PDA

View Full Version : De GitaarBouwersMeeting 2012



superfly
4 januari 2012, 13:09
Nog een beetje vroeg in het jaar maar de voorbereidingen zijn alweer begonnen voor de 2012 editie van De GitaarBouwersMeeting.

De meeting zal weer plaatsvinden in Barneveld en weer in het weekend waarin we afscheid nemen van de zomertijd; zaterdag 27 Oktober 2012.

De eersten die een lezing/workshop komen geven zijn al bekend. Onze eigen Stijnkenens en de bekende archtop bouwer Frans Elferink hebben zich al bereid verklaart een goed verhaal te komen houden. Over het precieze onderwerp gaan ze nog even nadenken.

De website is ondertussen ook opgeleukt, kom daar regelmatig maar eens kijken voor een update. www.gitaarbouwersmeeting.org
http://www.dgbm.nl/2012/Workshops_files/concept%20logo%20transparant.png

Ike57
4 januari 2012, 13:18
Mooie nieuwe site Wim :ok:

Als je wilt kun je de filmpjes van mij ook bij de terugblik plaatsen:

http://youtu.be/SjyZzSN15WU

http://youtu.be/akoV8nOgZkw

Zjef
4 januari 2012, 17:44
Ik kan er naar alle waarschijnlijkheid niet bij zijn dit jaar. :(

niekb
4 januari 2012, 17:58
Ik zal mijn best doen om er dit jaar wel bij te zijn. Goed dat het een jaarlijks evenement is geworden.
:speed:

Rizz
4 januari 2012, 17:58
Ik kan er naar alle waarschijnlijkheid niet bij zijn dit jaar. :(

iesse siempel: je hebt nog 10 maanden om het wel voor elkaar te krijgen!! :D

(ps mijn vriendin is jarig die dag, doe het wel op het laatste moment vertellen!!:sssh:)

danielw
4 januari 2012, 18:16
word nog hard doorwerken ommijn gitaar voor die tijd af te hebben haha

gr daniel

pueblo
4 januari 2012, 18:35
wanneer worden de randvoorwaarden voor de nieuwe wedstrijd gekend?

Tabula Rasa
4 januari 2012, 18:50
wanneer worden de randvoorwaarden voor de nieuwe wedstrijd gekend?

Ben ook wel benieuwd. Ik ben er weer bij dit jaar. Kan haast niet wachten tot het weer zover is.

superfly
4 januari 2012, 21:32
wanneer worden de randvoorwaarden voor de nieuwe wedstrijd gekend?

Doe maar een voorstel. Javaca dacht aan een masonite project dacht ik. Maar de meeste stemmen gelden.

superfly
4 januari 2012, 21:49
@Ike57 ze staan er op, bedankt!
Wim

pueblo
8 januari 2012, 18:02
Doe maar een voorstel. Javaca dacht aan een masonite project dacht ik. Maar de meeste stemmen gelden.

ik ben voor masonite :)
misschien is het een ideetje dat er een tijdje voorstellen mogen gepost worden, en dat er dan een poll wordt geopend?

gertgert
8 januari 2012, 18:19
lijkt mij een leuk idee zo'n poll. Eens kijken of en hoe dat in elkaar gefrobeld moet worden. Iemand hier verstand van?
Mod?

pueblo
8 januari 2012, 18:43
lijkt mij een leuk idee zo'n poll. Eens kijken of en hoe dat in elkaar gefrobeld moet worden. Iemand hier verstand van?
Mod?

bij het aanmaken van een nieuw topic, kan je onderaan de optie poll aanklikken en dan de verschillende mogelijkheden ingeven.
maar eerst eens zien of er tegenvoorstellen zijn :)

Tabula Rasa
8 januari 2012, 18:47
bij het aanmaken van een nieuw topic, kan je onderaan de optie poll aanklikken en dan de verschillende mogelijkheden ingeven.
maar eerst eens zien of er tegenvoorstellen zijn :)

masonite met vuren frame zou ook mijn suggestie zijn. Of ik zelf mee ga doen weet ik niet, want ik heb al een 2012 projectje, en bouw er meestal maar 1 per jaar.

Aan de andere kant.... quick and dirty, low budget is ook altijd leuk.


EDIT:
Een andere optie zou zijn een Arronklapstoel recycle wedstrijd.

Javaca
8 januari 2012, 19:16
Helaas ben ik er nog niet aan toe gekomen om het te posten, maar het wordt inderdaad Masonite.

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/masonitechallengeklein.gif

Heb op de meeting links en rechts wat gepolst en de reacties waren positief. De regels zijn als andere jaren:



Bouw zelf een gitaar/basgitaar van Masonite
Alle kleuren en technieken zijn toegestaan
Masonite over een vuren/grenen/populieren frame volgens de Danelectro-manier
Bespeelbaar


Het is een ludieke wedstrijd met als doel eens wat anders te proberen.
Als prijs zorg ik voor een pakketje goed bier.



Voor de goede orde: Masonite is hardboard maar niet al het hardboard is Masonite.
Het is verkrijgbaar bij de betere doe-het-zelf-zaak. Als je er niet aan kunt komen of meteen een hele plaat moet afnemen kan ik eventueel een plaat bestellen, deze verzagen in stukken op gitaar-grootte (40*50) en tegen kostprijs en verzendkosten verdelen.
Voor meer informatie over Masonite: http://en.wikipedia.org/wiki/Masonite

spirit
8 januari 2012, 20:59
Zou het ook een leuk idee zijn allemaal hetzelfde model te bouwen, om te zien hoe iedreen zijn eigen "draai" aan geeft?

Zoiets als ze op het TDPRI doen, hals en body van een bepaald model, de rest wordt vrij gelaten naar eigen inzicht.

pueblo
8 januari 2012, 21:26
hoe kan je zien dat het om masonite gaat?

Javaca
8 januari 2012, 23:55
Zou het ook een leuk idee zijn allemaal hetzelfde model te bouwen, om te zien hoe iedreen zijn eigen "draai" aan geeft?

Zoiets als ze op het TDPRI doen, hals en body van een bepaald model, de rest wordt vrij gelaten naar eigen inzicht.
Dat zou inderdaad ook kunnen.

Heb het ooit voorgesteld als ludieke wedstrijd naast de serieuze verkiezing, om mensen uit hun tent te lokken. Vandaar ook een setje bier als prijs.

Bouw eens iets wat je nog nooit gedaan hebt, normaal gezien nooit zou doen of eigenlijk altijd al wilde maar nooit een excuus had om te starten. Het bouwen van iets wat buiten je comfort-zone ligt geeft vaak nieuwe inzichten en creatieve ideeën.

Tot nu toe waren de opdrachten:
-Kleine gitaartjes
-Ukulele
-Masonite

Ook hebben we het gehad over alternatieve materialen, een prijslimiet, recycling, e.d.


hoe kan je zien dat het om masonite gaat?

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2009-10/Dano%20Project/DSC09341.jpg

Voor een idee hoe een Danelectro in elkaar zit kun je het bouwplan uit m'n signature downloaden.

stijnkenens
9 januari 2012, 00:44
Yeshhh, ook daar doe ik aan mee.
Misschien ook weer een gezamelijk topic ervoor openen, lijkt me eigenlijk veel leuker.

s.

gertgert
9 januari 2012, 15:39
Dat zou inderdaad ook kunnen.
Voor een idee hoe een Danelectro in elkaar zit kun je het bouwplan uit m'n signature downloaden.

gaan we dan allemaal voor de longhorn?
lijkt mij wel aardig..

pueblo
9 januari 2012, 17:00
gaan we dan allemaal voor de longhorn?
lijkt mij wel aardig..

ik ben eerlijkgezegd voor meer diversiteit :) maar natuurlijk wint de stem van de meerderheid :).

st.robot
9 januari 2012, 17:15
ik wil wel gaan voor die bas! maar eerlijk gezegd vind ik wel dat je moet kunnen kiezen.

grtz

Zjef
9 januari 2012, 17:24
Ik zou niet voor de longhorn kiezen. Als het aan mij zou liggen wordt het een wedstrijd waarbij eigen creaties toegelaten zijn. De beperking ligt dan eerder in de gebruikte materialen en constructie-principe, waarbij de 'dano-vibe' aanwezig moet blijven.

Tabula Rasa
9 januari 2012, 17:45
Zit te denken aan een Dano-stratocaster.

gertgert
9 januari 2012, 18:42
voor de longhornbouwers, ik vond hier wat foto's in hoge resolutie: http://www.gbase.com/gear/danelectro-longhorn-bass-guitar-1965-copperbu#

Hedge
9 januari 2012, 19:46
Ik stem ook voor diversiteit. Ik zit nu de denken aan een acoustic square neck slide guitar. In longhorn versie wordt dat wel erg ingewikkeld.

Nog een vraagje over masonite, ik heb er nog nooit mee gewerkt. Hoe laat zich dat bewerken? Kun je er ook relief in maken met beitel of frees zonder dat het allemaal rafelige randjes krijgt

Hedge
9 januari 2012, 19:48
voor de longhornbouwers, ik vond hier wat foto's in hoge resolutie: http://www.gbase.com/gear/danelectro-longhorn-bass-guitar-1965-copperbu#

Zie ik ook kunstleder op de zijkant?

Javaca
9 januari 2012, 22:23
Ik ben ook voor diversiteit. Het gaat tegen alle conventies in, en toch...

Ik heb grote bewondering voor Nat Daniel, de oprichter en CEO van het oude Danelectro. Hij was erg creatief, veel dingen die we nog gebruiken (neck-tilt bijv.) gebruiken we nog steeds. Imho kan hij Leo Fender een hand geven wat betreft innovatie en het populariseren van de gitaar bij het grote publiek.



Stiekem loop ik al een paar jaar rond met het plan om eens een Guttlin te bouwen met een masonite body.:hide:

Javaca
9 januari 2012, 22:43
Zie ik ook kunstleder op de zijkant?
Inderdaad, het is vinyl.

oigun
9 januari 2012, 23:08
voor de longhornbouwers, ik vond hier wat foto's in hoge resolutie: http://www.gbase.com/gear/danelectro-longhorn-bass-guitar-1965-copperbu#

In mijn topic over de refret van Saf's longhorn staan ook nog wat leuke referentiefoto's.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146296-Longhorn-copperburst-refret.
En hier:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138142-Wicked-Longhorn

Thunders1988
22 januari 2012, 20:32
Effe bumpen: weet er iemand waar je Masonite kunt kopen in België (of rond de grens B/NL)???
Ik neem deel!

Thunders1988
13 mei 2012, 23:11
Effe bumpen: weet er iemand waar je Masonite kunt kopen in België (of rond de grens B/NL)???
Ik neem deel!

BUMP! met dezelfde vraag...

pueblo
14 mei 2012, 00:45
http://www.ecobouw.be/download/Prijslijst_Ecobouw_13.pdf
deze heb ik gevonden online

Thunders1988
14 mei 2012, 06:51
Cool! Aarschot is niet belachelijk ver... zou wel eens kunnen dat ik er deze week al om ga.
Welke dikte zou ik nemen? 8mm?

stijnkenens
14 mei 2012, 09:25
Voor mij ook een paar plaatjes ;)

Dikte: 4 is genoeg !
Heb het net bij een danelectro opgemeten gemeten !!!


s.

Javaca
14 mei 2012, 10:38
4 mm is idd genoeg. Als je dat combineert met een 34x34 mm balkje kom je op een mooie 42 mm uit.

Als je er niet aan kunt komen heb ik hier plaatjes van 40x60 cm liggen.

Thunders1988
14 mei 2012, 11:01
Wie van de Belgen nog een plaat? Ik ga er woensdag om, kunnen dan in Beerse (of ergens gezellig afspreken :mmmm:) opgehaald worden.

barno
14 mei 2012, 11:33
ik ga nog wat rondbellen hier in Limburg eerst. unalit vind ik overal maar da's niet goed denk ik.

loose-fur
14 mei 2012, 12:37
Masonite? Unalit? Zijn gewoon merken (beiden verkrijgbaar in 3,2 mm). Hardboard plaat verkopen ze zowat in elke buurtwinkel.
Sommige beweren een verschil in productieproces, maar het enige wat kan verschillen is het al dan niet aanwezig zijn van een synthetische toplaag. Mocht de ene er dan toch nog een ander productieproces op na houden, zoals het toevoegen van lijm, dan zie ik diegene die beweert een klankverschil te horen het graag bewijzen met een blindtest.
De enige reden die nog kan overblijven lijkt me een etisch-ecologische drijfveer. Diezelfde ecologen stellen zich wellicht nooit de vraag wat het aan milieubelasting kost om een zoveelste bestelling bij Stewmac te laten overvliegen..



Tee.

Thunders1988
16 mei 2012, 19:31
Halve dag verkwist met rondrijden :angry::angry::angry::angry:
In Aarschot moest je blijkbaar een afspraak maken, in Tessenderlo nog adresje gevonden, bleek Unalit van 3,2 mm te zijn.
Niet dik genoeg dus!
Gevolg: bijna geen progress aan de nieuwe Tele of flightcase, geen Masonite, vrijdag dus ook niet naar Stijn. :(

barno
16 mei 2012, 20:27
dat van tessenderlo wist ik. wij in Limburg gebruiken voor zoiets een telefoon. handig ding...

Tabula Rasa
16 mei 2012, 20:35
wij in Limburg gebruiken voor zoiets een telefoon. handig ding...

whahhaaa klootzak, die Barno :-)

stijnkenens
16 mei 2012, 22:13
Waarom zou 3.2 mm niet genoeg zijn?
Of het nu 4 is of minder, maakt mij totaal niet uit !

Maar ge zijt altijd welkom hoor, de TDPRI tele staat nog altijd fier rechtop ... euh ...


s.

Thunders1988
17 mei 2012, 01:21
dat van tessenderlo wist ik. wij in Limburg gebruiken voor zoiets een telefoon. handig ding...

:mad:
Maar telefoneren is in Limburg doorgaans duurder dan effe met de auto op en af rijden. Zelfs in deze tijden.


Waarom zou 3.2 mm niet genoeg zijn?
Of het nu 4 is of minder, maakt mij totaal niet uit !

Maar ge zijt altijd welkom hoor, de TDPRI tele staat nog altijd fier rechtop ... euh ...


s.

Unalit haalt ge in elke Brico/Gamma/Hubo voor nog geen €5... ziet er mij wat dodgy uit... Zou graag 6mm hebben ipv 3.2mm.

loose-fur
17 mei 2012, 08:43
Wanneer je dan toch van het origineel wenst af te wijken en met 6 mm aan de slag wil, waarom gebruik je dan geen mdf? Dat laat zich bovendien ook veel beter/makkelijker bewerken en afwerken dan Unalit-Masonite.



Tee.

pueblo
17 mei 2012, 11:29
omdat het dan niet voldoet aan het reglement? :sssh:

Menk
17 mei 2012, 12:06
Echt duidelijk wordt het met google voorlopig niet.

Zijn die Masonite platen nu aan twee kanten glad? Ik zie alleen maar prentjes met een zachte, kartonnen, makkelijk uitrafelende, geluid-opslorpende onderkant. Lijkt mij ongeschikt. Of moet ik me een toplaag van een verfdeur voorstellen? Toch ook niet het toppunt van hardheid.

K

barno
17 mei 2012, 12:47
Echt duidelijk wordt het met google voorlopig niet.

Zijn die Masonite platen nu aan twee kanten glad? Ik zie alleen maar prentjes met een zachte, kartonnen, makkelijk uitrafelende, geluid-opslorpende onderkant. Lijkt mij ongeschikt. Of moet ik me een toplaag van een verfdeur voorstellen? Toch ook niet het toppunt van hardheid.

K

bouwwijze komt van de budget danelectrootjes uit de fifties: die gitaren staan ook niet echt bekend om hun sustain enz... :) maar icm met de schelle lipstick pu's en het kartonnig karakter van de body leverde dat toch een een soort jangly geluid op dat nog steeds herkenbaar is op aantal wereldhits. out of the box thinking toen... om uit te komen bij wat eigenlijk gewoon een doosje is :)

stijnkenens
17 mei 2012, 14:12
Masonite heeft inderdaad een gladde en een flurry kant.
Maar er bestaat ook een proces dat 2 gladde kanten oplevert.

Het wordt gebruikt voor goedkope gitaren, dus goede klankkwaliteiten moet je er niet van verwachten. Langs de andere kant, dat maakt ook helemaal niet uit, het geeft de gitaar een speciale klankkleur, anders, niet conventioneel, dus waarom niet?

Net gelezen op wiki: er zit geen formaldehyde in, dus het is een pak gezonder dan bvb MDF !!!
De plaat wordt enkel dmv stoom en druk gemaakt.

Moderne dano's worden gemaakt van MDF, heb ik gezien toen ik er eentje open vees.



s.

Nagramoth
17 mei 2012, 14:14
Barno, je beschrijft mijn Danocaster hier beter dan ik ooit had gekund...