PDA

View Full Version : noem eens een ander instrument... wat te spelen?



zeiler
7 januari 2012, 15:24
Hallo allemaal,

ik speel inmiddels al weer een jaar of 3 à 4 gitaar, een jaar of twee piano en cagon... Ik ben bezig met mondharmonica maar ik ben beter om met mijn vingers een instrument te bespelen dan ergens in te moeten blazen...

Toch ben ik op zoek naar een ander instrument a la bijvoorbeeld gayagum o.i.d. wat naast de andere instrumenten gewoon zorgt voor meer uitdaging in het maken van muziek!

bugget is een 200 euro, mag eventueel tot een 250 uitgebreid worden maar niet meer en hoeft absoluut geen topkwaliteit te zijn ;)! Een basgitaar staat nog op 't lijstje maar die heb ik al te leen van een vriendin en zorgt neit echt voor een 'uniek' geluid :)!

ik ben benieuwd!

Zeiler!

stevierayfan
7 januari 2012, 15:33
Hallo allemaal,

ik speel inmiddels al weer een jaar of 3 à 4 gitaar, een jaar of twee piano en cagon... Ik ben bezig met mondharmonica maar ik ben beter om met mijn vingers een instrument te bespelen dan ergens in te moeten blazen...

Toch ben ik op zoek naar een ander instrument a la bijvoorbeeld gayagum o.i.d. wat naast de andere instrumenten gewoon zorgt voor meer uitdaging in het maken van muziek!

bugget is een 200 euro, mag eventueel tot een 250 uitgebreid worden maar niet meer en hoeft absoluut geen topkwaliteit te zijn ;)! Een basgitaar staat nog op 't lijstje maar die heb ik al te leen van een vriendin en zorgt neit echt voor een 'uniek' geluid :)!

ik ben benieuwd!

Zeiler!


Viool !! :rockon:

joeyonfire
7 januari 2012, 16:28
Zullen de buren blij mee zijn:chicken:

Mr.Fingers
7 januari 2012, 18:50
mandoline
5-string banjo of tenorbanjo
lapsteel (C6-tuning)
...

ernieman
8 januari 2012, 13:24
Ja, maar het budget is 250 max. Als je dat samen met de woorden banjo of mandoline roept, gaat er iemand heel hard protesteren dat je dan geen bespeelbaar instrument hebt :sssh:

RB-1
8 januari 2012, 14:27
Niet heel hard, maar verder wel terecht.... ;)

De goedkoopste, m.i. bruikbare, 5-string banjo's zijn de Goldstar GF-85 en de Recording King RK-35/36/37 . En die krijg je niet voor 250 Euro...:(

Bij de mandolines een geldt een vergelijkbaar verhaal.

Woml
8 januari 2012, 16:28
Tsja, het is maar hoe hoog je je eisen stelt natuurlijk.
Ik heb ook een mandolientje en een banjo, om af en toe eens wat mee te experimenteren. Goedkope Chinese speeldingetjes, geen serieuze instrumenten. Die banjo was een cadeautje, dus ik weet het niet precies, maar als ik het een beetje inschat, waren ze met z'n tweeën bij elkaar aardig in de richting van die 250.

En nogmaals: het zijn inderdaad geen geweldige instrumenten, maar puur om een idee te krijgen hoe zo'n ding werkt, of hoe iets op zo'n ding klinkt voldoen ze best. Hier ben ik bijvoorbeeld nog steeds best tevreden mee :cooler:


http://www.youtube.com/watch?v=50zhztSIYTU

Ik ben trouwens nog steeds in een beginstadium van de constructie van een zelfbouw-mandoline, en ik ben ook van plan om die banjo ooit eens te ontmantelen, en er een andere (zelfbouw) nek op te zetten. Eens zien wat dat voor effect op de kwaliteit heeft... ;)

Tristan
8 januari 2012, 17:10
Charango: http://en.wikipedia.org/wiki/Charango
Ngoni: http://en.wikipedia.org/wiki/Ngoni_(instrument)

Mr.Fingers
8 januari 2012, 17:12
BulBul Tarang doet het ook altijd goed!

RB-1
8 januari 2012, 19:00
ik ben ook van plan om die banjo ooit eens te ontmantelen, en er een andere (zelfbouw) nek op te zetten. Eens zien wat dat voor effect op de kwaliteit heeft... ;)Bij een 'bottle cap' banjo als deze is de integrale aluminium rim/tonering/flange juist de beperkende factor: Hol geluid, alles loopt door elkaar (te weinig decay), onbalans in toon, 4e snaar komt er nauwelijks uit (geen bass response).
Als je al iets zou willen upgraden, is dat het beginpunt.
Hals zul je bij deze combinatie niet merken...
Overigens vond ik het wel degelijk goed gespeeld. :ok:
Up naar het volgende level: fingerpicks?
Maar dan zullen de beperkingen van deze banjo nog duidelijker merkbaar zijn, dat weer wel....:listen:

RB-1
26 januari 2012, 05:02
Ja, maar het budget is 250 max. Als je dat samen met de woorden banjo of mandoline roept, gaat er iemand heel hard protesteren dat je dan geen bespeelbaar instrument hebt :sssh:Niet heel hard, maar verder wel terecht.... ;)

De goedkoopste, m.i. bruikbare, 5-string banjo's zijn de Goldstar GF-85 en de Recording King RK-35/36/37 . En die krijg je niet voor 250 Euro...:(

Bij de mandolines een geldt een vergelijkbaar verhaal.Ernieman, ik moet mijn eerdere bewering hier toch nuanceren.
Had afgelopen maandag een leerling op bezoek met een Harley Benton (http://www.thomann.de/gb/media_bdbviewer_AR_140006.html?image=1&sid=58d444f9fb29f70e0298996e816fe966&sec=5), een heel simpele banjo, zonder toonring, maar wel met een houten rim.
Naast een Recording King (http://www.thomann.de/gb/recording_king_rk_r35_br.htm?sid=60316aaae7edfdd2a 429143e93a49403) of Gibson verdwijnt zoiets helemaal, maar alle tonen zitten er wel op en alles wat er op gespeeld wordt, komt er wel herkenbaar uit.
Echt een stuk beter dan ik van de integrale aluminium rim (bottle cap) gewend was.
Dus om de eerste beginselen op te leren zeker bruikbaar.

ernieman
30 januari 2012, 00:19
Ik ben zelf nog altijd van mening dat het om te leren niet om het geluid draait.
Als je het echt wilt leren, dan heb je een instrument nodig dat niet goed klinkt, maar goed speelt. En ik kan niet zeggen dat mijn zelfbouwkit en Stagg banjo slechter speelden dan mijn huidige Goldstar GF-85. Het is niet omdat je een mooi klinkende banjo hebt, je ook direct mooie muziek kunt maken.
Een leerling van mij heeft een Deering Sierra en ik moet zeggen dat ik stik jaloers ben op die banjo. Ze klinkt super, maar helaas heb ik het geld er niet voor. Ik ben gelukkig met mijn GF-85. En echt, of die leerling nu op die Sierra speelt of op mijn goedkoop prul, hij speelt er echt niet beter op.
Ik heb vroeger ook studieluiten verhuurd. Dat waren goedkope fabrieksinstumenten die ik wel zelf eerst afstelde en bewerkte tot een volwaardig een evenwaardig bespeelbaar instrument. Ik heb nooit iemand horen klagen (ik heb ze zelfs nog kunnen verkopen). En zelfs de leraars luit waren enthousiast over de bespeelbaarheid. De klank daarintegen was zelfs beneden matig, maar ach, is dat nodig als je er enkel op studeert?

Als je echt een instrument wilt leren, dan kun je met alles (wat goed is afgesteld) overweg.

RB-1
30 januari 2012, 09:13
Een goed afgestelde GF-85 zou het met een straatlengte moeten kunnen winnen van een Sierra.

De meeste Deerings (een uitzondering zijn de Tenbrooks en Saratoga star) lijden aan teveel mid-hoog en vooral bakken met sustain, die de verhouding tussen de uitsterftijden van diverse boventonen helemaal in de war sturen. Lijkt een beetje op de problemen die je kunt tegenkomen bij het afstellen van een Stelling. Alleen is die vaak nog wel te temmen....:seriousf:

De beste budget banjo, op het moment verkrijgbaar, is de Recording King RK-35. Mogelijk komt daar de RK-36 bij.

Ik vind dat er bij instructie in het algemeen veel te weinig aandacht wordt besteed aan toonvorming en klank.
Dat verklaart waarschijnlijk waarom ik mijn leerlingen aanraad zo snel mogelijk het allerbeste instrument te verwerven dat ze zich kunnen veroorloven.
Ik weet dat ik op mijn 'betere' instrumenten echt een aantal dingen opnieuw heb moeten leren, simpelweg omdat dit op de slechtere geen verschil maakte.
Nu kan ik er wel mee omgaan, zelfs als ik maar wat improviseer tijdens een informele jam.... (http://www.youtube.com/watch?v=Hdi433Wsrns)

rjm
2 februari 2012, 14:43
Ik speel ook mandolin, het was een goedkoop mandolin maar ik heb het een beetje veranderd en ik ben heel tevreden met de geluid. Mijn vrouw speelt elektrische gitaar en is nu ook begonnen met ukelele, zij vind het leuk. Het is makkelijk te leren maar je kan het ook moeilijker maken. Zij wil ook in de toekomst banjo leren. Mijn broer is net begonnen met drummen maar omdat hij niet zeker was of hij het leuk zal vinden heb hij gekozen om een set te huren voor 3 maanden. Dat is misschien ook mogelijk met een banjo of mandolin tot je beslist of het is iets voor jou.

Duhsjaak
3 februari 2012, 03:31
Hi
Als ik ergens het geld vandaan kan halen, wil ik weer een mooie autoharp scoren.

En opnieuw ermee aan de slag. Ik heb dat nu al een tijdje niet meer aangeraakt, dus ik kijk er naar uit om weer in te schakelen voor verschillende liedjes. Een heerlijk vooruitzicht!

Vriendelijek groet, Gus

RB-1
3 februari 2012, 23:09
Mijn vrouw speelt op een Oscar Schmidt OS-45CE , al denk ik dat toen ze hem kocht (~1984) het typenummer nog anders was (en de prijs een stuk vriendelijker).
Ik raad iedereen aan om de fine-tuner optie er meteen bij te nemen.
Want met zo'n piano stem-sleutel is stemmen echt een bere-klus....:mad:

RB-1
3 februari 2012, 23:12
Ik speel ook mandolin, het was een goedkoop mandolin maar ik heb het een beetje veranderd en ik ben heel tevreden met de geluid. Mijn vrouw speelt elektrische gitaar en is nu ook begonnen met ukelele, zij vind het leuk. Het is makkelijk te leren maar je kan het ook moeilijker maken. Zij wil ook in de toekomst banjo leren. Mijn broer is net begonnen met drummen maar omdat hij niet zeker was of hij het leuk zal vinden heb hij gekozen om een set te huren voor 3 maanden. Dat is misschien ook mogelijk met een banjo of mandolin tot je beslist of het is iets voor jou.Wat betreft dat laatste, ik ken geen winkels die en goede banjo's verkopen en deze in de verhuur hebben.
Dus dat zal lastig worden.

Smoky
4 februari 2012, 17:26
ik zou zingende zaag proberen ...