PDA

View Full Version : veren floyd rose tremolo te strak



Bartcore
5 januari 2012, 13:50
Hallo!

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest een oude gitaar te 'restaureren'. Qua electronica e.d. zit het allemaal goed. Als laatste wilde ik de floyd rose tremolo er op zetten, maar de veren blijven niet goed zitten.

Het lijkt er op dat de spanning te hoog is doordat de haken waar de veren aan bevestigd moeten worden te ver van het tremoloblok af zitten. Ik heb het één en ander op youtube bekeken en daar kreeg men de veren veel makkelijker bevestigd dan ik. Nou ben ik niet de sterkste, maar ik moet wel erg veel kracht zetten en schroevendraaiers gebruiken om de veren om de haken te krijgen.

Als ze er dan eenmaal om zitten, schieten ze in no time echter weer uit het blok.

Ik heb twee potentieële oplossingen bedacht:
1) Een blokje hout tussen het plaatje metaal met de haken en de body, zodat de afstand die de veren moeten overbruggen kleiner wordt. Maar misschien leveren de veren dan te weinig spanning... Hoewel dat wellicht weer opgelost kan worden door simpelweg meer veren te bevestigen.
2) De veren aan het tremoloblok solderen. Maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n goed gevoel bij.

Ik zou graag advies van jullie krijgen over hoe ik dit op kan lossen. Voor de duidelijkheid zal ik even een paar foto's bijvoegen.

Alvast bedankt!

http://i1137.photobucket.com/albums/n518/NIjmegenBartcore/CIMG0171.jpg
^ De bovenste veer is een oude, die in de originele gitaar zat, de onderste kwam bij de tremolo. Je ziet bij het bovenste en het middelste gat een soort gleuf die er met de beitel in is gemaakt. Het leek er namelijk op dat er niet genoeg ruimte was voor de veren, maar ook als ze boven die gleuven bevestigd zijn, knallen ze er uit.

http://i1137.photobucket.com/albums/n518/NIjmegenBartcore/CIMG0176.jpg
^ Er zit weliswaar een hoek van meer dan 90 graden in de veren, waardoor ze niet zomaar uit het blok zouden moeten kunnen knallen, maar toch doen ze dat dus...

http://i1137.photobucket.com/albums/n518/NIjmegenBartcore/CIMG0174.jpg
^ De veren moeten dus een afstand van ongeveer 2 cm overbruggen. Is dat normaal?

lcvanderhelm
5 januari 2012, 14:27
De schroeven,die de body ingaan,zitten gewoonlijk niet zo diep.
Het plaatje,waaraan de veren zitten,komen dan vanzelf dichter bij het blok te zitten.

Bartcore
5 januari 2012, 14:57
Je doelt op de mogelijkheid op die schroeven gewoon wat losser te draaien opdat het plaatje wat richting het remoloblok komt? Ja, dat kan natuurlijk, daar is inderdaad geen blokje hout voor nodig. Maar heeft iemand misschien een indicatie over hoeveel spanning er op de veren dient te staan? (Niet dat ik weet hoe ik dat zou moeten meten, maar goed...)

HaroldA
5 januari 2012, 15:09
Maar heeft iemand misschien een indicatie over hoeveel spanning er op de veren dient te staan?

Evenveel als dat er spanning op je snaren staan. De tremolo hoort zwevend vlak te staan.

lcvanderhelm
5 januari 2012, 15:09
Je moet de schroeven een end uit de body schroeven(ongeveer 2 cm) dan de veren monteren en vervolgens snaren monteren en op stemming brengen.
Met de schroeven kan je vervolgens het tremeloblok zo afstellen,dat je behalve duikvluchten ook in toon omhoog kan(ongeveer 1 toon)en dan moet dat kreng nog geintoneerd worden.Succes!

HaroldA
5 januari 2012, 15:11
Succes!

...en heel veel tijd en moeite.

Floyd Roses: love 'm or throw them away.

Bartcore
5 januari 2012, 15:20
...en heel veel tijd en moeite.


Daar heb ik me al op voorbereid. Ik reken trouwens ook nog op frustratie ;).




Je moet de schroeven een end uit de body schroeven(ongeveer 2 cm) dan de veren monteren en vervolgens snaren monteren en op stemming brengen.
Met de schroeven kan je vervolgens het tremeloblok zo afstellen,dat je behalve duikvluchten ook in toon omhoog kan(ongeveer 1 toon)en dan moet dat kreng nog geintoneerd worden.Succes!

Ook bedankt voor deze aanwijzingen! Dus in principe zouden de veren eerst behoorlijk slap moeten staan? Dan de snaren er op spannen en om en om strakker zetten totdat 'ie naar beide kanten één toon omhoog en omlaag kan? Dus één toon is de 'standaard' interval voor een floyd rose? Ik kan me voorstellen dat met een groter interval de spanning op zowel de snaren als de veren te hoog wordt...

HaroldA
5 januari 2012, 15:21
Dus één toon is de 'standaard' interval voor een floyd rose?

Nee, standaard kan hij veel meer. Die Fender tremolootjes die kunnen maar max 1 toon geloof ik.

snessiram
5 januari 2012, 15:28
Wat het uitvallen van de veren betreft... echt een pure gok, totaal niet zeker of dat fout kan, maar zou het kunnen dat het blok van de floyd (waar de veren inhaken) omgekeerd bevestigd is?

En de schroeven om de veren meer/minder uit te rekken moet je inderdaad meer/minder inschroeven afhankelijk van de snaarspanning.

Bartcore
5 januari 2012, 15:38
Wat het uitvallen van de veren betreft... echt een pure gok, totaal niet zeker of dat fout kan, maar zou het kunnen dat het blok van de floyd (waar de veren inhaken) omgekeerd bevestigd is?


Fuck hell, dàt is het! Thanks a lot! De gaatjes waar de veren in moeten, gaan niet helemaal verticaal maar met een hoek en die hoek zit nu verkeerd om! Dat ik dat zelf niet bedacht heb... Maar erg bedankt dus!

Braindead
5 januari 2012, 16:46
Dan zal het nu wel wat beter moeten blijven zitten. Trouwens die veren installeren is altijd een wat lastig karweitje en helemaal als je het blok verkeerd om hebt zodat ze er elke keer weer uitschieten natuurlijk. Schroeven er wat uitdraaien moet het al wat makkelijker maken maar het blijft zoals gezegd wat lastig.

Apart trouwens dat die groefjes in het blok helemaal naar achteren gaan. Als ze dat slechts aan een kant van dat gaatje hadden geslepen dan kon het ook maar op een manier en dan was je er al veel eerder achter gekomen dat ie verkeerd om zat.

HaroldA
5 januari 2012, 16:47
maar het blijft zoals gezegd wat lastig.

Ja, maar jij bent braindead.

Bartcore
5 januari 2012, 16:51
..Als ze dat slechts aan een kant van dat gaatje hadden geslepen dan kon het ook maar op een manier en dan was je er al veel eerder achter gekomen dat ie verkeerd om zat.

Dat klopt, maar...

...dat die groefjes in het blok helemaal naar achteren gaan... ...is zodat linkshandigen er ook een in hun gitaar kunnen bouwen, denk ik :).

Terminus
5 januari 2012, 22:33
Dat klopt, maar...
...is zodat linkshandigen er ook een in hun gitaar kunnen bouwen, denk ik :).

Hoeft niet, het is al een symettrisch onderdeel bij Floyd's. Bij Strattrems maakt het uit omdat de arm in het blok zit, maar dat is bij een Floyd niet zo.
En veren, tsja, het zijn maar veren. In het ergste geval schieten ze los en komen ze in je oog, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Gewoon oprekken met die schroeven.

mesaman
6 januari 2012, 00:33
vet simpel zn tremmelo, alleen domme gitaristen vinden zn ding lastig/moeilijk of snappen het niet. pffff.:rockon:

HaroldA
6 januari 2012, 00:35
vet simpel zn tremmelo, alleen domme gitaristen vinden zn ding lastig/moeilijk of snappen het niet. pffff.:rockon:

Heb je het er over dat hij moeilijk te spellen of te stemmen is?

In jouw geval zou je 2 keer gelijk hebben met je (letterlijk) domme opmerking.

wietse
6 januari 2012, 08:27
vet simpel zn tremmelo, alleen domme gitaristen vinden zn ding lastig/moeilijk of snappen het niet. pffff.:rockon:

wanneer heb jij voor het laatst een floyd afgesteld die er helemaal uit is geweest?
of nog erger nieuw voor de gitaar is zodat echt alles ontregeld is.
dan ben je wel even zoet, om die echt perfect afgesteld te krijgen.