PDA

View Full Version : King Fool



arcane
5 januari 2012, 21:10
Een flinke tijd geleden zijn we met de band (King Fool, met o.a. ook Hoogie van het forum) begonnen met wat demo-opnames. Deze demo-opnames waren bedoeld om het vinden van een zanger makkelijker te maken. Echter hadden we een zanger gevonden voor de opnames af waren.
Deze week heb ik toch eindelijk voor 3 nummer de zang opgenomen. 2 daarvan kunnen jullie luisteren via de links hieronder. de 3e komt er binnenkort aan, daar moet nog een stuk solo voor worden opgenomen.
alles is in eigen beheer opgenomen. Drums ingedrumd op een Roland electronisch drumstel, daar heb ik Addictive drums gebruikt voor het geluid. De gitaren zijn opgenomen met een line 6 Tone port gx met uitbreidingspacks, de bas is droog opgenomen en ik heb een ampeg plugin gebruikt. Ook de zang is opgenomen via de toneport, met een cheap ass mic van Philips.
Veel luisterplezier.

http://soundcloud.com/king-fool/king-fool-lose-myself

http://soundcloud.com/king-fool/king-fool-revolutionary

arcane
6 januari 2012, 13:10
Schop.....

B~Rock
6 januari 2012, 13:51
Lekker energetisch! Als ik wat verbeterpuntjes mag noemen:

- de drums klinken niet altijd even tempovast
- de hihat in Lose myself is wel erg aanwezig (vooral in het hoog)
- qua vocal zou ik wat compressie en galm toevoegen
- misschien wat minder distortion op de gitaren waardoor ze wat meer gefocussed gaan klinken
- het aan mijn oordopjes liggen maar ik had de indruk bij Lose myself wat oversturing te horen (goed letten op het uitgangsniveau bij het afmixen)

arcane
6 januari 2012, 15:19
Lekker energetisch! Als ik wat verbeterpuntjes mag noemen:

- de drums klinken niet altijd even tempovast
- de hihat in Lose myself is wel erg aanwezig (vooral in het hoog)
- qua vocal zou ik wat compressie en galm toevoegen
- misschien wat minder distortion op de gitaren waardoor ze wat meer gefocussed gaan klinken
- het aan mijn oordopjes liggen maar ik had de indruk bij Lose myself wat oversturing te horen (goed letten op het uitgangsniveau bij het afmixen)

Bedankt voor je commentaar.

- de drums klinken niet altijd even tempovast
Klopt helemaal. Ik zou alles recht kunnen gaan trekken, daar is onze drummer echter niet blij mee, wat ik wel enigzins begrijp.
- de hihat in Lose myself is wel erg aanwezig (vooral in het hoog)
Ok, dat kan ik nog wel aanpassen.
- qua vocal zou ik wat compressie en galm toevoegen
Er zit reeds compressie op, en ook wel een beetje galm. Ik vind het zeer moeilijk om de zang goed in de mix te krijgen. Of het ligt bovenop de muziek, en is goed hoorbaar, of het staat veel te zacht, en kun je de zanger niet meer verstaan.
- misschien wat minder distortion op de gitaren waardoor ze wat meer gefocussed gaan klinken
Hier is helaas niets meer aan te veranderen. Of we moeten alles opnieuw inspelen. Het gekke is dat we maar vrij weinig gain hebben gebruikt bij de amp simulaties. Misschien dat een plugin er nog gain aan toevoegt. Zou dat kunnen?
- het aan mijn oordopjes liggen maar ik had de indruk bij Lose myself wat oversturing te horen (goed letten op het uitgangsniveau bij het afmixen)
Ik heb bij het afmixen er extra op gelet dat de opname niet clipt. Maar ik mix dan ook af op een cheap ass Trust 2.1 setje.

Ik zal eens kijken of ik er nog wat aan kan sleutelen.

B~Rock
6 januari 2012, 15:56
[QUOTE=arcane;2771121]Bedankt voor je commentaar.

- het aan mijn oordopjes liggen maar ik had de indruk bij Lose myself wat oversturing te horen (goed letten op het uitgangsniveau bij het afmixen)
Ik heb bij het afmixen er extra op gelet dat de opname niet clipt. Maar ik mix dan ook af op een cheap ass Trust 2.1 setje.

QUOTE]

Heb je ook op de meters gekeken tijden het bouncen?

arcane
6 januari 2012, 16:15
[QUOTE=arcane;2771121]Bedankt voor je commentaar.

- het aan mijn oordopjes liggen maar ik had de indruk bij Lose myself wat oversturing te horen (goed letten op het uitgangsniveau bij het afmixen)
Ik heb bij het afmixen er extra op gelet dat de opname niet clipt. Maar ik mix dan ook af op een cheap ass Trust 2.1 setje.

QUOTE]

Heb je ook op de meters gekeken tijden het bouncen?

Wat is bouncen?

Ik heb in ieder geval tijdens het afspelen in reaper (het opname/mix programma) geen meters in het rood zien schieten. En ook bij het converteren naar een mp3 en wav komt er een metertje in beeld, en die gaat ook niet in het rood.

B~Rock
6 januari 2012, 16:38
Ik bedoelde inderdaad het wegschrijven naar 1 bestand. Misschien dat het dan toch de oordopjes zijn...

arcane
7 januari 2012, 13:42
Zo ik heb er nog een klein beetje aan gesleuteld, o.a. wat compressie op de zang toegevoegd en de hihat wat zachter gezet. ook heb ik de opnames nog wat zachter gebounced.

http://kingfool.bandcamp.com/album/demo

arcane
19 januari 2012, 21:55
Zo, ook het 3e nummer van de demo is nu compleet opgenomen.
http://kingfool.bandcamp.com/album/demo

arcane
25 november 2012, 20:44
Nog niet eens een jaar geleden hebben we een demo opgenomen.

Nu is onze eerste EP een feit: Hotter than the sun

Hier te beluisteren:http://kingfool.bandcamp.com/album/hotter-than-the-sun

Veel luisterplezier.

arcane
26 november 2012, 21:55
Schop!
http://kingfool.bandcamp.com/album/hotter-than-the-sun

Duhsjaak
28 november 2012, 01:14
Hi A
Alhoewel het idee van harde punkrock mij altijd bijzonder sympathiek is geweest, kost het me nu moeite om de vijf nummers in een keer af te luisteren. En kweetniet waarom.

Wat is nou het verschil tussen de 5 november versie en de 6 november versie?
Ik vind de invalshoek plezierig, maar heb wat moeite met het totaal geluid. Misschien ligt dat gewoon aan het gegeven dat ik de balans misschien anders gekozen zou hebben.

Er is betrekkelijk weinig van dit soort muziek, maar toch nog altijd genoeg, zodat ik het idee heb dat er gewoon een publiek voor is. Keep on keepin' on!
Vriendelijke groet, Gus

arcane
28 november 2012, 09:35
Hey Gus, bedankt voor je een van je immer uitgebreide reacties. Jammer dat het je niet helemaal kan bekoren, maargoed ieder zijn ding he. Ik begrijp alleen het stukje niet van 5 en 6 november versies?

Duhsjaak
29 november 2012, 05:03
Hi A
Ik probeer te streven naar persoonlijke berichten. Dat die gewoon mee te lezen zijn voor anderen is op een forum een gegeven.
Daarbij is in de loop van de tijd het idee ontstaan, dat mijn smaak ertoe zou doen. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Ik heb een vaak net iets afwijkende mening, maar dat is verder van helemaal geen enkele waarde.

Ik pretendeer daarmee helemaal niets. De bedoeling is niet een ander te vertellen dat ie zich daarvan wat moet aantrekken, laat staan dat iemand zich aan die opmerking zou moeten conformeren. Ik ben niet de maat der dingen. Niet de maatlat/maatstaf dus.

Kijk eens bij Mr. Fingers soul hoek (ook bij Sounds) - ik ben echt helemaal pleite van wat ie doet - roep ik nog dat ik What becomes of the broken hearted vreselijk vind en dat ik geen enkel idee heb waarom. En hij wordt daar niet koud of warm van.

Het zou mooi zijn als ik iemand nog eens over zijn eigen muziek na zou kunnen laten denken. Omdat je vaak erg geconcentreerd met iets bezig bent, is een beetje afstand soms moeilijk. Doordat ik nogal eens een ander aspect van de zaak belicht kom je daar misschien eerder toe dan uit jezelf.

Lekker lawaai maken spreekt mij geweldig aan. Kennelijk pak je de zaak anders aan, waardoor ik individuele nummers heel leuk vind, maar waardoor ik het lastig vind om de nummers allemaal in één keer af te luisteren.
Heb een jong vriendinnetje waarmee ik spar (bindende factor) op het gebied van fotografie en schilderen. Haar mening: Gaaf, maar vermoeiend. In feite dus een mening die ik door mijn eigen mening heb laten heen schemeren.

Daarmee is niets gezegd over de kwaliteit van jullie muziek.
Verder zit er een idiote fout in, in mijn post. Geen wonder dat je er niets van begrijpt. Je postte 25 en 26 november een link en ik vroeg mij dus af wat (if any) de verschillen waren.

Samengevat:
Ik hou van pokkeherrie. Er zit iets in (mix?) wat het lastig toegankelijk maakt.
Mijn suggestie zou dus zijn er nog eens naar te luisteren.
Vind je het goed, OK: niks meer aan doen. Ga je twijfelen, dan spijt het mij dat ik daarvan de oorzaak ben. Niks aan veranderen. Want je hebt niet voor niks voor een bepaalde mix gekozen.

Ik hoop dat je hoe dan ook hiermee doorgaat, want dat hier belangstelling voor zal zijn staat voor mij wel vast.
Go Go Go!!!
Vriendelijke groet, Gus

arcane
29 november 2012, 11:17
Hey Gus!

Bedankt. Ik vind je reacties altijd heerlijk om te lezen. Nu ook weer.
Er is geen verschil tussen de post van 25 en 26 nov. Het was gewoon even om het topic omhoog te schoppen. Een topic staat zo binnen een dag in de vergetelheid. En dat is het zonde dat niemand je topic leest. Vandaar.

In tegenstelling tot de demo van begin dit jaar hebben we eigenlijk alles uitbesteed. Bij de demo hebben we zelf alles opgenomen. Nu zijn we de studio ingedoken. De studio heeft voor ons gemixt. Daar valt ook nu niets meer aan te veranderen, dat proces is verleden tijd.
Ik heb zelf het masteren op mij genomen, aangezien het budget niet voldoende was om dat ook uit te besteden. Ik heb verschillende masters gemaakt, en uiteindelijk ben ik tevreden met het resultaat, en de band ook. Meer is er door mij zelf niet uit te halen, door gebrek aan ervaring, kennis en fatsoenlijke hardware zoals goede monitoren. Dus al met al ben ik tevreden.

We hebben al veel positieve reacties gekregen. Maar ik ben ook altijd blij met mensen die hun mening eerlijk durven te uit te spreken. Dat heb ik liever dan dat mensen zeggen dat ze het gaaf vinden, maar dat meer zeggen om aardig te zijn. Als iemand het niet goed vind, en er ook nog eens uitleg bij geeft, dan is dat iets waar we in toekomst (eventueel) rekening mee kunnen houden.

interessander
29 november 2012, 11:30
Ik ben het eens met Gus wat de belans betreft. Ik ben een fan van een gitaar die lekker hard in de mix staat, maar hier gaat het wel erg ten koste van de drums heb ik het idee.
Bij het eerste nummer kun je moeilijk horen of de kick nu meegaat met het riffje of niet, pas bij het intro van het tweede nummer hoor ik hoe de kick echt klinkt, en daar hoor je ook dat snare wat meer pit had mogen hebben. Dat is jammer want als dat wat meer gelijk in volume was dan klinkt het geheel nog wat energieker, nu valt vooral het verschil op.
Ik zie dat de mix al gemaakt was dus daar heb je waarschijnlijk in de master ook weinig meer aan kunen veranderen.

Duhsjaak
29 november 2012, 13:15
Hi A
Maakt niks uit allemaal.
Leg de vraag eens voor op het 'Recording' topic of in een PM aan Han S:
Naar mijn idee is het bij een beperkt budget beter om de mix zelf te doen en de mastering uit te besteden. Maar het kan goed zijn dat 'men'of Han S daar anders over denkt. In het geval van Han hoor je dan ook gelijk waarom. Da's ook wel handig.

Voor mijn gevoel is een goeie mix vooral een mengeling tussen je oren gebruiken en persoonlijke opvattingen over je muziek. Mastering komt het aan op de finesses in de techniek.

Als je vindt dat mastering voor jullie geen probleem is, dan doe je volgende keer toch het hele proicess zelf? Kan ik best het nodige aan resepct voor opbrengen, die DHZ mentaliteit vind ik persoonlijk errug punkerig.

En helemaal OK.

Let maar op, er zijn er genoeg die dit wel een uitstekend resultaat vinden. Want op zich is er niks mee mis.
Niet te schuldbewust hoor!
Vriendelijke groet, Gus

arcane
29 november 2012, 14:11
Zoals gezegd, bij de demo hebben we alles zelf gedaan.
Echter is de drum toen opgenomen met een electronisch drumstel, waarvan we dus het midi-spoor hebben gebruikt in het opname programma. De gitaren werden opgenomen via een line 6 tone port, zelfde geldt voor de bas. Ook de zang hebben we toen via een €30 mic opgenomen door de toneport.

Voor deze EP hebben we ervoor gekozen om met een echt drumstel op te nemen, en met onze echte versterkers, en een fatsoenlijke microfoon. Dus we moesten wel uitbesteden.

Ik ben zelf ook wel van doe het zelf opnemen, daarbij kun je zo veel takes opnemen zoals je zelf wilt. Het doel was echter om het professioneler te laten klinken, en dan gaat er heel erg veel tijd inzitten wil je het zelf doen. Dat werd me even iets te veel van het goede. Daar heb ik de tijd nou ook weer niet voor.

In de master is het mij inderdaad niet gelukt verandering in de balans aan te brengen. Ik denk ook niet dat dat kan (maar mijn kennis is natuurlijk erg beperkt hierbij), maar ik kan het inderdaad wel bij Han S navragen.