PDA

View Full Version : Envelope Filter



idno
3 juni 2003, 10:54
Wat doet een Envelope Filter precies en waarmee is dat te vergelijken?
Zou ik dat ook met mn GT-3 kunnen maken?
Graag wat antwoorden want misschien wil ik er wel een kopen, als het de moeite waard is.

helleke
3 juni 2003, 13:12
Volgens mij is dat gewoon een Wah maar dan onder een andere naam.Die zit of in je GT3 of je moet een losse kopen.

De Teng
3 juni 2003, 13:52
Envelope filter is er eentje die de harmonischen van laag naar hoog of omgekeerd erbij filtert. Of er afhaalt, net hoe je het bekijkt. Je krijgt in het begin een heel ielig geluidje wat naar je volledige sound gaat... toch?

Polytheme Pam
3 juni 2003, 15:14
Dat is een soort Auto-Wah waarbij je de frequenties die je wilt filteren vantevoren kan instellen.....is populair bij bassisten (RHCP`s Flea gebruikt `m nogal eens)

helleke
3 juni 2003, 15:57
Hmmm.... bij mij op de effectprocessor zit het effect "Envelope Filter".Klinkt niet anders dan een gewone wah en is ook gewoon via mn expression-pedal te bedienen.

De Teng
3 juni 2003, 16:09
idd... envelope is autowah en als je hem met expressiepedaal kunt bedienen is't dus een gewone wah....

Polytheme Pam
3 juni 2003, 16:13
er moet toch een verschil zijn...anders zouden ze `m toch gewoon "auto-wah" noemen..... :???:

of is dit een die-gitaristen-kopen-toch-alles marketing-strategie :wink:

De Teng
4 juni 2003, 09:49
Ik ga daar idd te kort door de bocht. Een wah klinkt zeker anders dan een envelope filter, zal absoluut met het filter te maken hebben. Misschien dat je er op internet er wat over op kunt zoeken, google.nl of zo. Post die dan hier ook even will ya? ;)

skanky
4 juni 2003, 11:30
Kijk eens op http://www.lovetone.com en dan bij de meatball, dat is een van de beste envelope filters, er is ook een sample van

dml
4 juni 2003, 11:35
TPG post: die filtert enveloppen :razz:

idno
5 juni 2003, 10:54
coole site dat lovetone.
ik vond die ringstinger werg errug cool 8)

Zo'n envelope filter lijkt inderdaad erg op een auto wah, het verschil is erg klein vind ik. Hoe zou ik mn auto wah in kunnen stellen zodat het op een envelope filter lijkt :-?

Polytheme Pam
5 juni 2003, 11:15
ik vind die Meatball wel beter klinken als mijn Boss AW-2, dat is toch een wat directere WAH als wat ik op Lovetone heb gehoord...Overigens hoor ik in de samples dat ze de Meatball laten horen in combinatie met meerdere effecten (flanger, Phaser en een Octaver: dat klinkt altijd goed :) )

Nifter
5 juni 2003, 11:19
Het idee is dat een envelope filter reageert op de aanslag. Een hardere aanslag geeft een andere cut-off. De filter geeft per aanslag dan ook het effect. De orginele envelope filter is de Mutron, en de Electro Harmonix Q-tron is een exacte kopie daarvan (door dezelfde man gemaakt). Samples op www.EHX.com. Het geluid van analoge synths is ook een en al envelope filter. Een autowah is in principe gewoon een doorlopend golfje, onafhankelijk van de aanslag. De Boss Touch Wah was een envelope filter, en de AW-3 is dat geloof ik ook, dus de termen worden denk ik door elkaar gebruikt. Een echte autowah is in ieder geval de Seek Wah van Zvex, maar daarmee kan je ook nog willekeurig door het golfje heen gaan. Maar ik ben geen expert: misschien klopt hier geen #$!@ van.

Polytheme Pam
5 juni 2003, 11:28
op de Boss AW-2 zit een "sense" knob, die aanslaggevoelig is....bij een hardere attack wordt het effect erin gemixt, dat is m.i. wat anders dan de cut-off van frequenties.. :???:(m.a.w. het effect blijft altijd hetzelfde)

btw,

tja... die ringstinger...wat moet je ermee? :roll:

idno
5 juni 2003, 11:31
die ringstinger is gewoon humor man :razz:
maareh, van een autowah valt dus geen enelope filter geluid te creeeren als ik het goed begrijp. :o

Polytheme Pam
5 juni 2003, 11:40
nee, volgens mij niet...op de auto-wah heb je 2 knoppen waarmee je het wah geluid kan afstellen:

- rate: hoe snel wahtie
- depth: hoe diep wahtie

deze instellingen blijven altijd hetzelfde, hoe hard of zacht je ook aanslaat, je kan alleen met de senseknop de effect-threshold regelen..

als je d.m.v. aanslag ook de cut-off frequentie kan beinvloeden dan ga ik het aanschaffen van een enveloppe filter zeker overwegen :D

misschien nog andere meningen/reviews??

idno
5 juni 2003, 11:42
nee, van mijn kant niet, ik denk dat ik de aanschaf van een envelope filter maar laat schieten, want de auto wah op mn gt-3 gebruik ik toch ook al nooit.

Il_Falco
28 november 2008, 23:35
Sorry voor de bump,

Maar ik vind nergens een voorbeeldje van een filter en overdrive/distortion.
Ik had gedacht om het te gebruiken als sologeluid. Wordt het nooit zo gebruikt of is het puur toeval?

grts

Joey Handsome
28 november 2008, 23:47
Hoe bedoel je?

Il_Falco
29 november 2008, 00:01
Elk filmpje die ik zie, wordt er een cleane sound genomen en daar de qtron (bv) op toegepast. maar nergens een lead sound waar de qtron op getoond wordt.

robert-gitarist
29 november 2008, 00:10
Oh maar die zullen er vast ook wel zijn hoor ;)

Ik gebruik regelmatig een filter met overdrive (Boss FT-2 met een CM Plexitone, ik gebruik het regelmatig voor een nummer van Rage against the machine).

Il_Falco
29 november 2008, 00:11
Dat lijkt me ook een mega smerige solosound :D

mja, het wordt dus gebruikt ;) ik ben gerustgesteld ;)

robert-gitarist
29 november 2008, 00:14
Yep heerlijk geluid! Lekker rauwe overdrive en dan nog dat geluid van die Dynamic Filter er over heen, wauw! het is overgens een beetje een eigen aanvulling want in het orginele nummer gebruikt Tom een wah en ik dacht toen, he ook leuk om te doen met een filter, klinkt erg leuk maar je kunt heel veel toevoegen met een filter ipv. wah. Er zijn zat solo's na mijn idee waar je een filter prima in kunt gebruiken.

Gerust gesteld? Dus je kunt vannacht weer goed slapen? ;) :D

Il_Falco
29 november 2008, 00:18
Gerust gesteld? Dus je kunt vannacht weer goed slapen? ;) :D

Slapen kan ik nooit na gitaarnet :D man, al die gas-aanvallen :D

Maar het grote voordeel lijkt me dat je niet vastgeplakt staat aan je wahpedaal. ik beweeg nogal graag op podium ;)
Tom is nogal vernieuwend geweest, maar jij vernieuwt hem;)

robert-gitarist
29 november 2008, 00:21
Ik kan juist beter slapen dan want ik word alleen maar moe van alle gas aanvallen :D ;)

Nja vast geplakt, dat ligt natuurlijk aan jezelf, in het nummer (bulls on paradise geloof ik dat ie heet) kun je evt. ook de wah in een stand laten staan maar z'n filter is dan toch nog een tikkeltje apparter, maakt het net weer wat anders want je kunt het bijv. weer leuk combineren met solo's met bijv. een whammy. Zo krijg je toch een geheel eigen stijltje ivp. een nummer 1:1 te coveren :) Of ik het vernieuwd heb weet ik niet, ik denk het niet aangezien er tal van gitaristen zijn die deze nummers gecoverd hebben en ongetwijfeld een eigen iets hebben toegevoegd :)

Il_Falco
29 november 2008, 00:22
reageert hij eigelijk goed op delay? of wordt het dan een zooitje?

vulvasonic
29 november 2008, 00:53
De EHX BassBalls is een geweldig pedaaltje wat dat betreft. Goedkoop, eenvoudig, een knop voor de aanslaggevoeligheid en een schakelaartje om te kiezen tussen clean of distorted.

Mijn favoriete sound, een lekkere overstuurde sound (niet TE, maar net op het randje).
Men neme een gitaar, snoertje gaat van gitaar naar (indien nodig) een overdriveje, dan naar een niet TE zwaar afgestelde Boss OC-2, vervolgens naar de EHX BassBalls (schakelaartje in de scheurstand) en het geheel nog effe lekker boosten voor een BEESTACHTIG sologeluid. SCHITTEREND!!!





Niet verder vertellen, is MIJN geheim! :sssh:

:D



En o ja, werkt perfect i.c.m. een delay. Je moet echter wel de keuze maken of je de delay ACHTER het pedaal zet of ERVOOR. Het meest logische is het om de delay als laatste in de effectketen te gebruiken. Iedere sweep van je EHX BB wordt dus herhaalt. Maar het kan heel geinig zijn om te experimenteren met een delay VOOR de BB. In dat geval sweept de BB je herhalingen, in intensiteit afnemend.

robzilla
29 november 2008, 02:33
reageert hij eigelijk goed op delay? of wordt het dan een zooitje?


Dat werkt prima.. Vond ik zelf erg vet toen ik nog een delay had. Als je je filter een beetje aggressief instelt kan dat erg gaaf zijn. Omdat je delays in volume verschillen reageert de envelope van de filter op die verschillen. Erg tof. Dit is wel het geval als je je delay dus voor de envelope filter in de effectketen plaatst.

vulvasonic
29 november 2008, 03:43
Dat werkt prima.. Vond ik zelf erg vet toen ik nog een delay had. Als je je filter een beetje aggressief instelt kan dat erg gaaf zijn. Omdat je delays in volume verschillen reageert de envelope van de filter op die verschillen. Erg tof. Dit is wel het geval als je je delay dus voor de envelope filter in de effectketen plaatst.

Was dat niet tevens de strekking van mijn verhaal hierboven, of was mijn uitleg een schoolvoorbeeld van een diarree aan communicatieve onkunde mijnerzijds?

Ach, het is ook niet echt meer het tijdstip om helder na te kunnen denken. :seriousf:

Il_Falco
29 november 2008, 11:09
waar zitten de verschillen tussen de EH Bassballs, EH Q-tron, EH micro Q-tron en EH Doctor Q?
(Buiten Prijsverschil :chicken:)
waarop let je als je een enveloppefilter gaat halen? zijn er dingen die bv kunnen tegenvallen? (bv bij distortion: gedeelde eq) Zijn er eigelijk Tone-suckers?

robzilla
29 november 2008, 14:24
Was dat niet tevens de strekking van mijn verhaal hierboven, of was mijn uitleg een schoolvoorbeeld van een diarree aan communicatieve onkunde mijnerzijds?

Ach, het is ook niet echt meer het tijdstip om helder na te kunnen denken. :seriousf:

Ha dat had ik niet eens gezien vulva.. :)

Zal inderdaad het tijdstip wel geweest zijn dan!

Joey Handsome
29 november 2008, 22:54
waar zitten de verschillen tussen de EH Bassballs, EH Q-tron, EH micro Q-tron en EH Doctor Q?
(Buiten Prijsverschil :chicken:)
waarop let je als je een enveloppefilter gaat halen? zijn er dingen die bv kunnen tegenvallen? (bv bij distortion: gedeelde eq) Zijn er eigelijk Tone-suckers?

Bassballs is een raar smerig effect dat, naar het zeggen van ehx, de menselijke stem nabootst. Ze zullen wel een hoop gerookt hebben daar, want dat heb ik er nooit in gehoord. Echt een effect waar je van moet houden. Ik kan er zelf helemaal niets mee, maar dan ook helemaal niets. Wel een apart en uniek geluid.
Doctor Q is een simpele envelope follower. Eigenlijk trekt ie bij een bepaalde aanslag gewoon het laag weg en hou je enkel treble over. Simpel autowah effectje. Kun je lekker mee funken. Meer ook niet. Vind hem zelf niet echt geschikt voor solo's.
Qtron reeks is het meest uitgebreid. Mini heb ik nooit getest. Heb zelf de Qtron+. Is hetzelfde als de gewone Qtron, alleen dan met effectloop en attack response knop. Dat laatste is dus hoe snel hij kwaakt. Die effectloop zorgt er alleen voor dat je effecten die je erin plaats het filter niet beinvloeden. Het filter reageert dan dus enkel op de aanslag van je gitaar zelf en niet op de rest. Wel leuk om de input door een extern signaal te laten triggeren. Bijvoorbeeld een drumcomputer, synth lfo of wat dan ook. Dan kwaakt je gitaar dus op de maat van iets anders. Met de Qtron kun je hele goede autowah geluiden maken die zich uitstekend lenen voor een sloot gain erachter. Lijkt me wel jouw ding, je verhaal zo te lezen.

vulvasonic
29 november 2008, 23:56
Bassballs is een raar smerig effect dat, naar het zeggen van ehx, de menselijke stem nabootst. Ze zullen wel een hoop gerookt hebben daar, want dat heb ik er nooit in gehoord. Echt een effect waar je van moet houden. Ik kan er zelf helemaal niets mee, maar dan ook helemaal niets. Wel een apart en uniek geluid.

Ik moet ook toegeven dat ik 'm vrijwel alleen gebruik i.c.m. de octaver. Als je 'm in z'n eentje gebruikt, dan maakt het je geluid te dun. Daardoor klinkt ie als losstaand pedaaltje niet als een extra effect bovenop je basisgeluid, zodra je 'm aanzet. DAT effect bereik je alleen als je je signaal tegelijkertijd boost.

Overigens is de BassBalls eigenlijk bedoeld voor de basgitaar. Maar voor mij is de combi BassBalls/Octaver een genot voor het oor. :)

Il_Falco
30 november 2008, 09:21
Ik merk dat de micro draait op 9v en de Q-tron op 24v. vind ik wel jammer.
je zegt drive ervoor? hmm ik had in gedachten (ik weet niet waar ik het haal ;)) om de filter na de drive te doen. nuja, is snel opgelost.
zijn er nog mensen die ervaringen hebben met een van deze apparaten?
grts

Joey Handsome
30 november 2008, 10:59
Ik zeg drive erachter hoor. Anders werkt het filter niet meer echt goed op je aanslag. Klinkt ook gewoon lekkerder eracher.