PDA

View Full Version : Cubase geluidsniveau vraagje



Tias
6 januari 2012, 14:48
Heuj, ik heb al een aantal keer wat dingen gemaakt en opgenomen met cubase, alleen heb ik telkens weer het probleem dat mijn tracks veel en dan ook veel zachter klinken dan de rest (rest = de wereld van muziek).

Nu stel ik het altijd zo in dat de master niet clipt.

Maar heeft iemand enig idee hoe je gewoon het audio niveau wat omhoog krikt?

bass blom
6 januari 2012, 14:57
compressor/limiter

B~Rock
6 januari 2012, 15:04
Ik neem aan dat je de afgemixte tracks bedoelt? Dit kun je bereiken door het toepassen van compressie, met als doel om de uitschieters qua geluidssterkte in te perken waardoor het gemiddelde van een track omhoog kan. Ik ga er van uit dat er wel wat over te vinden is op het forum en anders google je even. Het is m.n. de kunst om compressie niet te overdrijven en gelaagd toe te passen (dus niet alleen op de stereo out, maar vooral de individuele tracks en eventuele group tracks).

Om an sich een afgemixte track wat harder te maken kun je ook iets als een waves Maximizer gebruiken, maar pas op met de dosering want als je overdrijft komt dit de qualiteit van het geluid niet ten goede. Je kunt natuurlijk ook gewoon het volume op je afspeelapparaat wat omhoog gooien (ik heb die drang om een zo hard mogelijke track te masteren uberhaupt nooit begrepen...).

Fusion
6 januari 2012, 16:53
CuBase heeft standaard een niet onaardige Maximizer. Wat ik met veel mixen doe is de 'effect' parameter op ergens tussen 5 en 25 (voor heel zwaar) zetten, en dan, afhankelijk van hoe evt ik EQing doe op de master out, zet ik de output level dat ie meestal max naar de +3 dB uitslaat.

Dreverhaven
6 januari 2012, 16:58
Hier op het forum is eens PSP VintageWarmer vst aangeraden. Ik kan niet anders zeggen dat ik er tevreden over ben. Meestal gebruik ik op losse kanalen wat compressie om de dynamiek wat in toom te houden, of de boel lekker vet te laten klinken. Bij het masteren een klein beetje limiting, tussen de 1 a 2 db of zoiets en dan klinkt het goed hard. Je moet wel uitkijken dat je de punch niet uit je mix duwt. Met compressie/limiting kun je een hoop verzieken.

Fusion
6 januari 2012, 17:23
Eea is natuurlijk ook afhankelijk van de individuele tracks, het beoogde eind master resultaat, en het genre waarin je je mix vergelijkt met je peers... Op eoa gelikte dance track zul je waarschijnlijk een zwaardere maximizer loslaten dan op een subtiele indyrock ballad mix.

Han S
6 januari 2012, 18:33
Heuj, ik heb al een aantal keer wat dingen gemaakt en opgenomen met cubase, alleen heb ik telkens weer het probleem dat mijn tracks veel en dan ook veel zachter klinken dan de rest (rest = de wereld van muziek).

Nu stel ik het altijd zo in dat de master niet clipt.

Maar heeft iemand enig idee hoe je gewoon het audio niveau wat omhoog krikt?

Als je netjes opneemt en je pieken net onder het 0dB nivo laat komen, heb je de volledige dynamiek. Wat de masteraars doen is het gemiddelde geluidsnivo omhoog brengen met een compressor en het topnivo onder het clippoint houden met een brick wall limiter.

Zo'n plugin heet dan gewoonlijk 'maximizer' en de PSP Vintage Warmer is er zo een. Ook de L2 wordt veel gebruikt en er zijn er veel, maar in principe is de werking gelijk.

Wat je dus doet is de dynamiek beperken, je zet het geluid als het ware in de steigers en je komt dichter bij het plafond. Als je dat smaakvol doet gaat het zelfs lekkerder klinken, althans met popmuziek, het krijgt meer ballen.

Probeer het maar eens.

Tias
6 januari 2012, 19:24
Nouw, de mix is gewoon goed nu.
Alleen is ie gewoon te zacht.
De technieken die jullie noemen ken ik wel, maar nog niet helemaal precies toegepast.

Ik ga der is naar kieken.

Tis wel zo dat als je het naast een ander nummer zet bijvoorbeeld iets van a wilhelm scream zet of airbourne dat het volume echt gewoon, irritand laag is.
En dat wil ik er mee verhelpen.

Han S
6 januari 2012, 20:18
Jawel, maar soms is de dynamiek er totaal uit geperst en zit het gemiddelde nivo vlak tegen het maximale. Je hebt dan een keihard klinkende CD maar die klinkt ook zo plat als een gipsplaat en soms gaan ze zo ver dat het helemaal nergens meer naar klinkt (Metallica Death Magnetic).

Er is een tendens gaande waarbij men weer voor meer dynamiek en dus een zachtere CD gaat. De kunst is om een geluid hard te krijgen, maar ook goed klinkend en daarom is masteren een moeilijk vak.

Hoewel, iedere boerenlul met een computer denkt tegenwoordig te kunnen masteren.

The Lo Lands
6 januari 2012, 23:45
Nouw, de mix is gewoon goed nu.
Alleen is ie gewoon te zacht.

Tis wel zo dat als je het naast een ander nummer zet bijvoorbeeld iets van a wilhelm scream zet of airbourne dat het volume echt gewoon, irritand laag is.
En dat wil ik er mee verhelpen.
De mix is goed, alleen te zacht!? 'Het volume irritant laag is' is een blessing want dan kun je namelijk nog volop spelen met de dynamiek en het masteren daarvan toch!? Al mijn mixen zijn in eerste instantie ook 'zacht'. Als je een professionele mastering wenst en zelf geen kaas hiervan gegeten hebt zou ik eerst kijken of iemand je kan helpen met masteren of doe zelf veel research op het net, of anders toch een professional inschakelen. Masteren is net als afmixen voor ons leken een leerproces en een vak. Even een plugin erover met een standaard preset wil soms werken maar verwacht geen wonderen! Staar je niet teveel blind op het verkrijgen van een 'hard' eindresultaat maar ga voor een 'goed' eindresultaat waarbij er nog voldoende dynamiek overblijft. De nummers waaraan jij refereert komen uit high-end studio's en deze kwaliteit zal je niet snel met een homestudio en een plugin alleen halen. Er zijn al wat mastering tips gegeven dus succes!

Tias
7 januari 2012, 10:42
De mix is goed, alleen te zacht!? 'Het volume irritant laag is' is een blessing want dan kun je namelijk nog volop spelen met de dynamiek en het masteren daarvan toch!? Al mijn mixen zijn in eerste instantie ook 'zacht'. Als je een professionele mastering wenst en zelf geen kaas hiervan gegeten hebt zou ik eerst kijken of iemand je kan helpen met masteren of doe zelf veel research op het net, of anders toch een professional inschakelen. Masteren is net als afmixen voor ons leken een leerproces en een vak. Even een plugin erover met een standaard preset wil soms werken maar verwacht geen wonderen! Staar je niet teveel blind op het verkrijgen van een 'hard' eindresultaat maar ga voor een 'goed' eindresultaat waarbij er nog voldoende dynamiek overblijft. De nummers waaraan jij refereert komen uit high-end studio's en deze kwaliteit zal je niet snel met een homestudio en een plugin alleen halen. Er zijn al wat mastering tips gegeven dus succes!

Dat klopt helemaal.
Maar ik vind het nogal irritand dat als ik hem bijvoorbeeld op mijn mp3 heb staan dat ie dan echt tering zacht is vergeleken de rest.

Maar dan gaat ik er vanavond is naah kijkeh, nog geen tijd voor gehad.
En dan zet ik ook meteen een voorbeeld op internet.

Tias
7 januari 2012, 11:08
Okej, ik heb hem er gewoon nu al op gezet.
Gitaar is met de mic opgenomen, bass direct.
En de drums zijn van EZX.


Het nummer heet bitchin, en laat maar horen wat je ervan vind.
http://www.myspace.com/music/player?sid=86141214&ac=now

Ben niet helemaal tevreden met de snare. Iemand nog tips?

Als de bovenste link niet werkt, kunt ge altijd nog deze gebruiken.
http://www.myspace.com/luckydicestheband

The Lo Lands
7 januari 2012, 11:56
Klinkt lekker maar wel tering zacht :seriousf:

Is dit de mix of al de master? In mijn beleving kan dit nummer inderdaad nog wel wat voller cq 'harder' gemastered worden hoewel het qua dynamiek en mix wel lekker zit! Zelf master ik met iZotope Ozone een software bundel met alle benodigde tools. IK Multimedia heeft een soortgelijke masterings bundel. Handig voor als je snel- en redelijk makkelijk resultaat wil. Met losse plugins kom je er ook, maar dit vraagt iets meer kennis vooraf :)

Tias
7 januari 2012, 12:25
Klinkt lekker maar wel tering zacht :seriousf:

Is dit de mix of al de master? In mijn beleving kan dit nummer inderdaad nog wel wat voller cq 'harder' gemastered worden hoewel het qua dynamiek en mix wel lekker zit! Zelf master ik met iZotope Ozone een software bundel met alle benodigde tools. IK Multimedia heeft een soortgelijke masterings bundel. Handig voor als je snel- en redelijk makkelijk resultaat wil. Met losse plugins kom je er ook, maar dit vraagt iets meer kennis vooraf :)

Dit zit er tussen in. Moet nog de snare even wat lekkerder laten klinken.
En dan gaat word ie gemasterd (al stelt dat bij mij niet zoveel voor xD). Maargoed dan blijft het nummer qua volume nogsteeds zacht in verhouding tot de rest.

The Lo Lands
7 januari 2012, 13:33
Maargoed dan blijft het nummer qua volume nogsteeds zacht in verhouding tot de rest.
De rest is geen criteria voor de kwaliteit van een nummer. Mijn volumeknop is dik in orde en met voldoende dynamiek geniet ik meer dan wat de rest van de wereld met hun 'brickwalled' muziek vaak afleveren. Jij bent opzoek naar een commerciële mastering terwijl ik een meer muzikale mastering ambieër. Voor een paar honderd euro kun je dit nummer professioneel laten masteren en heb jij je commerciele 'harde' master. Stel jezelf de vraag 'is dat het waard?'. Zelf ga je dit niet halen met wat plugins, of steek duizenden euro's in hardware en een ruimte speciaal ontworpen voor mastering ;) Mijn extra twee cent.

bass blom
7 januari 2012, 13:36
de drums klinken niet hard (geslagen)

Duhsjaak
7 januari 2012, 16:00
Hi
Ik zou wel wat puntjes van kritiek hebben op dit stukkie muziek, maar niet op de punten waarop jij je concentreert.
Ik ben het met de meeste sprekerts eens dat qua dynamiek volledig platte muziek zelden iets toevoegt.

Als ik vind dat muziek te zacht is, dan draai ik m wat harder (?!?!?!?)

Kortom: Eerlijk gezegd begrijp ik nu niet zo veel/weinig van je probleem als de eerste keer dat je m postte. Die andere muziekjes zijn harder. Nou en? Wel eens geluisterd behalve het volume?

Waarnaar ben je op zoek?

Ik vind het geposte lied op zich een heel aardig ding. Zij het dat ik teveel een liedjes man ben en dan toch eigenlijk stiekum graag zang en een solotje van het een of ander zou willen horen.

Maar het geheel van wat je nu hebt gepost, klinkt mij sympatiek in de oren.

Vriendelijek groet, Gus

Tias
7 januari 2012, 16:24
@ Blom, de midi meter stond op zijn max, maar ik denk dat door de mix het een beetje weg valt.

@ Dusjhaak, zang is er niet omdat we geen zanger hebben en ik niet heel geweldig kan zingen.
Solo's zitten wel in de andere nummers, maar die moet ik nog opnemen xD.

muziekschuur
7 januari 2012, 16:27
Gewoon lekker doorgaan met het volgende liedje. Klinkt mij muzikaal in de oren. Als ik je een plezier kan doen, kan ik het voor je masteren. Het is een mooi muziekje. Maar nog niet iets waar je mee zal doorbreken...

Goed spul, dat wel...

Tias
7 januari 2012, 16:34
Gewoon lekker doorgaan met het volgende liedje. Klinkt mij muzikaal in de oren. Als ik je een plezier kan doen, kan ik het voor je masteren. Het is een mooi muziekje. Maar nog niet iets waar je mee zal doorbreken...

Goed spul, dat wel...

Wat mist er dan eigenlijk? En doorbreken in de zin van top 40?