PDA

View Full Version : Volumedrop in brugpickup na installatie.



Braindead
6 januari 2012, 21:39
Na van marktplaats een 2de hands dimarzio (tone zone) te hebben gekocht en te hebben geinstalleerd in mijn gitaar merk ik dat het volume niet volledig doorkomt. Hij doet het heel af en toe eventjes zoals ie moet klinken met hoge output maar zakt daarna terug naar of zelfs onder het paf niveau. Ik heb al allerlei draadjes opnieuw gesoldeerd maar het blijft ruk. Vraag me af of het misschien in de pickup zelf zit. De verkoper reageert niet meer op mails en ik vind dat ook een verdachte zaak.

Er staan nog een heleboel meer artikelen van hem op marktplaats dus wat doe ik daar mee?

Iemand tips over wat ik nog kan nalopen naar aanleiding van mijn beschrijving? Dus het volume neemt drastisch af en daarmee ook de gain (en het laag). Beide pickups zijn dimarzio;s Neck paf en brug een tone zone. Ik heb rood naar de pickup selector switch geleid en groen en bare naar ground. Verder de witte en zwarte aan elkaar gesoldeerd. (Dit geldt voor beide pickups.)

jutter
6 januari 2012, 22:26
Als je het originele element er in soldeert, is het dan wel goed? Zo ja, dan ligt het aan de Tonezone. Een element hoort niet af te zakken qua output.

no 1 hops
6 januari 2012, 22:42
eerst de ohmse waarde per spoel even meten en kijken of die gelijk is.
controleer ook de potmeter want ook die kan het na soldeer werk het loodje leggen of gedeeltelijk beschadigt zijn.
hang evt de pickup even rechtstreeks aan de jack om te horen of het dan wel goed is en je weet dat er in de rest van je bedrading iets fout zit

Braindead
6 januari 2012, 23:09
Even dat andere element eringooien is niet mijn eerste keus aangezien ik een heleboel heb lopen solderen om deze erin te krijgen. De draad was namelijk erg kort dus ik heb overal stukjes tussen moeten zetten.

Als ik hem rechtstreeks aan de jack hang dan is rood de plus en groen de min? Er lopen bij de jack slechts 2 kabeltjes, een wit en zwart. Welke verbind ik dan met welke?

ps: doormeten gaat niet lukken zonder metertje . Zou ik eerst moeten kopen dan.

no 1 hops
7 januari 2012, 07:42
als je op de volume potmeter kijkt zie je welke draad vanaf de jack op de potmeter is gesoldeerd (massa/GND/min) en welke aan de middelste 'lug' van de potmeter zit (hot/plus)
ik ken de kleurcode niet van je pup maar dan heb je iedergeval enige richtlijn.
(waarschijnlijk zal dan de zwarte bij de jack de min zin en de witte de plus).

Plant
7 januari 2012, 13:16
Even dat andere element eringooien is niet mijn eerste keus aangezien ik een heleboel heb lopen solderen om deze erin te krijgen. De draad was namelijk erg kort dus ik heb overal stukjes tussen moeten zetten...

Kijk, daar komen al mogelijke oorzaken. De draadjes zijn kort en je hebt veel (langdurig?) gesoldeerd. Mogelijk is door de hitte het element gesneuveld.
Koper is een erg goede warmtegeleider en als je lang vlak bij het element zit te solderen is dat vragen om problemen. Je moet in dit soort gevallen altijd iets als een metalen krokodillebekje net voorbij het soldeerpunt klemmen die de warmte richting het element afvoert, zodat het er niet intrekt.

En allemaal stukjes draad? Allemaal verbindingen waar iets fout kan gaan. Neem gewoon een fatsoenlijk stuk afgeschermde kabel van de juiste lengte en verbind dat netjes. De verbindingen isoleren met stukjes krimkous zodat het niet tegen elkaar of iets anders kan aankomen als de gitaar dicht zit.