PDA

View Full Version : Diepe brom uit een Fender Dual Showman Reverb



vhoffman
4 januari 2012, 14:45
Beste gitaarnetters,

Sinds een paar weken heb ik een ongelofelijk waanzinnige versterker!
Namelijk een Fender Dual Showman Reverb uit 1974.
De top is echt in fantastische conditie, het bijpassende cabinet wat minder, maar wat wil je als je met zo'n dergelijk cabinet van 50 kg gaat slepen...

Toch maar even een fotootje:
http://img208.imageshack.us/img208/5338/img0221jy.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/208/img0221jy.jpg/)
(Overigens ben ik dat niet op de foto, maar onze zeer enthousiaste drummer!)

Maar nu komt het probleem eigenlijk. Het is niet heel irritant, maar erg vaak heb ik, dat als ik net 10 seconden aan het spelen ben, een continue brom uit de versterker komt. Tik ik dan een paar keer lichtjes op de top, verdwijnt het weer even om even daarna weer terug te komen.

Misschien ligt het aan de buizen? Er zitten nu RCA buizen in, volgens mij zijn die een hele tijd niet vervangen geweest, omdat RCA allang niet meer bestaat...

Ik ben echt benieuwd of iemand enig idee heeft!

bass blom
4 januari 2012, 15:02
grotere kans dat de condensatoren naar de eeuwige jachtvelden zijn denk ik.

wel een te gek ding, weet je wat voor speakers je hebt?
ik had er 1 met 15 inch JBL's vroeger, waanzinnig lekker :p

vhoffman
4 januari 2012, 15:17
grotere kans dat de condensatoren naar de eeuwige jachtvelden zijn denk ik.

wel een te gek ding, weet je wat voor speakers je hebt?
ik had er 1 met 15 inch JBL's vroeger, waanzinnig lekker :p

Ja er zitten 2 15 inch originele JBL's in. De D130F of zoiets geloof ik he?

Wat zou zoiets kosten als ik hier iets aan moet laten doen?

bass blom
4 januari 2012, 15:23
kwestie van een handvol tientjes, afhankelijk van hoe vintage correct je de nieuwe caps wilt hebben. en of je alleen de voeding caps wilt doen of tegelijk ook een aantal anderen. zegmaar ergens tussen 50 en 150 euro.

vhoffman
4 januari 2012, 15:29
kwestie van een handvol tientjes, afhankelijk van hoe vintage correct je de nieuwe caps wilt hebben. en of je alleen de voeding caps wilt doen of tegelijk ook een aantal anderen. zegmaar ergens tussen 50 en 150 euro.

Kun je vanbinnen snel zien of het aan de condensatoren ligt?
Verder zal ik mijn vader eens vragen of hij zin heeft om dit te doen, dan kost het natuurlijk ook minder...
Waar kan ik zien welke type condensatoren erin zitten, op een site of zo? En bedoel je met vintage correct dus echt exact diezelfde als er standaard inzaten?

muziekschuur
4 januari 2012, 15:34
http://www.turretboards.com/layouts_schematics/fender/schematics/fender_showman_ab673.gif

http://www.turretboards.com/layouts_schematics/fender/schematics/fender_showman_ab673.gif

Of hier;

http://ampwares.com/amplifiers/fender-showman-dual-reverb/

bass blom
4 januari 2012, 15:53
Kun je vanbinnen snel zien of het aan de condensatoren ligt?
Verder zal ik mijn vader eens vragen of hij zin heeft om dit te doen, dan kost het natuurlijk ook minder...
Waar kan ik zien welke type condensatoren erin zitten, op een site of zo? En bedoel je met vintage correct dus echt exact diezelfde als er standaard inzaten?

toevallig plakte ik vandaag elders dit plaatje..

http://www.maxless.nl/bassman/IMG_1757.jpg

is een 1970 bassman, vlnr de 3e 4e en 5e zijn er beroerd aan toe.
in een bassman zitten ze onder een metalen bakje bovenop het chassis, geen idee waar ze in een dual showman zitten.
dit zijn caps van 1970 en 1 van 1968.

overigens bromt die versterker nog niet eens :D
alleen klinkt hij er zompig, compressed en vervormd.

vintage correct, dat je vrij dure caps er in zet ja, op ebay zie je setjes en dan ben je $90+ armer maar dat kan ook met 'gewone' condensatoren voor een paar tientjes.

vhoffman
4 januari 2012, 16:03
toevallig plakte ik vandaag elders dit plaatje..

http://www.maxless.nl/bassman/IMG_1757.jpg

is een 1970 bassman, vlnr de 3e 4e en 5e zijn er beroerd aan toe.
in een bassman zitten ze onder een metalen bakje bovenop het chassis, geen idee waar ze in een dual showman zitten.
dit zijn caps van 1970 en 1 van 1968.

overigens bromt die versterker nog niet eens :D
alleen klinkt hij er zompig, compressed en vervormd.

vintage correct, dat je vrij dure caps er in zet ja, op ebay zie je setjes en dan ben je $90+ armer maar dat kan ook met 'gewone' condensatoren voor een paar tientjes.

Oke, bedankt voor het plaatje.
Ik heb eigenlijk totaal geen last van een raar geluid als ik aan het spelen ben (het gitaargeluid zeg maar), het geluid is perfect, snoeihard en hartstikke zuiver, zonder ook maar een kraakje. Maar daarachter (ook als ik niet aan het spelen ben) zit die diepe bromtoon, alsof er iets stoort in de buurt zeg maar.

muziekschuur
4 januari 2012, 16:05
Gebruik je een geaard stopkontakt? Dat hebben deze versterkers wel echt nodig...

vhoffman
4 januari 2012, 16:07
Gebruik je een geaard stopkontakt? Dat hebben deze versterkers wel echt nodig...

Ja, ik heb hem in een haspel ingestoken die geaard is, die loopt weer naar een haspel die geaard is, en daarna loopt hij naar een stopcontact.

bass blom
4 januari 2012, 16:23
dat er op tikken kan natuurlijk ook betekenen dat er iets los zit ergens.

muziekschuur
4 januari 2012, 16:28
Komt deze bij een particulier vandaan? Of van een verhuurbedrijf? Als het dat laatste is dan istie vast goed onderhouden en zijn die buizen vast N.O.S. . Dan zou dit die versterker zijn die Chuck Berry gebruikte bij zijn europese tours?

Laat eens een fotooke zien van de binnenkant.

vhoffman
4 januari 2012, 16:38
Komt deze bij een particulier vandaan? Of van een verhuurbedrijf? Als het dat laatste is dan istie vast goed onderhouden en zijn die buizen vast N.O.S. . Dan zou dit die versterker zijn die Chuck Berry gebruikte bij zijn europese tours?

Laat eens een fotooke zien van de binnenkant.

De versterker komt uit Rotterdam, ik heb hem overgekocht van de drummer van Roadkill. Hij verhuurt op het industrieterrein Spaanse Polder oefenruimtes, en een van zijn klanten zeg maar, dus van zo'n band die daar een ruimte huurt, had deze versterker staan en verkocht aan hem (hij vond het ook leuk om eens wat te handelen in die dingen). Hij is in 1974 aangekocht bij Saris of zoiets, een bekendere muziekwinkel vroeger. Ik weet bij god niet meer in welke plaats die lag, maar dat weten kenners hier vast wel. Ook een leuk feit is dat de originele wielen die die muziekwinkel toen, back in the day, altijd onder hun cabinetten en versterkers schroefden erbij zitten maar zijn wel verroest. Later zijn er nieuwe wielen onder het cabinet geschroefd.

Zoals ik al zei, die top is dus echt in sublieme conditie, zonder te liegen. Dat leer waar die reverb inligt kan zo van gegeten worden. Ook dat stuk papier waar opstaat welke buizen erin moeten zit er gewoon nog in perfecte staat in, wel een beetje verkleurd, maar echt perfect.
Ik heb de versterker in het repetitiehok staan nu, en daar ben ik vrijdag pas weer, als je me even zegt waar ik een foto van moet maken dan doe ik dat vrijdag en dan zet ik ze zaterdagochtend hier erop.

Verder las ik toevallig in een ander topic net, dat het misschien aan de reverb ligt.
Iemand schreef: "Het wil nog wel eens gebeuren dat na een reparatie de reverbtank 180 graden gedraaid wordt terug gezet. De pickup spoel komt dan te dicht bij de voedingstrafo waardoor hij brom oppikt."

Het eerste wat ik dus ga proberen vrijdag is de reverb uittrekken! Ook nog een belangrijk punt wat ik vergeten was is dat hij volgens mij ook bromt als ik alle volumeknoppen terugdraai. Kan ik trouwens aan die buizen zien hoe oud ze zijn?

Op MP staat trouwens deze advertentie: http://link.marktplaats.nl/513935883

vhoffman
4 januari 2012, 16:57
dat er op tikken kan natuurlijk ook betekenen dat er iets los zit ergens.

Ik was nog vergeten te melden dat de brom er ook is, als alle volumeknoppen helemaal terug zijn gedraaid, ik zei al, alsof er iets stoort.

bass blom
4 januari 2012, 17:08
je volumeknoppen zijn je input, je output staat altijd open.

vhoffman
4 januari 2012, 17:13
je volumeknoppen zijn je input, je output staat altijd open.

Dus als ik de volumeknoppen op de versterker wegdraai wil dat niks zeggen? Het is dan toch een ander soort brom dan wanneer het komt als ik aan het spelen ben? Verder vroeg ik me ook nog af waar die fuse switch achter op de versterker voor is...

bass blom
4 januari 2012, 17:15
als je je volume dichtdraait breng je je inputsignaal naar massa.
de eindtrap staat gewoon altijd te 'werken'.

fuse switch?
niet in de war met ground lift?

vhoffman
4 januari 2012, 17:16
als je je volume dichtdraait breng je je inputsignaal naar massa.
de eindtrap staat gewoon altijd te 'werken'.

fuse switch?
niet in de war met ground lift?

Er zit een of ander draaiknopje waar fuse naast staat op, meen ik (even een plaatje zoeken van een achterkant)

bass blom
4 januari 2012, 17:18
ah, waarschijnlijk gewoon een zekering houder, door te draaien haal je dat deel er uit/af, om de zekering te checken/vervangen.

vhoffman
4 januari 2012, 17:18
Er zit een of ander draaiknopje waar fuse naast staat op, meen ik (even een plaatje zoeken van een achterkant)

http://img683.imageshack.us/img683/6745/fendertwinreverb5.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/683/fendertwinreverb5.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Hier heb ik al een plaatje

Ook las ik op een forum nog dat versterkers een ground switch hebben, om het brommen te reduceren, maar dat heeft die van mij volgens mij niet he?

muziekschuur
4 januari 2012, 17:32
Ik neem aan dat je een goed geaard stopkontakt gebruikt? Want daar zag ik geen antwoord op.
De versterker heeft bovenop twee metalen strips. Daarin zitten 4 schroeven (kruiskop). Draai je die eruit dan zakt het chassis. Vervolgens, als de achterplaat verwijderd is, kun je het gehele chassis uit de behuizing schuiven (Let op, dat is zwaar, kijk ook uit dat je niet in je vingers snijdt). Dan kun je in het chassis kijken. De versterker moet zeker 10 minuten uit het stopkontakt zijn verwijderd. Want het die grote ronde dingen op je printplaat houden heel lang spanning vast. En kunnen je zeker nog 5 minuten met 400 volt lastig vallen. DAT WIL JE NIET.

Dan kun je naar die ronde pijpjes kijken en de staat ervan. Is de buitenkant van papier dan is het belangrijk alle caps (capacitors) te vervangen. Met gelijke waardes. Dan wordt je versterker weer geheel als nieuw. (Mits je buizen ok zijn). Maar ik gok erop dat die recent zijn vervangen en dat de vorige eigenaar verder geen "gezeik" meer wilde. Dit chassis is point to point en elke 15 jaar moet je de capacitors vervangen. En dat is een klus die je zelf zou kunnen. Maar wil je het zeker weten breng hem dan naar een amptech. Dit is een versterker die al 60 jaar aan de top staat. Dus het is zeker de moeite waard om hem op te knappen.

Ik zou zeggen GEFELICITEERD EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR...... EN NOU JE KNIP TREKKEN>>>>


EFFE WIJZIGEN HIER.... Haal als de donder die twee haspels er eens tussenuit. En sluit hem direct aan op een geaard stopcontact. Een opgerolde haspel is een SPOEL. Als ik P.A. werk doe dan zijn al mijn haspels uitgerold. Doe ik dat niet dan smelten die haspels gewoon weg. Omdat ik dan zo'n 3000 watt per stopkontakt trek. En dan wordt zo'n haspel ontzettend heet (ik doe P.A. werk).

Neem een haspel. Pak een koelkast en een vrieskist of wasmachine. Steek die in de opgerolde haspel. Zet beide apparaten aan. Vanwege de spoelwerking kan het nu zijn dat je zekering gaat. Maar misschien houdt die het toch. (een stopkontakt doet pieken van 5000 watt). Na 10 minuten je hand op de haspel leggen (voorzichtig), je merkt nu dat de haspel heet begint te worden, en ben je al te laat dan is het binnenste al stroperig. Dat is dus 1 ding wat gevaarlijk is met haspels. Het andere ding is dat je dus brom krijgt met buizenversterkers....

vhoffman
4 januari 2012, 18:03
Ik neem aan dat je een goed geaard stopkontakt gebruikt? Want daar zag ik geen antwoord op.
De versterker heeft bovenop twee metalen strips. Daarin zitten 4 schroeven (kruiskop). Draai je die eruit dan zakt het chassis. Vervolgens, als de achterplaat verwijderd is, kun je het gehele chassis uit de behuizing schuiven (Let op, dat is zwaar, kijk ook uit dat je niet in je vingers snijdt). Dan kun je in het chassis kijken. De versterker moet zeker 10 minuten uit het stopkontakt zijn verwijderd. Want het die grote ronde dingen op je printplaat houden heel lang spanning vast. En kunnen je zeker nog 5 minuten met 400 volt lastig vallen. DAT WIL JE NIET.

Dan kun je naar die ronde pijpjes kijken en de staat ervan. Is de buitenkant van papier dan is het belangrijk alle caps (capacitors) te vervangen. Met gelijke waardes. Dan wordt je versterker weer geheel als nieuw. (Mits je buizen ok zijn). Maar ik gok erop dat die recent zijn vervangen en dat de vorige eigenaar verder geen "gezeik" meer wilde. Dit chassis is point to point en elke 15 jaar moet je de capacitors vervangen. En dat is een klus die je zelf zou kunnen. Maar wil je het zeker weten breng hem dan naar een amptech. Dit is een versterker die al 60 jaar aan de top staat. Dus het is zeker de moeite waard om hem op te knappen.

Ik zou zeggen GEFELICITEERD EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR...... EN NOU JE KNIP TREKKEN>>>>


EFFE WIJZIGEN HIER.... Haal als de donder die twee haspels er eens tussenuit. En sluit hem direct aan op een geaard stopcontact. Een opgerolde haspel is een SPOEL. Als ik P.A. werk doe dan zijn al mijn haspels uitgerold. Doe ik dat niet dan smelten die haspels gewoon weg. Omdat ik dan zo'n 3000 watt per stopkontakt trek. En dan wordt zo'n haspel ontzettend heet (ik doe P.A. werk).

Neem een haspel. Pak een koelkast en een vrieskist of wasmachine. Steek die in de opgerolde haspel. Zet beide apparaten aan. Vanwege de spoelwerking kan het nu zijn dat je zekering gaat. Maar misschien houdt die het toch. (een stopkontakt doet pieken van 5000 watt). Na 10 minuten je hand op de haspel leggen (voorzichtig), je merkt nu dat de haspel heet begint te worden, en ben je al te laat dan is het binnenste al stroperig. Dat is dus 1 ding wat gevaarlijk is met haspels. Het andere ding is dat je dus brom krijgt met buizenversterkers....

Aha, nou wordt het al duidelijker, prima info waar ik wat aan heb. Moet ik de buizen verwijderen als ik het chassis eruit haal?

7ender
4 januari 2012, 18:57
dual showman heeft erg lage capaciteit op de center-tap van de uitgangstrafo staan ( 70 uF + 70 uF in serie ,...is dus maar 35 uF )

Als 1 van de vier eindbuizen minder goed contact maakt in z'n buisvoet
( uitgelubberde female-pennen , vervuiling of los-zittende draad in de male-pennen van de buis zelf ) , dan is de stroom aan beide kanten van de uitgangstrafo niet meer gelijk en heft de in-tegenfase aanwezige rimpelspanning elkaar niet meer op.

wat te doen ? :

1e ) female pennen in de octal-buisvoeten justeren ( terugbuigen , zodat ze weer knellen )

2e ) condensators van hoogspanning vervangen ,...en die eerste 2 in serie mogen best wat grotere capaciteit hebben .

3e ) balance regeling van roosternegatief ( output balance op achterkant van chassis ) afstellen met schroeverdraaiertje


;)

7ender
4 januari 2012, 19:01
en kijk uit , als je niet gewend bent om hier aan te klooien ....

450 Volt gelijkspanning voelt niet gezellig aan :)

vhoffman
4 januari 2012, 19:03
en kijk uit , als je niet gewend bent om hier aan te klooien ....

450 Volt gelijkspanning voelt niet gezellig aan :)

Ja, daarom... Misschien toch maar wegbrengen naar een professional. Ik heb geen zin om hier aan te gaan klooien, en mijn vader heeft z'n hoofd nu op het moment ook niet naar dat soort dingen staan... Weet iemand misschien een goede professional in zuid-Limburg?

7ender
4 januari 2012, 19:07
zal toch vast wel een mannetje in de buurt ziiten daar?

ik kan niet van dienst zijn ,....woon vlakbij schiphol ,....is klere end weg :)

vhoffman
4 januari 2012, 19:11
zal toch vast wel een mannetje in de buurt ziiten daar?

ik kan niet van dienst zijn ,....woon vlakbij schiphol ,....is klere end weg :)

Ja, inderdaad. Misschien krijg ik mijn vader zo ver dat hij zich er even in verdiept en het klusje wel wil klaren, mocht het nodig zijn de condensatoren te vervangen.

Staat misschien ergens op internet welke types filtercaps er in moeten, ik heb bijvoorbeeld al eens gegoogled en toen kwam ik uit op sprague atoms, maar die hebben allemaal verschillende waardes. Ik wil zo dicht mogelijk bij het origineel blijven.

cluseau
4 januari 2012, 19:35
Nou, ik heb al heel wat optie's voorbij zien komen maar weinig echte kanshebbers. Geen geaard stopcontact, geen elko, geen reverb tank die gedraaid zit. Een defecte elko hersteld zich niet door een tik, een reverbtank draait niet terug, en een randaarde wordt ook al niet opgewonden van een tik.

Wat dan wel? Het ligt voor de hand dat de eindtrap uit balans raakt wat kan worden veroorzaakt door uitval van één van de eindbuizen. Dit kan ook veroorzaakt worden door slechte buisvoeten maar ga daar dan aub niet aan zitten buigen want de slappe veertjes worden alleen maar slapper. De enige remedie is dan nieuwe buisvoetjes, is in een uurtje gepiept. Zijn het de buizen kun je die gewoon vervangen maar ik adviseer je wel de bias te controleren en de balans in te stellen.

Het is te hopen dat die groundswitch buiten werking is gesteld en de caps darvan zijn losgeknipt. Ook is het handig de spanningsschakelaar vast te zetten op 230V~.

Zoek je een goed adres dan denk ik dat je goed af ben bij Yves Pexters in Tongeren. De amp is het waard.

Wil je zelf gaan klungelen doe het dan iig onder begeleiding van het forum.

vhoffman
4 januari 2012, 19:48
Nou, ik heb al heel wat optie's voorbij zien komen maar weinig echte kanshebbers. Geen geaard stopcontact, geen elko, geen reverb tank die gedraaid zit. Een defecte elko hersteld zich niet door een tik, een reverbtank draait niet terug, en een randaarde wordt ook al niet opgewonden van een tik.

Wat dan wel? Het ligt voor de hand dat de eindtrap uit balans raakt wat kan worden veroorzaakt door uitval van één van de eindbuizen. Dit kan ook veroorzaakt worden door slechte buisvoeten maar ga daar dan aub niet aan zitten buigen want de slappe veertjes worden alleen maar slapper. De enige remedie is dan nieuwe buisvoetjes, is in een uurtje gepiept. Zijn het de buizen kun je die gewoon vervangen maar ik adviseer je wel de bias te controleren en de balans in te stellen.

Het is te hopen dat die groundswitch buiten werking is gesteld en de caps darvan zijn losgeknipt. Ook is het handig de spanningsschakelaar vast te zetten op 230V~.

Zoek je een goed adres dan denk ik dat je goed af ben bij Yves Pexters in Tongeren. De amp is het waard.

Wil je zelf gaan klungelen doe het dan iig onder begeleiding van het forum.

Bedankt voor de goede raad. Het is inderdaad raar dat als ik de versterker een tik met de platte hand geef, het voor 10 seconden stopt om daarna weer door te gaan. Ik zal deze Yves Pexters eens contacteren met mijn probleem. Enig idee wat zo'n service-beurt kost?

cluseau
4 januari 2012, 20:52
Bedankt voor de goede raad. Het is inderdaad raar dat als ik de versterker een tik met de platte hand geef, het voor 10 seconden stopt om daarna weer door te gaan. Ik zal deze Yves Pexters eens contacteren met mijn probleem. Enig idee wat zo'n service-beurt kost?

Wat het bij hem kost kan ik natuurlijk niets over zeggen. Zoiezo is een voorspelling niet eenvoudig maar ik zou wel een paar situatie's kunnen schatten. Dat mag trouwens alleen per PM, forumregels die we dienen te respecteren.

Agent_Smith
4 januari 2012, 21:39
Nou, ik heb al heel wat optie's voorbij zien komen maar weinig echte kanshebbers. Geen geaard stopcontact, geen elko, geen reverb tank die gedraaid zit. Een defecte elko hersteld zich niet door een tik, een reverbtank draait niet terug, en een randaarde wordt ook al niet opgewonden van een tik.


Idd! Ik zat deze thread ook te lezen en dacht hetzelfde. Het eerste waar ik aan zou denken zijn idd gare buisvoeten als het met een tik weer even weggaat. Heb het bij mijn jcm800 ook gehad.
Anders misschien iets ander dat 'mechanisch' halflos zit of een slechte soldeerverbinding. Maar ik geef op dit moment (een) buisvoet(en) de meeste kans van slagen.

muziekschuur
4 januari 2012, 21:39
Een ding wil ik nog kwijt. Je ziet eruit als een jonge knul. Ooit had ik een Elk zangversterker. En dat ding had ik nooit weg moeten doen. Dit is ook zo'n ding.... Maak er ruimte voor, hou em in de familie. 't is gewoon een cool ding. En ook al kost ie centjes... Alstie het dan doet, geeft dat een lekker grote grijns. En elke dag dat je blij bent of iets om voor te leven is weer een dag gewonnen.

cluseau
4 januari 2012, 22:04
Een ding wil ik nog kwijt. Je ziet eruit als een jonge knul.

Dankje, dat zeggen er wel meer. ;)


Of......was dat niet tegen mij......:dontgeti:

vhoffman
5 januari 2012, 09:49
Dankje, dat zeggen er wel meer. ;)


Of......was dat niet tegen mij......:dontgeti:

Ik denk dat dat voor mij bedoeld was, haha, ik ben inderdaad een "jonge knul" ja ;).

vhoffman
5 januari 2012, 16:52
Nou, ik heb al heel wat optie's voorbij zien komen maar weinig echte kanshebbers. Geen geaard stopcontact, geen elko, geen reverb tank die gedraaid zit. Een defecte elko hersteld zich niet door een tik, een reverbtank draait niet terug, en een randaarde wordt ook al niet opgewonden van een tik.

Wat dan wel? Het ligt voor de hand dat de eindtrap uit balans raakt wat kan worden veroorzaakt door uitval van één van de eindbuizen. Dit kan ook veroorzaakt worden door slechte buisvoeten maar ga daar dan aub niet aan zitten buigen want de slappe veertjes worden alleen maar slapper. De enige remedie is dan nieuwe buisvoetjes, is in een uurtje gepiept. Zijn het de buizen kun je die gewoon vervangen maar ik adviseer je wel de bias te controleren en de balans in te stellen.

Het is te hopen dat die groundswitch buiten werking is gesteld en de caps darvan zijn losgeknipt. Ook is het handig de spanningsschakelaar vast te zetten op 230V~.

Zoek je een goed adres dan denk ik dat je goed af ben bij Yves Pexters in Tongeren. De amp is het waard.

Wil je zelf gaan klungelen doe het dan iig onder begeleiding van het forum.

Toch van nieuwsgierigheid maar even naar ons repetitiehok gegaan en jawel hoor, meteen schot in de roos, als ik een klein beetje rammel met de meest linkse buis verdwijnt het geluid en als ik dan lichtjes met de versterker rammel komt het weer! Oorzaak gevonden dus, en ik denk dat ik hem volgende week ergens naar Yves Pexsters breng. Ik hou jullie op de hoogte:)

cluseau
5 januari 2012, 16:58
Toch van nieuwsgierigheid maar even naar ons repetitiehok gegaan en jawel hoor, meteen schot in de roos, als ik een klein beetje rammel met de meest linkse buis verdwijnt het geluid en als ik dan lichtjes met de versterker rammel komt het weer!

Als je heel voorzichtig hebt gedaan kun je dus wel stellen dat het rond die buis zit. Conclusie lijkt me een rotte soldering aan de buisvoet of de buisvoet zelf en als derde mogelijkheid de buis. Laatste geef ik wel heel veel kans, dit verschijnsel doet zich voor bij verouderde buizen. Ze zijn dan ook vaak erg microfonisch.

bass blom
5 januari 2012, 17:29
inderdaad niet onmogelijk dat het die buis is.
had ik hier pas ook met die bassman van mijn bassist.
1 van de voorbuisjes kraakte zachtjes als ik er aan zat.
vervangen door een willekeurige (lees; oude) die hier ergens lag en weg gekraak.