zetten... er zijn heel veel mensen die alleen het groene kanaal in crunch modus gebruiken en dat dan af en toe boosten... het marshallforum zit er vol mee...
er is ook een mod, die de modes met een footswitch schakelbaar maken... hier zit dan ook een extra potmeter bij om het gigantische volumeverschil tussen clean en crunch op te vangen... had daar al eens een topic over geopend in de werkbank sectie van dit forum als het goed is

MJR
24 januari 2012, 19:02
Maar de booster werkt niet via de gewone input. Hoe kan dat dan?

Agent_Smith
24 januari 2012, 20:22
MJR, ik heb nog even voor je gezocht of ik de mods nog kon vinden die ik enkele jaren geleden heb uitgevoerd aan mijn DSL50 maar kon het helaas niet meer terug vinden.
Wat ik nog weet is dat het voornamelijk enkele koppelcaps betrof die het geluid van het rode dichter naar dat van het groene kanaal trekt. Dus puur klanktechnisch veranderen. En volgens mij is dat ook wat jij bedoeld.

Sorry, je hebt hier nu even niks aan maar wou het toch nog even melden. Ik had namelijk beloofd het nog na te zoeken :)

MJR
24 januari 2012, 20:36
Dankjewel voor de moeite! Dat wat die caps betreft: dat is wat ik bedoel met die c12 mod en de 'Joey' mod. Daarbij worden bepaalde caps verwijderd of vervangen door een andere waarde. Dat komt zeer waarschijnlijk overeen met de modificatie die jij hebt uitgevoerd. Maar alsnog bedankt voor de moeite!;-)

big dooley
25 januari 2012, 08:24
Maar de booster werkt niet via de gewone input. Hoe kan dat dan?

huh??? watte????? gary moore deed niks anders!!! op het marshallforum zijn hele volksstammen die hun DSL boosten met een pedaal?????
:???::???::???:

MJR
25 januari 2012, 11:34
huh??? watte????? gary moore deed niks anders!!! op het marshallforum zijn hele volksstammen die hun DSL boosten met een pedaal?????
:???::???::???:

Ik heb een Seymour Duncan Pickupbooster, da's gewoon een cleanboost. Voor mijn TSL deed hij het destijds gewoon via de input, dan blies hij de oren van m'n kop. Ook op de hotrod doet hij het prima, maar op de DSL vervormd hij het signaal alleen lafjes, zonder dat het volume verandert. Ook de level knop op mijn Jackhammer boost niet meer als je hem verder draait dan twaalf uur, het volume wordt echter wel minder als je hem terugdraait vanaf twaalf uur. De volume boost werkt alleen via de FX loop. Waarom, weet ik niet. Ik weet wel dat de Vintage Modern hetzelfde probleem heeft.

Orpheo
25 januari 2012, 12:32
heb je al eens je amp op greenbacks geprobeerd? of EV12L's? als je dan geen dik lead eruit kunt pompen weet ik 't niet. Joe Bonamassa kreeg een geweldig lead uit een dsl met ev12l's voor de eerste plaat van black country communion. je kan me veel zeggen maar niet dat dat een slap lead is ;)

MJR
25 januari 2012, 18:04
Heb hem nog nooit op greenbacks gehad en ook niet op EV's. Ik geloof best dat je een dik geluid uit die EV's haalt, maar die dingen zijn te duur voor mij. Ik geloof niet dat Bonamassa op een stock DSL zijn albums op heeft genomen en ik geloof ook niet dat die DSL's die hij op het podium gebruikt met BCC stock zijn. Daar klinken ze veeeel te donker voor en ik geoof niet dat dit alleen aan die EV's ligt.

De DSL is te scherp om er een dikke lead uit te halen. Voor riffs en ander rythm partijen heb ik er totaal geen last van, daar is het losse karakter en die bite gewoon lekker voor. Voor een Bonamassa/Gary Moore-achtige leads (zoals Moore op zijn live in Dublin bijvoorbeeld), is de amp te helder en mist het compressie ofzo... Het groene kanaal is wel redelijk warm en donker, maar deze mist de overdrive van het rode kanaal.

Rutger Molenberghs
25 januari 2012, 18:11
Realiseer je ook dat Bonamassa's klank niet alleen door zijn versterker bepaald wordt. Gitaar, pedalen, manier van spelen, versterker, luidsprekers, microfoons en hun plaatsing, opname-apparatuur en de geluidstechnicus bepalen de klank die jij hoort tijdens concerten. Op CD komen daar nog mastering en jouw hifi-installatie bij. Plus, Bonamassa gebruikt niet één versterker voor zijn 'sound', maar meerdere. En blijkbaar op vrij hoog volume, gezien de plexiglazen schermen die voor zijn cabinets staan.


Het groene kanaal is wel redelijk warm en donker, maar deze mist de overdrive van het rode kanaal.

Probeer misschien eens een transparante booster/overdrive in combinatie met de groene kanaal te gebruiken. Dan blijft het karakter van dat kanaal min of meer behouden, maar krijg je meer drive.

Erik70
25 januari 2012, 19:20
dus..zoals al eerder genoemd in dit verhaal...DLS op groene chruch, tubescreamer/bluesbraker, Les Paul = instant Gary Moore.

...ja..uit ervaring...

Vergeet de "gewoonte" om het leadkanaal perse voor lead te gebruiken...deze heeft gewoon niet de vibe die je zoekt voor je sound. Daarvoor dus de crunch.

MJR
25 januari 2012, 19:24
Realiseer je ook dat Bonamassa's klank niet alleen door zijn versterker bepaald wordt. Gitaar, pedalen, manier van spelen, versterker, luidsprekers, microfoons en hun plaatsing, opname-apparatuur en de geluidstechnicus bepalen de klank die jij hoort tijdens concerten. Op CD komen daar nog mastering en jouw hifi-installatie bij. Plus, Bonamassa gebruikt niet één versterker voor zijn 'sound', maar meerdere. En blijkbaar op vrij hoog volume, gezien de plexiglazen schermen die voor zijn cabinets staan.



Probeer misschien eens een transparante booster/overdrive in combinatie met de groene kanaal te gebruiken. Dan blijft het karakter van dat kanaal min of meer behouden, maar krijg je meer drive.

Een cleane boost werkt, zoals ik eerder schreef, niet. En Bonamassa speelt inderdaad met meerdere amps (Van Weelden, Cat 5 en een Marshall, maar louter Marshall bij bcc). Het is een combinatie van factoren, elementen, kabels, buizen, circuit, trafo, speakers, cab etc. en ik zal ook meerdere elementen moeten veranderen om dat dikkere geluid te krijgen.

Tot nu toe heb ik al heel erg veel geleerd van dit topic, alleen mijn budget houdt mij nog tegen. Dat wordt een paar uurtjes per week meer vakken vullen naast mijn studie...:-P

MJR
25 januari 2012, 20:39
dus..zoals al eerder genoemd in dit verhaal...DLS op groene chruch, tubescreamer/bluesbraker, Les Paul = instant Gary Moore.

...ja..uit ervaring...

Vergeet de "gewoonte" om het leadkanaal perse voor lead te gebruiken...deze heeft gewoon niet de vibe die je zoekt voor je sound. Daarvoor dus de crunch.

Dit heb ik ook al wel geprobeerd. Mijn Jackhammer heeft ook een soort Guv'nor circuit ingebouwd (distorion modus), en dat pedaal gebruikt Moore ook. Klinkt goed hoor, maar ik mis gewoon de feel van een buizenamp. Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik vind de drive uit de amp zelf het lekkerst spelen, alleen moet het wat donkerder en moet het nare hoog eruit en wil ik wat meer (laag)mids. Heb meerdere pedalen geprobeerd, maar ik houd er gewoon meer van om 'straight' te spelen.

Ik denk dat het een combinatie van factoren is. De '59 in de brug is wat aan de schelle kant, want ook op de Kochs waarop ik soms repeteer klinkt het redelijk schel. Die wordt binnenkort vervangen door een Tonezone, denk ik...;)

Een aantal circuitmodificaties (C12/Joey-mod) neem ik ook in overweging en als dat ook te wensen overlaat, ga ik waarschijnlijk ook andere zaken in overweging die jullie hebben aangedragen..:)

Wederom, bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik hoop dat andere JCM2000 gebruikers er ook wat aan hebben om dit topic te lezen. :)

Agent_Smith
25 januari 2012, 22:10
dus..zoals al eerder genoemd in dit verhaal...DLS op groene chruch, tubescreamer/bluesbraker, Les Paul = instant Gary Moore.


Ja, zo heb ik ook jaren over mijn DSL50 gespeeld voordat ik het rode kanaal gemod had. Greenback cab, dat wel. Maar verder alleen een booster (Bad Monkey in mijn geval en da's toch ook niet het meest exclusieve pedaal, maar wel erg goed imo). M.a.w. het groene kanaal (crunch stand natuurlijk) met een Les Paul en een booster ervoor kan ik heel goed mee leven.

Dat concert van Gary Moore in Dublin was ik bij trouwens :) Hij had 3 half stacks staan en echt een dik geluid! Hij was altijd al één van mijn favs...

Orpheo
26 januari 2012, 07:21
twee EV's kan je al relatief behapbaar kopen tweedehands als je goed zoekt. ik wil er zelf dolgraag nog twee (en twee greenbacks, gewoon voor het idee, haha). die EV's maken veel uit. Ik heb wel eens clipjes gehoord van bonamassa, opgenomen zonder bijzondere mic-plaatsing e.d., alleen zijn gitaar in de DSL met een 412 met EV's, en ook toen haalde hij er een gigadik geluid uit die marshall. voor hij met z'n quadruplesetup begon.

MJR
26 januari 2012, 12:03
Misschien dat ik op den duur ook nog wel eens een paar EV speakers koop. Eerst kijken of ik de amp donkerder kan laten klinken op de T75's en hiervoor laat ik eerst een vette bridgepup monteren en laat ik de C12/Joey modificatie doen. Dat zijn relatief goedkope ingrepen namelijk, en als het dan nog niet lukt, ga ik er wat meer geld tegenaan gooien. :)

Eerst dus een pickup met een strak laag, veel (lage)mids en een zoet en smooth hoog. Dat wordt dus waarschijnlijk een Dimarzio Tonezone, Superdistortion of een SD Invader. Deze laatste zit ook in mijn Fender Tom Delonge signature strat, die ga ik binnenkort eens wat nadrukkelijker aan de tand voelen. Heb hem al tijden niet meer in mijn klauwen gehad namelijk...:soinnocent:

MJR
10 februari 2012, 16:52
Zo, ff een update. Sinds gisteren heb ik een MXR 10-bands EQ in mijn bezit en deze zit in de loop van de DSL. Ik heb nu vrijwel TOTALE controle over de amp! Ik ben nu heel erg dicht in de buurt van het geluid dat ik zoek, ik denk dat ik alleen een wat dikkere brugpickup nodig heb om wat meer op de preamp in te beuken en om het nog iets strakker te maken.

Correct me if I'm wrong, maar ik heb het gevoel dat ik met die EQ in de loop de invloed van de speakers redelijk buitenspel heb gezet. Ik kan nu precies bepalen welke frequenties ik wel of juist helemaal niet wil horen, ik denk dat een andere speaker het geheel alleen wat strakker kan maken.

muziekschuur
10 februari 2012, 16:56
Dan denk ik dat je nog een tubescreamer nodig hebt en er dan bent. Vergeet niet dat het geluid nog heel erg verandert alstie hard staat.

MJR
10 februari 2012, 17:06
Dan denk ik dat je nog een tubescreamer nodig hebt en er dan bent. Vergeet niet dat het geluid nog heel erg verandert alstie hard staat.

...Maar ook daar heb ik controle over, alleen niet over de akoestiek van de ruimte waarin de amp staat. Ons oefenhok is eigenlijk best wel een galmbak, daarom is het moeilijk om een strak, gedefinieerd geluid te krijgen.
Ik heb hem vanmiddag getest op flink volume en dat beviel goed. Normaal gesproken speel ik met van die Alpine oordoppen om wat schadelijke frequenties te filteren en dan heb ik ook minder last van die slechte akoestiek van de ruimte.
Een tubescreamer heb ik denk ik niet nodig, ik denk dat een Tonezone mijn lead geluid strak genoeg kan krijgen. :)

muziekschuur
10 februari 2012, 17:39
Wat is een tonezone? Een tubescreamerish pedaaltje?

MJR
10 februari 2012, 17:51
Da's een pickup van Dimarzio met dikke mids en een strak laag.

MJR
12 februari 2012, 16:38
Nog weer een kleine update. Net heerlijk gerepeteerd met de band, het voelt heerlijk om met zo'n dik geluid te spelen. Met die MXR 10-bands EQ in de loop kon ik precies bepalen waar ik het geluid in de mix wil de hebben. Het enige punt van kritiek is dat het verschil tussen hals- en brugpup te groot is. De brugpup (SD '59) blijft aan de dunne kant en als ik tijdens een solo van hals naar brug schakel, dan valt de lead een beetje weg in de mix. Ik ga dus in ieder geval op zoek naar een luider en dikker brugelement. Ik zit hierbij te denken aan de Dimarzio Tonezone, maar andere suggesties blijven welkom!;)

Maar goed, begrijp het niet verkeerd, het geluid is en blijft DIK met die EQ in de fx-loop. Een aanrader voor iedereen en het is dè oplossing voor het probleem!:D