PDA

View Full Version : Dummyload zelf maken.



peter_heijnen
4 januari 2012, 15:01
Heren, zoekende naar info voor het ev zelf maken van een dummyload stuitte ik op deze weerstand (http://www.tonefactory.nl/shop2/high-power-resistor-watt-p-9419.html).

Is het nou echt zo simpel dat ik de speakeruitgang van mijn versterker op de plus en min van die weerstand aansluit en klaar, of zie ik een en ander over het hoofd?

bass blom
4 januari 2012, 15:03
als je met je ohmage uitkomt kan het inderdaad zo simpel zijn :D
alhoewel ohms van weerstanden niet helemaal hetzelfde zijn als impedanties van speakers.

peter_heijnen
4 januari 2012, 15:09
als je met je ohmage uitkomt kan het inderdaad zo simpel zijn :D
alhoewel ohms van weerstanden niet helemaal hetzelfde zijn als impedanties van speakers.
Ok dan, thx! :)

Wat betreft impedantie/ohmage: het is voor de 8 ohm uitgang van mijn nieuwe!!:) valveking junior, lijkt mij dan wel de juiste weerstand, toch?

bass blom
4 januari 2012, 15:18
het scheelt niet echt veel maar het is niet hetzelfde.
maar in loadboxen zit volgens mij niet veel anders, meerderen om verschillende schakelingen, percentages te kunnen maken en verder vooral veel, kuch, lucht :D

edit: wel vaag vind ik: without heat sink
want zo te zien op het plaatje heeft die dat wel.
moet je dus nog bij kopen wellicht?
(zo'n ding zet je vermogen om in flink wat warmte).

peter_heijnen
4 januari 2012, 15:24
Thx Bass.

Met of zonder heatsink maakt in dit geval niet uit, er hoeven maar 5 hele watts doorheen.

Bestellon! :)

bass blom
4 januari 2012, 15:26
laat ff weten hoe warm hij wordt van die 5 watts, ben ik wel benieuwd naar :D

johantipker
4 januari 2012, 15:29
je moet van die grote zware weerstanden gebruiken en t zaakje heel goed koelen of overdimensioneren.

Een weerstand schijnt nogal statisch te klinken omdat ie anders reageert dan een speaker, je kan volgens mij een "echte"speaker load fabrieken door een paar el cheapo carspeakers op te snorren en die dan verpakken in een kartonnen doos met isospul, piepschuim schuimrubber alles wat maar dempt.

... maar ik heb niet zovel verstand van elektronica....

peter_heijnen
4 januari 2012, 15:53
Met die 5 watt gaat deze niet echt heel heet worden volgens bass, en volgens de produktinfo kan ie tot 55 watt probleemloos zonder heatsink gebruikt worden.

Wat betreft het statische: ik heb lang geleden al eens met een oud 5 inchertje of zo gerommeld, maar daar kwam toch een pak vieze herrie uit. Later heb ik ook nog een mass speakermotor gehad, maar dat gaf naar mijn idee ook niet heel veel soelaas naar mijn gevoel. Er zijn schakelingen die het statische moeten tegengaan, maar daar ga ik nog eens rustig naar op zoek. Deze valve junior heb ik trouwens ook speciaal aangeschaft om eens lekker mee te rommelen. :)

bass blom
4 januari 2012, 15:56
Met die 5 watt gaat deze niet echt heel heet worden volgens bass,

:stop: dat zeg ik niet!
ik vraag juist ook hoe warm hij wordt :D

peter_heijnen
4 januari 2012, 15:58
Ah, ik dacht dat je het ironisch bedoelde... ;)

bass blom
4 januari 2012, 16:27
nee gewoon nieuwsgierigheid :D

johan.. Size: 97 x 47 mm lijkt me best groot en zwaar en zeker als hij komt zoals op het plaatje gaat het vast goed, juist omdat hij 150 watt aankan en maar 5 krijgt.

2550
4 januari 2012, 16:35
Tube town heeft hier ook een doosje voor alhoewel ik het schema niet echt helemaal snap...
http://www.tube-town.net/diy/tt-pos/tt-posx-en.html

johantipker
4 januari 2012, 17:40
nee gewoon nieuwsgierigheid :D

johan.. Size: 97 x 47 mm lijkt me best groot en zwaar en zeker als hij komt zoals op het plaatje gaat het vast goed, juist omdat hij 150 watt aankan en maar 5 krijgt.


ik had die link naar die weerstand nog niet gevolgd, sorry.. ik denk dat het wel goed komt... 5 watt op 150 watt :zz:

leuk project zo'n valve junior!

peter_heijnen
4 januari 2012, 18:00
nee gewoon nieuwsgierigheid :D
Ik hou je op de hoogte! :)

peter_heijnen
5 januari 2012, 13:26
Een weerstand schijnt nogal statisch te klinken omdat ie anders reageert dan een speaker....
Nu valt er in dit (http://diy-fever.com/misc/dummy-load/) artikel te lezen dat bijv in de palmer pdi03 naast de obligate weerstand een '100uH air conductor' zijn werk doet.

Los van het feit dat je van meerdere diy'ers leest dat ze weinig of geen verschil horen met of zonder die inductor: wat is het, en kun je het ook kant en klaar ergens kopen?

Ook leuk btw: compressie (http://diy-fever.com/misc/zog-zog/) van een ouderwets fietslampje. :)

bass blom
5 januari 2012, 13:35
die maakt het niet lineair?
wat een speaker ook doet?
en alleen een weerstand dus niet..

peter_heijnen
5 januari 2012, 17:37
Volgens mij is het de bedoeling dat ie het juist NIET lineair maakt?

Maar ik zie wel, eerst maar de weerstand alleen.

bass blom
5 januari 2012, 17:42
ja dat zeg ik :D die maakt het niet lineair.

peter_heijnen
5 januari 2012, 17:52
Ok, check dan wel nog eens je leestekens. ;)

Maar, hoe heet zo'n air conductor nou in het nederlands, want dat was natuurlijk de vraag!

bass blom
5 januari 2012, 18:33
air conductor = spoel lijkt mij.
die dus voor het niet lineaire zorgt.
dat zie je in de grafiekjes.
een speaker is ook een spoel, vandaar dat het niet zo simpel is als een 8 ohm speaker vervangen door een 8 ohm weerstand met meer dan voldoende vermogen.

Plant
5 januari 2012, 19:07
Nu valt er in dit artikel te lezen dat bijv in de palmer pdi03 naast de obligate weerstand een '100uH air conductor' zijn werk doet.

Air conductor? Conductor is geleider (dus luchtgeleider?). Het zal inductor zijn, da's een spoel. En een luchtspoel bestaat en is gewoon een spoel zoals die in b.v. scheidingsfilters zitten.

Een speaker is idd niet-lineair. De zogenaamde waarde van de nominale impedantie heeft de speakr maar bij een beperkt frequentiegebied. Bij de resonantiefrequentie in het laag is de waarde vele malen hoger en ook bij hogere frequenties neemt de impedantie sterk toe. En dat laatste is wat men nu ook doet door een spoel in serie met een dummyload weerstand te zetten. Bij lagere frequenties geleidt de spoel zodanig dat die te verwaarlozen is t.o.v. de dummyload weerstand. Zodra de frequentie hoger word, geleid de spoel minder en neemt de totale impedantie steeds meer toe. De versterker 'ziet' een vergelijkbare belasting als een luidspreker en gedraagt zich daar ook naar. Bij de ene versterker kun je dat misschien duidelijk horen, bij een andere minder of niet.


Ook leuk btw: compressie (http://diy-fever.com/misc/zog-zog/) van een ouderwets fietslampje. :)

Een (fiets)lampje in serie met een tweeter heb ik wel eens in 'HiFi' boxen gezien als overbelasting-beveiliging. Zolang er te weinig stroom door het lampje loopt om het lampje te laten branden, is het lampje laagohmiger dan wanneer er voldoende stroom loopt en het lampje oplicht. Het lampje vormt met de tweeter een spanningsdeler, waarbij als het lampje uit is de meeste spanning over de tweeter staat. Zodra het lampje brand, veranderd de weerstandverhouding en neemt de spanning over de tweeter af. Noem het beveiliging, maar in feite is het idd compressie.

Er was zelfs een fabrikant die het lampje niet binnenin de kast op het scheidingsfilter maar zichtbaar op het front had zitten, zodat je ook kon zien wanneer de beveiliging z'n werkt deed.

flo123
5 januari 2012, 20:31
Hier is meer te lezen over dummy loads:
http://www.aikenamps.com/spkrload.html

peter_heijnen
12 januari 2012, 16:22
Weerstand is gisteren binnengekomen, snel speakerkabel eraan vastgesoldeerd en klaar. Gaat wel erg makkelijk zo, dus eerst maar even checken of het echt wel werkt met de epi valve junior en verdomd, het werkt gewoon..... :)

Dus meteen ook maar de groove tubes soul-o-single eraan gehangen en even wat gespeeld met clean geluid en pedalen en met impulse responses in logic.

http://soundcloud.com/peter_heijnen/dummy8-irs

Er zit iets stars in het geluid en ik vermoed dat die air inductor bedoeld is om dat wat weg te werken, maar voor die 11 euro klinkt ie wat mij betreft al uitstekend! :)

Met de GT -met 6l6 zo'n 15 watt- wordt de weerstand idd ook goed warm, iig te warm voor mij om hem vast te pakken

bass blom
12 januari 2012, 16:27
klinkt niet verkeerd.
direct out? helemaal geen speaker dus?
alleen die weerstand?

ja die doet waar hij voor uitgevonden is, energie omzetten in warmte.
moet je er wellicht toch zo'n koeler bij halen of zelf fabrieken.

cluseau
12 januari 2012, 16:58
direct out? helemaal geen speaker dus?
alleen die weerstand?

Er zijn zelfs ampjes waar dat af fabriek al is ingebouwd. Om te meten is het ook niet zo prettig om 1kHz/135Watt op de omgeving los te laten. Met een dummy maak je dan veel vrienden.

peter_heijnen
12 januari 2012, 17:20
alleen die weerstand?
Ja alleen de weerstand en een DI om lijnsignaal af te tappen.

Nou heb ik wat jaren terug ook de palmer pdi03 gehad. Daar zit naast een weerstand dus blijkbaar ook die air conductor in. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat die palmer substantieel erg veel beter klonk dan alleen deze weerstand. Als je dan bedenkt dat die palmer 375,- mag kosten.....

bass blom
12 januari 2012, 17:24
hee maar dat starre in je geluid, heb je dat niet als je met speaker speelt, maar dan wel ook via die DI opneemt?

HaroldA
12 januari 2012, 17:35
Als je dan bedenkt dat die palmer 375,- mag kosten.....

Mijn Palmer PDI03 klinkt anders veel en veel beter dan mijn Koch Loadbox.

De Koch klinkt als een overdrive direct in je tafel en de Palmer als een cabinet. Niet het beste cabinet, maar wel vrij echt.

peter_heijnen
12 januari 2012, 17:38
hee maar dat starre in je geluid, heb je dat niet als je met speaker speelt, maar dan wel ook via die DI opneemt?
Ik zou het niet weten, ik zit op een flat en kan of heel zacht met de speaker of voluit met dummy opnemen. Maar als ik toch al met speaker speel zet ik er liever een mic voor.

peter_heijnen
12 januari 2012, 17:41
Mijn Palmer PDI03 klinkt anders veel en veel beter dan mijn Koch Loadbox.

De Koch klinkt als een overdrive direct in je tafel en de Palmer als een cabinet. Niet het beste cabinet, maar wel vrij echt.
Ja maar dat gaat over de filters, ik heb het puur over het lijnsignaal.

HaroldA
12 januari 2012, 17:42
Ja maar dat gaat over de filters, ik heb het puur over het lijnsignaal.

Als je het filter (speaker simulatie) niet gebruikt heb je inderdaad niks aan een Palmer PDI03.

peter_heijnen
12 januari 2012, 17:46
Nou, hij wordt toch zeker ook gebruikt als puur dummy, door van halen bijv.

HaroldA
12 januari 2012, 17:50
Nou, hij wordt toch zeker ook gebruikt als puur dummy, door van halen bijv.

Dure dummy dan. Alhoewel een Palmer PDI03 2e hands even duur is als een Koch Loadbox of THD Hot Plate.

peter_heijnen
12 januari 2012, 18:04
Hij gebruikte iig vroeger de ongefilterde line outs voor het aansturen van zijn effecten en eindtrappen. Idd duur, maar uiteraard ook road proof.

Voor thuis is de weerstand van 11 euro prima.

flo123
12 januari 2012, 21:06
... even wat gespeeld met clean geluid en pedalen en met impulse responses in logic.
http://soundcloud.com/peter_heijnen/dummy8-irs

Lekker gespeeld en klinkt prima zeg!
Ik hoor het "starre" waar je het over had er niet in terug. Is dat iets wat je "voelt" i.p.v. hoort?

Lexvandoef
13 januari 2012, 01:33
Klinkt inderdaad niet verkeerd Peter! (lekker gespeeld trouwens!)

Ga je je ook nog wagen aan een spoel in het circuit opnemen of laat je het hierbij?
Zat gisteren hier ook aan te denken en stuitte zo op je topic, erg informatief, thnx!

Werkt het trouwens fijn met die impulse responses? Zit er over na te denken om thuis en in de oefenruimte via mijn topje->dummyload->macbook met IR te spelen ipv de altijd verloren of kapotte amps daaro.

peter_heijnen
13 januari 2012, 08:38
Thx Lex en Flo.

Je voelt het 'starre' vooral idd, maar je hoort het ook. Het is iets stijfs in het mid of zo (lekker wazig :)...).

Met die spoel wil ik eigenlijk wel aan de slag maar eerlijk gezegd kan ik er nog geen kaas van maken. Ik begrijp uit dat artikel dat de schrijver ervan zelf een spoel heeft gedraaid oa op basis van berekeningen ahv die formule, maar ik kan het verhaal verder nog helemaal niet volgen.

Wat betreft de IR's, dat werkt prima. Je laadt de host, kiest een IR en spelen maar. Met een muisklik verander je van cab/mic/micpositie. Heeft je amp zelf geen line out, dan heb je wel nog een DI nodig om tussen amp en load of aan een andere speaker out te hangen. Je kunt kiezen voor een DI zonder, maar natuurlijk ook met cabfilter ala palmer, redbox, of behringer. Dat bespaart je dan wel een macbook om je schouder, maar de IR's klinken fijner. De kwaliteit van je sound hangt uiteraard wel af van de aanwezige monitor.

peter_heijnen
13 januari 2012, 15:46
Ik heb nog wat zitten draaien en doen:

http://soundcloud.com/peter_heijnen/dummy8-irs-02

Je hoort mijn pedalboard, mijn versterker en een IR. De enige ruimtelijkheid die je hoort is van de IR, het voelt nu wel prettig en ik word er blij van. :)

muziekschuur
13 januari 2012, 16:06
Hoe zou het werken als je een fietslampje achter deze weerstand zet?

flo123
14 januari 2012, 02:39
@peter_heijnen: Welke IRs heb je nu gebruikt?

@muziekschuur: Een gloeilamp kan wat compressie geven maar zal het niet-lineaire gedrag van de speaker niet nabootsen.

peter_heijnen
14 januari 2012, 13:31
Welke IRs heb je nu gebruikt?
Uit de demo van redwirez: m1960a r121.

bass blom
23 januari 2012, 15:46
http://www.ebay.com/itm/390373389073?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

50 watt 8 ohm, 4 euro inc verzenden.
heb er 1 besteld, kijken wat ik daarmee kan :D

flo123
23 januari 2012, 23:48
Da's een mooi prijsje! Ik denk dat ik deze ook een keer ga bestellen.

Ik weet niet hoeveel vermogen je versterker is maar hou er rekening mee dat een 50W versterker in volle oversturing wel 75W vermogen kan leveren.

bass blom
24 januari 2012, 00:16
ik dacht, ik probeer het eens, in serie met de speakers.
dus de weerstand krijgt niet gauw 35 watt uit mijn JTM45.

peter_heijnen
26 januari 2012, 08:43
Jezus 4 euro, dan ben ik gewoon zwaar geript met mijn 10.95 ex verzenden! :)

Kan iemand eigenlijk uitleggen waarom al de 'echte' loadboxen zo stervensduur moeten zijn? ;)

bass blom
26 januari 2012, 08:51
ja je zou haast denken dat het valt in de categorie van die vage high end audio doosjes waar ook 97% lucht in zit :D

peter_heijnen
26 januari 2012, 09:02
Wellicht gebakken in roomboter die lucht....


Maar begrijp ik het nou goed, jouw weerstand komt voor 4 euro helemaal uit hongkong?

bass blom
26 januari 2012, 09:08
ja, 3,99 om precies te zijn :D

ook voor andere dinkies moet je gewoon daar zoeken.
gister zocht ik AAA nimh batterijtjes.
wat kosten die hier?
zijn er 4 onderweg voor 1,67 inc (free) shipping :D

Psychomantis
26 januari 2012, 16:56
ja, 3,99 om precies te zijn :D

ook voor andere dinkies moet je gewoon daar zoeken.
gister zocht ik AAA nimh batterijtjes.
wat kosten die hier?
zijn er 4 onderweg voor 1,67 inc (free) shipping :D

:o
En werken die nog ook?
overigens heb je bij conrad een 25 watt draadweerstand voor 3,43 euro (zonder verzenden), dat vind ik ook al een mooie prijs. Desnoods kan je er zo 2 achter elkaar schakelen voor 50 watt belasting, en conrad vertrouw ik toch iets meer :D

bass blom
26 januari 2012, 17:20
ding ziet er op het plaatje precies zo uit als die van tonefactory.
heb hem nog niet binnen :D

ik ga het testen op mijn TAD JTM45.. officieel heet die 30 watt? (2 x KT66)
mijn cab zitten twee greenbacks van 16 ohm parallel in.
daarmee ga ik die weerstand in serie zetten en dan de schakelaar van de trafo op 16 ohm.
dus die weerstand gaat dan 15 watt krijgen of laat het eens 30 zijn.
ik heb hem half open staan en de MV achterop op een kwart open (maar dat is bijna hetzelfde als open)

ik durf het wel aan :supercool:

cluseau
26 januari 2012, 21:50
ook voor andere dinkies moet je gewoon daar zoeken.

Klopt, als je een keer op een aparte manier de stad in wil kun je daar ook een doos valse wimpers kopen en waarschijnlijk leveren ze ook wel een nieuwe schoonmoeder zonder verzendkosten :cheerup:

tommus42
26 januari 2012, 21:55
Slecht voor het milieu, gewoon bij de electronicazaak halen.

tommus42
27 januari 2012, 10:15
Dat spoelgeregelde hoog-af filter is denk ik interessant. In de Palmer (PDI-03?), die 1 HE speakersimulator, zit dat ook, klinkt niet slecht voor een koptelefoonversterker.

bass blom
27 januari 2012, 10:47
conrad vertrouw ik toch iets meer :D

waar denk je dat conrad ze haalt?

flo123
27 januari 2012, 20:07
... en waarschijnlijk leveren ze ook wel een nieuwe schoonmoeder zonder verzendkosten :cheerup:
Hé da's handig! Wat was die link ook al weer? ... ;)

bass blom
9 februari 2012, 15:08
http://www.maxless.nl/bassman/IMG_1960.jpg

en dat komt dan, keurig in een doosje, aan de deur gebracht door een tnt meneer ofzo, niet te geloven.

HaroldA
9 februari 2012, 15:18
http://www.maxless.nl/bassman/IMG_1960.jpg

en dat komt dan, keurig in een doosje, aan de deur gebracht door een tnt meneer ofzo, niet te geloven.

Mijn AA batterijen zijn ook al binnen! Op 01 feb gekocht en gisteren al gearriveerd vanuit Hong f*ing Kong! :ok:

cluseau
9 februari 2012, 15:18
Ik heb een beetje moeite met de afmetingen, er zijn steenweerstanden in de handel die maar 10Watt kunnen hebben en dezelfde afmetingen hebben. Waarschijnlijk moet je dit heel goed koelen vooor je er 50Watt op los kan laten.

HaroldA
9 februari 2012, 15:25
Ik heb een beetje moeite met de afmetingen, er zijn steenweerstanden in de handel die maar 10Watt kunnen hebben en dezelfde afmetingen hebben. Waarschijnlijk moet je dit heel goed koelen vooor je er 50Watt op los kan laten.

4 van die dingen in serie/parallel zetten? Kost nog steeds geen drol... Alleen nog een lijn nivo signaaltje aftappen...

bass blom
9 februari 2012, 15:26
Ik heb een beetje moeite met de afmetingen, er zijn steenweerstanden in de handel die maar 10Watt kunnen hebben en dezelfde afmetingen hebben. Waarschijnlijk moet je dit heel goed koelen vooor je er 50Watt op los kan laten.

dank voor je bezorgdheid maar hij gaat hier niet lang vermoed ik, de helft krijgen van wat mijn JTM45 geeft die niet meer dan half open staat.

ik wil het gewoon wel eens proberen.

en ja ik kreeg de batterijtjes ook eergister binnen :D

cluseau
9 februari 2012, 15:30
ik wil het gewoon wel eens proberen.


Ik ook, wil nog eens een nette loadbox maken waar ik niet steeds mijn poten aan brand of mijn bureaublad mee rooster. Ik gebruik nu een 50Watt load uit een stuk maar bij een 135 watter krijgt hij het toch wel moeilijk. Graag je bevindingen hier aub, tnx

bass blom
9 februari 2012, 15:34
ik ga hem dus in serie zetten met twee greenbacks.
stel nou dat ie er uit klapt, hoe snel fikt dan iets, OT? in mijn versterker eruit?

cluseau
9 februari 2012, 15:38
ik ga hem dus in serie zetten met twee greenbacks.
stel nou dat ie er uit klapt, hoe snel fikt dan iets, OT? in mijn versterker eruit?

Daar heb je een punt, als hij onderbreekt is je amp loadloos. F*king dangerous. Dat kan schade opleveren.:crazyhappy:

Wat heb je voor eindtrap en wat is je waarde/vermogen van de weerstand

bass blom
9 februari 2012, 15:41
ok, dan eerst een duurtest, toevallig heb ik een oude accu staan, die wilde mijn 1983 benz niet meer starten bij vorst..

ehm.. 22 watt krijgt hij dan. mooi, zal ik hem die accu ff flink leeg laten zuigen, kijken hoe warm enzomeer.

cluseau
9 februari 2012, 15:48
ehm.. 22 watt krijgt hij dan.

Hoe kom je aan 22Watt dan?








een benz..........'83.......vintage........http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif

bass blom
9 februari 2012, 15:53
Hoe kom je aan 22Watt dan?








een benz..........'83.......vintage........http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif

http://faq.tweakers.net/cme/wetvanohm.html

13,4 volt en 8 ohm ingevuld en dan komt er een dikke 22 watt uit.
(is te lang geleden dat ik t uit het hoofd kan :D )

http://hetgelegevaar.nl/benzbijmaan.jpg :mmmm:

cluseau
9 februari 2012, 15:56
13,4 volt en 8 ohm ingevuld en dan komt er een dikke 22 watt uit.


klopt, maar een belaste accu van slechte kwaliteit zal niet meer da 12V afgeven en dan kom ik een stuk lager uit. Geef nix, idee is goed.


Valt me trouwens op dat veel buizenamp freaks een oldtimer hebben.

bass blom
9 februari 2012, 15:59
ja die accu is neem ik aan van week 43 1989
4389 staat er op, superstoer dat hij het zo lang uitgehouden heeft.
ik heb hem net iets meer dan 4 jaar die benz en ben al heel lang fan van die dingen.

muziekschuur
9 februari 2012, 16:06
IS dat nou een benz die je door een zonnebril moet bekijken of zo......



WANT HIJ IS FOCKING GEEEEEEEEELLLLLL MAN!!!!!




(Maar goed, rijden als een vorst...... (soort zomervorst....)

cluseau
9 februari 2012, 16:09
Deze heb ik nu 33 jaar maar ik geloof dat dit het verkeerde forum is voor dit onderwerp :hide:

http://www.amps-unlimited.nl/temp/601.jpg

bass blom
9 februari 2012, 16:13
zonder :cooler: mag ook, wies kiek'n zeggen ze hier dan :D

http://hetgelegevaar.nl/IMG_3241sq.jpg

12.11 volt geeft de accu belast en de weerstand kan ik niet met blote handen pakken.

cluseau
9 februari 2012, 16:19
zonder :cooler: mag ook, wies kiek'n zeggen ze hier dan :D

Dat doe je dan ook wel ;)


22Watt pure warmte ontwikkeling is ook niet om beet te pakken, daar kun je al mee solderen. Kun je nagaan als dit ding 50Watt gaat verwerken, dan kun je er zowat patat mee bakken. Dus mijn punt dat koeling hier op zijn plaat is was nog niet zo gek.....toch?

bass blom
9 februari 2012, 16:26
malle pietje heeft het bij de hand :D

http://www.maxless.nl/bassman/IMG_1961.jpg

kon binnen 30 seconde de warmte aan de onderkant van dat blok voelen.
en dat is best dik spul.

cluseau
9 februari 2012, 16:35
Het zwakke punt van dergelijke schakelingen is de warmte ontwikkeling. Als je een twin gaat testen voor langere tijd zou de gesoldeerde verbinding zomaar kunnen los smelten. Je moet deze verbindingen eigenlijk hardsolderen of puntlassen. Bij een versterker is dat zo erg nog niet maar als je zo'n accu laat blazen op dat arme weerstandje zou de bedrading wel eens los kunnen smelten en tegen elkaar komen. Heb je de zaak dan onbeheert in een schuurtje staan moet je niet gek opkijken als de vlammen uit het dak slaan. Tis maar een hint. :rockon:

bass blom
9 februari 2012, 16:38
Daar heb je een punt, als hij onderbreekt is je amp loadloos. F*king dangerous. Dat kan schade opleveren.:crazyhappy:

Wat heb je voor eindtrap en wat is je waarde/vermogen van de weerstand

dat telt dan dus in feite voor elke amp met speakers in serie?
klapt er dan niet eerst een zekering uit?

ik heb een zelfbouw TAD JTM45 met KT66's
daar heb ik 2 greenbacks bij van 16 ohm, parallel.
daar wil ik de weerstand mee in serie zetten om te zien wat de amp op 16 ohm doet.
zodoende gaat deze weerstand niet gauw meer dan deze 22 watt krijgen.

maar ik zal dat koelblok wel van die autoboomboxversterker afslopen en de weerstand daar op vast schroeven want nu kan ik hem bijna beetpakken.
de accu is inmiddels naar 12.07 volt gezakt.

bass blom
9 februari 2012, 16:39
het staat hier veilig vlak om de hoek bij de deur die zo open kan mocht er fik komen :D

HaroldA
9 februari 2012, 16:40
het staat hier veilig vlak om de hoek bij de deur die zo open kan mocht er fik komen :D

Wordt de accu ook al warm?

muziekschuur
9 februari 2012, 16:41
Ik heb nog 2 meter koelrib staan. Netjes zwart.

Die schoenen passen dan weer goed bij die auto....

bass blom
9 februari 2012, 16:42
Wordt de accu ook al warm?

nou de laatste keer dat hij de benz nog net startte gaf hij de startmotor vast heel wat meer dan 22 watt :D

420 A kan hij geven als ik het goed zie?

bass blom
9 februari 2012, 16:45
Ik heb nog 2 meter koelrib staan. Netjes zwart.

Die schoenen passen dan weer goed bij die auto....

wat hier nu ligt is bijna 40 cm, echt wel genoeg voor dat weerstandje.
kan mooi achterin mijn open back cabje gebouwd worden als ik het zo ga houden.
maar ik doe het meer om te test vermoed ik.
denk dat ik eerder een 1 x 15 cab er bij ga bouwen want mijn setje ziet er een beetje sneu uit nu naast die van de bassist :D

de accu heeft het zwaar, is inmiddels onder de 10 volt gezakt.

cluseau
9 februari 2012, 16:53
dat telt dan dus in feite voor elke amp met speakers in serie?
klapt er dan niet eerst een zekering uit?
Ja.

Nee, zekering gaat pas als het te laat is.






daar wil ik de weerstand mee in serie zetten om te zien wat de amp op 16 ohm doet.

Dat kan ik je zo wel vertellen, de amp kan minder vermogen afgeven omdat je een misaanpassing krijgt (tenzij aangepast) maar ook het geleverde vermogen komt maar voor de helft ten goede aan geliuidsdruk. De andere helft gaat in rook (warmte) op.

bass blom
9 februari 2012, 17:32
ja, hee, joh man lul :D jij kent een JTM45 toch wel mag ik aannemen?
daar zit zo een draaiknop achterop waarmee ik hem op 4 8 en 16 ohm kan zetten.

cluseau
9 februari 2012, 17:46
ja, hee, joh man lul :D jij kent een JTM45 toch wel mag ik aannemen?
daar zit zo een draaiknop achterop waarmee ik hem op 4 8 en 16 ohm kan zetten.

Mijn welgemeende excusses, kwist toch niet wat voor amp je had :chicken:

bass blom
9 februari 2012, 17:51
excuus niet nodig hoor, ik zei het op de vorige pagina.
en een aantal daarvoor geloof ik ook :D

wat ik begreep is dat dat ding optimaal werkt, de OT op 16 ohm.
vandaar dat ik dat eens op deze manier makkelijk snel en goedkoop wilde checken.

muziekschuur
9 februari 2012, 17:51
Deze heb ik nu 33 jaar maar ik geloof dat dit het verkeerde forum is voor dit onderwerp :hide:

http://www.amps-unlimited.nl/temp/601.jpg


Maar de man rijdt wel in een FORD... Respect....



Maarre..... Alle andere Fordjes van die tijd zijn dan weer uit elkaar geroest. De jouwe kreeg een EML behandeling (anti verroesting...)? Offe .....hij is "goed op kleur...." ?

bass blom
9 februari 2012, 18:03
prachtig fordje ja.

en ford heeft al lang gelden een kei van een reclamespreuk voor roestbakken:
ford weet wat u beweegt.
:seriousf:

cluseau
9 februari 2012, 19:45
.....hij is "goed op kleur...." ?


Jazeker.......roestbruin :seriousf:

Rijden in zo'n ding is wel hard werken hoor, zeker in de bergen met sleurhut.

Geen powersteering, stoelverwarming of ABS. Alleen ARKO

Frits van Mourik
9 februari 2012, 23:17
Hoi Frans, moet dat geen ARKO zijn? ;)

cluseau
9 februari 2012, 23:30
Hoi Frans, moet dat geen ARKO zijn? ;)

Verschoning, U heeft gelijk :hide:

Frits van Mourik
10 februari 2012, 00:12
Verschoning, U heeft gelijk :hide:

Verschoning? Ja, met kerst misschien een schoon T-shirt en met Pasen een versche onderbroek, nodig of niet... That's about it.
No worries, mate!

Nu maar weer OT:
Het is sec voor de check van de prestaties van een amp best OK om 'm met een simpele weerstand te belasten.
Hoe het gedrag van je amp op een zekere speaker zal zijn is nogal onvoorspelbaar.
Dat geldt dus in zekere zin ook voor coil & whatever loaded speaker-simulators.
De ene amp presteert dan veel beter, of juist niet, dan de andere... Ligt niet aan de amp, maar ook niet aan de speaker-simulator.
't Is hun onderlinge wisselwerking.. moeilijk zat.
Proberen & luisteren!

peter_heijnen
10 februari 2012, 09:36
ik ga hem dus in serie zetten met twee greenbacks.
stel nou dat ie er uit klapt, hoe snel fikt dan iets, OT? in mijn versterker eruit?
Hoe moet ik dat zien als ie eruit klapt? Geeft ie dan geen weerstand meer, laat ie geen signaal meer door,....? En hoe voorkom je eigenlijk dat ie deruit klapt?

Btw, coole vintage auto's zouden zonder gezeur in ieder topic moeten kunnen staan, daar hoeven we toch helemaal niet moeilijk over te doen?

bass blom
10 februari 2012, 09:54
dat een weerstand er op een moment uitklapt is niet te voorkomen.
een weerstand die dood gaat is hetzelfde als hem er tussenuit halen ja.
kwestie van gokken dus.
voor ik die gok neem ga ik nog een langere duurtest doen denk ik.
dan zet ik de weerstand echt vast op dat koelblok en laad ik de accu goed vol.
zo zonder extra koeling in de lucht hangend kwam er aan vaag vis/BBQ geurtje af en denk ik dat hij eerder 200 dan 100 graden was.
en het mag dan een goedkope weerstand zijn maar een OT en wieweet meer, voor een JTM45 is een stuk duurder.

krokant vind ik ook een mooie term voor vintage auto's :D
die benz van mij is in 3 series gemaakt. (1976 - 1984)
de eerste, heb ik er eind jaren 80 ook 1 van gehad (1977) was van italiaans staal gemaakt, die rotten erg snel weg. een 6 cylinder 250, wel de lekkerste auto van ooit om te rijden :D

deze is dus van de laatste serie en ik verbaas me over twee plekken op dat scherm onder de voorbumper, die zijn in 4 jaar niet gegroeid.
bij de APK in december moest er alleen 1 lampje vervangen.
in 1990 kocht ik er 1 van 1984 en dat is de goedkoopste auto geweest die ik ooit had.
een 5 cyclinder diesel 300 TD geweldige bak :p

cluseau
10 februari 2012, 11:09
dat een weerstand er op een moment uitklapt is niet te voorkomen.


Gebruik ze allevier. Gaan nooit allemaal tegelijk stuk en je hebt dan 200Watt.

bass blom
10 februari 2012, 11:14
allevier :chicken:

cluseau
10 februari 2012, 11:18
allevier :chicken:

Yep, twee stuks parallel en die twee paartjes weer in serie.

Stoken maar........:rockon:

bass blom
10 februari 2012, 11:22
ah ok, ja dat is natuurlijk dan wel een veilige aanpak.
en dan hoeven ze wellicht niet eens extra gekoeld want gister toen de accu op 9.86 volt stond kon ik hem bijna gewoon beetpakken zonder blaren te krijgen.

cluseau
10 februari 2012, 11:36
ah ok, ja dat is natuurlijk dan wel een veilige aanpak.
en dan hoeven ze wellicht niet eens extra gekoeld want gister toen de accu op 9.86 volt stond kon ik hem bijna gewoon beetpakken zonder blaren te krijgen.


Het vermogen verdeelt zich dan over alle weerstanden dus één weerstand zal maar een kwart van de warmteontwikkeling voor zijn kiezen krijgen. Wel zit er een addertje onder het gras als je ze allemaal op een hoop knoopt. De warmte ontwikkeling blijft dan uiteindelijk hetzelfde. Beetje net zo'n verhaal als de weerstanden van je rainbow leds.

bass blom
10 februari 2012, 11:47
ja dat zou ik ook niet gaan doen met deze dingen, ze hebben niet voor niks koelribben.

de leds doen het nog steeds allemaal trouwens :D

bass blom
12 februari 2012, 09:35
Yep, twee stuks parallel en die twee paartjes weer in serie.

Stoken maar........:rockon:

dan is dit een goedkope oplossing..

http://www.ebay.com/itm/20W-8-2-ohm-8R2-Ceramic-Cement-Resistor-20-W-Watt-x-5-/230614379428?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b1b02ba4

cluseau
12 februari 2012, 10:58
dan is dit een goedkope oplossing..

http://www.ebay.com/itm/20W-8-2-ohm-8R2-Ceramic-Cement-Resistor-20-W-Watt-x-5-/230614379428?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b1b02ba4

Nou voor minder geld verwerkt deze 2.5 x zoveel vemogen dus hoezo goedkoper?
http://www.ebay.com/itm/390373389073?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

bass blom
12 februari 2012, 11:31
5 stux hè.. die 20 watter. $8.50
die 50 watter x 4 wordt $20

4 van die goedkopen parallel/serie kunnen 80 watt aan
4 van de duuderen 200
maar in mijn geval krijgen ze hoe dan ook de helft van wat mijn JTM45 geeft..

cluseau
12 februari 2012, 11:40
5 stux hè..


Juist.......http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif

Mijn excuus, zal voortaan beter opletten op de dag des heren.

bass blom
12 februari 2012, 11:57
deze heer vergeeft het u royaal :ok:

cannondale_01
13 februari 2012, 20:03
Handig zo'n skoonpa met verzamelwoede. Komt aan met een decade bank. Wellicht niet bruikbaar omdat zij het vermogen wellicht niet kan handelen. Ben nog niet achter hoe het weerstand/stroom staatje werkt.
uitgaande dat een 18watter ook 18watt levert met een speaker output van 16 ohm kom ik op 1,06Amp.
Wel een leuke relikwie.

http://img843.imageshack.us/img843/7899/img2012021300347.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/843/img2012021300347.jpg/)
http://img688.imageshack.us/img688/3877/img2012021300345.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/688/img2012021300345.jpg/)
http://img535.imageshack.us/img535/1444/img2012021300346.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/535/img2012021300346.jpg/)
http://img705.imageshack.us/img705/4977/img2012021300348.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/705/img2012021300348.jpg/)
http://img818.imageshack.us/img818/7920/img2012021300350.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/818/img2012021300350.jpg/)

bass blom
15 februari 2012, 17:33
dat is raar..
toen ik die oude accu ging misbruiken om die weerstand te testen gaf hij 12,43 volt aan voor ik begon.
9,86 ofzo toen ik hem afkoppelde.
nu zomaar voor de fun loop ik er even met de meter langs.. 12,56
:dontgeti:
dat hij wat zou herstellen kijk ik niet van op maar meer?
(hij staat binnen, op dezelfde plek)
of is dat gewoon omdat het nu niet meer vriest?

cluseau
15 februari 2012, 17:41
nu zomaar voor de fun loop ik er even met de meter langs.. 12,56


Maak kennis met het fenomeen "inwendige weerstand". Natuurlijk hersteld hij zich enigsinds maar meet hem maar eens onder belasting. Ook de hogere temperatuur doet een duit in het zakje. Het is bekend dat accu's inkakken rond het vriespunt.

bass blom
15 februari 2012, 17:50
Maak kennis met het fenomeen "inwendige weerstand". Natuurlijk hersteld hij zich enigsinds maar meet hem maar eens onder belasting. Ook de hogere temperatuur doet een duit in het zakje. Het is bekend dat accu's inkakken rond het vriespunt.

inderdaad, belast zakt ie in no time (10 a 20 seconden) naar 9.55
om vervolgens weer te gaan klimmen naar 9.88 (5 minuten)

raar spul die elektronen :D

cluseau
15 februari 2012, 17:58
inderdaad, belast zakt ie in no time (10 a 20 seconden) naar 9.55
om vervolgens weer te gaan klimmen naar 9.88 (5 minuten)

raar spul die elektronen :D

Is niet raar, zelfs volledig verklaarbaar. De accu is een spanningsbron met inwendige weerstand in serie. Bij een goede volle accu is die inwendige weerstand enkele mili ohms. Naarmate de accu verouderd of ontlaad neemt die inwendige weerstand toe. Afhankelijk van de load wordt er dan een spanning aanggeven welke minder is dan de accu in goede staat zou geven. Belast je een compleet verklote accu met een meter van 10Meg ohm zul je toch gewoon 12V meten. Pak je een gamma meter van zeg maar een Ri van 100k meet je op diezelfde accu veel minder. En ga er nu geen lampje aan hangen want dan is het helemaal over. Snap je het verschil?

bass blom
15 februari 2012, 18:01
jazeker, de belasting van een meter zet ik wel vaker vragen bij. vooral bij miliampères en heel kleine weerstandjes enzomeer.

dat klimmen zal wellicht komen doordat hij door de belasting ook warmer wordt? de accu..

bij die pak hem beet 10 volt was de weerstand trouwens prima in de hand te pakken.