PDA

View Full Version : Voeding vanuit je rack naar pedalen op podium zonder stekkerblok?!



DeBôdy
5 januari 2012, 22:51
Ik zat me af te vragen hoe de meeste van jullie (met een rack) je pedalen (Ground control pro + tuner bijv) vooraan aan het podium van stroom voorzien zonder een stekkerblok met adapters te gebruiken?! Zelf gebruik ik een pedalsnake die o.a. mijn ground control pro met stroom kan voorzien + tegelijkertijd midi door kan geven. Verder heb ik met de pedalsnake een aantal 9V plugs naar m'n tuner en wah liggen die ik ook op m'n pedalboard heb liggen. En daarnaast kan ik met de pedalsnake wat jack plugjes gebruiken voor m'n routing. Komt er dus op neer dat ik maar 1 kabel heb liggen wat ik zelf heel fijn vind. Maar ik was juist benieuwd hoe anderen het hebben. Heb het zelf altijd zo gehad sinds dat ik een rack heb, maar vraag me eigenlijk af hoe het signaal blijft met de pedalsnake en of daar misschien nog winst te behalen is met andere opties...?!

snessiram
5 januari 2012, 23:30
Ik ben ook wel benieuwd of iemand andere opties heeft...

Zelf gebruik ik alleen mijn foot controller (Digitech control one) op het podium, die aangesloten is via een (proprietary) midi-kabel die ook de stroom voorziet. Maar mensen met bijvoorbeeld een Behringer FCB1010 hebben op zen minst een stroom en midi kabel nodig...

DeBôdy
12 januari 2012, 23:04
Heeft niemand een alternatief?! Ik ben eigenlijk opzoek naar een midi kabel die ook 9V kan leveren en daarnaast nog een paar plugjes heeft die een paar andere pedalen met 9V kan voeden... Ik heb nu een Pedalsnake, maar ik gebruik lang niet alle pluggen die hij heeft, dus een beetje zonde...

Liquid_Metal
12 januari 2012, 23:13
Sommige devices maken gebruik van phantom power en mijn Ground Control Pro krijgt 9V AC vanuit de GCX (via MIDI kabel). Pedalen zitten in het rack (mede om de stroomtoevoer).

showband
12 januari 2012, 23:26
even een harting han connector halen bij farnel.

Maar wat is er tegen een powercon + jack kabel bij elkaar te twisten?

hole
12 januari 2012, 23:44
Fyi: de behringer Fcb kan na een kleine aanpassing ook met phantom power

DeBôdy
12 januari 2012, 23:49
Sommige devices maken gebruik van phantom power en mijn Ground Control Pro krijgt 9V AC vanuit de GCX (via MIDI kabel). Pedalen zitten in het rack (mede om de stroomtoevoer).

Waar heb je die 9V AC midi kabel gehaald Liquid Metal?! Ik moet mijn GCP namelijk ook voeden vanuit de GCX. Voor de rest zitten mijn pedalen ook in m'n rack alleen heb ik nog een extra tuner + wah pedaal die beide 9V moeten hebben voor op m'n pedalboard liggen.


even een harting han connector halen bij farnel.

Maar wat is er tegen een powercon + jack kabel bij elkaar te twisten?

En het is opzich geen probleem om een paar kabels (jack wah in + jack wah out + midi kabel + 2 9V kabels) bij elkaar te twisten in een 'condoom'...

Johannes
13 januari 2012, 01:32
Ik heb een custom kabel gemaakt gaat midi, 12v AC, 9v DC en signaal door. In mn rack zit een zelfbouw voeding/switcher/CV-volume/monitormixer, op mn pedalboard een breakout boxje die het allemaal weer uit elkaar haalt. Mn audio signaal heb ik "los" gehouden ivm overspraak en evt errors. De multikabel heeft Neutrik 7-pin XLR pluggen http://www.evsound.be/images/catalogus/nc7mxx.jpg

Verder, check je pm :)

peter_heijnen
13 januari 2012, 08:15
Breakout boxes zijn goed!

Naar het schijnt gebruikt midi maar drie adertjes. If so, dan heb je 2 adertjes over voor stroom. Verder zijn er ook 7 polige 'midi' pluggen en dito kabel, dat geeft weer twee aders extra.

Nu dus zorgen voor een klein kastje met midi in en 1 of 2 stroom ins, 7pins din, 7 polige kabel, 7 pins din, en een kastje met midi out en 1 of 2 stroom outs.

Liquid_Metal
13 januari 2012, 09:31
Waar heb je die 9V AC midi kabel gehaald Liquid Metal?! Ik moet mijn GCP namelijk ook voeden vanuit de GCX. Voor de rest zitten mijn pedalen ook in m'n rack alleen heb ik nog een extra tuner + wah pedaal die beide 9V moeten hebben voor op m'n pedalboard liggen.



En het is opzich geen probleem om een paar kabels (jack wah in + jack wah out + midi kabel + 2 9V kabels) bij elkaar te twisten in een 'condoom'...

Het is een standaard 5-polige MIDI kabel. MIDI gaat over 3 draden dus er zijn twee over. Dat zijn in dit geval de fase- en nuldraad van 9V. Als je een GCP+GCX hebt kun je dat zonder probleem aansluiten.

Stroom en audiokabels zou ik niet naast elkaar leggen. Je krijgt geheid storing.

Johannes
13 januari 2012, 09:44
Breakout boxes zijn goed!

Naar het schijnt gebruikt midi maar drie adertjes. If so, dan heb je 2 adertjes over voor stroom. Verder zijn er ook 7 polige 'midi' pluggen en dito kabel, dat geeft weer twee aders extra.

Nu dus zorgen voor een klein kastje met midi in en 1 of 2 stroom ins, 7pins din, 7 polige kabel, 7 pins din, en een kastje met midi out en 1 of 2 stroom outs.

Midi werkt zelfs maar met 2 adertjes, pootje nr. 4 en 5 dienen daar voor. Pin 2 dient als shield/ground en kun je eventueel ook nog los laten.

hole
13 januari 2012, 09:46
Break out box:
http://s246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/P1030981.jpg

vincentvdlocht
13 januari 2012, 11:45
Zelf vermoed ik ook dat je uitkomt op een breakout box.

Qua kabel kun je een 5-pin midi kabel gebruiken, een 7-pin midi kabel (= compatibel met meeste apparatuur) of UTP (netwerk kabel).

Aan de beide zijden kun je een een breakout boxje plaatsen, of de kabel zelf opsplitsen / doorsolderen en afschermen met een kousje. De 2e optie is een stukje goedkoper, maar wel minder onderhoudsvriendelijk.

Als je met een breakout box gaat werken, zou ik een hogere spanning (e.g.12V of 24V) op de kabel zetten, en aan de pedalboard kant naar 9V omzetten. Dat scheelt in de storing (hogere spanning == lagere stroom, en stroom geeft elektromagnetisch storing) Aan de andere kant, de genoemde pedaaltjes verbruiken erg weinig en verwacht ik geen problemen.

Als je een breakout boxjes niet ziet zitten, kom je op een soort pedal snake uit. Er zijn legio varianten. Degene waar ik zelf de beste ervaring mee heb zijn of de benodigde kabels bundelen met een nylon sleeve (beste kwaliteit) of een multicore kabel pakken (lichter). Deze multicore heb je ook met 230V / 9V kabel intern. (dus niet alleen audio). Als dealer van een aantal kabelbedrijven kan ik je wel 't één en ander aanbieden. Breakout boxjes, sleeves, custom voedingen e.d. is allemaal geen probleem. PM of e-mail maar als je interesse hebt.

DeBôdy
15 juli 2013, 22:45
Voor diegene die nog interesse heeft in mijn 7 kanaals pedalsnake. Ik verkoop hem, omdat ik hem niet meer nodig heb. Heb er veel plezier van gehad, want 1 simpele kabel van je pedalboard naar je rack is toch wel heel relaxt! Er zitten verschillende signaal kabels (zowel mono als stereo) + 9v kabels bij. Stuur me een mail en dan komen we er wel uit!