PDA

View Full Version : Hulp bij nieuwe gitaar zoeken (verschillen Floyd Rose)



flamed28
4 januari 2012, 11:56
Hoewel ik nog heel blij ben met de Dean die ik nu heb, zou ik ondertussen toch heel graag een gitaar met een tremelo willen hebben. En in die categorie ben ik geďnteresseerd geraakt in de floyd rose systemen. Kheb me een beetje ingelezen in de voordelen en nadelen.

Kheb op dit forum gezocht naar topics over de ibanez JS100 en daar raadde iemand qua floyd rose systeem juist de Ibanez S420 of S520 aan. (Edge III vs ZR)
Kheb ze getest, vond ze allebei lekker spelen, maar in de winkel kan je de tremelo's nooit testen (bar is eraf gehaald). Alleen moet ik bij de JS100 wel wennen aan het grote blok op de plek waar de hals aan de body is vastgezet. En hadden alledrie wel een dunnere hals dan ik gewend ben (maar dat is niet zo moeilijk gezien de dikte van de hals van mn Dean, en is het ook iets waar ik ook wel een beetje naar op zoek ben anders kan ik dalijk alleen maar op dikke halzen spelen)

Nu heb ik 2 vragen:
- Waarom raadde dit forumlid dit aan?
- Zijn er misschien andere gitaren die jullie aanraden binnen deze prijsklasse 394-650 met dit systeem?
Mag iets duurder, niet goedkoper: Ik wil namelijk wel een gitaar die duurder is dan mn Dean (korting achterwege gelaten:sssh:). Ik weet het, duurder betekent niet altijd beter, maar het geeft me toch een beetje dat idee ;)

Alvast bedankt,

Stephan

Orpheo
4 januari 2012, 12:08
voorop gesteld dat ik geen ibanez-expert ben, en niet extreeem veel weet, weet ik wel dit: de edge III vind ik echt bagger. zacht staal, dus heel snel vervorming van de messen, dus snel stemproblemen. de zr heeft daar geen/minder last van, omdat ie namelijk niet op messen draait maar lagers.

dat gezegd hebbende: duurder is niet perse beter, maar wanneer je 2 redelijk gelijke gitaren vergelijkt daar die vlieger wel redelijk op. waarom wil je eigenlijk een floyd-achtig systeem? ik vind het een onding wanneer je 'm niet nodig hebt (ironie, nu ik 2 les pauls heb met floyd, en er mogelijk nog 2 bij neem ;) ) maar goed ik heb m'n floyds gemod naar eigen wensen).

Terminus
4 januari 2012, 12:10
De Edge III staat erom bekend niet lang mee te gaan, terwijl de ZR en Edge Zero II daar een betere naam voor hebben. De ZR en EZ2 zijn volgens de meeste mensen betere bruggen.

In de door jouw genoemde prijsklasse kan je makkelijk een tweedehands Japanse Ibanez kopen met een Edge of Lo Pro Edge. Dat zijn veel betere bruggen dan de eerder genoemde modellen, en ook veel betere gitaren. Voor 650 kan je zelfs al een goedkoper Prestige model vinden.

Japanse S- en RG-modellen zijn onder andere de RG5XX-serie en hoger (RG6XX, 7XX, enzovoort) de S5XX-serie (en hoger) en de 540S. Prestige modellen hebben vaak 4 cijfers ipv 3. Bij RG's zijn alle Prestige modellen Japans, bij S'en niet, al worden de Koreaanse modellen ook geprezen.

Er zijn allerlei uitzonderingen op de bovenstaande regels, de manier waarop Ibanez namen geeft aan haar gitaren is in de afgelopen 25 jaar regelmatig veranderd. Zodra je meer afwijkende eigenschappen zoals vaste bruggen en 7-snaren gaat zoeken worden de typenummers ook steeds minder logisch. Als je twijfelt kun je het opzoeken of hier vragen.

flamed28
4 januari 2012, 12:40
Dat heeft wel iets vreemds... Die Js 100 is bijna 300 euro duurder maar heeft dus een slechtere brug dan de S420. Maar ja, dan zou ik de Js 100 dus zo'n beetje kunnen vergeten. Zoek ik nog wel even door met de gekregen gegevens (bedankt daarvoor trouwens).

En als jullie me met een gitaar in die prijsklasse met een ander tremelo-systeem (bijvoorbeeld een strat systeem (Wilkinson ofzo???) of een SAT (Ibanez SAS36 FM) kunnen overhalen geen floyd rose te nemen, zou ik dat graag in overweging nemen :)

De benodigde info: Ik speel bijna alles. Ik speel alleen geen sub-genres van metal (death, heavy, djent, etc.), misschien een beetje Thrash, maar wel de 'normale' metal (bij gebrek aan een betere benaming).

Favoriete bands zijn echter wel de volgende hard-rock bands (die jammer genoeg alleen bekend zijn van hun ballads):
- Mr. Big
- Extreme

Alleen ben ik niet zo goed dat ik hun liedjes volledig kan uitspelen op de gitaar hahaha

(Les Pauls met floyd roses? Vet)

snessiram
4 januari 2012, 19:12
Ik ken niet zoveel van de Ibanez floyd rose systemen, maar een tijd terug heb ik eens op een S5470F met ZR-2 tremolo gespeeld. Voor zover ik mij herinner was de feel wel goed, maar de sustain een ramp. Na een paar seconden viel de klank heel snel weg (in plaats van langzaam 'uit te klinken'). De gitaar leek mij wel goed afgesteld. Op internet kwam ik vergelijkbare ervaringen tegen, maar ik ben niet zeker of de oorzaak bij de tremolo ligt of wat anders ;-).

Tweedehands zou je eventueel kunnen kijken naar Jacksons of Charvels? De licensed floyd rose tremolo's vind ik erg goed. Bij sommige is de base plate wel van iets zachter materiaal dan een originele floyd rose, waardoor de schroefdraad van de zadeltjes wel eens kappot kan gaan (maar hoeft uiteraard niet per se zo te zijn).

Ik heb overigens wel al ervaren dat er soms wat speling zit op een tremolo pook. Een handige tip dan is die te vervangen door bijvoorbeeld een Schaller pook (kostprijs: 10-15 euro?).

mountainman
4 januari 2012, 19:53
Kheb ze getest, vond ze allebei lekker spelen, maar in de winkel kan je de tremelo's nooit testen (bar is eraf gehaald).

Ja, die dingen worden snel gejat. Maar je kan gewoon vragen of ze 'm erop willen zetten. Een beetje winkel doet dat wel want ze kunnen toch niet van je verwachten dat je als klant de gok wel neemt.

Ik kan trouwens bevestigen dat de Lo-Pro Edge lang meegaat. Op mijn Ibanez 540R doet-ie 't al zo'n 18 jaar zonder problemen.

Wat voor tremolo je neemt hangt af van wat je ermee wil doen. Wil je vette dive-bombs maken of hou je meer van subtiele surf gitaar effecten?

Zelf deed ik veel heftig tremolo werk toen ik de Floyd Rose pas had maar op een gegeven moment heb je dat dan wel weer gezien. Toch vind ik het wel een prettig idee dat ik die geluiden achter hand heb mocht het nodig zijn voor een bepaald nummer. Als je dan toch gaat voor een Wilkinson dan kun je die duikvluchten wel vergeten.
Hoewel dat ook weer niet helemaal waar is, want bijvoorbeeld Paul Gilbert van het door jou genoemde Mr Big gebruikt nooit een tremolo. Hij gebruikt daarvoor pedalen (en zijn lange klauwen).

flamed28
4 januari 2012, 20:03
Ja, een beetje om die rede. Dat ik het achter de hand heb mocht ik het echt nodig hebben, nu is het vooral voor de 'heb' en het kunnen kloten. Ik heb blijkbaar ook een soort GAS gekregen voor floyd rose gitaren (vooral de niet 'puntige' series van ibanez), ik wil er gewoon een hebben :rockon:.

Ik luister ook wel veel naar Satriani en Vai, maar daar durf ik voorlopig ook nog geen volledige nummers van te leren :seriousf:
En je hebt gelijk, Paul Gilbert gebruikt geen tremelo, Bettencourt voor zover ik weet ook niet echt.

Ik wilde al langer upgraden en m'n vereisten blijven een tremelo (om een of andere rede vooral Floyd Rose) en duurder.
Dus dacht ik dat ik daar nu maar eens werk van zou gaan maken

mountainman
4 januari 2012, 20:26
snessiram brengt ook hele goede punten naar voren. Een tremolo gaat altijd wat ten koste van de sustain maar de ene gitaar heeft daar meer last van dan de andere. Mijn Fernandes dus niet als ik de sustainer aanzet ;) .

Wat betreft speling is het ook goed om te weten dat er bij de Floyd Rose twee soorten barbevestigingen zijn.
Je hebt de bar met schroefdraad en die zit helemaal klemvast als je 'm volledig aandraait. Maar dat wil je dus ook niet want de bar moet met je hand mee kunnen bewegen tijdens het spelen. Draai je 'm dan wat losser dan heb je al snel weer speling. Als die speling heel erg wordt dan gaat de boel rammelen en dan lijkt het soms wel of er iemand op olievaten staat mee te meppen.
Een andere mogelijkheid is een vrij ronddraaiende tremolo bar. Die klik je op zijn plaats en dan klemt hij vast met plastic ringetjes. Dat werkt prima als de ringetjes nieuw zijn maar na verloop van tijd slijten ze en dan komen die olievaten dus weer langs... De ringen kun je los kopen dus als je dit type hebt leg dan maar meteen een voorraad aan.

flamed28
4 januari 2012, 21:08
Ik zie nu ook dat de Ibanez S570 (met ZR systeem) ook een 'b' versie (er staat een b achter) heeft, iets duurder, maar waarom?

mountainman
4 januari 2012, 22:32
Volgens http://ibanez.wikia.com/wiki/S570B


The S570B is similar to the S570, but has different finishes, black hardware and body binding.

flamed28
4 januari 2012, 22:38
Dank u :) Ik voel me een beetje schuldig nu haha.

flamed28
4 januari 2012, 23:13
Blijkt dat ik me iets minder had ingelezen dan ik dacht haha.
Ik zie nu dat de enige rede waardoor ik nog niet volledig had overwogen een Floyd Rose te nemen - namelijk wanneer je een snaar breekt ze allemaal ontstemt raken - van de baan is bij het Zero Resistance systeem. Ik ben nu denk ik wel bijna zo goed als zeker dat ik de S570 of S770 neem, of natuurlijk een goede tweedehandsdeal :sssh:. Maar daar ga ik pas voor kijken als ik echt het geld heb, anders heeft dat denk ik weinig zin (ze zijn zo weg).
Ik zal me dit keer wel goed inlezen voor ik het weer hier vraag ;)

snessiram
4 januari 2012, 23:51
...Wat betreft speling is het ook goed om te weten dat er bij de Floyd Rose twee soorten barbevestigingen zijn.
Je hebt de bar met schroefdraad en die zit helemaal klemvast als je 'm volledig aandraait. Maar dat wil je dus ook niet want de bar moet met je hand mee kunnen bewegen tijdens het spelen. Draai je 'm dan wat losser dan heb je al snel weer speling. Als die speling heel erg wordt dan gaat de boel rammelen en dan lijkt het soms wel of er iemand op olievaten staat mee te meppen.
Een andere mogelijkheid is een vrij ronddraaiende tremolo bar. Die klik je op zijn plaats en dan klemt hij vast met plastic ringetjes. Dat werkt prima als de ringetjes nieuw zijn maar na verloop van tijd slijten ze en dan komen die olievaten dus weer langs... De ringen kun je los kopen dus als je dit type hebt leg dan maar meteen een voorraad aan.
De tremolo poken die je letterlijk moet vast-schroeven door ze x keer rond te draaien zijn inderdaad onhandig. Ik had zo'n model op men eerste gitaar en heb die pook vervangen.

Naast het systeem met de plastic ringetjes zijn er ook tremolo poken waarbij rond de pook een soort schroef is. Je zet de pook dan in de tremolo en gebruikt de 'schroef' om hem vast te zetten. Ik heb hier goede ervaringen mee :). Fototje van wat ik bedoel:
http://images.guitarbitz.com/images/products/1311762912-36184500.jpg

Maar zoals gezegd: als dit het enige nadeel is kan je de tremolo pook nog altijd vervangen.


...Ik zie nu dat de enige rede waardoor ik nog niet volledig had overwogen een Floyd Rose te nemen - namelijk wanneer je een snaar breekt ze allemaal ontstemt raken - van de baan is bij het Zero Resistance systeem.
En probleem 2: als je een snaar bend en vervolgens een noot speelt op een andere snaar, dan is die noot ietsjes vals. Hoewel dat met speeltechniek wel ietswat op te vangen valt.

Je kan overigens ook iets als een tremsetter (http://store.hipshotproducts.com/cart.php?m=product_detail&p=115) gebruiken voor deze problemen (als je al een floyd rose hebt). Geen idee of het ook werkt als er een snaar breekt. Zelf nooit getest.

KingPin8
5 januari 2012, 13:53
De Hipshot Tremsetter en de Göldo Backbox zijn alleen nuttig wanneer je messen krom zijn of wanneer je problemen hebt met een tremelo die na benden niet op '0' terugkomt, bij onbalans dus.

Heb zelf verschillende trems in gebruik, heb een Göldo Backbox in mijn Ibanez RGT6EX (Edge III, meest waardeloze trem ever). Die doet de truc, de trem is nu perfect in balans, grote probleem alleen is dat het benden een stuk zwaarder gaat gezien er een extra veer meetrekt/duwd.

Over trems algemeen (eigen ervaring): blijf inderdaad weg bij Edge III, het staal is veel te zacht en de lak is erg slijtage (roest) gevoelig.

Vermijd "Licensed by Floyd Rose" tremelos, die zijn het veelal net niet.

Original Floyd Rose, Schaller, Kahler, allemaal prima, maar betaal je ook voor, zelfde geld voor de aangeraden Ibanez trems.

Mijn persoonlijke favorieten zijn de tremelos van Gotoh, megahard spul, vrijloop op de messen, goedkoop in aanschaf, alleen maar lof :) Alleen zit dit standaard op weinig/geen gitaren.

Terminus
5 januari 2012, 22:43
Vermijd "Licensed by Floyd Rose" tremelos, die zijn het veelal net niet.

Original Floyd Rose, Schaller, Kahler, allemaal prima, maar betaal je ook voor, zelfde geld voor de aangeraden Ibanez trems.

Mijn persoonlijke favorieten zijn de tremelos van Gotoh, megahard spul, vrijloop op de messen, goedkoop in aanschaf, alleen maar lof :) Alleen zit dit standaard op weinig/geen gitaren.

Edge, Lo-Pro Edge en volgens mij ook Edge Pro zijn allemaal door Gotoh gemaakt. Dus eigenlijk zijn er meer gitaren met Gotoh Floyd's dan je zou denken.

Orpheo
5 januari 2012, 22:54
Kahler maakt geen fullcrum trems meer, schaller is licenced, net als ibanez edge lopro edge etc.

Gotoh gebruikt koud gerold staal als baseplate met een brass block.vertel, wat is daar mis mee? John Suhr adviseert gotoh...

Jasper.
5 januari 2012, 23:03
Ik vind de Licensed floyd rose op mijn Jackson anders behoorlijk goed. Onstemt totaal niet.
De EdgeIII op mijn ibanez is dan weer iets minder.

mesaman
6 januari 2012, 00:23
oftewel; de oude ibanez gitaren zijn gewoon de beste!





of een J.Custom:mmmm:

flamed28
6 januari 2012, 11:32
Een J. Custom zou ik heel graag willen ja haha, maar eer ik daar (op mijn leeftijd) het geld voor heb ben ik wel weer een paar jaar verder :seriousf:

Nogmaals bedankt voor de hulp en info mensen :ok:

flamed28
10 januari 2012, 22:13
Ik heb tweedehands een PGM 30 gevonden. Wat research gedaan.
Deze heeft in de tijd '92-2002 een LO Trs II bridge gehad
En in de 2003-2004 tijd een Edge pro.

Ik neem aan dat op deze versie gewoon een LO Trs II zit.

Hoe zit het met deze Floyd?

crapton
10 januari 2012, 22:43
De Hipshot Tremsetter en de Göldo Backbox zijn alleen nuttig wanneer je messen krom zijn of wanneer je problemen hebt met een tremelo die na benden niet op '0' terugkomt, bij onbalans dus.

Heb zelf verschillende trems in gebruik, heb een Göldo Backbox in mijn Ibanez RGT6EX (Edge III, meest waardeloze trem ever). Die doet de truc, de trem is nu perfect in balans, grote probleem alleen is dat het benden een stuk zwaarder gaat gezien er een extra veer meetrekt/duwd.

Over trems algemeen (eigen ervaring): blijf inderdaad weg bij Edge III, het staal is veel te zacht en de lak is erg slijtage (roest) gevoelig.

Vermijd "Licensed by Floyd Rose" tremelos, die zijn het veelal net niet.

Original Floyd Rose, Schaller, Kahler, allemaal prima, maar betaal je ook voor, zelfde geld voor de aangeraden Ibanez trems.

Mijn persoonlijke favorieten zijn de tremelos van Gotoh, megahard spul, vrijloop op de messen, goedkoop in aanschaf, alleen maar lof :) Alleen zit dit standaard op weinig/geen gitaren.

Ik zie hier een hoop verhalen langskomen waar ik toch enige of zware twijfels bij heb.

1) Backbox maakt de tremolo helemaal niet zwaarder. Het is een stop met een veer erin. Als je naar beneden bend dan reageert de trem exact zoals hij was. Als je naar boven bend dan gaat ie iets zwaarder maar nauwelijks echt merkbaar. Ik heb ze op mijn RG420 en op mijn Strat. Werkt perfect er zorgt dan een valse snaar geeninvloed heeft op de andere snaren. Dus niet alleen nuttig als er iets kapot is oid. Het Z systeem van Ibanez is eigelijk net zoiets, met een stel trekveren ipv drukveer maar principe is hetzelfde: verschillende veerspanning afhankelijk van de positie. Slim en praktisch.

2) Edge III hoor ik veel verhalen over maar wie heeft er nou echt zelf een versleten trem? En hoe heb je dat geconstateerd dan? Praat iedereen elkaar nou na of hoe zit het?

3) Licensed FR trems zijn slecht? Huh? En waarom dan? Ik heb er 1 op mijn Wolfgang en het werkt feilloos. Alle Edge en Edge Pro enz zijn volgens mij Licensed en daar is iedereen lovend over. Gotoh en Shaller zijn neem ik aan ook licensed FR.

4) Trem armen: zijn er floating trems met een schroefbevestiging? Ik dacht alleen die vintage Fender zooi. Schroefbevestiging is idd bagger en niet van deze tijd.

5) Sustain: Zowel op mijn Wolfgang (die is niet floating en ligt op de body) als mijn RG420 geen enkel probleem. Prima sustain, geen dode plekken. Slechts mijn SZ gaat nog langer door maar dat is een massief stuk mahonie dat wil je niet weten. Heel veel scheelt het niet en op volume ga je het echt niet merken.

Terminus
11 januari 2012, 16:57
3) Licensed FR trems zijn slecht? Huh? En waarom dan? Ik heb er 1 op mijn Wolfgang en het werkt feilloos. Alle Edge en Edge Pro enz zijn volgens mij Licensed en daar is iedereen lovend over. Gotoh en Shaller zijn neem ik aan ook licensed FR.


Er wordt niet gezegd dat alle Licensed Floyds slecht zijn, alleen goedkope modellen zijn dat vaak wel.

Wat betreft die PGM30: De Lo-TRS serie staat bekend als de allerslechtste bruggen die Ibanez ooit gebruikt heeft. De Edge Pro II was daar de opvolger van, maar die staat ook niet erg hoog aangeschreven zover ik weet. De Edge III wordt vaak boven de de TRS-serie gewaardeerd omdat Edge III's prima functioneren als er geen sprake is van slijtage. Dit is bij de TRS-serie niet het geval.

Persoonlijk heb ik wel op gitaren gespeeld met Edge III bruggen die prima functioneerden. Er wordt door sommigen ook wel gezegd dat veel goedkope bruggen niet snel slijten door gebruik, maar door slecht afstelwerk. Ik ben geneigd die theorie te geloven.

Grindpad
11 januari 2012, 21:23
ik zou een Gotoh kopen.
beste systeem op dit moment op de markt, t strakst ook en de beste techniek van hendel bevestigen.
ze hebben echt het orginele basis idee een flinke stap verder ontwikkeld

ik heb hem vergeleken met een OFR en he beats it.

voor mij persoonlijk iig geen ander merk tremolo meer.

Bismarck
12 januari 2012, 13:03
Ik neem aan dat op deze versie gewoon een LO Trs II zit.

Hoe zit het met deze Floyd?

De LO-Trs II wordt gemaakt van een of andere koper-lood legering die nogal zacht is. De sustain en stemvastheid schijnen nogal slecht te zijn. Maar goed, ik ken ook mensen die zweren dat ze in tune blijven.

On topic: Mooie pagina met een uiteenzetting van een hoop Ibanez bruggen.
- http://www.jemsite.com/jem/trems.htm

mesaman
12 januari 2012, 23:37
zie je een trs?renne! wegwezen! rotzooi!

gewoon door sparen en een goede gitaar kopen, bespaar je de elende.

flamed28
13 januari 2012, 19:30
zie je een trs?renne! wegwezen! rotzooi!

gewoon door sparen en een goede gitaar kopen, bespaar je de elende.

Haha zal ik doen, bedankt voor de tip.


On topic: Mooie pagina met een uiteenzetting van een hoop Ibanez bruggen.
- http://www.jemsite.com/jem/trems.htm

Dank je wel, zal ik gaan gebruiken.

Allemaal bedankt overigens

flamed28
23 januari 2012, 19:02
Ik heb nu een gitaar op het oog gekregen met een original floyd rose.
Wat is precies het verschil tussen ibanez, licensed, etc. floyds en de original floyds? Zijn de originals echt beter dan de anderen of is dit een soort van fabeltje en meer om de naam?

De gitaar is trouwens een BC rich mockingbird ST

http://www.rockpalace.com/product/BC-Rich-Mockingbird-ST-Trans-Red

(Ik koop m overigens niet daar)

edit: Volgens mij is dit heel subjectief.