PDA

View Full Version : wat is het verschil tussen deze frezen?



Koni05
7 januari 2012, 00:03
Ik ben opzoek naar een bovenfrees en heb de volgende twee goedkope frezen gevonden.

het gaat om een ferm bovenfrees 1200 watt en een black & decker bovenfrees BD 780.

welke frees is het meest geschikt voor gitaarbouw? En dan met name het uitfrezen van body's en het uitfrezen van pup cavity's?

Ik stel deze vraag omdat ik zelf een enorme leek ben met betrekking tot bovenfrezen. Deze frezen heb ik uitgekozen omdat ze goedkoop zijn, en een groot budget heb ik niet :)

Ik hoop dat jullie genoeg info hebben en mij kunnen bijstaan met jullie wijze raad!:seriousf:

Koni

RS-Rik
7 januari 2012, 01:18
Ik heb de FERM en dat vind ik best een goed ding voor zo'n cheap ding.

Okee de ruimte om te frees is niet heel groot (gat in de voet is klein) maar dat maakt m wel stabiel.

Op het instellen van de hoogte zit een klein beetje speling (niet als je'm vastzet) en het aflezen moet je altijd met een korreltje zout nemen. Maar tot nu toe doet hij het heel goed en is zeer betrouwbaar. Ook de snelheidsregeling werkt goed.


p.s. ik heb er wel betere bitjes voor dan alleen de set die ik erbij kreeg. Bij de set zitten wel een german-carve bitje en een kopieerbitje met rollertje onder en een 45 graden kopieer bitje en een lang dun vingerfreesje. Best wel okee voor de amateur-gitaarbouwer.

Uiteindelijk gaat net niet alleen om de powertool die je gebruikt maar ook op de wijze waarop. Ik heb een soort glij-platen gemaakt van trilex, omlijst met hout met daarin een sleuf waarin ik bijv. in 2 of 2 bewegingen een pickupcavity of electro cavity uitfrees, en dat gaan heel netjes. Fuckups heb ik alleen aan mezelf te danken, nooit dat het bitje verliep of ging trillen.

De Ferm heeft ook schroef-mogelijkheid op de voet dus je kunt m ondersteboven monteren in een plank en van je werkbank een stationaire frees te maken.


LET OP JE VINGERS. altijd als je 'm versteld STROOM ERAF. ik zweer het, ookal ken ik je niet toch ga ik je ervoor waarschuwen. vinger heb je maar 1x. frees lust heel graag vingers.

no 1 hops
7 januari 2012, 07:47
vooral belangrijk is hoe je tijdens het frezen de frees kan laten zakken en vastzet in die positie zonder dat je de frees los hoeft te laten.
kijk goed wat je het beste bevalt.
en houd rekening met dat je niet dieper kan frezen dan de helft van de frees diameter.

RS-Rik geeft de juiste waarschuwing en ik noem daarbij ook gehoorbeschermers en veiligheidsbril.
als een frees 'hapt' dan kan je met geweldige krachten te maken krijgen.

Tabula Rasa
7 januari 2012, 07:59
Kijk ook eens naar deze frees:

http://www.formidotros.nl/formido/products/X%252dcraft-bovenfrees.html

Heb hem zelf gekocht en hij doet niet onder voor de POF van Bosch die ik in het verleden had.

Koni05
7 januari 2012, 08:51
bedankt voor jullie reacties!
De ferm heeft tot nu toe de voorkeur.
sterker, handiger in gebruik en de B&D word al sinds 93 niet meer gemaakt..

blijft er maar een logische conclusie over toch ?

Mattia
18 januari 2012, 12:50
Mjah, ik ben fan van goed gereedschap bij bovenfrezen. Acuurate spindel (geen slop bij kleinere sleuven), betere hoogteinstellingsopties, geen rammelende delen, ga zo maar door met de voordelen. Van de 'niet al te dure' opties vind ik Makita en Hitachi best wat hebben, maar liever een blauwe (GOF serie) Bosch. Zelf heb ik alleen maar Amerikaanse modellen (in de VS gekocht) omdat daar het equivalente model met de helft goedkoper is - momenteel een Bosch 1617EVS (plunge and fixed bases), een Porter Cable 690 en 310, en een Triton monster voor in de freestafel die ik eigenlijk te weinig gebruik. De PC en Bosch zijn favorieten.

Koni05
21 januari 2012, 17:16
Nog even een vraagje. Heb mijn oog op de B&D laten vallen. Maar aangezien die al vanaf '93 niet meer wordt gemaakt, krijg ik dan geen problemen met frezen die niet meer passen of is dat allemaal ( nog steeds ) universeel?

stijnkenens
21 januari 2012, 18:07
Dat is allemaal (nog steeds) en altijd al universeel geweest.
Let wel: je hebt zowiezo verschillende as-diktes.

Het meest gebruikt is een frees as van 8 mm.
Maar hier in het atelier hebben we ook een machine met 12 mm

En als je in Amerika een frees besteld, via stewmac of zo, zorg er dan voor dat je de conversie ring om van de dunnere 1/4" maat naar 8 mm besteld, anders zal het niet lukken !!!


s.

Ukeloeder
21 januari 2012, 18:36
Bij mijn B&D zitten twee collets, de standaard 8mm en een 7,2mm.
Bij de Bosch die ik laatst erbij kocht zit de 1/4" waar Stijn over spreekt ook.
Liever een goed passende collet;
http://trend-nl.nl/8207-large/spantang-voor-metabo-ind-3-8-inch.jpg
dan een conversie busje.
Dat gezegd moet ik toevoegen dat ik met de B&D met 8mm collet en conversie busje naar 1/4" (bij Guitarsupplies) nog nooit problemen heb gehad.

Koni05
21 januari 2012, 19:27
Oke super bedankt voor jullie info!

Eens achter die advertentie aanbellen en hopelijk heb ik dan m'n eerste bovenfrees:crazyhappy:

teunallica
22 januari 2012, 12:36
Ik hoop dat ik nog op tijd ben voor advies.

Voor mijn eerste bouw had ik ook een nieuwe bovenfrees nodig en toen heb ik ook zo'n Ferm-ding gekocht... Na deze eerste bouw kon ik hem weggooien... De gehele voet kwam los en het gedeelte waar je je freesjes in vastzet is niet meer gecentreerd...
Om het even in perspectief te zetten; ik had nog nooit gefreesd en ben er misschien niet geheel correct mee omgegaan. Maar toch...

Ik heb nu een Bosch groen, kost 110 euro bij de Gamma. Er zitten drie verschillende spantangen bij, zodat het niet uitmaakt waar je freesjes vandaan komen, alles past. En werkt bovendien na bijna drie gitaren nog steeds perfect.

Om af te sluiten; dit zijn natuurlijk mijn ervaringen..!.. Ik wil niet op Fermgebruikerteentjes trappen:makeup:

rinaldo
10 februari 2012, 19:49
ik zat wat te zoeken in het forum,en toen kwam ik dit draadje tegen. en ik wou toch even reageren (al is het waarschijnlijk te laat) maar ik heb net een tijdje geleden een ferm bovenfrees gekocht, omdat ik dacht dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang moest zitten.
toen ik dat ding binnen kreeg en uitpakte, (ik had hem van marktplaats) had ik meteen in de gaten dat dit hem niet ging worden. wat een klote ding. er zat speling op de assen waar je hem mee op diepte stelt, de freesvoet was van een zeer slechte kwaliteit giet aluminium gemaakt, en het rammelde aan alle kanten.
spijt spijt spijt, maar ja dat kun je verwachten als je iets op marktplaats koopt wat je niet even vast kunt houden.
maar gek op koopjes als ik ben heb ik deze week weer een van marktplaats gekocht, maar nu een groene bosch. en dat is een heel verschil met die ferm. geen speling, goeie diepte instelling, en minder lawaaierig ook. dus de ferm kan weer op markt plaats, en ik kan je de bosch aanraden prima frees voor de prijs die ik er voor betaalt heb.;)

Tabula Rasa
10 februari 2012, 20:39
Heb zelf een groene bosch gehad, zo'n POF xxx ding, een gele goedkope Einhell en nu een x-kraft die ook relatief goedkoop was.

Die Bosch was prima, weinig speling en werkte erg fijn.

De Einhell was lastig vast te zetten, bleef verlopen in hoogte en had een niet al te lange levensduur. In het begin een erg fijn ding dat behoorlijk zijn werk deed, maar na een aantal gitaren ging je merken dat hij snel achteruit ging.

Nu de X-kraft. Fijne machine, geen speling, werkt perfect. 1 gitaar mee gedaan en heel veel klussen in en om het huis. Voor zijn geld een prima machine. Als je op safe wilt spelen is Bosch prima.

Koni05
11 februari 2012, 16:15
Het is de Bosch geworden ! Nog niet mee gewerkt. veeeeel te koud in de garage. Maar het zal zn werk vast goed doen/

crazycow
14 februari 2012, 19:35
Ik heb ervaring met de volgende 'goedkope' frezen:

black & decker: prima frees, doet z'n werk goed en al heel lang.
v-tools: slechte frees, de frees 'hangt' scheef en hij freest dus ook niet nauwkeurig (ik krijg bij wijze van spreke een zwaluwstaart als ik een rechte groef wil frezen)
trend (de goedkoopste): hield er na een half uur mee op, dacht eerst dat de zekeringen doorgebrand waren maar dat was niet zo. helaas in Engeland gekocht en terugbrengen is duurder dan de frees zelf.
ferm: geen ervaring mee.

Ik zou dus gaan voor een black & decker.