PDA

View Full Version : De zoektocht naar een nieuwe amp.



thekid
6 januari 2012, 02:45
Hey

Na vorig topic heb ik dus kunnen besluiten wat er gaat veranderen in mijn setup.

NU kan ik stilletjes beginnen zoeken naar de nieuwe amp.

Wat ik zoek:
Iets uit het fender (achtig) kamp
combootje TOT 50watt ofzo
Volle cleane sound met op het laatst de krak erin en dan overdriven met pedaaltjes
Buizen natuurlijk.

Mischien is het ook handig wat geluid ik voor ogen heb:
Het is vooral op ruben block (triggerfinger) geinspireerd maar ik denk daarbij natuurlijk ook aan jack white, black keys,(om dan toch namen te noemen ik weet ook wel tzit hem in de vingers endergelijke) en al die vuile bleus rock dingen.
Het is ook wel belangrijk dat de amp buiten bovengenoemde redelijk inzetbaar is in dingen zoals country, rockabilly, tot poppy dingen aan toe.

ik vraag aan jullie welke amps in aanmerking komen. en graag wat uitleg want ik speel op amps maar heb weinig kennis van soorten en dergelijke.
-bassman
-bandmaster
-.....

budget: zeer uitrekbaar :) :)
Is 40-50 watt genoeg?
Ik hoorde in een intervieuw met dhr block dat hij amps tot max 50 wat prefereerd. kan iemand hier een uitleg voor geven. (ik denk zelf dat dat iets met het niveau van overdriv ete maken heeft ofzo maar ben hier een leek in.)

Okay Shoot

E-J
6 januari 2012, 12:52
Wat is je budget?

Buzzel
6 januari 2012, 14:53
bassman. Heeft ruben block ook :ok:

Ik vind zelf de bassman een lekkere versterker. geen gekkigheden en doet het altijd. Maar gaat wel moker hard!

Bijl
6 januari 2012, 14:59
vuile bleus rock dingen.

Dan denk ik meestal meteen aan Orange :)

thekid
6 januari 2012, 15:17
Budget ik zal zeggen rond de 1000 maar kan er wel mee spelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar fender (of kopies hiervan). Maar weet niet goed welke.

Ik hoor namen vallen als twin enzo.
en om even terug te komen op ruben hij speelt nu met victoria amps kopieen van de fender amps. ik weet niet of die hier ergens verkocht worden.

Ik hoor graag jullie meningen nog wat.

Tankman
6 januari 2012, 15:30
Dan denk ik meestal meteen aan Orange :)

+1, ik vind het clean zelfs mooier dan Fender. De drive van Fender vind ik sowieso niks, waar ik die van Orange een van de betere en veelzijdigere vind.

schwalbe
6 januari 2012, 15:48
meer dan 50 watt is teveel naar mijn smaak; anders krijg je nooit overdrive op volume. Ik zou eens kijken naar een fender blues deluxe of een fender 65 deluxe reverb.

Tankman
6 januari 2012, 16:27
Ik ben volgende week zelf een Peavey Classic 30 Head rijker. Ze zijn nog beperkt nieuw te krijgen. Ik meen dat Peavey minus die van mij er nog 3 heeft liggen. Die zijn ook te gek hoor!

thekid
7 januari 2012, 00:21
Moet ik naar nieuwe amps kijken (de reissue's) of tweedehands oude dingen zoeken. is er een verschil tussen de oude en de nieuwe qua geluid. en wat is het verschil tussen silverface en blackface.

En tips zijn nog altijd welkom.

Orpheo
7 januari 2012, 00:39
ik heb ooit een fender geprobeerd met een reverb en een tremolo of vibrato of hoe ze dat kreng ook noemen. ongelooflijk fijn clean. warm met belletjes, en iets harder meppen en hij gaat crunchen. crunch is niet het goeie woord denk ik. iets ranzigers, iets rauwer, iets meer uhm. ja.je snapt me wel denk ik, ghehe. zo'n amp wil ik nog heel graag in de groep. met reverb EN tremolo. geen idee of zo'n amp pedalen slikt, overigens.

andere fenders ken ik niet echt, moet ik toegeven. helaas is de amp waar ik over spreek (het exemplaar) niet te koop. :(

Buzzel
7 januari 2012, 00:41
Fenders die ik ken eten pedalen alsof het koekjes zijn :ok:

Pepe
7 januari 2012, 01:52
Niet alle Fenders gaan evengoed met pedalen overweg, heeft te maken met het hoog en dat verschilt behoorlijk. Een Bassman doet het altijd goed en gaat inderdaad hard maar er zit een master op die silverfaces. Hij, Ruben, heeft jarenlang een Matchless in zijn arsenaal gehad. Die zijn duur maar ik heb een Ceriatone variant en ik hoor weinig verschil met het origineel. Matchless'n hebben veel hoog, daar moet je van houden. Ik gok dat de Bruno Vox een goeie mix geeft van old school vibe en raw power. Dr. Z Maz of Carmen Gia. Een Peavey classic zou een goedkoop alternatief kunnen zijn. Die hoek. .................................................. .................................................. ..........................................
http://www.youtube.com/watch?v=n62_rs8X4q0...Ik wilde een vid plaatsen van een Maz 18 maar toen kwam ik de Dr.Z Wreck tegen............................................. .................................................. .................................................. ...
http://www.youtube.com/watch?v=MxqXyWbwUHk&feature=related

Buzzel
7 januari 2012, 08:52
Ik heb laatst gespeeld op een maz18. Ik was diep onder de indruk van het apperaatje. Alleen wel erg prijzig.

schwalbe
7 januari 2012, 10:54
Moet ik naar nieuwe amps kijken (de reissue's) of tweedehands oude dingen zoeken. is er een verschil tussen de oude en de nieuwe qua geluid. en wat is het verschil tussen silverface en blackface.

En tips zijn nog altijd welkom.

Twwedehands oude dingen van fender zijn inmiddels vintage en dus in dezelfde prijsklasse als nieuwe reissues. Verschil in geluid is er wel, maar wat je beter vind zal per exemplaar verschillen.
De verschillen tussen blackface en silverface zijn voor wat jij wil niet zo belangrijk; ik zou eerder gaan luisteren naar de verschillen tussen tweed en blackface. In principe is tweed meer geschikt voor wat je wil omdat ze iets eerder opbreken en ook iets lekkerder als je het mij vraagt. De victoria's van ruben zijn trouwens ook tweed kopieen. Vintage tweed is helaas onbetaalbaar, dus qua tweed ben je aangewezen op reissues (die natuurlijk ook tweedehands te krijgen zijn).

thekid
7 januari 2012, 11:28
Nu komen we ergens.
Maar kies ik nu een bassman of een deluxe of... daar ben ik nog niet uit.

schwalbe
7 januari 2012, 11:37
Ja, je begint altijd met een mooie warme klank. Het belangrijkste verschil tussen de opties die je noemt is het vermogen en de hoeveelheid speakers. De combinatie van die twee dingen bepaald het volume waarbij het opbreken begint. Dus als je echt veel volume nodig hebt, dan zou ik de bassman kiezen (4 speakers); en als het niet bruut luid hoeft te zijn dan kan het ook kleiner. Bovendien kun je een kleinere amp ook met een microfoon uitversterken als dat nodig blijkt. Wat dat betreft kun je beter een te kleine dan een te grote versterker hebben. Want met een te grote kun je hem dus zelden precies op het randje zetten zonder dat het te luid wordt.

thekid
7 januari 2012, 11:43
Dus met een tweed deluxe zou het perfect moeten lukken.?

E-J
7 januari 2012, 12:03
De eerder genoemde Peavey Delta Blues en Classic 30, Fender Tweed Deluxe (dure customshop) en Deluxe Reverb, Vox Bruno, moet je zeker eens checken als beginpunt. Dan kun je langzaam versterkers gaan wegstrepen, want ik heb het gevoel dat alles nog erg nieuw voor je is. Ga dat dus vooral doen, en laat je leiden door je oren.

Ga ook na of je een versterker wilt die snel gaat oversturen of dat je een cleane amp wil met pedaaltjes voor oversturing. Voor Triggerfinger en White Stripes wil je wellicht de eerste optie, maar als je veel stijlen wilt kunnen spelen is de tweede optie veel praktischer.

thekid
7 januari 2012, 12:24
Tja het is allemaal nieuw voor me omdat ik nu eigenlijk naar een eigen sound opzoek ben (welliswaar geinspireerd door bands) en vroeger kocht ik versterkers omdat slash erop speelde.

Het beste is dus om versterkers te bespelen? want aan youtube filmpjes heb je niet echt veel zeker.

Nog even een vraagje: ik zag de reissieu van de fender tweed deluxe, mooie versterker, 40watt, maar maar 1 speaker moet je uitkijken voor meer speakers of kan je zat hard gaan met 1 speaker. en wat is de allround commentaar voor deze specifieke versterker.

Ik ga zeker ook dat lijstje eens maken en versterkers opzoeken en testen.

guitarguru
7 januari 2012, 15:43
Tja het is allemaal nieuw voor me omdat ik nu eigenlijk naar een eigen sound opzoek ben (welliswaar geinspireerd door bands) en vroeger kocht ik versterkers omdat slash erop speelde.

Het beste is dus om versterkers te bespelen? want aan youtube filmpjes heb je niet echt veel zeker.

Nog even een vraagje: ik zag de reissieu van de fender tweed deluxe, mooie versterker, 40watt, maar maar 1 speaker moet je uitkijken voor meer speakers of kan je zat hard gaan met 1 speaker. en wat is de allround commentaar voor deze specifieke versterker.

Ik ga zeker ook dat lijstje eens maken en versterkers opzoeken en testen.

Een Tweed Deluxe is volgens mij maar 12 watt, en erg duur. Wellicht bedoel je een Hotrod Deluxe, die is 40 watt met één 12 inch speaker, en heeft zat power inderdaad om zelfs clean in een band te kunnen spelen.

arjanb01
7 januari 2012, 15:47
Ik heb een Fender Deluxe Reverb ri 65-er gekocht, via MP en dat ding vreet pedalen, heb dr een Fulltone OCD en een Wah pedaaltje voor, perfect lekker veelzijdig. Klinkt goed ! Er staat er nu 1 tweedehands op MP nog. Wel heeft de mijne een jensen 12-100 Neo speaker en zijn de buizen vervangen door sovteks en tungsols. Ook de reverb is volledig buizen en klinkt heel goed.
Eigenlijk een een kanaals amp met reverb en een tremolo aan boord. Dus je scheur haal je uit pedaaltjes.

thekid
7 januari 2012, 17:13
Ik had inderdaad deze voor maar kwam op de site door tweed deluxe in te tikken bij google.

http://www.keymusic.com/product/Fender-Blues-Deluxe-Reissue

Is het iets of misschien toch iets anders, en is bovengenoemde een fulltube of niet en speeld dit een grote rol?

hs0504
7 januari 2012, 17:48
Ik had inderdaad deze voor maar kwam op de site door tweed deluxe in te tikken bij google.
http://www.keymusic.com/product/Fend...Deluxe-Reissue

Dat is de Blues Deluxe Reissue. Geweldige buizen versterker, speel ik al jaren op. Echt een aanrader.

thekid
7 januari 2012, 18:25
Ook voor wat ik ermee voor ogen heb

hs0504
7 januari 2012, 18:45
Ook voor wat ik ermee voor ogen heb
Nou, volgens mij wel. Het 'overdrive' kanaal stelt niet zo veel voor, maar het cleane kanaal is echt heel mooi en een goede basis voor pedaaltjes (en daarmee voor veel stijlen in te zetten). Ik gebruik 'm zelf voor Rock en Jazz, zowel voor repetities en optredens.
Voor thuis is hij wel wat hard en moeilijk af te regelen (op laag volume). Maar je kunt voor een paar tientjes een zgn volume box kopen, die in je effectloop zetten. Werkt dan prima.
Het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik ben erg content met dat ding. Tweedehands koop je ze voor circa 450 - 500 Euro.

Mitch
7 januari 2012, 18:56
Dan beter voor een paar euro een logaritmische potmeter voor de volumeregelaar, dat scheelt nogal.

hs0504
7 januari 2012, 19:23
Dan beter voor een paar euro een logaritmische potmeter voor de volumeregelaar, dat scheelt nogal.
Heb ik bij een vorig exemplaar ook laten doen. Was wel een verbetering maar nog steeds niet echt geweldig. Zo'n volume boxje (gewoon een pot in een kastje) werkt voor thuis echt perfect.

thekid
8 januari 2012, 00:18
Ga je dit altijd hebben met alle fender versterkers dat ze te hard gaan thuis?

Ik ben wel geen slaapkamer gitarist meer aangezien het repetitieok in onze tuin staat. Wel niet supergeluidsdicht maar het scheelt toch pakken met op de slaapkamer.

Is het ook zo dat die een lichte oversturing krijgt op het laatste of moet hij hier echt massa's hard voor staan.

thekid
8 januari 2012, 22:28
Zeg en als je dan hem echt "te" hard moet zetten voor een natuurlijke crunch hoe ga je dan te werk?

BV. een fuzz vor wat lekkere lichte crunch en dan een booster voor hem volledig te laten oversturen of zijn daar andere technieken voor.

(ik stel nogal vragen he ;) )

Buzzel
8 januari 2012, 22:57
Gisteren getest. Een bassman gaat oversturen als het volume op 8 staat :-)

thekid
12 januari 2012, 22:05
even een sbumpen.

Een vox ac15 zou die ook hier passen?

Buzzel
12 januari 2012, 22:19
even een sbumpen.

Een vox ac15 zou die ook hier passen?

Ga anders eens wat versterkers proberen of zo.

geertpeeters
26 december 2012, 23:38
Heb er zelf zo eentje. Klinkt heel mooi en warm met een milde middentoon. tank van een kast en beestig goeie speakers.

Rooker
27 december 2012, 16:02
Een Vox of een Fender vind ik nogal een verschil. Weet je dat niet, zou ik idd zoals boven al gemeld eerst wat gaan proberen voordat je veel geld uitgeeft.