PDA

View Full Version : HNGD: Ibanez RG420 CM



crapton
6 januari 2012, 22:00
Gisteren een Ibanez RG420 CM kunnen scoren voor een redelijke prijs, als nieuw. Afgezien van een heel klein krasje op de achterkant in mint conditie.

Ik had in het verleden een RGT42DX IPH en grote spijt dat ik die ooit heb verkocht. Die dingen zie je wat minder 2e hands en ik vond deze RG420 CM wel mooi. Yamaha RGX A2 de deur uitgedaan, heb toch liever gitaar met trem. RG420 heeft een mahonie body met een laagje cinnamon fineer, Inf1 & Inf 2 humbuckers, Wizard hals, Edge III trem, 5 std schakelaar enz verder het standaard Ibanez RG verhaal.

Speelt als een tierelier, sustain beter dan verwacht. RG body is erg prettig ergonomisch, net als een Strat trouwens. Hals is een beetje dun maar na gewenning best prettig, als zeker omdat er 24 frets op zitten. Fenomenaal bereik tot helemaal bovenaan de hals.

Er komt waarschijnlijk een Backbox (of tremstopper) in, werkt heel fijn op mijn Strat en is een goedkope en praktische aanvulling. Er wordt nogal gekankerd op de Edge III trem maar het werkt tot heden allemaal prima. Een floating trem kost ff wat meer tijd om af te stellen maar daarna behoorlijk stemvast. Dus wat het grote probleem is met de Edge III is me nog niet duidelijk, alleen kan er jammer genoeg geen D-Tuna op.

De Inf PU's zijn niet echt geweldig, had ik op de RGT42 ook al ruzie mee. Op zich klinken ze niet slecht maar missen definitie, helderheid. Heb op de RGT verschillende PU's getest oa DiMarzio Evo en wat van GFS maar dat was het toch niet.

Ik heb nog een Air Norton + Virtual PAF (of zoiets) liggen en overweeg die te plaatsen samen met een treble bleed mod. Of die twee verkopen en een Duncan JB bij de brug en de Inf2 bij de nek of een Jazz. De JB/Jazz heb ik al eens gehad in een Sheraton II en ik vond ze heel goed. Zeker die JB past volgens mij heel goed bij een mahonie body om juist wat meer definitie te krijgen. Wie heeft er nog hints en met name directe eigen praktische ervaringen met PU's voor een mahonie RG. Ik speel wat steviger pop-rock covers maar geen metal of punk.

Because otherwise it did not happen:
http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Ibanez%20RG420/P1010470.jpg

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Ibanez%20RG420/P1010479.jpg

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Ibanez%20RG420/P1010468.jpg

mesaman
6 januari 2012, 23:53
donders mooi gitaartje!

Bismarck
7 januari 2012, 00:11
Mooie gitaar, zekersteweten. :crazyhappy:

Hoop zelf binnenkort ook een mooie Ibanez te scoren.

Mr. Dynamite
7 januari 2012, 00:56
Gave top, wel jammer van de armrest die zo afsteekt :dontgeti:

Congrats ;)

RS-Rik
7 januari 2012, 01:14
Lekker voor bij de thee of chocolademelk. Maar dat topje ziet er wel bruut uit!!! Gaaf dat er een keer iets nieuws komt

Duhsjaak
7 januari 2012, 09:54
Hi
Geeen idee over de kansen, maar je zou m nog kunnen posten voor de mooiste van 2011!
Ik denk dat ik niet de enige ben die dit een heel apart gitaartje zullen vinden.
Leuk hoor!
Gefeli en veel plezier ermee.
Vriendelijke groet, Gus

crapton
7 januari 2012, 12:47
Bedankt voor de positieve reacties. Idd die armrest springt in het oog, aan de ene kant is het maf aan de andere kant is het wel apart. Ik geef het het voordeel van de twijfel... Ik denk dat die 'cinnamon' (kaneel) fineer heel bros is en niet te buigen is, vandaar dat men het zo heeft gedaan. Er zit volgens mij ook vulmiddel in de top, dat zijn die donkere stukjes. Voor de rest is het gewoon een tamelijk standaard mid-class mahonie RG.

Ondertussen de Goldo Backbox ingebouwd, dat is een eitje. Prettig omdat de trem dan semi-floating is dus het verstemmen van 1 snaar heeft minder/geen invloed op de andere. Sustain merk ik geen verschil.

Verder een treble bleed mod gedaan en de toneregeling los. 1000 pF (1 nF) parallel aan de volume pot. Deze waarde van internet gehaald als meest optimaal voor humbuckers met 500 k pot. Echter 1000pF is toch iets teveel, of ik moet m kleiner maken bv 660 pF of een weerstand bv 100 k in serie.

Als ik het volume op stand 7-8 zet zorgt het er wel voor dat de gitaar wat frisser klinkt, dwz er komt naar verhouding iets meer hoog door (= high pass filter natuurlijk).

Als ik A-B met mijn Peavey Wolfgang dan blijft die toch duidelijker, transparanter. Ook qua hals een behoorlijk verschil, ik kan nog niet goed zeggen wat beter of slechter is. Het is iig anders. De Ibanez is haast iets te plat, de Wolfgang iets te dik. Mijn Lite Ash Strat is precies goed die heeft een soort V-nek, erg prettig.

Als iemand nog hints/ervaringen heeft mbt pickups voor mahonie RG's dan graag!!

caliban
7 januari 2012, 13:44
Heel erg mooie gitaar

Willi@m
7 januari 2012, 17:16
:mmmm: mooi hoor, weer eens wat anders btw :supercool:

almarvk
7 januari 2012, 19:27
Pfoe, das een mooie uitvoering! Mooie set heb je zo! Past allemaal mooi bij elkaar.