PDA

View Full Version : KOT clone werkt niet



larsje
7 januari 2012, 16:34
net de King of Tone clone op basis van deze vero in elkaar gezet:

http://www.sabrotone.com/wp-content/uploads/2011/10/KingOfToneSingle.gif

schema:
http://revolutiondeux.blogspot.com/2008/05/analoggirl-king-of-turds-overdrive.html

kan het signaal volgen tot de input A van de IC daarna geen signaal meer richting output.
Als ik de spanning meet voor de D7 diode (1N5817) meet ik 9V, daarna nog maar 0,20V dat is toch niet oke?

Kan iemand helpen (ik heb een multimeter)

Plant
7 januari 2012, 17:49
net de King of Tone clone op basis van deze vero in elkaar gezet:

http://www.sabrotone.com/wp-content/uploads/2011/10/KingOfToneSingle.gif

schema:
http://revolutiondeux.blogspot.com/2008/05/analoggirl-king-of-turds-overdrive.html

kan het signaal volgen tot de input A van de IC daarna geen signaal meer richting output.
Als ik de spanning meet voor de D7 diode (1N5817) meet ik 9V, daarna nog maar 0,20V dat is toch niet oke?

Kan iemand helpen (ik heb een multimeter)

Je bedoelt denk ik D5 bij de 9V batterij. Da's de beveiliging tegen verkeerd om polen van de spanning. Er kunnen nu 2 dingen aan de hand zijn.

1) De batterijspanning zit verkeerd om en de beveiliging doet goed zijn werk.
2) De batterij zit goed maar je hebt de diode verkeerd om geplaatst.

Een van de 2 omdraaien dus. Meet als eerste goed of de plus en min van de batterij echt goed zitten, niet zomaar de diode omdraaien, anders is misschien de beveiliging ten onrechte weg en blaas je de rest alsnog op.

larsje
7 januari 2012, 19:27
oke, ik werk met een adapter. En de plus van de adapter zit echt aan de 9v aansluiting die op de lay-out staat aangegeven en de ground aan de andere kant. Heb ze net even omgedraaid nu een flinke zoem als ik het pedaal aanzet.
Volgens mij is dat hem niet.

larsje
7 januari 2012, 21:56
ik gebruik een boss psa-230g ac adapter

larsje
7 januari 2012, 22:28
update; net aangesloten op een batterij. in ieder geval signaal als het pedaal aan. echter geen vervorming....hij doet dus feitelijk niets.

larsje
8 januari 2012, 11:44
nog een update; als ik de batterij aansluit krijg ik 5,6V voordat hij de diode ingaat, daarna niets meer. De batterij zelf geeft 9V aan. Ik maak het even visueel. Het zwarte draadje van de batterij heb ik aangesloten op de ground het rode draadje op de 9+. Als ik de ground ook nog aansluit op de input (ground) krijg ik geen signaal meer.

nb. Ik heb de draadjes van de batterij nog een keer omgedraaid, maar toen ontstond er een kortsluiting, kort. De IC maar even vervangen (of kan er dan meer kapot).

Plant
8 januari 2012, 12:27
nog een update; als ik de batterij aansluit krijg ik 5,6V voordat hij de diode ingaat, daarna niets meer. De batterij zelf geeft 9V aan.

Bedoel je dat de batterij als deze niet is aangesloten (dus onbelast) 9V afgeeft en zodra je de batterij op de KOT aansluit de spanning op de batterij zelf 'instort' naar 5,6V? Dan trekt er iets veel te veel stroom. Worden er componenten warm?


Ik maak het even visueel. Het zwarte draadje van de batterij heb ik aangesloten op de ground het rode draadje op de 9+. Als ik de ground ook nog aansluit op de input (ground) krijg ik geen signaal meer.

Dat is raar, want de signaalground en de batterijground (min) zijn al hetzelfde. Als je dat nog eens extra verbind hoort er dus niks te veranderen, het feit dat er wel iets verandert betekent al dat er hier iets verkeerd zit.

Als je het echt visueel wilt maken, zou je een paar duidelijke foto's van beide kanten van de print willen maken en posten? Nu blijft het gissen.


nb. Ik heb de draadjes van de batterij nog een keer omgedraaid, maar toen ontstond er een kortsluiting, kort. De IC maar even vervangen (of kan er dan meer kapot).

~zucht~ ik schreef al, niet zomaar spanning omdraaien als je niet weet of het goed zit want dan blaas je iets op. Blijkbaar werkt de beveiligingsdiode D5 dus al niet goed meer (doorgeslagen) of zit deze nu verkeerd om.
Of er meer stuk kan? Condensatoren C10 en C11 kunnen ook niet tegen ompolen. Maar als het kortstondig was zal het nog wel meevallen.

flo123
8 januari 2012, 13:28
nog een update; als ik de batterij aansluit krijg ik 5,6V voordat hij de diode ingaat, daarna niets meer. De batterij zelf geeft 9V aan.
Je hebt ergens een kortsluiting.
Beschermings diode D5 (D5 in het schema = D7 in de vero) is waarschijnlijk niet kapot want deze staan in serie met de voedingspanning. Maar in de vero staat het verkeerd om: De anode van deze diode moet aan de 9V kant (rij L colom 2) en de kathode, waar de zwarte band zit, moet op rij J colom 2).
Haal de batterij eraf.
Meet eens de weerstand tussen de 9V aansluiting en aarde, waar je de batterij hoort aan te sluiten.
Haal het IC uit het voetje.
Meet eens de weerstand tussen de 9V aansluiting en aarde, waar je de batterij hoort aan te sluiten.

Wat vervelend trouwens dat de vero een andere component nummering heeft dan het schema!

larsje
8 januari 2012, 20:36
met IC en zonder IC meet ik beide keren 0 Volt (9+ aansluiting tov aarde).

nb. ik weet in ieder geval zeker dat alles op de juiste plek zit (2 keer gecontroleerd), of het de juiste waarden zijn en/of juist gesoldeerd zal ik morgen nog eens checken.

flo123
8 januari 2012, 23:49
Maar in de vero staat het (D5 in het schema = D7 in de vero) verkeerd om: De anode van deze diode moet aan de 9V kant (rij L colom 2) en de kathode, waar de zwarte band zit, moet op rij J colom 2).

Weet je zeker dat (D5 in het schema = D7 in de vero) goed staat?


met IC en zonder IC meet ik beide keren 0 Volt (9+ aansluiting tov aarde).

Heb je spanning gemeten? Ik vroeg n.l. of je de weerstand kon meten:


Haal de batterij eraf.
Meet eens de weerstand tussen de 9V aansluiting en aarde, waar je de batterij hoort aan te sluiten.
Haal het IC uit het voetje.
Meet eens de weerstand tussen de 9V aansluiting en aarde, waar je de batterij hoort aan te sluiten.

larsje
9 januari 2012, 10:10
hi, sorryy was laat gisteren, ik dacht al voltage meten als er geen spanning op staat.
Neen op beide manieren gemeten geen weerstand. Ik heb net de diode omgedraaid en nog
een keer met batterij, wel signaal, maar geen werkend pedaal.

heb de voltage nog even opgemeten. hij geeft nu als ik het pedaal meet zonder op de versterker aan te sluiten, gewoon 8/9 volt bij de spanningsingang en na diode 5 ook. Op de ic geeft hij de volgende spanningen
pin 1 5v
pin 2 5V
pin 3 0V
pin 4 0V
pin 5 5V
pin 6 5V
pin 7 5V
pin 8 8V

voor de switches heb ik on/on switches gebruikt, waarbij ik 1a op de buitenste lug heb aangesloten en 1b op de middelste. Hetzelfde geldt voor 2a en 2b. Ik heb voor die diodes 1S1588 andere diodes gebruikt, namelijk BAT

M Kactus
9 januari 2012, 10:20
hi, sorryy was laat gisteren, ik dacht al voltage meten als er geen spanning op staat.
Neen op beide manieren gemeten geen weerstand. Ik heb net de diode omgedraaid en nog
een keer met batterij, wel signaal, maar geen werkend pedaal.

Zal ik met batterij nog een keer de V meten?

Als je geen weerstand hebt tussen de plus- en de min-aansluiting, zit je dus ergens met een kortsluiting. Even alles overlopen of er geen soldeer gemorst is waardoor er banen in verbinding staan die niet verbonden horen te zijn, en even nalopen of je alle onderbrekingen fatsoenlijk hebt gemaakt op je vero. En niet in spiegelbeeld, zoals ik wel eens heb gedaan :)

Misschien helpt een fotootje van de onderkant, de bovenkant en de bedrading wel...

larsje
9 januari 2012, 10:24
ga ik doen, heb net in de post erboven de voltages aangegeven die ik nu meet plus wat andere informatie.

flo123
9 januari 2012, 13:26
De beveilingsdiode zat dus verkeerd en heb je nu goed zitten.
De voedingspanning klopt nu: Pin 4 0V, pin 8 9V.
Pinnen 5,6,7, kloppen ook.
Pin 1,2,3, kloppen niet. Daar zit een fout. Kijk in de buurt daarvan eens goed naar de componenten en solderingen.

Plaats fotos zoals al gevraagd was.
Gebruik met een audioprobe het "audio-pad" in het schema om te luisteren waar je signaal verdwijnt.
Zie:
"Mijn zelfgebouwde effect doet het niet, en nu?"
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2432.0.html

larsje
9 januari 2012, 14:28
doe ik, dank je! eerst even zelf proberen te localiseren en daarna indien nodig die foto's plaatsen.

Welke 'banen' mogen zeker niet met elkaar in aanraking komen? Dan meet ik daar of ik weerstand heb of niet.

flo123
9 januari 2012, 14:59
Welke 'banen' mogen zeker niet met elkaar in aanraking komen? Dan meet ik daar of ik weerstand heb of niet.
Laten we het omdraaien: Plaats nog een keer de vero en geef dan zelf aan welke jij denkt dat er niet met elkaar in aanraking mogen komen. :)
In principe dus elke (deel van een) baan die niet direct via een draad met een ander verbonden is. Test ook de onderbrekingen.

larsje
9 januari 2012, 17:09
alles opnieuw gesoldeerd. pin 1 meet ik nu 1,5V, pin 2 0,24V en pin 3 3V.
Heb signaal zowel in bypass als wanneer hij aanstaat, geen vervorming.
Kan wel met een audioprobe langsgaan, maar raak het signaal dus 'kwijt' zeg maar.

Plant
9 januari 2012, 19:30
In theorie zou op zowel pinnen 1, 2 als 3 halve voedingsspanning moeten staan t.o.v ground (pin 4, de - van de batterij). Bij 9 Volt op pin 8 (+) t.o.v. ground moet op elk van de pinnen 1, 2 en 3 t.o.v. ground 4,5 Volt staan. Kan best een paar tiende Volt afwijken.

Deze op-amp van het IC kan het begeven hebben. Je kunt het IC eruit halen (zit ie in een voetje?) en zonder IC meten of op de plaats van pin 3 t.o.v. ground 4,5 V staat. De spanning op pinnen 1 en 2 worden door het IC ingesteld als alles verder goed zit.

Bij de ander op-amp rond pinnnen 5, 6 en 7 zie je wel overal dezelfde spanning die ongeveer halve voedingsspanning is. Zo moet het bij pinnen 1, 2 en 3 ook zijn.

flo123
10 januari 2012, 00:00
Kan wel met een audioprobe langsgaan, maar raak het signaal dus 'kwijt' zeg maar.
Ok, maar waar precies raak je het signaal kwijt?

cluseau
10 januari 2012, 06:56
Plus en min omgedraaid? Ga eerst maar het IC vervangen. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/pope.gif

larsje
10 januari 2012, 12:29
nog even zonder IC gemeten. kom ik uit op:

pin 1 0V
pin 2 0V
pin 3 2,2
pin 4 0V
pin 5 4,5V
pin 6 4,5V
pin 7 3,7V
pin 8 8V

Daarvoor nog met een andere IC erin, maar die begon weer te ruiken en werd erg warm (ik weet niet zeker of dat die ene is die ik er in het begin in had). Kloppen bovenstaande metingen zonder IC of gaat daar iets fout? Ik heb nog 2 IC's die ik kan proberen volgens mij.

Plant
10 januari 2012, 19:14
Op pin 3 2,2 Volt is wat laag, maar dat is te verklaren omdat je Voltmeter dit punt ook belast. Weerstanden R11 / R12 (47 kOhm) vormen de spanningsdeler die halve voedingsspanning maakt voor pin 3, R2 (1000kOhm = 1 MOhm) zit er dan nog tussen en vormt je signaal-ingangimpedantie. Helemaal goed, alleen als je dan op pin 3 een Voltmeter naar ground aansluit vormen R2 en je Voltmeter ook weer een spanningsdeler en meet je dus wat lager. Laten we er vanuit gaan dat de spanning hier klopt.
Bovendien word die spanningsdeler R11 / R12 ook gebruikt om IC pin 5 in te stellen op halve voedingsspanning en dit gaat daar prima.

Wat mij wel verbaast is 4,5 V op pin 6 als er geen IC in zit. Als DIP2 gesloten is, lekt er via R7 en D8 een deel van de halve voedingsspanning naar pin 7. Dus dat daar 3,7 V staat vind ik niet vreemd. Via de componentjes tussen pinnen 7 en 6 kan er ook spanning op pin 6 staan, maar die kan dan nooit hoger zijn dan die 3,7 V. Zit er tussen de pinnen 5 en 6 soms een kortsluiting waardoor op beide pinnen 4,5 V staat?

larsje
10 januari 2012, 22:00
ik heb net even gemeten. er zit inderdaad weerstand tussen pin 5 en 6 en wel 47k ongeveer (nog steeds zonder IC gemeten), dus er is contact tussen deze 2 punten.

Dirk_Hendrik
11 januari 2012, 12:34
ik heb net even gemeten. er zit inderdaad weerstand tussen pin 5 en 6 en wel 47k ongeveer (nog steeds zonder IC gemeten), dus er is contact tussen deze 2 punten.

Da's dus veel te laag.

- Met een spanninsval door belasting van de multimeter op pen 3 ben ik het niet eens met plant. Veel te veel.
- Als Dip2 open is zou je op pin 6 en 7 geen spanning moeten meten (nog steeds zonder opamp). is dat zo?

En dus lijkt je probleem zich te blijven focussen op de halve voedingsspanningsinstellg, gemaakt door R11 en R12 (en het schema!, niet de bouwtekening). Staat daar exact de helft van je batterij of adapterspanning?

En waar blijven die foto's??

cluseau
11 januari 2012, 14:00
Staat daar exact de helft van je batterij of adapterspanning?

Yep, zie pin 5. Ik neem nog ff zijn tabelletje mee

pin 1 0V
pin 2 0V
pin 3 2,2
pin 4 0V
pin 5 4,5V
pin 6 4,5V
pin 7 3,7V
pin 8 8V

Sorry als ik me ermee bemoei maar het begint leuk te worden ;)

Wat mij opvalt is de spanning op pin 3. Die is al niet goed en zou zonder IC gewoon 1/2Ub moeten zijn. (zie nu dat daar 1000k staat ipv 100k dus de meter kan de boel verneuken) 1/2Ub staat trouwens op pin 5 en volgens de tabel is die 4.5V. Eigenlijk iets te hoog gezien de voeding van 8V maar kniesoor die daar op let.

Tussen 5 en 6 is op geen enkele manier 47k te meten tenzij DIP1 en DIP2 gesloten zijn, ergens een soldeerbrug zit of pin 6 aan massa ligt wat niet zo is. Verder is spanning zonder IC op pin 6 alleen mogelijk als DIP2 gesloten is.

larsje
11 januari 2012, 15:37
net foto's gemaakt die volgen zo, even checken hoe photobucket alweer werkt.
Als ik de schakelaars de andere kant op zet meet ik op pin 5 0V en pin 6 4,5V

De spanning op R23 (47k in de lay-out) is 4,5V op R11 (1M in de lay-out) is 9V op R24 (47k in de lay-out) 4,5V.
Dit zijn de weerstanden die in de layout worden genoemd. In het schema heten ze anders.

Ik zet zo de foto's erop.

larsje
11 januari 2012, 15:42
foto's:


http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11012012320.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11012012319.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11012012318.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11012012317.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11012012316.jpg

HaroldA
11 januari 2012, 15:43
Draad aan de onderkant met ook nog eens veel te veel blootliggend koper. :stop:

cluseau
11 januari 2012, 15:46
Als ik de schakelaars de andere kant op zet meet ik op pin 5 0V en pin 6 4,5V

Je bedoeld zeker andersom want dit kan al helemaal niet.

En reken maar dat ik principieel niet in layouts kijk.

M Kactus
11 januari 2012, 15:49
Even voor de goede orde, en waarschijnlijk geheel overbodig, maar toch...
De pootjes van het IC nummer je toch zoals hieronder, hè Larsje ?

-1-°---8-
-2-----7-
-3-----6-
-4-----5-

larsje
11 januari 2012, 15:52
die draadjes die aan de onderkant gesoldeerd zijn tijdelijk (output/input/voeding), dat verander ik straks als hij werkt.


schema:
http://revolutiondeux.blogspot.com/2008/05/analoggirl-king-of-turds-overdrive.html

hij heet hier 'analoggirl' en 'king of queens overdrive' (1e schema). Meer kon ik niet vinden.

larsje
11 januari 2012, 15:52
pinnen op IC klopt, zo tel ik.

cluseau
11 januari 2012, 15:54
Even voor de goede orde, en waarschijnlijk geheel overbodig, maar toch...
De pootjes van het IC nummer je toch zoals hieronder, hè Larsje ?

-1-°---8-
-2-----7-
-3-----6-
-4-----5-

En dan van de componentzijde gezien dus niet de soldeerzijde.

larsje
11 januari 2012, 15:56
beide schakelaars staan op 'UIT' bij de laatste meting.

Plant
11 januari 2012, 22:27
Verder is spanning zonder IC op pin 6 alleen mogelijk als DIP2 gesloten is.

Er kan via potmeters en weerstanden wel degelijk spanning staan op pin 6 als DIP2 open staat en er geen IC in zit ;)

Volg in het schema het lijntje vanaf spanningsdeler R11 / R12 naar aansluiting 1 van DIP2. Het lijntje loopt verder door naar o.a. aansluiting 3 van VR4. Aansluiting 1 van deze potmeter gaat dan via R9 naar de loper aansluiting 2 van VR2. Aansluiting 1 van deze potmeter zit aan via R8 naar pin 7 van het IC. En via R6 heb je dan verbinding naar pin 6.

Al met al aardig wat weerstand (VR4 en R6), maar als de Voltmeter maar hoogohmig genoeg is vind je toch een behoorlijk deel van de halve voedingsspanning op IC pinnen 7 en 6 terug als het IC er niet in zit.

Alleen dat larsje op pin 6 een hogere lekspanning meet dan op pin 7 kan niet.

Net zo min als dat larsje - als hij de DIPs uit heeft staan - op pin 5 ineens 0V meet. Maar dat had je al terecht opgemerkt.

cluseau
11 januari 2012, 22:49
Er kan via potmeters en weerstanden wel degelijk spanning staan op pin 6 als DIP2 open staat en er geen IC in zit ;)

Je hebt gelijk, die had ik over het hoofd gezien. Mijn excuus.

larsje
12 januari 2012, 09:14
ik duik er dit weekend even in, hoe het zit met schakelaars enzo. Jullie zien verder niets bijzonders aan het soldeerwerk en plaatsing onderdelen?

cluseau
12 januari 2012, 09:18
ik duik er dit weekend even in, hoe het zit met schakelaars enzo. Jullie zien verder niets bijzonders aan het soldeerwerk en plaatsing onderdelen?

Niet mijn bedoeling om te katten maar je foto's zijn beter dan je soldeerwerk, sorry. ;)

larsje
12 januari 2012, 09:26
Niet erg om te horen, want dat weet ik. Maar zie je iets opvallends of wellicht een idee waar de bug kan zitten? Het is alweer een tijd geleden dat ik met een pedaal zoveel moeilijkheden heb.

cluseau
12 januari 2012, 09:29
Niet erg om te horen, want dat weet ik. Maar zie je iets opvallends of wellicht een idee waar de bug kan zitten? Het is alweer een tijd geleden dat ik met een pedaal zoveel moeilijkheden heb.

Zo op het eerste gezicht kan ik niets ontdekken maar dergelijk onderzoek doe ik normaal met een loep of microcam. Fouten zijn al helemaal niet te constateren omdat ik de foto niet kan omdraaien :???:. Je zal zelf moeten TSen.

HaroldA
12 januari 2012, 09:41
Niet mijn bedoeling om te katten maar je foto's zijn beter dan je soldeerwerk, sorry. ;)

Het verbaasd mij inderdaad niet dat hier fouten in zitten. Vreemd zwevende componenten, lelijke soldeerpunten, etc.

Helaas ben jij de enige die 'm kan testen en debuggen.

larsje
12 januari 2012, 09:53
als ik wist waar ik nog moest troubleshooten, maar ik weet het niet meer. Zal dit weekend nog eens goed kijken naar wat er aan uit staat bij die switches, dus hoe het contact loopt, nog een keer een meting doen. als daar geen rare dingen in zitten, nog eens met de IC erin en dan het signaalpad langslopen.

Plant
12 januari 2012, 19:41
Ik heb gisteren wel een poging gedaan om er chocola van te maken en dat is best lastig van een paar foto's.

Allereerst komen zoals genoemd de componentnummers uit het schema en het vero board niet overeen. En je moet ook nog eens spiegelen, want op de afbeelding van het vero board kijk je vanaf de componentzijde door de print heen en op de foto is de print natuurlijk omgedraaid. En de tekstjes van de potmeters zijn als ik het goed zie structureel verkeerd, waardoor de buitenste potmeteraansluitingen 1 en 3 allemaal verwisseld zitten. Op zich zou de schakeling nog gewoon moeten werken, maar regelen de pots de andere kant op en hebben een wat vreemd regelverloop als het logaritmische potmeters zijn. Dat merk je dus gauw genoeg en dan hoef je alleen maar per potmeter de buitenste aansluitingen te verwisselen om het goed te krijgen.

Ik heb ook gelet op de klassieke foutjes, zoals vergeten een spoortje te onderbreken, maar zo te zien heb je zelfs die onder R5 en R6 (vero board nummers) - die op de tekening nauwelijks zijn te zien omdat de componenten er overheen getekend staan - onderbroken.

Het zou het soldeerwerk kunnen zijn. Op zo'n foto'tje zie ook ik geen heel dun sluitinkje. Verder de bedrading die naar de schakelaars en potmeters gaan die dus niet op de print zitten. Gaan die allemaal naar de juiste punten en zit daar geen sluiting?

larsje
12 januari 2012, 19:46
thanks, ik ga er dit weekend even naar kijken.

larsje
14 januari 2012, 10:20
je bedoelt dus dat ik alle draadjes die naar 1 en 3 gaan van de potmeters moet omdraaien. (ik had een andere vero als uitgangspunt genomen waarop stond wat 1 en 3 was, daar stond het zo op).

Als ik de switches uit heb staan (dus geen contact tussen 1a en 1b en geen contact tussen 2a en 2b), meet ik de volgende spanningen (zonder IC):
1 = 0
2 = 0
3 = 2,2V
4 = 0
5 = 4,5V
6 = 0
7 = 0
8 = 9V
Er is ook gen 47K weerstand meer tussen pin 5 en pin 6
Ik ben inmiddels al wel 10x met een scherpe platte schrievendraaier langs de soldeergleuven gegaan om evt. soldeersols te verwijderen. Welke componenten zijn niet oke (maw welke nummers bedoel je?)
Alle weerstanden heb ik gecheckt en die komen overeen volgens mij. Een ding wat wel opvallen is c4, 100nF en c5, 10nF geven geen contact aan de onderkant van het board (dus ik meet geen weerstand). De rest van de caps wel.

Plant
14 januari 2012, 14:08
je bedoelt dus dat ik alle draadjes die naar 1 en 3 gaan van de potmeters moet omdraaien. (ik had een andere vero als uitgangspunt genomen waarop stond wat 1 en 3 was, daar stond het zo op).

Dus je gebruikte een nog andere vero dan op de afbeelding die je ons voorschotelt? En staan daar dan de nummers wel anderom op :???:
Zoals ik al zei, het zal echt wel werken als je het andersom aansluit alleen regelt alles dan andersom: volume word zachter als je met de klok meedraait enz.
Als dat zo is kun je dat altijd achteraf nog aanpassen, zorg eerst maar eens dat het überhaupt werkt.


Als ik de switches uit heb staan (dus geen contact tussen 1a en 1b en geen contact tussen 2a en 2b), meet ik de volgende spanningen (zonder IC):
1 = 0
2 = 0
3 = 2,2V
4 = 0
5 = 4,5V
6 = 0
7 = 0
8 = 9V
Er is ook gen 47K weerstand meer tussen pin 5 en pin 6
Ik ben inmiddels al wel 10x met een scherpe platte schrievendraaier langs de soldeergleuven gegaan om evt. soldeersols te verwijderen. Welke componenten zijn niet oke (maw welke nummers bedoel je?)

Op pinnen 6 en 7 zou ik nog wel een klein lekspanninkje verwachten door de weerstanden en potmeters. Misschien zit er iets kortgesloten naar massa? Meet eens of er een laagohmige verbinding is tussen pin 6 en massa of pin 7 naar massa? In dat geval moet je het daar zoeken.


Alle weerstanden heb ik gecheckt en die komen overeen volgens mij. Een ding wat wel opvallen is c4, 100nF en c5, 10nF geven geen contact aan de onderkant van het board (dus ik meet geen weerstand). De rest van de caps wel.

Door caps meet je geen weerstand of kontakt met je Ohmmeter, dus dat klopt. Als je wel wat meet, meet je buiten de condensator om iets wat ermee in verbinding staat.

larsje
14 januari 2012, 14:39
dank je, nee geen andere vero gebruikt. alleen daar stonden de nummers van de potmeter aangegeven.
als ik de multimeter op 2000k zet geeft hij 220 aan tussen Pin 6 en 7.

200k/20k/2000/200 geeft hij geen meting.

Plant
14 januari 2012, 17:02
dank je, nee geen andere vero gebruikt. alleen daar stonden de nummers van de potmeter aangegeven.
als ik de multimeter op 2000k zet geeft hij 220 aan tussen Pin 6 en 7.

Klopt, want dat is precies de waarde van R6 uit het schema (R7 op de vero-tekening)


200k/20k/2000/200 geeft hij geen meting.

Klopt ook, want 220K is hoger dan al deze meetbereiken.

Maar ik had het over de weerstand tussen pin 6 en massa en pin 7 en massa, de punten waar je ook de spanningen hebt gemeten.

larsje
14 januari 2012, 18:08
sorry, te snel gelezen. nee daar meet ik niets.

Plant
14 januari 2012, 22:37
sorry, te snel gelezen. nee daar meet ik niets.

OK, dan zie ik niets verontrustends en moet je nu stap voor stap te werk gaan. Nog steeds zonder IC:

- Sluit alleen DIP1 en meet de spanningen op pin 5, pin 6 en pin 7 t.o.v. massa.
- Zet nu DIP1 weer open en sluit alleen DIP 2 en meet nogmaals de spanningen op pin 5, pin 6 en 7 t.o.v. massa.

Zoals ik al schreef gaat er mogelijk iets fout met de aansluitingen naar de potmeters of DIPs die dus niet op de print zitten.

larsje
15 januari 2012, 11:14
bij dip 1 dicht en dip 2 open meet ik op pin 5,6 en 7 respectievelijk 4,5V, 0V en 0V
bij dip 2 open en dip 2 dicht meet ik op pin 5,6 en 7 respectievelijk 4,5V, 3,4V en 4,1V

Plant
15 januari 2012, 14:55
bij dip 1 dicht en dip 2 open meet ik op pin 5,6 en 7 respectievelijk 4,5V, 0V en 0V

Meet eens voor de zekerheid of je met DIP1 niet pin7 met massa kortsluit o.i.d. Dus alleen DIP1 sluiten en weerstand meten tussen pin 7 en massa. Ik heb nl. toch mijn twijfels bij die 0V op die pinnen 6 en 7. Ik verwacht toch nog wel wat lekspanning, zij het lager dan als DIP2 dicht is, maar echt 0V niet.


bij dip 2 open en dip 2 dicht meet ik op pin 5,6 en 7 respectievelijk 4,5V, 3,4V en 4,1V

Dit klopt denk ik wel.

larsje
16 januari 2012, 12:26
ik meet geen spanning op pin 7 naar massa in welke stand ik de schakelaar(s) ook zet.
Het gekke is ook dat ik weerstand meet tussen alle lugs van dip 1, dus of hij nu links of rechts op 'on' staat.

M Kactus
16 januari 2012, 13:29
ik meet geen spanning op pin 7 naar massa in welke stand ik de schakelaar(s) ook zet.
Het gekke is ook dat ik weerstand meet tussen alle lugs van dip 1, dus of hij nu links of rechts op 'on' staat.

Spanning of weerstand ?

larsje
16 januari 2012, 14:08
spanning op de IC en weerstand (oftewel contact) bij de dip

cluseau
16 januari 2012, 16:53
Dit topic ff niet gevolgd maar het eerste wat mij ook opviel is het ontbreken van spanning zonder ic op pin 7. De load van je meter is 1meg dus als je op pin 5 van het ic 4.5V meet kun je vanaf daar de spanning gaan volgen. Je moet echt het schema erbij pakken, van zo'n layout kun je geen kaas maken. De spanning zou zijn weg zo goed als ongehinderd moeten kunnen volgen tot aan VR4 lug3. De weerstand van 100k is relatief klein. Meet nu aan de andere lug op de potmeter en kijk wat je daar overhoud. Ik vermoed dat het daar mis gaat want verder gaat de spanning door R9, VR2 en R8. Deze laatste drie hebben een te verwaarlozen weerstand tov de meter en VR4. Ben benieuwd........

larsje
16 januari 2012, 18:53
moet ik dit meten met spanning en zonder IC en je bedoelt dat ik op de volumepotmeter telkens spanning moet meten (via de lugs) tov massa?

cluseau
16 januari 2012, 19:00
moet ik dit meten met spanning en zonder IC en je bedoelt dat ik op de volumepotmeter telkens spanning moet meten (via de lugs) tov massa?

Yep, dat is de eerste stap. De centerlug is niet interessant. Alleen de buitenste aansluitingen. Uiteindelijk moet je op pin7 4.2V over houden.

larsje
16 januari 2012, 20:52
op beide buitenste aansluitingen van de volume potmeter meet ik rond de 4 a 4,5V.

cluseau
16 januari 2012, 21:05
op beide buitenste aansluitingen van de volume potmeter meet ik rond de 4 a 4,5V.

Oke, dat ziet er goed uit. De volgende stap is spanning meten tov massa aan weerszijden van R9 = 6k8 (blauw grijs rood).

dip1 en dip2 open, dus geen contact

cluseau
17 januari 2012, 10:15
bij dip 1 dicht en dip 2 open meet ik op pin 5,6 en 7 respectievelijk 4,5V, 0V en 0V
bij dip 2 open en dip 2 dicht meet ik op pin 5,6 en 7 respectievelijk 4,5V, 3,4V en 4,1V


Lars, ik kwam ook dit nog tegen en daar meet je toch 4.1V op pin 7, dat is toch prima :cheerup:

Regel twee begin je met "bij dip 2 open" dit moet denk ik dip 1 zijn.

Als we daar vanuit gaan is je probleem toch duidelijk, het knooppunt van de diodes en dip 1 is kortgesloten naar massa.

De spanning op pin 6 hoef je eigenlijk niet te meten want die is rechtstreeks het gevolg van de spanning op pin 7. Als 7 er niet is zal dat ook voor 6 gelden.

larsje
17 januari 2012, 15:32
ik weet niet of ik toen iets fout heb gemeten, want nu meet ik op alle varianten (beide open, beide dicht, 1 open ander dicht, etc) 4,5V, 0V, 0V op pin 5, 6 en 7

op weerstand 6.8K meet ik aan beide kanten 0V tov massa.

cluseau
17 januari 2012, 15:36
ik weet niet of ik toen iets fout heb gemeten, want nu meet ik op alle varianten (beide open, beide dicht, 1 open ander dicht, etc) 4,5V, 0V, 0V op pin 5, 6 en 7

op weerstand 6.8K meet ik aan beide kanten 0V tov massa.

Dat is dan een eitje, de verbinding tussen de lug van de potmeter uit je eerdere meting en deze weerstand bestaat dus niet maar moet er wel zijn.

Kijk maar even mee in het schema, je meet 4.5V op lug 1 van VR2 en op R8 meet je niets meer. Conclusie: Die verbinding bestaat niet of ben je vergeten.

larsje
17 januari 2012, 15:40
sorry, er was door het getrek aan dat board een draadje losgeschoten. ik meet even opnieuw.

larsje
17 januari 2012, 15:44
dip 1 en 2 allebei open meet ik op weerstand 6.8 aan beide kanten ongeveer 3,5 a 4V

bij dip 1 open en dip 2 dicht meet ik 3,5V op pin 6 en 4,5V op pin 7

cluseau
17 januari 2012, 15:48
bij dip 1 open en dip 2 dicht meet ik 3,5V op pin 6 en 4,5V op pin 7

Ja dat wist ik al, je spanning komt nu via de diodes. Het is de bedoeling dat je met beide schakelaars open meet. In dat geval moet er 4.1V overblijven op pin 7. Als dat zo is ic erin en gaan.....:blast:

moet ff weg, sorry

larsje
17 januari 2012, 15:50
3,3V en 3,9V op 6 en 7

cluseau
17 januari 2012, 17:36
3,3V en 3,9V op 6 en 7

Aan de lage kant maar ik doe het ervoor, prak het ic er maar in

larsje
17 januari 2012, 20:06
net gedaan (paar IC's), maar helaas. Ik hoor wel dat hij aan staat, maw hij geeft een ander soort signaal als wanneer hij uit staat. Maar helemaal niets, geen toon, volume, gainregeling en de beide switches halen niets uit.

- heeft het nog zin om het signaal te volgen (volgens mij niet want het lijkt dat ik die niet kwijt ben toch?
- moet ik nog de ground aansluiten op de groundaansluiting van de alu behuizing of is de batterij voldoende?
- heeft het zin om die buitenste lugs van volume, gain en toon om te draaien, want die zitten verkeerd om gaf iemand aan?
- kan het liggen aan het feit dat ik een te grote interne pot heb gebruikt (50K)
- ik heb bats gebruikt (voor D5 en D6), maakt dat nog uit?
- kan ik nog iets meten of anderzins doen op dit moment?

cluseau
17 januari 2012, 20:09
- kan ik nog iets meten of anderzins doen op dit moment?

Ben wel benieuwd naar de spanningen op het ic. Heb je misschien al tig keer gedaan maar er is ondertussen wel wat veranderd.

Pots omdraaien heeft voor de werking geen nut. Ze regelen alleen de andere kant op.

larsje
17 januari 2012, 20:10
Ga ik meten. Maakt het nog veel uit of ik de RC of 4580 IC gebruik?

larsje
17 januari 2012, 20:46
1 = 1,4v
2 = 0,07v
3 = 2,2v
4 = 0
5 = 4,35v
6 = 4,5v
7 = 4,39v
8 = 8,79v

ic = jrc 4558d

cluseau
17 januari 2012, 22:39
1 = 1,4v
2 = 0,07v
3 = 2,2v
4 = 0
5 = 4,35v
6 = 4,5v
7 = 4,39v
8 = 8,79v

ic = jrc 4558d

Nou, dat ic is iig defect

larsje
18 januari 2012, 09:56
oke, goed om te weten, dan probeer ik een andere. Ik denk dat ik inmiddels moet gaan bijbestellen aangezien ik er nu bijna doorheen ben. Ik kijk even en meet opnieuw.

larsje
18 januari 2012, 10:40
Zelfde resultaat qua geluid en deze meting:

1 = 1,4v
2 = 0,23v
3 = 2,26v
4 = 0
5 = 1,79v
6 = 6,63v
7 = 4,33v
8 = 8,76v

2e IC = JRC 4558D

cluseau
18 januari 2012, 11:09
Zelfde resultaat qua geluid en deze meting:

1 = 1,4v
2 = 0,23v
3 = 2,26v
4 = 0
5 = 1,79v
6 = 6,63v
7 = 4,33v
8 = 8,76v

2e IC = JRC 4558D

R.I.P. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/pope.gif

larsje
18 januari 2012, 11:16
oh jee. ik heb er nog een volgens mij....

HaroldA
18 januari 2012, 11:17
R.I.P. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/pope.gif

Mag ik weten waarom hij RIP is? En zou het kunnen dat het bordje nog steeds zo gaar is dat ieder IC wat er in gaat opgestookt wordt?

cluseau
18 januari 2012, 11:18
oh jee. ik heb er nog een volgens mij....

Als het ic goed werkt zullen alle spanningen rond de 4.5V moeten liggen.

cluseau
18 januari 2012, 11:22
Mag ik weten waarom hij RIP is? En zou het kunnen dat het bordje nog steeds zo gaar is dat ieder IC wat er in gaat opgestookt wordt?

Zonder ic zijn de spanningen acceptabel volgens omliggende componenten. De twee ic's die hij nu heeft gebruikt geven ook beide een verschillend resultaat. Ik denk dat lars ze in een eerder stadium al naar de klote heeft geholpen. Ik had iets gelezen van voedig omgedraaid enzo, dat is het einde voor het ic. Ben geen helderziende maar volgens deze data is het ic gewoon einde oefening.

Zal nog ff doorgaan; Kijk even naar de eerste opamp pin 1, 2 en 3. Pin 2 heeft 0.23V. dit kan alleen door het ic gebeuren, de omliggende componenten kunnen dat niet veroorzaken.

larsje
18 januari 2012, 11:24
Zelfde resultaat qua geluid en deze meting:

1 = 8v
2 = 0v
3 = 2,2v
4 = 0
5 = 4,5v
6 = 7,4v
7 = 4,5v
8 = 9v

3e IC = JRC 4558D

HaroldA
18 januari 2012, 11:25
3e IC = JRC 4558D

Hebben die IC's er al eerder in gezeten?

cluseau
18 januari 2012, 11:27
Hebben die IC's er al eerder in gezeten?

Dat vroeg ik me dus ook af want ook ic nr 3 is einde oefening.

larsje
18 januari 2012, 11:31
pfoe nee zeker niet allemaal in dit pedaal. Gebruikt bij eerdere pedalen. Ik heb er 1 die zeker werkt want die zit nu in een origineel MI audio blue boy deluxe pedaal. Kan ik die er gewoon inzetten zonder dat hij schade oploopt?

anders moet ik gaan bestellen. Ik heb alleen nog een TL en LM IC liggen

cluseau
18 januari 2012, 11:34
Kan ik die er gewoon inzetten zonder dat hij schade oploopt?

Dat kan niemand garanderen. Wat ik wel zeker weet is dat alle nu gebruikte ic's pleite zijn. Als je even geduld hebt kan ik straks nog even naar je open spanningen kijken maar ik geloof daar eigelijk niet in. Ik zou zeggen bestel 2 ons opamps en prik nu degene erin waarvan je zeker weet dat hij goed is.

Kan nog anders, test de defecte opamps in je goede pedaal. Als ik het mis zou hebben moet dat pedaal dan gewoon werken.

Moet nu ff weg, met een uurtje.....

larsje
18 januari 2012, 11:35
oke, wacht ik voor de zekerheid nog even je bericht af en daarna zal ik hem erin zetten.

cluseau
18 januari 2012, 12:32
Lars, zonder ic even je meter aansluiten op pin 5 en massa. Je meet dan ca 4.5V toch? Verbind dan even pin 5 met pin 1 en controleer of de spanning blijft staan. Doe hetzelfde voor pin 2, 7 en 6 maar let in alle gevallen op of de spanning op 5 blijft staan. Als dat zo is kun je met een gerust hart een ic inprikken.

bass blom
18 januari 2012, 12:44
als je de uren gaat tellen is dat ding inmiddels onbetaalbaar :D

cluseau
18 januari 2012, 12:45
als je de uren gaat tellen is dat ding inmiddels onbetaalbaar :D

Hij krijgt nog een rekening als hij straks werkt ;)

bass blom
18 januari 2012, 12:46
:seriousf:

larsje
18 januari 2012, 14:45
eerst overal 4,5 gemeten op pin 5 naar 1, 5 naar 2, etc. Daarna nieuwe IC erin. Volgende meting. Weer zelfde resultaat. IC is nu RIP (werkt niet meer in MI audio). Moet nu echt gaan bestellen -))

1 = 1,1v
2 = 0,38v
3 = 2,2v
4 = 0
5 = 4,5v
6 = 7,4v
7 = 4,5v
8 = 9v

IC 3 = RC4558P

cluseau
18 januari 2012, 14:49
Weer zelfde resultaat. IC is nu RIP (werkt niet meer in MI audio). Moet nu echt gaan bestellen -))


Daar kun je wel mee stoppen dan.

Had je in alle gevallen nog steeds spanning op 5?

In dat geval weet ik het niet meer. Je mag hem opsturen dan fix ik hem gratis voor je. Niet omdat je zo'n lekker lang blond wijf ben maar omdat ik me een beetje verantwoordelijk voel voor je emmer ic's.

larsje
18 januari 2012, 14:50
haha! ik had op pin 5 overal 4,5V dus ietsjes lager.

cluseau
18 januari 2012, 14:53
haha! ik had op pin 5 overal 4,5V dus ietsjes lager.

Dat is toch goed, snap er geen reed van. Tis ook moeilijk om over je schouder te kijken op zo'n afstand.

larsje
18 januari 2012, 14:56
bedankt voor je hulp in ieder. Maar eens kijken wat ik ermee ga doen. Wellicht de vuilnisemmer in -))
het is vooral de tijd die erin heeft gezeten inderdaad. de potmeters kan ik nog wel gebruiken voor iets anders.

cluseau
18 januari 2012, 15:00
Wellicht de vuilnisemmer in -))


Dat is de meest economische oplossing maar daar gaat het toch niet om? Je moet er immers wat van opsteken. Daarom investeren wij ook deze tijd. ;)

larsje
18 januari 2012, 15:06
zo is het en ik heb wel weer wat geleerd. nog beter solderen en checken. Ik begin ook vaag iets te snappen van de werking van IC's. Ik hou wel mijn hart vast. Ga binnenkort een 5E3 versterker bouwen vanuit los bestelde onderdelen, dus geen bouwpakket. Dat ga ik stap voor stap doen en voorleggen met foto's aan jullie.

HaroldA
18 januari 2012, 15:09
Ga binnenkort een 5E3 versterker bouwen vanuit los bestelde onderdelen, dus geen bouwpakket. Dat ga ik stap voor stap doen en voorleggen met foto's aan jullie.

Die spanningen zijn dodelijk, ik ben benieuwd! :crazyhappy:

larsje
18 januari 2012, 15:33
grapjanus, daarom mogen jullie ook helpen -))

cluseau
18 januari 2012, 15:49
zo is het en ik heb wel weer wat geleerd. nog beter solderen en checken.

Niet om lullig te doen Lars maar een stukje netheid zou al veel verbeteren. Een gaatjes board is leuk als je weet waar je mee bezig ben maar voor de beginner is het een plaag om zonder fouten te werken. Moet je dan debuggen komt het gebrek aan kennis om de hoek kijken.

Ik heb nog even in de datasheet van dit ic zitten snuffelen maar met de gegeven componenten kan dit ding gewoon niet kapot gaan. Mijn vermoeden is dan ook dat je ergens een vette sluiting in het board hebt of een verbinding die er niet hoort te zijn. Mogelijk heb je een component met een heel foute waarde, je zal niet de eerste zijn. Als je hem hebt gemaakt zoals op het schema staat kan er niet gebeuren wat jouw wel is overkomen.

larsje
18 januari 2012, 15:54
klopt helemaal.

Plant
18 januari 2012, 19:19
Nee, ik weet het ook niet meer. Het is me wel al opgevallen dat je zonder IC een paar keer met tegenstrijdige metingen bent gekomen. Als ik deze plaatjes er nog eens bij haal, heb ik sterk mijn bedenkingen bij de bedrading die richting de externe potmeters en DIPs gaan. Een losgeschoten litzedraadje kan bij omdraaien van de print al iets ernaast raken en dan meet je iets heel anders. Kijk die rode draden onderaan:



http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11012012320.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11012012319.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11012012318.jpg

Als daar inderdaad sluitingen veroorzaakt worden kun je die hele emmer opamps erin opstoken.

Haal alle draadjes behalve de voeding eens los - dus potmeters en DIPs en in-/uitgangen met bedrading eraf - en controleer dan eens met IC de spanningen (dus 9V op pin 8, 0V op pin 4 want dit is massa, 4,5V op pinnen 1,2,3,5,6,7.

cluseau
18 januari 2012, 20:35
Haal alle draadjes behalve de voeding eens los

Ik denk dat Lars z'n energie op is, persoonlijk ging ik door tot ik erbij neerviel maar niet iedereen heeft daar (begrijpelijk) zin in.

Wat de draadjes betreft heb je ook zeker een punt maar wat er ook gebeurt, we praten hier over enkele mA en die kunnen dit ic niet vernietigen........ lijkt mij. Al met al wordt het nu zo geheimzinnig dat ik tot veel bereid ben om het op te lossen. Moet Lars wel willen.

larsje
18 januari 2012, 22:14
oke, ik ga morgen nog eens meten zonder de draadjes. Jullie horen van mij.

cluseau
18 januari 2012, 22:29
oke, ik ga morgen nog eens meten zonder de draadjes. Jullie horen van mij.
Zo langzamerhand wel een "köt clone" zeker?

M Kactus
18 januari 2012, 22:45
Zo langzamerhand wel een "köt clone" zeker?

Als ik me niet vergis, was de grap net dat "Kot" Duits is voor "drol", aangezien de jongen die hem getraced heeft een Duitser is... Maar ik kan het mis hebben :sssh:

larsje
19 januari 2012, 09:05
haha jazeker. Dat met die draadjes is zeker waar, ik ben ook niet tevreden over hoe dat er nu opzet. Ik had te dik draad gekocht, waardoor ik eerst op het board het gaatje iets moet gaan verbreden. Had ik nog niet gedaan, kan ik nu alsnog doen na deze meting.

cluseau
19 januari 2012, 09:36
Ik had te dik draad gekocht, waardoor ik eerst op het board het gaatje iets moet gaan verbreden. Had ik nog niet gedaan, kan ik nu alsnog doen na deze meting.

Koop beter dun draad. Met dat dikke draad wordt het nooit wat. Heb je geen oude datakabel? Daar kun je zo geschikt draad uitrukken

Ennehhh M Kaktus had het aardig correct met zijn vertaling :sssh:

HaroldA
19 januari 2012, 09:44
Koop beter dun draad. Met dat dikke draad wordt het nooit wat. Heb je geen oude datakabel? Daar kun je zo geschikt draad uitrukken

Behalve als daar solid wire in zit. Ik heb een keer een IDE kabel gebruikt maar die brak heel snel af. :(

larsje
19 januari 2012, 10:27
ik heb nu even geen IC, maar in ieder geval hierbij nog een keer de meting zonder IC en met beide switches dicht
1 = 0
2 = 0
3 = 2,2
4 = 0
5 = 4,5
6 = 3,7
7 = 4,3
8 = 8,9

bij beide switches open, zelfde resultaat alleen pin 6 en 7 geven iets minder spanning 3,3 om 4,1
1 dicht ander open geeft amper verschil met beide open.

Zodra ik de IC's binnen heb, haal ik de draddjes eraf en zal nog eens meten met IC.

cluseau
19 januari 2012, 10:37
Behalve als daar solid wire in zit. Ik heb een keer een IDE kabel gebruikt maar die brak heel snel af. :(Nee ik bedoel niet die klote flatcables maar meer UTP of Printerkabel. Daar zit uitermate geschikt draad in voor dit soort projectjes.

HaroldA
19 januari 2012, 10:45
die klote flatcables

Da zijn het inderdaad. Ik vond het wel handig en netjes, maar nog voor het project af was was het al weer verwijderd ;)

cluseau
19 januari 2012, 10:51
Zodra ik de IC's binnen heb, haal ik de draddjes eraf en zal nog eens meten met IC.

Lars, zonder daadwerkelijk iets te hebben veranderd is het zinloos nog meer ic's op te offeren.

Wat me ook opvalt is de spanning op pin 3. Als je even in het schema wil kijken kun je zien dat deze spanning via een 1Meg weerstand van de 4.5V afkomt. Die 4.5V meet je wel goed. In een eerdere meting gaf je een andere spanning aan waaruit ik de conclusie trok dat de load van je meter ook 1 Meg is, trouwens een heel normale waarde voor een eenvoudig metertje. Nu meet je daar nog maar 2.2V dus wat is daar nu veranderd? Schiet mij maar lek want er is niets wat dat kan veroorzaken tenzij......C1 zo lek als een mandje is. Bij een volledige sluiting zou je 1.5V overhouden op pin 3. Zit C1 wel met de plus aan het ic?

Dit is trouwens niet de oorzaak van het heengaan van de ic's.

larsje
19 januari 2012, 10:58
als dat de cap is die samen met de 1M weerstand aan pin 3 van de IC zit de plus aan de goede kant (vanuit het vero lay-out dan). Het heet daar allemaal anders vandaar.

cluseau
19 januari 2012, 11:14
als dat de cap is die samen met de 1M weerstand aan pin 3 van de IC zit de plus aan de goede kant (vanuit het vero lay-out dan). Het heet daar allemaal anders vandaar.

Ja die bedoel ik. Ik vind die spanning op pin 3 te laag. Als dit veroorzaakt wordt door je meter heb je wel een stuk schroot van de gamma. Misschien heb je gegevens van je meter?

De hele draad nog eens doorgebladerd en zag dat je overal maar 2.2V hebt gemeten. Ik weet niet meer hoe ik aan een hogere spanning ben gekomen. Wij zien zo langzamerhand ook door de bomen het bos niet meer.

Wel ff belangrijk, als je meet of test doe dat dan met de schakelaars open. Dit is veiliger voor het ic en je maakt het narekenen extra gecompliceerd als je deze sluit.

flo123
19 januari 2012, 13:02
Je hebt die 1M weerstand, in het schema heet deze R2 1000k, die tussen pin3 van de opamp zit aan de ene kant en het V-bias punt aan de andere kant.

@Lars:
Klopt het dat op het V-bias punt 4,5V staat t.o.v. aarde, volgens je multimeter?
Klopt het dat op pin3 2,2V staat t.o.v. aarde, volgens je multimeter?

Zo ja, dan lijkt dat deel in orde zoals hier al opgemerkt was:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151919-KOT-clone-werkt-niet&p=2773704&viewfull=1#post2773704
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151919-KOT-clone-werkt-niet&p=2774013&viewfull=1#post2774013
En zoals Plant en cluseau ook al opmerkte:
De cheapo multimeter trekt de 4,5V die we op pin3 verwachten naar beneden.
Of mis ik iets heren?

cluseau
19 januari 2012, 13:09
Of mis ik iets heren?

Ik vind het moeilijk te accepteren dat in deze tijd een meter wordt gebruikt welke minder dan 1meg is, kan bijna niet.

flo123
19 januari 2012, 13:10
Maar 1M is normaal voor een cheapo meter en dat zorgt voor de halve V-bias van 2,2V op pin3.

Ik ben benieuwd naar de metingen van de spanning op de IC pinnen met de DIP schakelaars open.

cluseau
19 januari 2012, 13:16
Maar 1M is normaal voor een cheapo meter en dat zorgt voor de halve V-bias van 2,2V op pin3.

Ik ben benieuwd naar de metingen van de spanning op de IC pinnen met de DIP schakelaars open.

Ja je hebt gelijk, ben er niet helemaal bij vandaag. Bij een 1 meg meter moet er 1.5V overblijven dus valt nog mee ;)

flo123
19 januari 2012, 13:33
Bij een 1 meg meter moet er 1.5V overblijven...
Hoe kom je aan 1,5V? Ik zou 4,5V gedeeld door 2 = 2,25V verwachten, door de spanningdeler van 1M R2 en de 1M multimeter.
Of is het tijd voor een lekker kopje koffie? :)

cluseau
19 januari 2012, 13:50
Hoe kom je aan 1,5V? Ik zou 4,5V gedeeld door 2 = 2,25V verwachten, door de spanningdeler van 1M R2 en de 1M multimeter.
Of is het tijd voor een lekker kopje koffie? :)


Ga er even vanuit dat de 4.5V redelijk stabiel blijft.

Neem R2 in serie met .......oops, je hebt weer gelijk, ik zit nog steeds met die kortgesloten C1 in m'n hoofd, köt ga ik alweer op mijn bek. 2.25V wordt het dan idd. Zit ook met m'n koortskop een fietswiel te spaken, hele andere tak van sport.


K O F F I E !

larsje
19 januari 2012, 20:47
inderdaad voor de weerstand 4,5V daarna 2,2.

Merk meter is velleman DVM830 meting met de twee switches open op de pinnen:
1 = 0
2 = 0
3 = 2,2
4 = 0
5 = 4,37
6 = 3,32
7 = 4,02
8 = 8,9

cluseau
20 januari 2012, 09:21
inderdaad voor de weerstand 4,5V daarna 2,2.

Merk meter is velleman DVM830 meting met de twee switches open op de pinnen:
1 = 0
2 = 0
3 = 2,2
4 = 0
5 = 4,37
6 = 3,32
7 = 4,02
8 = 8,9

Nou heel even dan, je meter is volgens spec 1Meg dus de meting klopt als een bus. Spanningen is nix mis mee, hier kun je theoretisch geen ic mee opblazen. Weet t ff nie meer.

Weet zoiezo niet veel meer, heb griep en ga dan rare dingen zeggen.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/doctor.gif

HaroldA
20 januari 2012, 09:49
Weet zoiezo niet veel meer, heb griep en ga dan rare dingen zeggen.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/doctor.gif

Beterschap!!!

larsje
20 januari 2012, 21:24
beterschap ook van mij!

larsje
21 januari 2012, 13:00
Ik heb een boel nieuwe IC's binnen. Is het zinvol om alle potmeters te verwijderen en opnieuw te meten.
Of gaan die IC's dan op zeker ook naar hun grootje?

flo123
21 januari 2012, 13:18
Nee hoor, gewoon inprikken dat opamp IC.
Meet alleen de voedingspanning die je erop wilt gaan zetten zodat je zeker weet dat de +9V op de juiste aansluiting komt.

... en cluseau, gaat het al wat beter vandaag met de griep? Beterschap!

larsje
21 januari 2012, 14:07
de plus 9 meet ik zonder IC op?

Ik heb net 2 dagen geleden net een aantal opamps opgebrand en er is feitelijk niet aan het pedaal veranderd?

Plant
21 januari 2012, 14:10
Als je niks verandert aan de situatie waarin je vorige keer ook de IC's opblies, gaan deze er ook aan.
Heb je niet een condensator vanaf uitgang pin 7 direkt naar massa zitten of zo? Die meet je met een Volt- of Ohmmeter niet, maar van een direkte capacitieve belasting kan een op-amp gaan oscilleren en warm worden / sneuvelen.

En beterschap Frans (voor zover nog van toepassing).

cluseau
21 januari 2012, 15:37
Als je niks verandert aan de situatie waarin je vorige keer ook de IC's opblies, gaan deze er ook aan.

Daar sluit ik me voor 100% bij aan maar blijf erbij dat het eigenlijk niet mis kan gaan met de gegeven spanningen en componenten. Misschien zie ik iets over het hoofd maar er kan slechts een paar mA door het ic lopen en dat moet hij kunnen hebben. Tenzij........Lars iet anders heeft gebouwd dan dat hij ons via het schema laat geloven.




Wat de griep betreft, gaat iets beter. Bedankt voor de support mensen. :ok:

larsje
21 januari 2012, 16:02
Ik zal vanaf pin 7 eens gaan volgen wat er waar aanzit. zijn er nog andere checks die ik kan doen.

Fijn dat je je weer beter voelt, wel het weer trouwens om op bed te gaan liggen.....

cluseau
21 januari 2012, 16:17
zijn er nog andere checks die ik kan doen.

Zie plaatje onder, daar heb ik een paar puntjes aangegeven die er niet jofel uitzien maar ik kan het mis hebben. Het checken waard.

http://www.amps-unlimited.nl/temp.lars.jpghttp://www.amps-unlimited.nl/temp/lars.jpg

larsje
21 januari 2012, 17:11
thanks ga die even checken! kan ik ergens meten of er kort
sluiting is?

bass blom
21 januari 2012, 17:33
ja die rode cirkels zijn simpel te meten.
en die dikke draden zou ik toch ook zeker ff checken cq vervangen.

flo123
21 januari 2012, 17:57
... en die dikke draden zou ik toch ook zeker ff checken cq vervangen.
+1 en deze niet aan de onderkant "plakken" maar netjes van boven door het board prikken en dan solderen.

Dirk_Hendrik
21 januari 2012, 18:06
Zie plaatje onder, daar heb ik een paar puntjes aangegeven die er niet jofel uitzien maar ik kan het mis hebben. Het checken waard.

http://www.amps-unlimited.nl/temp.lars.jpghttp://www.amps-unlimited.nl/temp/lars.jpg

Excellent Mr.Eagle Eyes!
mag er nog een circel bij die rooie draad rechtsonder?

cluseau
21 januari 2012, 18:48
mag er nog een circel bij die rooie draad rechtsonder?

Haha, ja die had ik gezien maar dat eerste spoor is toch niet in gebruik?

larsje
22 januari 2012, 13:16
oke, een paar dingen ondernomen:
- alle draadje vervangen.
- R5 op de vero zat op c4 ipv c5 (maakt niet veel verschil mijns inziens)
- alle aanslutingen gecheckt, die zijn oke
- nieuwe foto's gemaakt die ik zo zal plaatsen
- nog een keer gemeten zonder IC, zelfde waarden als laatste keer
- rode cirkels van cluseau gecheckt en banen schoongemaakt.

pin 7 heb ik gevolgd, maar volgens mij is die goed aangesloten op alle onderdelen. Waar zou hij eventueel op massa kunnen aansluiten?

larsje
22 januari 2012, 13:23
hierbij de foto's, hopelijk zijn ze goed na te kijken.

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/33.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/22.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/11.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/7.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/6-1.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/5-1.jpg

http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/4-1.jpg

Gearjunkie
22 januari 2012, 13:45
respect voor je doorzettingsvermogen Lars! Heb je nog niet overwogen om opnieuw te beginnen?

larsje
22 januari 2012, 14:38
jawel, maar eerst maar eens kijken of ik hem kan fixen. Mijn eer ook te na, ik heb de laatste 7 pedalen die ik gebouwd heb amper problemen gehad. Dit is effe een lastige...

flo123
22 januari 2012, 18:23
Ok dan: Nieuwe dual opamp IC er weer in en de spanningen op de pinnen meten!
Opletten of de opamp heet wordt => uitzetten!
Ik ben benieuwd...

cluseau
22 januari 2012, 20:22
jawel, maar eerst maar eens kijken of ik hem kan fixen. Mijn eer ook te na, ........

Zo mag ik het horen....http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif


Voor je het ic er in prikt en de boel onder spanning zet even een trucje uithalen. Maak één batterijdraad los en neem een stroommeter in serie op in de verbroken verbinding. Schakel dan in zonder ic en lees de stroom af. Je zal nauwelijks iets registreren denk ik, hooguit de laadstroom van de caps. Als de stroom idd laag is kun je het ic er in zetten en nogmaals goed het stroomverloop in de gaten houden. Meet je nu een snelle piekstroom weet je ongeveer hoeveel tijd er nodig is om een ic te crémeren. Let tegelijk op de temperatuur in het ic, misschien kun je iets waarnemen. Reken er wel op dat hij weer snel komt te overlijden maar hopelijk wat info prijsgeeft.

larsje
24 januari 2012, 17:14
oke update (heb de IC's vandaag pas binnen gekregen ipv zaterdag, was te voorbarig).

Nog een vraag, moet ik naast de input en output ook nog een contactdraadje maken tussen ground vero naar ground input (en van ground input naar ground batterij)?

flo123
24 januari 2012, 19:00
Alle aarde punten moeten met de aarde van de voeding (batterij/adapter) verbonden worden (en zijn dus ook met elkaar verbonden), het liefst op 1 aard punt bijvoorbeeld de "sleeve" van een jack-plug.
Let op:
Jack In "sleeve"
Jack Out "sleeve"
Vero print
Voetschakelaar
Indicatie LED+serieweerstand

Zie ook:
Bedrading van effecten inclusief voetschakelaar
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2774.0.html

larsje
27 januari 2012, 15:11
Een update (eindelijk weer even tijd). alle nieuwe draadjes gesoldeerd, ground goed verbonden met behuizing, nieuwe IC erin. Verandering is dat als hij aanstaat geen signaal geeft (dus dat ga ik even checken met de scope/probe of hoe het dat ding). De IC wordt niet warm.

Metingen met IC
1 = 4,5
2 = 4,5
3 = 2,2
4 = 0
5 = 4,5
6 = 4,5
7 = 7,2
8 = 8,9

Zonder IC
1 = 0
2 = 0
3 = 2,2
4 = 0
5 = 4,37
6 = 3,6
7 = 4,2
8 = 8,9

Hoe zien die waarden eruit? en wat is het signaalpad in dit pedaal (helemaal aub).

larsje
27 januari 2012, 15:46
JEEEEEHAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!

HIJ DOET HET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


nb. alleen swith A (de bovenste op de vero) lijkt niets te doen....

cluseau
27 januari 2012, 16:16
JEEEEEHAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!

HIJ DOET HET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


nb. alleen swith A (de bovenste op de vero) lijkt niets te doen....

Gefeliciteerd, aanhouder wint he!

In je spanningstabel heb ik erg moeite met de spanning op pin 7. Die kan eigenlijk niet, dit ding moet vervormen als een gek of je moet nog ff tweaken.

larsje
27 januari 2012, 20:50
jij (en anderen) bedankt in ieder gevval. ik zal morgen nog even kijken en meten. Kan het zijn dat het met die bias te maken heeft?

Plant
27 januari 2012, 23:25
Mooi :cheerup:
Maar zoals Frans terecht opmerkt blijft de spanning op pin 7 vreemd.

Die swith A (de bovenste op de vero) is DIP1 toch? Hoor je alleen geen verschil als DIP2 aan staat?
Zoals ik het zie kun je kiezen uit 2 typen vervorming door alleen DIP1 of alleen DIP2 aan te zetten. Laat je in jouw geval DIP 2 aan en schakel je dan DIP 1 aan of uit dan heb je of alleen vervormer 2 aan of beide tegelijk en mogelijk hoor je daar nauwelijks verschil tussen.

larsje
28 januari 2012, 11:34
net nog een keer de spanning gemeten, is gewoon 4,5V en inderdaad schakelaar doet pas wat als ik de ander uitzet. Met andere woorden, hij werkt gewoon! Hij klinkt trouwens als een dijk. Het enige jammere is dat hij niet op een adapter werkt (wellicht een ander type?)

bass blom
28 januari 2012, 12:05
goed man, een hele geboorte maar eindelijk dan :cheerup:

larsje
28 januari 2012, 12:20
en met adapter doet jij het inmiddels ook!

Plant
28 januari 2012, 14:29
Kijk aan, gelukkig niet te snel opgegeven. Met z'n allen komen we er wel uit :grouphug: Mooi dat dit tegenwoordig zo kan, ook al kost het wat moeite. Vroegâh, toen er nog geen Internet was en ik iets in elkaar zette wat niet werkte wist ik helemaal niet waar ik het moest zoeken :???:

Ben wel benieuwd hoe het geheel er nu ingebouwd in een kastje uitziet :)

flo123
30 januari 2012, 19:55
Tof dat je het aan de gang hebt gekregen!
En heb je ook al een beveiligings diode toegevoegd bij de voedingingang op de print?

larsje
31 januari 2012, 09:41
Dank je. Nee, ik heb alleen die ene diode erin zitten (maar nu in de juiste richting).

larsje
19 maart 2012, 13:29
nog een vraag over dit pedaal (waar ik erg tevreden over ben). De potmeter van de volume moet ik helemaal opendraaien en dan kom ik net uit op wat normaal standje 12 uur is. Ik weet dat ik de waarde van de potmeter zou kunnen verhogen naar bijvoorbeeld 250k, maar zou ik in het schema ook iets kunnen vervangen door een andere waarde, waardoor het instapvolume hoger is?

larsje
30 maart 2012, 13:11
helemaal niemand?

Plant
30 maart 2012, 19:05
Ik had niet gezien dat dit topic alweer in de lucht was.

Zo te zien ga je met een andere potmeterwaarde niet tot nauwelijks iets aan het eindvolume veranderen. Het laatste stuk van het circuit is passief, maar volgens mij verzwakt het niet zoveel. Als je waarden gaat veranderen, zal het denk ik meer effekt hebben op het karakter van de toonregeling die in dat stuk circuit zit dan op het volume.

M Kactus
30 maart 2012, 19:16
nog een vraag over dit pedaal (waar ik erg tevreden over ben). De potmeter van de volume moet ik helemaal opendraaien en dan kom ik net uit op wat normaal standje 12 uur is. Ik weet dat ik de waarde van de potmeter zou kunnen verhogen naar bijvoorbeeld 250k, maar zou ik in het schema ook iets kunnen vervangen door een andere waarde, waardoor het instapvolume hoger is?

Als je de volumepot simpelweg vergroot, is hij gewoon veel langer stil. Als je hem verdubbeld, is helemaal open nog altijd even luid als daarvoor, maar is 12u helemaal stil. Dan halveer je het bruikbare stuk van je potmeter. Geloof ik ;).

jacky
30 maart 2012, 22:50
kijk even of het een log of lin pot is en wissel m even voor een ander type

cluseau
30 maart 2012, 23:03
.....De potmeter van de volume moet ik helemaal opendraaien en dan kom ik net uit op wat normaal standje 12 uur is......

Probeer maar een weerstand van 100k over de warme kant en de loper.

larsje
2 april 2012, 12:11
wat is de warme kant en de loper in dit schema?

cluseau
2 april 2012, 12:53
wat is de warme kant en de loper in dit schema?

Loper is de middenaansluiting en de warme kant is de aansluiting die niet aan massa zit ofwel de bovenste aansluiting in het schema.

larsje
5 april 2012, 18:41
ik heb hem gesoldeerd, maar hoor niet echt verschil. Ik denk trouwens dat het iets met die diodes te maken heeft. als ik de andere diodes aanzet, werkt de volumepotmeter wel zoals hij zou moeten. zet ik hem op de andere 2 dan wordt het geluid wel een stuk minder (wel;l meer overdrive te krijgen). bij die eerste is het een soort van marshallcrunch.

cluseau
5 april 2012, 18:51
ik heb hem gesoldeerd, maar hoor niet echt verschil.

Dan is de waarde te groot, beetje experimenteren met de waarde. Volgende is 47k, als dat nog niets doet dan 22k. Daarna is de volgende stap de kliko :seriousf:.