PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar (onderweg) - Smitty Custom classic - Custom Strat



groovieguitarguus
7 januari 2012, 00:28
Ik was al een tijd nieuwsgierig naar de gitaren van 'Smitty'.
Liep al een tijd met de gedachte om evt. zelf een strat samen te stellen uit b.v. Warmoth Parts. De standaard Fender strats spraken me niet echt aan.

N.a.v. o.a. topic van Timo Somers werd ik wel heel nieuwsgierig.
Na een eerder bezoek, vandaag de knoop door gehakt en bij 'Smitty Customs' een custombuild strat besteld.

'Smitty' (Eric Smit) importeert de body's via een kanaal in de USA.
Ex Fender CS medewerkers, Frezen computergestuurd de halzen en body's uit kwalitatief 'toonhout'.
Necks en body's zitten als gegoten aan elkaar (zonder schroefwerk blijft het al geklemd vast zitten).
Erik verzorgd verder zelf de afwerking en opbouw... hoe en wat je maar wilt.


Vanmiddag de 'specs' afgetimmerd...

Specificaties:
- Light weight Alder body
- Gevlamde Hard-Maple neck AAA met indian Rosewood toets en medium frets
- De hals heeft een vrij stevige(maar heerlijk) 'compount radius' profiel
- Spercel locking tuners + GraphTech Tusq topkam
- Vintage style Wilkinson Tremelo
- Rumplestilskin Experience Pick-ups

In 1989 heb ik voor het laatst een nagelnieuwe gitaar aangeschaft. Tussentijds allemaal 2e hands gitaren (wel te gek hoor).
Maar nu de mogelijkheid om een gitaar helemaal samen te stellen...
Heel gaaf.
Ik was altijd 'wars' van een stevige hals... maar dit voelt echt super... mooi geolied en voorzijde headstock in Nitro... Met Logo + eigen naam!!!
Gaaf...
Na veel twijfel tussen Rumplestilskin en Fralins, voor de eerste gekozen.
Maar Lolar of Suhr is ook mogelijk.
(buiten de hals om) alles binnen het budget van een 'basis strat'.
Ik kan haast niet wachten, maar moet nog 8 -> 10 weken geduld hebben.

Daarom alvast wat impressie plaatjes... Logo met eigen naam... Gaaf toch!!! ;-)

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/p480x480/400932_349110661771383_100000173571097_1592961_183 7415700_n.jpg

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/p480x480/408228_351304741551975_100000173571097_1600292_807 744358_n.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-jn9UEbK03Zs/TwIIp893jhI/AAAAAAAAATg/41T97Rp3g4o/s567/Schermafbeelding%2525202012-01-02%252520om%25252020.26.43.jpg

En zo gaat mijn gitaar hooooogstwaarschijnlijk worden... Olympic White + Tortoise Pickguard:

https://lh3.googleusercontent.com/-MJ1IPFAbf7g/TwIIrGO8dhI/AAAAAAAAATs/PaAqVpOPOHA/s614/Schermafbeelding%2525202012-01-02%252520om%25252020.35.07.jpg

Wat betreft de Sound... is dit een mooie referentie (retete-gekke-gitarist overigens.... (Niels van der Steenhoven))


http://www.youtube.com/watch?v=qM0ol6hR3-Y&feature=fvsr

I keep you posted!!!

Orpheo
7 januari 2012, 00:34
zijn die mensen bij Fender bang voor computergestuurde machines? of bedoel je FREZEN?

verder: tof project!

Komt er een floyd op?

ieme
7 januari 2012, 00:36
Cool, wanneer is ie klaar?

groovieguitarguus
7 januari 2012, 00:37
Ha Orpheo... ;-)... Ik heb het gewijzigd...
Nee... geen floyd...
Ik heb 2 Floyd gitaren... 'superstrats'... dit wordt basic!

Ieme... denk week of 8

Orpheo
7 januari 2012, 11:45
Ha Orpheo... ;-)... Ik heb het gewijzigd...
Nee... geen floyd...
Ik heb 2 Floyd gitaren... 'superstrats'... dit wordt basic!

Ieme... denk week of 8

ik maakte maar een geintje over de floyd :)

LGK
7 januari 2012, 11:54
Hey gaaf, zag dat ze ongeveer 1700 euro kosten..? Zijn ze een beetje te vergelijken met fender CS? Of mischien nog beter?

Maar Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!

Grz

groovieguitarguus
7 januari 2012, 20:27
Hey gaaf, zag dat ze ongeveer 1700 euro kosten..? Zijn ze een beetje te vergelijken met fender CS? Of mischien nog beter?

Maar Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!

Grz

Hoi Lukas, voor een basis-strat, ben je idd 1690,- kwijt.
Daarbij de keuze uit verschillende high-end pick-up configuraties.
Voor sommige Duitse merken (b.v. Kloppermann) geldt volgens mij een meerprijs.
En ja... de kwaliteit is zeker te vergelijken met een CS!
De gitarist op de YouTube link - Niels van der Steenhoven - heeft nu als 'main' gitaren de 'Smitty's'... sinds die keuze, liggen zijn Haar strats en Fender CS-en in de koffer.
Ik heb Niels ook 1 op 1 benaderd en hij bevestigde dit... uit zijn mond, heeft hij verder geen 'aandelen' of deal met Smitty...
Dus de keuze is in mijn ogen heel legitiem. (Niels voelt ook aan als een heel oprechte en bevlogen kerel).

LGK
8 januari 2012, 14:02
Hoi Lukas, voor een basis-strat, ben je idd 1690,- kwijt.
Daarbij de keuze uit verschillende high-end pick-up configuraties.
Voor sommige Duitse merken (b.v. Kloppermann) geldt volgens mij een meerprijs.
En ja... de kwaliteit is zeker te vergelijken met een CS!
De gitarist op de YouTube link - Niels van der Steenhoven - heeft nu als 'main' gitaren de 'Smitty's'... sinds die keuze, liggen zijn Haar strats en Fender CS-en in de koffer.
Ik heb Niels ook 1 op 1 benaderd e hij bevestigde dit... uit zijn mond, heeft hij verder geen 'aandelen' of deal met Smitty...
Dus de keuze is in mijn ogen heel legitiem. (Niels voelt ook aan als een heel oprechte en bevlogen kerel).

Hey super gaaf man!
Ik wil ook een strat en mischien ga ik dan tog maar gewoon door sparen voor zo een! Speel nog niet zo lang en ook nog niet zo goed maar dan heb je wel een super goede, mooie, goed klinkende strat voor minder geld als een CS, een stuk minder!

Mischien een beetje een stomme vraag, maar komt ie met een koffer? :hide:

Grz

groovieguitarguus
8 januari 2012, 16:30
Hoi Lukas,

Ze worden geleverd met Gig-bag... Meestal heeft iemand al wel een goede koffer liggen... Voor 48,- heb je al een nette bij Thomann.de

Nog even een link naar een Duitse (High-end) gitaarshop, waar zijn gitaren ook worden verkocht: www.Guitars-shop.de
Daar zijn ze wat duurder dan dat je ze rechtstreeks bij hem besteld...

LGK
8 januari 2012, 17:06
Hoi Lukas,

Ze worden geleverd met Gig-bag... Meestal heeft iemand al wel een goede koffer liggen... Voor 48,- heb je al een nette bij Thomann.de

Nog even een link naar een Duitse (High-end) gitaarshop, waar zijn gitaren ook worden verkocht: www.Guitars-shop.de
Daar zijn ze wat duurder dan dat je ze rechtstreeks bij hem besteld...

Hey gaaf, maar ik bestel hem dan Sowieso bij die Smittyguitars..
Waar zit dat eigenlijk, hier in nederland toch?
Op z'n site vind ik niet echt dat er veel info word gegeven...
En kan je gewoon bij zijn bedrijf langs gaan om er wat uit te proberen en mischien een beetje rond kijken ofzo...
Of hoe zit dat eigenlijk.. Hoe moet ik het zien, is het echt een bedrijf of meer een 1 man's zaak bij iemand thuis ofzo..?

Grz

groovieguitarguus
8 januari 2012, 17:21
Hoi Lukas,

Smitty Customs is een bedrijf van Eric Smit.
Een (voor zover ik weet) éénmanszaak.
Hij werkt vanuit zijn schuur in Nieuw Vennep.
Qua Strats had hij er op dat moment zeker 5 ex. om uit te proberen.
Ook nog enkele Tele's.
Hij neemt alle tijd voor je... Als je gaat, zou ik ook ff je eigen Amp meenemen om een goed vergelijk met thuis te kunnen maken.

Als je Facebook hebt, kan je ook een friend request sturen.
Hij 'post' regelmatig nieuwe projecten of links...

Succes....

LGK
8 januari 2012, 17:29
Ha, bedankt voor je info!
Zo kan ik wel ff vooruit! kan ik wel is langs gaan om op wat te spelen, maar zal nog wel ff duren voor dat ik er een kan kopen :soinnocent:

Nogmaal bedankt!

Grz

fred dons
8 januari 2012, 17:53
ziet er mooi uit, aan de headstock van de strat te zien zijn het USA Customs parts, die maken prima parts dus daar ligt het in ieder geval niet aan :D

Hendriks
8 januari 2012, 18:53
ziet er mooi uit, aan de headstock van de strat te zien zijn het USA Customs parts, die maken prima parts dus daar ligt het in ieder geval niet aan :D

Dacht ik ook al te herkennen . Hij doet de finish zelf?

groovieguitarguus
21 januari 2012, 20:34
De body's laat hij volgens mij spuiten.
De halzen worden in de olie gezet en voorkant van de 'headstock' wordt - na het voorzien van de 'Decal' (desgewenst met je eigen naam) afgewerkt met Nitro lak.

groovieguitarguus
10 februari 2012, 20:59
Ik ben uit de kleur....

Het gaat deze uitvoering worden:

https://lh3.googleusercontent.com/-MJ1IPFAbf7g/TwIIrGO8dhI/AAAAAAAAATs/PaAqVpOPOHA/s614/Schermafbeelding%2525202012-01-02%252520om%25252020.35.07.jpg

Los laat ik er nog een Mint slagplaat bij leveren.




Dit is trouwens wel mega kicken.... je eigen signature Strat... De Decal die op de Headstock komt:

https://lh4.googleusercontent.com/-B5ei50MCCUM/TzV26PXKokI/AAAAAAAAAkY/XojG9bGY-t8/s659/guus.jpg

Nog een kleine 3 weken... Gaaf!!!

LGK
10 februari 2012, 21:07
Super gaaf man! dat is wel een felicitatie waard! :ok:
En trouwens, wat voor pickups komen er in..

En ik zou zo'n gitaar ook wel willen, ben zo is een beetje aan het kijken. maar waar ik een beetje mee zit..
Ik speel Blues... srv style. Is nou deze gitaar bv beter dan een SRV strat. Ze zijn allebij in de zelfde prijsklasse.. ??? :???: Of kan je ze wel een beetje vergelijken..

Maar echt leuk voor je man!!

Grz

TimoSomers
10 februari 2012, 21:18
Mijn ervaring is dat zijn gitaren voorbij de Customshop kwali van Fender gaan. Geloof niet dat de SRV een Customshopper is toch? Ik zou ze gewoon ff checken!

jules
10 februari 2012, 22:18
ziet er goed uit man, ben benieuwd hoor, en ach een eigen logo met je naam haha dat hebben de meeste zelfbouwers hier ook. verder erg sjiek, wel wat jaloeeeers :(

ps die wilkinson vintage trem heb i kook erg fijn.

Een dingetje klopt alleen niet wat je zegt, je compound radius, zegt niets over je hals profiel. Het zegt iets over je bolling van je toets die in een geval van compound radius boller begint (fijn voor het akkoorden slagwerk) en die dan naarmate je bij de hogere frets komt steeds plaater word (fijn voor het soleren)

groovieguitarguus
10 februari 2012, 22:31
Super gaaf man! dat is wel een felicitatie waard! :ok:
En trouwens, wat voor pickups komen er in..

En ik zou zo'n gitaar ook wel willen, ben zo is een beetje aan het kijken. maar waar ik een beetje mee zit..
Ik speel Blues... srv style. Is nou deze gitaar bv beter dan een SRV strat. Ze zijn allebij in de zelfde prijsklasse.. ??? :???: Of kan je ze wel een beetje vergelijken..

Maar echt leuk voor je man!!

Grz

Hoi LGK....

Thanx... ben ook heel blij... echt gave gitaren, stuk voor stuk!

Ik denk dat je met een Smitty veel beter uit bent.
Je kan hem n.l. naar JOU specs samenstellen. Wat ik weet van de Texas Specials in een SRV Fender, hebben die een (ik geloof) Midscoop, om met een reguliere speelstijl en snaardikte, toch een SRV geluid te krijgen...
Dus de karakter van het echte Fender geluid is daardoor wat uit zijn verband.

De gitaren van Smitty, zijn samen te stellen met de elementen die je wil. Zijn standaard keuze is al 'Boutique' kwaliteit pick ups, van o.a. Fralin, Lollar en Rumplestilskin. Ik heb voor de laatste gekozen.
Halsprofiel is heerlijk... heel stevig, waarvan ik NOOIT had gedacht dat dat mij zou aanspreken...
Alles voor een bedrag van € 1690,-. Upgrade in houtsoorten (denk aan flamed maple of Birdseye maple voor de neck is stuk duurder. Net als bepaalde merken PickUps. Vooral de Duitse merken pickups zijn buitensporig duur t.o.v. de kwaliteit).

groovieguitarguus
10 februari 2012, 22:35
ziet er goed uit man, ben benieuwd hoor, en ach een eigen logo met je naam haha dat hebben de meeste zelfbouwers hier ook. verder erg sjiek, wel wat jaloeeeers :(

ps die wilkinson vintage trem heb i kook erg fijn.

Een dingetje klopt alleen niet wat je zegt, je compound radius, zegt niets over je hals profiel. Het zegt iets over je bolling van je toets die in een geval van compound radius boller begint (fijn voor het akkoorden slagwerk) en die dan naarmate je bij de hogere frets komt steeds plaater word (fijn voor het soleren)

Hoi Jules... dank voor je reactie...
Goed te horen dat die vintage trem goed bevalt.

Wat betreft het verhaal over Compound radius... Je hebt natuurlijk helemaal gelijk!

jules
11 februari 2012, 11:46
ik heb op mijn eigen zelfbouw een compound radius van 10 naar 12 inch erg lekker hoor, op mijn charvel so cal ging die zelfs naar 14 inch. Welke compound radius gaat jou hals zijn?

Orpheo
11 februari 2012, 11:57
compound is super. ik heb op m'n crimsons van 8'' naar 18''.

jules
11 februari 2012, 13:03
wooow orph daar wil ik wel eens een foto van zien man das echt van heel rond naar heeeeeelerg plat. Vetttt

groovieguitarguus
11 februari 2012, 22:42
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de Radius van deze hals is.... weet wel dat het heerlijk speelt ;-)

Orpheo
11 februari 2012, 22:48
wooow orph daar wil ik wel eens een foto van zien man das echt van heel rond naar heeeeeelerg plat. Vetttt

je ziet het er niet aan af, helaas. het speelt wel verdomd lekker. kan ook liggen aan die knoepert van een hals (1.2 inch asymmetrisch profiel) of de stainless steel frets.

groovieguitarguus
11 februari 2012, 23:47
Ik heb het ff gecheckt.

Het fretboard heeft een radius van 7,25 - 10 inch

groovieguitarguus
11 maart 2012, 22:37
En ja hoor.... hij is binnen....

Niets teveel gezegd... Hele gave strat... Heerlijke neck... Heel veel Twang.... Morgen betere / meer foto's

https://lh6.googleusercontent.com/-PAKwEIYjcOA/T10XLu6uYiI/AAAAAAAAAvs/P_abTPHJ0tE/s800/IMG_7169.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-lLpND8MRnm4/T10XLLlPX_I/AAAAAAAAAvo/50T-X2jsuVY/s800/IMG_7170.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-cDl6lHnTlZw/T10XM6DNMOI/AAAAAAAAAv4/kSohccmTgxY/s800/IMG_7165.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-fotG6E-IV24/T10VuxKcW0I/AAAAAAAAAvM/_v4Hu6OAJxY/s960/429563_247725265319149_100002450330925_532320_1629 356560_n.jpg

Martijn-w
11 maart 2012, 22:46
Een van de mooiste strats die ik ooit heb gezien.

Gefeliciteerd!

beruk
11 maart 2012, 22:48
Mooie combi! Even voor mijn nieuwsgierigheid, wat voor tremoloblock zit daar nu in?

groovieguitarguus
11 maart 2012, 22:57
Hoi Beruk,

Op de onderste foto was de strat nog niet klaar. Ik heb gekozen voor een Vintage Tremelo van Wilkenson.
Op die foto zit ook een Wilkonson, iets luxer. Toch wilde ik een vintage look.

Martijn W... thanx

beruk
11 maart 2012, 23:25
Wat ik me eigenlijk afvraag is waar het blok:
http://www.guitarfetish.com/thumbnail.asp?file=assets/images/products/sosttrblfima.jpg&maxx=0&maxy=300
van gemaakt is.

groovieguitarguus
12 maart 2012, 14:16
Hoi Beruk,

Het is deze Tremelo http://www.wdmusic.com/wilkinson_5_1_hole_tremolo_steel_block_chrome.html

Brewskie
13 maart 2012, 20:06
Hij is mooi, Guus. Mooi halshout. En wat voor pickups zitten er nu in ? Ze staan behoorlijk hoog afgesteld. Bodykleur is niet vintage white, maar echt spierwit, of niet ? Nou, heb je al wat ervaring kunnen opdoen ? Speelt ie goed ? Al op oorlogsterkte kunnen proberen ?

groovieguitarguus
13 maart 2012, 20:47
Hoi Brewskie,

Ik kom net ff mijn muziekhok uit om op adem te komen...
De hals is super. Een onwijs resonante gitaar.
Bodykleur is wat witter dan ik voor ogen had, maar wel op advies... stel ik zou 'm nu in mijn favo tint hebben, is ie waarschijnlijk met een paar jaar geel, omdat het nitro is... Dus ff geduld wat betreft de kleur.
Pick-Ups zijn Lollar Blackface...
Oftewel een te gekke gitaar met hele mooie componenten!!! Ik ben heel happy!!!!

SantaX
14 maart 2012, 00:37
Geen idee hoe ie klinkt, maar hij is wel ergggg mooi. Ik heb zelf een bijzonder goed resonerende gitaar (dat ding trilt je schoot bekans af) maar van het originele merk. Wat mij meteen opvalt is hoeveel strakker jouw neckpocket tegen de hals ligt! Daar kan ik hier een vw-busje tussen parkeren!

jze
14 maart 2012, 11:55
Mooi hoor! Had even gemist dat je hem al binnen hebt. Goed werk afgeleverd door Smitty, gefeliciteerd!


Heb net een Music Man Albert Lee gekocht in de UK met dezelfde kleurstelling: wit, tort slagplaat en zelfs een flamed maple neck! fretboard is dan wel maple en hij heeft P90 elementen.

groovieguitarguus
14 maart 2012, 16:16
Ja die Neck-body verbinding is super!
Zit zo fraai en strak, dat de neckplate en de vier schroeven er bijna als versiering zitten... ;-)

Ben nu een paar dagen aan het stoeien met de Strat, maar echt wel een 'klasse plank'!

groovieguitarguus
18 maart 2012, 23:37
Vandaag 'Vuurdoop' van mijn Smitty Strat....

Te gek optreden gedaan... Heerlijke sound en gave 'Feel'....

Nog wat Pics....


https://lh4.googleusercontent.com/-AdAAtxAmiFY/T2ZjC0MWdVI/AAAAAAAAAww/UHSKK8QxrHg/s912/Profiel.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-BWn8YhWO5LY/T2ZjEvoIJyI/AAAAAAAAAw4/l2hTf_UZdkQ/s1024/IMG_7290.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-pMyx4iUA6Qk/T2Zjx-7iBWI/AAAAAAAAAxE/WAG6JNceN38/s1152/IMG_7368.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-n792KVqbCZ4/T2ZjyudaFII/AAAAAAAAAxI/fIba5T73j7k/s1152/IMG_7314.jpg

thierry1982
19 maart 2012, 07:36
Ik ben ook om! Ga mijn Telecaster verkopen en dan ook een Smitty strat aanschaffen. Erg mooi spul :lovelove:.

groovieguitarguus
19 maart 2012, 19:06
Hoi Thierry,

Goed Plan.... ;-)

thierry1982
24 september 2012, 13:18
Ben inmiddels bij Eric geweest. Gitaar samengesteld en de aanbetaling gedaan. Wachttijd is 12 tot 14 weken. Kan niet wachten!