PDA

View Full Version : instellen van mijn bas



flearulez
11 januari 2002, 20:38
hoe moet ik mijn bas instellen?

ik heb de laatste tijd last van wat geratel van de snaren tegen de hals.Ik heb mijn bas pas dus hij is zo van de winkel gekomen. een vriend van me die gitarist is zegt dat ik een verkeerde "action" heb maar weet dit niet te veranderen HULP GEVRAAGD.

Jos the BassBoss
17 januari 2002, 01:45
Op 2002-01-11 19:38, schreef flearulez:
hoe moet ik mijn bas instellen?

ik heb de laatste tijd last van wat geratel van de snaren tegen de hals.Ik heb mijn bas pas dus hij is zo van de winkel gekomen. een vriend van me die gitarist is zegt dat ik een verkeerde "action" heb maar weet dit niet te veranderen HULP GEVRAAGD.


Je zou i.i.g. terug naar de winkel kunnen gaan voor een betere afstelling die past bij je spel. Bassisten met "high action" gebruiken relatief veel kracht bij het aanslaan van de snaren (en vice versa bij "low action"). In de bashals zit een stalen pen (thrust rod) die je strakker of losser kan zetten. Als je de pen losdraait komt de hals holler te staan. De snaren hebben dan meer vrijheid om te bewegen, zonder de frets aan te raken dus (dat veroorzaakt namelijk het geratel). De hals moet wel altijd een beetje hol lopen. Check dit door al staande je bas met de kont op de grond te zetten, de snaren van je af gekeerd. Kijk nu van de topkam naar de brug. De afstand tussen de snaren en de toets moet in het midden van de hals het grootst zijn. Als de hals te recht of zelfs bol staat, is het gekletter niet van de lucht.

anoniem
17 januari 2002, 18:09
Als je snaren ratelen voor de 7de fret dan moet je de trusrod (halspen) bijstellen. Als de snaren ratelen boven de 7de fret moet je de brug zadeltjes iets omhoog zetten. de halspan kan je bijstellen met een inbus sleutel (meegeleverd??) en meestal aan de kant van de stemmechanieken al dan niet onder een afdek plaatje. Draai de inbus een kwart slag los (tegen de klok in). Daarna bas goed stemmen en proberen of het probleem over is. Anders procedure herhalen. Niet te snel de trusrod losdraaien want het komt nogal kritisch....

AllodoX
17 januari 2002, 23:43
Afstellen jah..

maar ook vooral.. leren hoe je hard kunt spelen, maar dan met beleid.. je snaren hoeven niet gigantisch op en neer te zwiepen.. klein beetje trillen is al genoeg.. dan klinkt je bass ook veel beter. je snaren moeten parallel aan je hals bewegen, en niet op en neer.. vaak speel je al een jaar of 2 voordat je dat perfect onder de knie hebt.. en op den duur kun je springen en doen wat je wil, maar je bass blijft goed klinken zonder geratel..techniek heet dat :smile:

gewoon wat hoger laten afstellen, en als je je techniek wat verbeterd hebt, kun je hem altijd lager laten zetten ( wat weer veel fijner / sneller speelt )