PDA

View Full Version : Switchen van rechts naar links spelen wegens tendinitis



Kingfisher
6 januari 2012, 14:39
Ik heb momenteel wat last van een tendinitis/tenniselleboog aan de linkerzijde. Is er iemand die omgewisseld heeft van rechtshandig naar linkshandig?
Zijn er beroemde gitaristen die gewisseld hebben?
Django Rheinhard? Tony Iommi?

bass blom
6 januari 2012, 14:42
django speelde met 3 vingers links?
ik heb hier een keer een gast opgenomen die na een zaag incident gewisseld is naar linkshandig. was niets van te merken.

terrasbeest
6 januari 2012, 15:05
Tendinitis : rusten. Doen beroemde gitaristen wss evengoed.

aaronstonebeat
6 januari 2012, 23:08
Wisselen van links naar rechts met gitaar lijkt me nogal een epische onderneming. Altijd leuk om iets nieuws te leren natuurlijk maar elke keer dat ik een linkshandige gitaar probeer te bespelen, voel ik me een totale beginneling; alleen de kennis is er nog, alle motorische ontwikkeling, de routines, de reflexen, het eelt (nog wel de minste zorg) ontbreken zowel links als rechts.

Het brengt me wel op het idee om een linkshandige gitaar in te richten om te zien of ik niet toch ergens een kantelpunt bereik waar het surplus aan kennis het overneemt van het gebrek aan ervaring in die richting.

Maar alle gekheid op een stokje, ik zou proberen te achterhalen wat de oorzaak van je kwaal is en daar iets aan te doen. Vaak komen dat soort dingen door spierspanningen die er wel zijn maar die je zelf niet merkt; leren ontspannen, ook en juist tijdens inspanning is het devies, in mijn optiek.

En nu even rustig aan doen. In de gauwigheid lees ik dat volkomen rust in dergelijke gevallen niet zinvol is, relatieve rust wel; herstel kan weken tot wel een jaar in beslag nemen.

Ik zou ook afwegen hoe belangrijk gitaar spelen voor je is. In mijn geval zou het een ramp zijn omdat ik mijn werk niet meer kan doen en geen inkomsten meer kan verwerven, althans niet daarmee.
Als je je het kunt permitteren om het een tijdje rustig aan te doen, ik heb ervaren dat je doorleert tijdens perioden van inactiviteit; soms meer dan je gedaan zou hebben als je even geen afstand had genomen.

Ik heb lang hapkido gedaan en daar leerden we te zijn als water: meestal stroom je losjes en ontspannen om dingen heen en slechts een enkele keer is het nodig om kracht te zetten, moet je een vloedgolf zijn.
Als je bij het gitaar spelen met je linker hand voortdurend met veel kracht in de hals knijpt, kan ik me goed voorstellen dat je problemen krijgt; daar is een mens niet op gebouwd. Als je leert alleen maar kracht te zetten als het echt nodig is, kun je de hele dag gitaar spelen zonder enig probleem.

josan
20 januari 2012, 12:34
Als je die tenniselleboog hebt van het gitaarspelen, zou ik niet wisselen.

Ik denk dat wat de vorige post zegt de beste aanpak is: oorzaak wegnemen, herstellen en daarna weer langzaam opbouwen.

Kingfisher
17 oktober 2012, 09:15
Ik heb tijdens het zomerverlof twee maand(!) niet gespeeld. Resultaat: tendinitis was wat minder, maar na twee weken was ie gewoon terug. Bummer.
Gisteren met een nieuwe groep gespeeld, en zij spelen in D#, dus alles een tandje lager. Man wat een verschil: geen krampen tijdens de moeilijke nummers en deze morgen geen greintje pijn. Ik denk dat ik de oplossing heb.

Harald
17 oktober 2012, 09:22
Dan zijn dunnere snaren een optie, en zou ik zeker de afstelling van het instrument eens na laten kijken. Die halve toon levert wat minder snaarspanning op, maar voor het fretten is het verschil helemaal niet zo groot. Bij bends merk je het wel.

Kingfisher
17 oktober 2012, 11:11
Meh, ik zit al op 009's, dus lichter zal ik ze niet krijgen.

grayfink
17 oktober 2012, 23:06
Mwoah, 008 is er ook. Een gitaar met een kortere mensuur? Fender gebruikt meestal 25,5" en Gibson 24,75

Kingfisher
18 oktober 2012, 09:06
Fender strat op 25'5 en PRS CU24 op 25 wide regular.