PDA

View Full Version : templates goed onderhouden



Wombat
7 januari 2012, 11:18
Hoi allen,

Ik heb een aantal templates aangeschaft voor het frezen. Maar nu vraag ik me af hoe ik deze het beste kan behouden. Ik heb eerder zelf al template gemaakt van mdf en daarbij ging het af en toe mis het wieltje werd op sommige stukken in het mdf gedrukt hoe kan ik dit voorkomen ?

jan jansen
7 januari 2012, 11:36
Hoi allen,

Ik heb een aantal templates aangeschaft voor het frezen. Maar nu vraag ik me af hoe ik deze het beste kan behouden. Ik heb eerder zelf al template gemaakt van mdf en daarbij ging het af en toe mis het wieltje werd op sommige stukken in het mdf gedrukt hoe kan ik dit voorkomen ?

je zou ze af kunnen lakken met een lak op waterbasis...en een kopie maken mocht het fout gaan want hoe goed je ze beschermd het gaat eens in de zoveel tijd fout.....das de wet van de zelfbouwer...;):crazyhappy:

no 1 hops
7 januari 2012, 11:46
misschien is het een idee om ze met 2K lak af te lakken zodat je een hardere laag krijgt.
alleen zal dan de omtrek misschien wel ietsje toenemen.
naar mijn idee is het beste materiaal trespa, maar misschien zie ik dat verkeerd

Ike57
7 januari 2012, 11:57
Ergens op het forum heb ik ook wel eens gelezen dat "verven" met verdunde houtlijm een goed middel is (?)

Trespa is misschien wel een goed materiaal voor templates maar je moet net de mogelijkheden hebben om ze te kunnen maken en áls het eens mis gaat heb ik toch liever niet dat mijn frees vast slaat in de trespa :D

johanb
7 januari 2012, 12:05
Misschien een kopie maken van mdf.Altijd met het kopie werken.Als er iets mis gaat maak je een nieuw kopie van het origineel.

Ukeloeder
7 januari 2012, 12:11
De zijkanten van je MDF werkmallen (die al kopieën zijn van de gekochte of zelfgemaakte originele) kun je verharden door ze te doordrenken met superglue. Worden ze lekker hard van waardoor je minder tot geen last heb van het lagertje dat in het mdf drukt. Tegen het bit zelf helpt het natuurlijk niet... :soinnocent:

Mattia
18 januari 2012, 12:46
Trespa restantjes via Marktplaats, kopieen maken, die gebruiken om MDF of Multiplex 'werkmallen' te maken.

Hedge
20 januari 2012, 14:16
Ik lak mijn mallen en maak meteen een kopie. Heb je ook geen probleem als je een keer een freesfoutje maakt.