PDA

View Full Version : High-end Marshall Plexi in Europa ?



StevenStrat
4 januari 2012, 01:25
In de USA zijn ze verwend met de prachtige boutique clones van Metropolous, Germino, etc, maar wat zijn de opties voor ons Europeanen, zonder te hoeven importeren uit de USA ?

Top onderdelen, geen compromissen, jaren 60 vintage correcte plexi, hebben we dat in Europa ?

Ik ken Gladius, maar online klinken ze niet echt overtuigend.

Laat maar horen !

Orpheo
4 januari 2012, 01:50
Marshall zelf? (let the flaming begin! :D )

nee ik ken echt niks Euro-based. helaasch.

tidalwave_sideburns
4 januari 2012, 07:50
Misschien kun je wat regelen bijMonster Amps (http://www.monsteramps.fi/site/?lan=3&page_id=62) uit Finland.


D'r zit bij mij een bedrijfje (http://fulltone.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=17&category_id=4&option=com_virtuemart&Itemid=1)in de buurt die Marshall clones bouwt. Hoe ze zich verhouden tot de echte weet ik niet, maar ze staan erg goed bekend.

Of misschien Cream (http://www.twinsound.de/guitar-amplifiers.0.html) ?

Hendriks
4 januari 2012, 08:38
Wat is highend? Een plexi-clone met dure onderdelen? Volgens mij struikel je hier over . In Nederland: CMW, Giablo , Vernet , in Duitsland heb je er ook zat .Een plexi bouwen is niet zo heel erg moeilijk , zelfs ik heb er al een paar gebouwd en ik heb weinig kennis van de materie , dus eerder genoemden kunnen een nog veeeeel betere bouwen . Het schema is bekend , de kennis is aanwezig vervolgens een kwestie van de goede onderdelen opzoeken en je hebt een highend plexi.
Metropolis,etc doen hetzelfde maar dan op grotere schaal.

dml
4 januari 2012, 08:58
+1.
Daar komt dan nog eens bij: wat is "jaren 60 vintage correct"??

robostrat
4 januari 2012, 09:19
CMW amps ?

almarvk
4 januari 2012, 09:20
Ik wacht op de post van Dirk_Hendrik over high-end boutique meuk! :supercool:

humbucker
4 januari 2012, 09:27
Roppoli is volgens mij een italiaanse bouwer. Hun website is blijkbaar nog under construction, maar als je in youtube bijvoorbeeld zoekt op phil x jams heb je een hele gig die gespeeld is over zo'n amp.

LordRiffenstein
4 januari 2012, 09:38
Ik heb er een paar getest door de jaren, Cream was eigenlijk wel goed maar de beste is Audio Amp company (http://www.audioampco.com/).

Bouwkwaliteit is super en de sound is echt te gek. Ik heb een tijdje overwogen om bij hun een 50w JMP te bouwen omdat ik mijn eigen plexi niet live wil gebruiken maar er zijn andere plannen tussen gekomen.

macwilliams
4 januari 2012, 10:02
Er word voor mij door Giablo een op een plexi gebaseerde head gebouwd, vintage correct zal het niet zijn maar wel uit goede onderdelen. Daarbij word er alleen gelet op wat ik wil en wat ik ervan verwacht. Valt dat nou onder boutique of is dat een customer fit amp? Ik weet het niet en dat vind ik ook niet belangrijk. Als het maar doet wat ik ervan vraag toch?
Er zullen in ons landje genoeg zijn die het ook hadden gekund maar krijg ik dan ook die vrijheid om te bepalen wat ik wil?

Hendriks
4 januari 2012, 10:46
Er word voor mij door Giablo een op een plexi gebaseerde head gebouwd, vintage correct zal het niet zijn maar wel uit goede onderdelen. Daarbij word er alleen gelet op wat ik wil en wat ik ervan verwacht. Valt dat nou onder boutique of is dat een customer fit amp? Ik weet het niet en dat vind ik ook niet belangrijk. Als het maar doet wat ik ervan vraag toch?
Er zullen in ons landje genoeg zijn die het ook hadden gekund maar krijg ik dan ook die vrijheid om te bepalen wat ik wil?

Maar Arjan kan vast ook een goede 100% plexi clone bouwen.

Brum
4 januari 2012, 10:59
Ik heb juist het idee dat het gros enkel Marshall, Fender en tegenwoordig ook veel Vox clones bouwt, met de nodige aanpassingen dan wellicht en maar een klein groepje iets anders probeert (en zelfs dan is het toch nog leentjebuur bij de twee merken). Juist omdat de vraag naar Marshalls en Fenders, al dan niet clones, bijzonder hoog is.

Hendriks
4 januari 2012, 13:44
Ik heb juist het idee dat het gros enkel Marshall, Fender en tegenwoordig ook veel Vox clones bouwt, met de nodige aanpassingen dan wellicht en maar een klein groepje iets anders probeert (en zelfs dan is het toch nog leentjebuur bij de twee merken). Juist omdat de vraag naar Marshalls en Fenders, al dan niet clones, bijzonder hoog is.

Highend en Boutique vind ik bij een clone ook wat mindere uitdrukkingen , dan denk ik wat meer aan eigen ontwerpen.

Thiez
4 januari 2012, 14:32
Je kunt natuurlijk wel een plexi clone bouwen met allerlei NOS onderdelen en high end trafo's etc. Maar het is nog maar te betwijfelen of hij dan ook echt beter gaat klinken dan een orginele plexi uit de 60's/70's.
Zo zijn er veel mensen die mercury trafo's in hun marshall zetten, terwijl ik persoonlijk de drake veel meer marshall sound vind hebben. Dus ik denk dat de vraag ook een beetje is wat je precies wilt benaderen? Zo dicht mogelijk bij een orgineel 60's model komen of hem voor jou smaak zo goed mogelijk laten klinken?

macwilliams
4 januari 2012, 14:42
Maar Arjan kan vast ook een goede 100% plexi clone bouwen.

Dat idee heb ik wel maar dat doen er meer. Ik denk als je perse een plexi wil dan ga je ernaar opzoek. helemaal als je een originele wil hebben.

HaroldA
4 januari 2012, 14:43
Dat idee heb ik wel maar dat doen er meer. Ik denk als je perse een plexi wil dan ga je ernaar opzoek. helemaal als je een originele wil hebben.

Een originele 1987x? ;)

Tristan
4 januari 2012, 14:45
Inderdaad, de trafo's zijn een groot probleem.
Er zijn mensen die een Mercury Magnetics klinkend krijgen maar het rockt toch bijna altijd minder dan een echte originele Drake of Dagnall.
Een Mercury Magnetics in een originele amp is naar mijn idee vaak niet echt een verbetering.

macwilliams
4 januari 2012, 14:46
Een originele 1987x? ;)

Met van die ubercoole jcm800 cabinetten:crazyhappy:

HaroldA
4 januari 2012, 14:50
Inderdaad, de trafo's zijn een groot probleem.
Er zijn mensen die een Mercury Magnetics klinkend krijgen maar het rockt toch bijna altijd minder dan een echte originele Drake of Dagnall.

Mijn 1987x uit 93 heeft nog netjes de Drakes ;)


Met van die ubercoole jcm800 cabinetten:crazyhappy:

Neh, 1960TV's!

Tristan
4 januari 2012, 15:14
Dat was een reactie op Thiez.
De reissue 1987x klinkt zonder tweaks wat mij betreft echt niet lekker.

HaroldA
4 januari 2012, 15:15
Dat was een reactie op Thiez.
De reissue 1987x klinkt zonder tweaks wat mij betreft echt niet lekker.

En welke tweaks mogen dat zijn? Schematisch komt hij namelijk heel erg overeen met "de plexi".

Orpheo
4 januari 2012, 15:23
in marshalls? graag drakes of dagnell's, ja. zelfs de 'nieuwe' dagnell's in bv de JCM800 of de AFD vind ik dan toffer dan de MM's (hoewel de MM's in een AFD vast niet verkeerd uzllen zijn: nog iets meer afromen van het hoog, dus de treblepot kan verder open, dus ietsjes meer gain). al mijn (ouwe) marshalls hebben gelukkig nog de originele trafo's. De enige amp waar nieuwe trafo's echt zin hadden was m'n 5150.

verder: wat is 'correct'? :)

Tristan
4 januari 2012, 15:33
Om terug te komen op de eerste vraag, deze heb ik in mijn bestandje staan als Europese Plexi bouwers:
Amp Co
CMW
Cornell
Cornford
Cream Amps
Giablo
Gladius
Siegmund
Vernet

Deze hebben waarschijnlijk ook genoeg in huis om een goede Plexi te bouwen:
Ernst Fliek
Van Weelden

De beste komen naar mijn idee echter toch uit de USA:
Bray
Friedman
Germino
Metropoulos
Reeves

Misschien ook een leuke tip, Van De Haar heeft een Bad Cat BC50 in de aanbieding voor minder dan 1000 euro, geen idee hoe die klinkt, maar het is naar horen zeggen een Plexi clone.

Tristan
4 januari 2012, 15:38
En welke tweaks mogen dat zijn? Schematisch komt hij namelijk heel erg overeen met "de plexi".

Dat kan, maar lekker klinken doen ze niet die 1987 reissues i.m.o.
Welke tweaks?
Tja, tweaks die het schelle hoog en de fizzy drive eruit halen.

HaroldA
4 januari 2012, 15:42
Dat kan, maar lekker klinken doen ze niet die 1987 reissues i.m.o.
Welke tweaks?
Tja, tweaks die het schelle hoog en de fizzy drive eruit halen.

Andere buizen? R1/C1 en/of R2/C2 aanpassen?

Dan heb je volgens mij schematisch een Plexi, al zijn die er ook in 100-den smaken gemaakt.

Tristan
4 januari 2012, 15:48
Ik weet het niet man, ik heb het idee dat de onderdelen in zo'n 1987x niet echt lekker samenwerken.
Misschien zijn de trafo's bij nader inzien niet eens zo slecht als men destijds beweerde (Mercury Magnetics is beter, blablabla) en heb je met een goed passende recap, een set goede buizen en wat tweaks om 'm nog meer op een originele Plexi te doen lijken een fantastische amp.

HaroldA
4 januari 2012, 15:50
heb je met een goed passende recap, een set goede buizen en wat tweaks om 'm nog meer op een originele Plexi te doen lijken een fantastische amp.

Is exact wat er met de mijne gaat gebeuren, incl schakelbare 2204/1987x preamp! :ok:

Tristan
4 januari 2012, 15:55
Oh, cool dat ze ook die 2204 preamp erin kunnen bouwen, bij wie laat je het doen?
Ben benieuwd wat het wordt, ik hoop voor je dat het goed uitpakt.

HaroldA
4 januari 2012, 15:56
Oh, cool dat ze ook die 2204 preamp erin kunnen bouwen, bij wie laat je het doen?
Ben benieuwd wat het wordt, ik hoop voor je dat het goed uitpakt.

Heulemaal zelluf! :crazyhappy:

Ik ga eerst m'n 2203 fixen, daarna is de 1987x aan de beurt (indien het bevallen is).

Tristan
4 januari 2012, 16:00
Okee, tof, ik wist wel dat je handig was, maar om zelf je amp te gaan modificeren is wel een stap.
Op het Metroamps forum staat veel info geloof ik.
Veel plezier ermee! :)

HaroldA
4 januari 2012, 16:22
Okee, tof, ik wist wel dat je handig was, maar om zelf je amp te gaan modificeren is wel een stap.

Met genoeg domme vragen kom ik er wel ;) Ik weet hoe ik veilig kan werken, waar ik dingen op kan zoeken en waar ik dingen kan vragen.

Mijn 1987x (uit 1993 dus zonder FX-loop en met Drake's) heb ik samen met een 1960TV voor €900,- gekocht, dus effectief gezien heb ik maar €450,- ervoor betaald. Dan kan er best wel voor €100,- aan turrets, draad, Sozo caps en weerstanden in zonder er een overdreven duur apparaat van te maken ;)

StevenStrat
4 januari 2012, 16:37
dank voor de reacties.

Ik ga iets specifieker zijn, blijkbaar maken geen van de bouwers in Tristan's lijstje een clone van een 100w superlead ?

deze dus:
http://plexireplicas.com/metropoulos-amplifiers/10000-series/

allochthomas
4 januari 2012, 16:41
De beste komen naar mijn idee echter toch uit de USA:

Waar op baseer je dat? Ik weet dat metropolous tot het uiterste extreem een clone bouwt uit de era maar de onderdelen zijn wel het zelfde als die in mijn Giablo.

Ik denk dat je toch goed moet afvragen wat je nou wilt kwa high-end plexi. Wil je een vintage correcte, wil je een plexi maar dan met beter onderdelen, wil je een plexi met wat extra's of wil je iets plexi-achtigs?

Voordeel van iemand als Arjen(giablo) is dat hij een versterker bouwt die klinkt zoals jij wilt en het maakt geen bal uit of dat vintage correct is of niet. Mijn c-type gebruikt als basis een JTM45 maar wordt verder volledig naar mijn smaak aangepast en getweaked en zal dus afwijken van wat mensen gewend zijn van een JTM45

big dooley
4 januari 2012, 16:41
in marshalls? graag drakes of dagnell's, ja. zelfs de 'nieuwe' dagnell's in bv de JCM800 of de AFD vind ik dan toffer dan de MM's (hoewel de MM's in een AFD vast niet verkeerd uzllen zijn: nog iets meer afromen van het hoog, dus de treblepot kan verder open, dus ietsjes meer gain). al mijn (ouwe) marshalls hebben gelukkig nog de originele trafo's. De enige amp waar nieuwe trafo's echt zin hadden was m'n 5150.

verder: wat is 'correct'? :)

niks mis met die nieuwe (liggende) dagnalls... marshall stopt ze tegenwoordig overal in... AFD, YJM, 2203KK, JVM... alleen de VM heeft andere modellen vanwege het gebruik van KT66's

macwilliams
4 januari 2012, 16:44
Waar op baseer je dat? Ik weet dat metropolous tot het uiterste extreem een clone bouwt uit de era maar de onderdelen zijn wel het zelfde als die in mijn Giablo.

Ik denk dat je toch goed moet afvragen wat je nou wilt kwa high-end plexi. Wil je een vintage correcte, wil je een plexi maar dan met beter onderdelen, wil je een plexi met wat extra's of wil je iets plexi-achtigs?

Voordeel van iemand als Arjen(giablo) is dat hij een versterker bouwt die klinkt zoals jij wilt en het maakt geen bal uit of dat vintage correct is of niet. Mijn c-type gebruikt als basis een JTM45 maar wordt verder volledig naar mijn smaak aangepast en getweaked en zal dus afwijken van wat mensen gewend zijn van een JTM45
Dikke plus één op dat alles. Customer fit is the shit :ok:

allochthomas
4 januari 2012, 16:52
Precies, geen gekut met versterkers die je niet liggen of waar je niet helemaal tevreden over bent. Gewoon lekker iets laten bouwen dat bij jou past.

Niet om af te doen van de kwaliteit van de metropolous versterkers maar je krijgt voor 2700 euro een plexi die net zo klinkt als die van iemand anders.

StevenStrat
4 januari 2012, 17:25
ik begrijp je punt, maar ik hoef geen custom circuit. Een 68 plexi circuit is het voor mij. Doe er een fx loop en master volume bij, met top onderdelen en ik heb m'n droom plexi.

HaroldA
4 januari 2012, 17:33
ik begrijp je punt, maar ik hoef geen custom circuit. Een 68 plexi circuit is het voor mij. Doe er een fx loop en master volume bij, met top onderdelen en ik heb m'n droom plexi.

Geen custom circuit, maar wel custom opties? :???: Wat is het verschil?

allochthomas
4 januari 2012, 18:02
Ik denk dat hij bedoeld een volledig custom circuit van de grond af opgebouwd. Mijne heeft gewoon een JTM45 circuit maar zijn sommige onderdelen net wat anders waardoor hij iets strakker is wat ik lekker vind. Als je een volledig stock circuit wilt zou ik alsnog even contact op nemen met Arjen gezien de CCS mod die je amp toch echt een stuk dynamischer maakt

StevenStrat
4 januari 2012, 18:17
Geen custom circuit, maar wel custom opties? :???: Wat is het verschil?

het verschil is dat een MV en FX loop niks verandert aan het circuit.
Ik lees hier dat de meeste geen exacte kopies van het plexi circuit maken, en dat is nu net wat ik wel wil.

darkrazer
4 januari 2012, 18:44
Waarom koop je dan niet een originele en laat je hem dan modden door iemand met verstand van zaken en precies zoals je zelf wilt?

Thiez
4 januari 2012, 18:49
Dat was een reactie op Thiez.
De reissue 1987x klinkt zonder tweaks wat mij betreft echt niet lekker.

Wat was een reactie op mij? ik zie iets over het hoofd volgens mij?

Mitch
4 januari 2012, 18:51
Een kloon is nog geen goede amp. De enige goede die ik tot nu toe gehoord heb is van CMW en die kan ook gewoon een MV en loop maken als je dat per se wil.

vinni
4 januari 2012, 19:30
Als ik nu een high end plexi zou moeten kopen :


http://www.youtube.com/watch?v=5HlmLdsqXZc

Gewoon laten opsturen.....of via Van de haar.

Vinni

HaroldA
4 januari 2012, 19:43
Als ik nu een high end plexi zou moeten kopen

"About 6 on the treble channel" - dan behoren je oren van je hoofd af te vallen. Neemt die Variac zoveel volume weg?


Huh? na 10 minuten zet hij de variac pas aan... Ik snap het niet...

vinni
4 januari 2012, 19:51
Volgens mij is dit de 100watt uitvoering.

Maar de speaker zit in een eigen gebouwde ISO-box.

Pete Thorn gebruikt overigens altijd Scumback speakers.

John Suhr kan trouwens ook een 50Watt versie voor je bouwen.

Vinni

HaroldA
4 januari 2012, 19:54
het verschil is dat een MV en FX loop niks verandert aan het circuit.

Well, guess again.

Zelfs zonder de FX loop te gebruiken zal je sound anders zijn. Idem voor de mastervolume.

vinni
4 januari 2012, 19:55
Well, guess again.

Zelfs zonder de FX loop te gebruiken zal je sound anders zijn. Idem voor de mastervolume.

Zeker weten!

Vinni

HaroldA
4 januari 2012, 19:58
Maar de speaker zit in een eigen gebouwde ISO-box.

Kan ik me voorstellen. Een 100 watt plexi zo laten oversturen kost je je ramen.


John Suhr kan trouwens ook een 50Watt versie voor je bouwen.

Geen overbodige luxe: zie mijn vorige opmerking ;)

Tristan
4 januari 2012, 20:13
Waar op baseer je dat? Ik weet dat metropolous tot het uiterste extreem een clone bouwt uit de era maar de onderdelen zijn wel het zelfde als die in mijn Giablo.

Ik denk dat je toch goed moet afvragen wat je nou wilt kwa high-end plexi. Wil je een vintage correcte, wil je een plexi maar dan met beter onderdelen, wil je een plexi met wat extra's of wil je iets plexi-achtigs?

Voordeel van iemand als Arjen(giablo) is dat hij een versterker bouwt die klinkt zoals jij wilt en het maakt geen bal uit of dat vintage correct is of niet. Mijn c-type gebruikt als basis een JTM45 maar wordt verder volledig naar mijn smaak aangepast en getweaked en zal dus afwijken van wat mensen gewend zijn van een JTM45

Op de clips die ik tot nu toe gehoord heb vind ik de genoemde Amerikaanse merken het lekkerste klinken.
Ik weet niet zeker of het een voordeel is als een amp helemaal naar jouw smaak wordt aangepast, misschien ben je er uiteindelijk toch minder blij mee en dan is het moeilijk zo'n ding weer te verkopen.
Daarnaast zie je bij veel topartiesten dat ze na al die custom zooi uiteindelijk weer terug komen op een originele amp en daarmee eigenlijk ook het beste klinken.

Tristan
4 januari 2012, 20:14
Wat was een reactie op mij? ik zie iets over het hoofd volgens mij?

Dat ging over de trafo's.

macwilliams
4 januari 2012, 20:55
Op de clips die ik tot nu toe gehoord heb vind ik de genoemde Amerikaanse merken het lekkerste klinken.
Ik weet niet zeker of het een voordeel is als een amp helemaal naar jouw smaak wordt aangepast, misschien ben je er uiteindelijk toch minder blij mee en dan is het moeilijk zo'n ding weer te verkopen.
Daarnaast zie je bij veel topartiesten dat ze na al die custom zooi uiteindelijk weer terug komen op een originele amp en daarmee eigenlijk ook het beste klinken.

Dan is het maar goed dat wij geen top artiesten zijn.

Alle gekheid,

Zijn de meeste "top artiesten" niet gewoon endorsed en daarbij dus verplicht om op dat "standaard spul" te spelen?

En als je dan echt veel geld oplevert krijg je je eigen signatuur amp.

Kerry King, Slash, yngwie, blackmore, morse en zo zijn er vast meer die een signature amp hebben.
Voor de overige is er het standaard spul.

Heus
4 januari 2012, 21:03
Waarom koop je dan niet een originele en laat je hem dan modden door iemand met verstand van zaken en precies zoals je zelf wilt?

Bij Tommy Folkesson in Zweden bestel je een nieuwe plexi die al door hem gemod is,
voor omgerekend 2770 euro.
Jammer dat z`n website alleen in het zweeds is,maar zijn mod is iets met class A en zijn mini loadbox.
Tot zijn clientele behoren inmiddels bekende gasten als Frank Marino,Opeth,Kee Marcello en
JJ Marsh(Glenn Hughes)

http://www.tommy-folkesson.nu/brownie.html


Sweet !!!

Thiez
4 januari 2012, 21:06
Dat ging over de trafo's.

Ok, maar wat heeft dit met orgineel en 1987x te maken dan? Drake's worden zowel in de reissue's als in de oude toegepast toch?

Tristan
4 januari 2012, 21:24
De meeste clones gebruiken Mercury Magnetics of iets soortgelijks en die hebben volgens mij, zoals jij ook al aangaf, vaak niet de echte Marshall sound.

Orpheo
5 januari 2012, 01:10
hij kan alles open krikken omdat ie z'n cab in een andere ruimte heeft staan. zegt ie ook op 't eind.

StevenStrat
5 januari 2012, 03:20
Well, guess again.

Zelfs zonder de FX loop te gebruiken zal je sound anders zijn. Idem voor de mastervolume.

Fx loop kan ik niet met zekerheid zeggen, maar een MV op 10 is in wezen uit het circuit.

LordRiffenstein
5 januari 2012, 09:24
Fx loop kan ik niet met zekerheid zeggen, maar een MV op 10 is in wezen uit het circuit.

"in wezen" wel maar in mijn praktijk bleek dat niet het geval te zijn. Mijn plexi HAD een MV en ik heb die er laten uithalen door Freeqi en speel nu met een Hotplate. Zelfs met de Hotplate op -12dB klinkt hij beter dan met de PPIMV erin.

Een plexi met MV en loop is gewoon geen plexi meer, als je een echte plexi wil, moet je leren leven met de nadelen en dus een isocab of attenuator gebruiken en als je post-gain fx wil, moet je nr een w/d of w/d/w setup gaan. Niet handig maar wel de sound!

HaroldA
5 januari 2012, 09:44
Fx loop kan ik niet met zekerheid zeggen, maar een MV op 10 is in wezen uit het circuit.

Zodra men gaat adverteren met "Zero-Loss FX Loop" kits dan weet je dat die nog steeds zuigt en dat er anderen zijn die dat nog harder doen! ;)

Zowel de FX loop, de 2203/4 MV als de PPIMV zitten in het circuit, anders zouden ze niet werken. En met alles op 10 zal het geluid nog steeds (meetbaar) anders zijn.

Mij zou het geen drol kunnen interesseren, maar ik hoef dan ook geen exacte 1968 Plexi te hebben (wat nooit zal gaan lukken).

The Running Man
5 januari 2012, 12:39
Mij zou het geen drol kunnen interesseren, maar ik hoef dan ook geen exacte 1968 Plexi te hebben (wat nooit zal gaan lukken).

Ik heb vorig jaar bij GIABLO uitputtend 2 Super Basses kunnen testen ('67 en
'68 ) een Superlead uit '68 een JTM45 uit '65 en een 1959SLP uit de eighties.
Met onze Challenger II (met CCS) haal je het er allemaal wel uit hoor(and a bit more...). Vraag niet wat voor uitputtend geselecteerde (right on spec) parts daar in zitten (en dus vooral geen MM trafos)
Evengoed zou ik een echte niet afwijzen .... :seriousf:

bass blom
5 januari 2012, 16:29
http://www.fatsoundguitars.com/store/amps/germino/germino-amps.php

Thiez
5 januari 2012, 17:44
Ik heb vorig jaar bij GIABLO uitputtend 2 Super Basses kunnen testen ('67 en
'68 ) een Superlead uit '68 een JTM45 uit '65 en een 1959SLP uit de eighties.
Met onze Challenger II (met CCS) haal je het er allemaal wel uit hoor(and a bit more...). Vraag niet wat voor uitputtend geselecteerde (right on spec) parts daar in zitten (en dus vooral geen MM trafos)
Evengoed zou ik een echte niet afwijzen .... :seriousf:

Arjen maakt als ik me niet vergis gebruik van IG trafo's uit duitsland. Schijnen heel erg close te komen bij het origineel maar de levertijden laten af en toe wat te wensen over begreep ik.

HaroldA
5 januari 2012, 22:05
Even terugkomen op de 1987x -vs- Plexi:


If you want a '70-'74 type metal panel lead amp, replace the 0.022uF cap that sits diagonally at C15/C16 with a 0.0022uf cap. Your done. Don't change anything else. Go play you amp and enjoy your metal panel reissue and play like Yngwie.

If you want a late '68/'69 plexi, 3 minor changes will get you there:

a. replace the 4700pf capacitor that straddles the top of the pot for "Volume 1" with a ceramic 500pf cap (470pf is fine).

b. solder a 0.68uF cap piggyback on top of the resistor at location R9. This will add some gain and was a stock value for this period.

c. plexi amps of this period had a 47k NFB resistor. The 1987x reissue come with 100k which is from the "metal panel" era. Easy peasy fix for 25 cents. Get another 100k resistor and solder it piggybacked to the existing resistor. When resistors are combined in parallel they decrease value (rather than additive) so two 100k in parallel gives you 50k which is close enough to the stock plexi value for late '68/69.

http://www.mylespaul.com/forums/squawk-box/73536-jmp-50-vs-1987x.html#post1424930

LordRiffenstein
6 januari 2012, 09:40
Even terugkomen op de 1987x -vs- Plexi:

http://www.mylespaul.com/forums/squawk-box/73536-jmp-50-vs-1987x.html#post1424930

"stock values"? Waarden die ze op papier gezet hebben nadat ze 1 amp gecheckt hebben. Op internet kan je verschillende schemas vinden die allemaal verschillende "stock values" hebben. :seriousf:

Toen ik mijn plexi liet checken en er de PPIMV er uit liet halen hebben we 3 schemas van het net gedownload en we vonden afwijkende waarden terug van onderdelen die 100% origineel waren op mijn plexi.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je een 1987x niet kan modden nr een meer plexi-sound maar je hebt veel meer aan iemand die weet wat hij doet dan simpelweg wat dingen van het net te copieren. En je moet zelf weten wat je wil natuurlijk.

HaroldA
6 januari 2012, 09:42
Waarmee ik niet wil zeggen dat je een 1987x niet kan modden nr een meer plexi-sound maar je hebt veel meer aan iemand die weet wat hij doet dan simpelweg wat dingen van het net te copieren. En je moet zelf weten wat je wil natuurlijk.

Ik heb eens een lijst gezien met 100-den Plexi's die allemaal afweken. Er is geen 1 Plexi schema maar wel een "gemiddelde".

vinni
6 januari 2012, 22:07
"in wezen" wel maar in mijn praktijk bleek dat niet het geval te zijn. Mijn plexi HAD een MV en ik heb die er laten uithalen door Freeqi en speel nu met een Hotplate. Zelfs met de Hotplate op -12dB klinkt hij beter dan met de PPIMV erin.

Een plexi met MV en loop is gewoon geen plexi meer, als je een echte plexi wil, moet je leren leven met de nadelen en dus een isocab of attenuator gebruiken en als je post-gain fx wil, moet je nr een w/d of w/d/w setup gaan. Niet handig maar wel de sound!

Inderdaad.....ik heb dezelfde ervaring met een JTM45.
Mijn Ceritone heb ik gekocht tweedehands met een MV. Maar had'm altijd volluit en werkte alleen met de twee gain pots. Omdat ik'm helemaal naar vintage specs aan het ombouwen ben is de MV er nu uit.
WAT EEN VERSCHIL!!!! Nu heb je inderdaad een hotplate oid nodig.
Maar het geluid is veel beter.

Vinni

Tristan
6 januari 2012, 22:54
Volgens mij werkt alleen powerscaling, variac, of dat systeem wat in die nieuwe Marshall Signature amps zit echt goed.
Hoewel, Chris van CMW had een 50 watter met PPIMV die ontzettend goed klonk.

Mitch
6 januari 2012, 22:56
Ik weet effe de details niet meer, maar er is een reden dat een PPIMV bij een JMP/SLP wel werkt en bij een JTM45 niet. En inderdaad, dat laatste klinkt niet. Het was me al enigszins afgeraden door de tech, maar ja... eigenwijs... maar goed, bij een plexi zou ik niks tegen een MV hebben, wel tegen een FX loop.

StevenStrat
6 januari 2012, 23:21
Ik weet effe de details niet meer, maar er is een reden dat een PPIMV bij een JMP/SLP wel werkt en bij een JTM45 niet. En inderdaad, dat laatste klinkt niet. Het was me al enigszins afgeraden door de tech, maar ja... eigenwijs... maar goed, bij een plexi zou ik niks tegen een MV hebben, wel tegen een FX loop.

wat zou een tube buffered fx loop afdoen aan de klank ?

Mitch
6 januari 2012, 23:26
Tube buffered is vooral om op te vangen dat er bekabeling en apparatuur tussen zit. Het gaat mij er om dat er überhaupt een loop aanwezig is. Ik vind het lastig om er een naam op te plakken, maar ik vind het altijd wat diepte missen. Maar goed, misschien is het toeval dat ik amps zonder FX loop prettig vind hoor, er zij altijd zóveel variabelen en je kan hooguit vermoeden welke van die factoren nou verantwoordelijk is voor of je iets wel of niet fijn vindt klinken/werken.

Henri H
7 januari 2012, 01:35
"Plexi" is een 60's mythe. Elke artiest die er destijds op speelde gebruikte het vooral als PA-installatie, en ook werden er destijds al diverse mods op los gelaten, en verschilden ze "stock" al, vandaar de aanhalingstekens.
Heden ten dage heb je zat amps die op lager volume een vergelijkbare sound hebben.

Ik heb je al vaker de Mesa Boogie Stiletto geadviseerd. Vooral het eerste kanaal in crunch mode kan je die sound geven naar mijn idee.
Even zoeken naar de settings, maar met een Strat (vintage correct) zet je de gain rond 12 uur, met een LP rond 10 uur, of je draait het volume v.d. gitaar iets dicht.
Met de bold/spongy switch laat je hem iets meer Amerikaans cq Brits klinken. "Plexi" all the way!
Als je een beetje oplet, vind je ze 2e hands voor minder dan €1000,-.

De FX loop gebruik ik alleen als 2e MV, voor effects kan het handig zijn als je veel gain gebruikt, en de FX loop v.d. Mesa is gewoon erg goed.

Ok, 't is niet wat je wilde horen, maar wilde toch even een balletje opgooien. :)

big dooley
7 januari 2012, 01:35
Ik weet effe de details niet meer, maar er is een reden dat een PPIMV bij een JMP/SLP wel werkt en bij een JTM45 niet. En inderdaad, dat laatste klinkt niet. Het was me al enigszins afgeraden door de tech, maar ja... eigenwijs... maar goed, bij een plexi zou ik niks tegen een MV hebben, wel tegen een FX loop.

had dat niet te maken met de negatieve feedbackloop mitch? wat ik begreep had de JTM45 meer negatieve feedback tov de JMP's...

Orpheo
7 januari 2012, 11:56
ik weet niet precies wat er in mijn artiste zit van binnen. ik weet wel dat ie geweldig klinkt. De volumepot doet precies wat ie doen moet: hij varieert het volume, maar de tone, de power, de ballen blijft zelfs op fluisterniveau aanwezig. Tuurlijk krijg je er wat meer bij met hoger volume, maar de tone blijft grofweg gelijk.

Op het eerste kanaal is t ook net een JTM45/plexi. warm, beetje belletjes in 't hogere mid, en een klein randje erin. superlekker voor die britpop die je vaak hoort, maar ook te gek voor triggerfinger, aerosmith (denk mama kin, en je bent er wel) etc etc. het tweede kanaal is dan weer veel ranziger, veel meer distortion. Hij mist NET wat gain om iron maiden eruit te kunnen pompen met een PAFje of softe singlecoils, maar met wat hottere pups en gewoon rammen kan ie zelfs NWOBHM aan.

om maar aan te geven dat 'de plexi' niet bestaat.

Mr. Dynamite
7 januari 2012, 12:45
"Plexi" is een 60's mythe. Elke artiest die er destijds op speelde gebruikte het vooral als PA-installatie, en ook werden er destijds al diverse mods op los gelaten, en verschilden ze "stock" al, vandaar de aanhalingstekens.
Heden ten dage heb je zat amps die op lager volume een vergelijkbare sound hebben.

Ik heb je al vaker de Mesa Boogie Stiletto geadviseerd. Vooral het eerste kanaal in crunch mode kan je die sound geven naar mijn idee.
Even zoeken naar de settings, maar met een Strat (vintage correct) zet je de gain rond 12 uur, met een LP rond 10 uur, of je draait het volume v.d. gitaar iets dicht.
Met de bold/spongy switch laat je hem iets meer Amerikaans cq Brits klinken. "Plexi" all the way!
Als je een beetje oplet, vind je ze 2e hands voor minder dan €1000,-.

De FX loop gebruik ik alleen als 2e MV, voor effects kan het handig zijn als je veel gain gebruikt, en de FX loop v.d. Mesa is gewoon erg goed.

Ok, 't is niet wat je wilde horen, maar wilde toch even een balletje opgooien. :)

Erg gave bak, maar ik vind hem echt niet halen bij een plexi. Je komt een heel eind, maar dat laatste stukje (vooral voor jou zelf trouwens) pakt 'ie niet mee. Ik ben aan het sparen voor een 18watter voor naast deze amp. Dan kun je zowat elke sound indraaien :satisfie:

Over de fx loop als master, er zit toch gewoon een solo boost ingebouwd?

Thiez
7 januari 2012, 12:48
Erg gave bak, maar ik vind hem echt niet halen bij een plexi. Je komt een heel eind, maar dat laatste stukje (vooral voor jou zelf trouwens) pakt 'ie niet mee. Ik ben aan het sparen voor een 18watter voor naast deze amp. Dan kun je zowat elke sound indraaien :satisfie:

Over de fx loop als master, er zit toch gewoon een solo boost ingebouwd?

Stiletto vs. plexi is voor mij beukend vs. snijdend. Stiletto is een vette amp maar hij mist gewoon net een beetje die vunzige mid heavy scheur in mijn ogen. Stiletto zit wat meer richting het laag-mid georienteerd en marshall meer hoog-mid naar mijn idee.
Nu heb ik de mesa slechts alleen een keer uitgeprobeerd in de muziekwinkel en even in de studio dus misschien dat ik te snel oordeel maar dat was mijn bevinding bij mijn ontmoetingen met een stiletto. Vette bak, brits georienteerd maar geen marshall.

Orpheo
7 januari 2012, 13:07
ik denk dat een goeie plexi (marshall tot de JMP's) lekker brult. warm is, maar toch wat bite heeft, beetje 'ronkend'. ik vind de 'brown sound' van EvH eigenlijk niet een supergoed voorbeeld, maar de brown sound, de AFD-sound van slash en die ronk van thin lizzy en gary moore in z'n vroegere periode, dat zijn topvoorbeelden van een plexi. Om te zeggen 'de plexi heeft de nadruk op het midhoog' of juist het laag of weet ik 't, ik denk dat je daar dan de plexi mee te kort doet, omdat mijns inziens het juist zo'n complexe tone is om te definieeren. mesa's en fenders zijn imho veel makkelijker te plaatsen.

Thiez
7 januari 2012, 13:40
Tot wanneer is het plexi? De 1959SLP staat voor super lead plexi, dus valt onder de plexi series maar is weer totaal anders dan een plexi van voor '68. De SLP hebben ze meer treble bite gegeven om te laten lijken dat hij meer gain en meer bite had. Ik denk dus dat plexi überhaupt een te breed begrip is om goed te kunnen definiëren.

Orpheo
7 januari 2012, 13:49
Tot wanneer is het plexi? De 1959SLP staat voor super lead plexi, dus valt onder de plexi series maar is weer totaal anders dan een plexi van voor '68. De SLP hebben ze meer treble bite gegeven om te laten lijken dat hij meer gain en meer bite had. Ik denk dus dat plexi überhaupt een te breed begrip is om goed te kunnen definiëren.

absoluut mee eens. ik denk dat plexi meer een type is dan een specifiek model. tuurlijk, het was (moet wezen) een amp met een plexiglas frontpaneel, maar ook dat is uiteindelijk rekbaar.

fuck it. als 't maar klinkt.

Henri H
7 januari 2012, 15:11
Stiletto vs. plexi is voor mij beukend vs. snijdend. Stiletto is een vette amp maar hij mist gewoon net een beetje die vunzige mid heavy scheur in mijn ogen. Stiletto zit wat meer richting het laag-mid georienteerd en marshall meer hoog-mid naar mijn idee.
Nu heb ik de mesa slechts alleen een keer uitgeprobeerd in de muziekwinkel en even in de studio dus misschien dat ik te snel oordeel maar dat was mijn bevinding bij mijn ontmoetingen met een stiletto. Vette bak, brits georienteerd maar geen marshall.Ik heb de Mesa nu een jaar of 2 (iets langer misschien), en haal er veel meer uit dan alleen "Plexi". En inderdaad, even in de winkel testen werkt niet echt bij deze amp, je moet er goed voor gaan zitten.

Ik zeg ook niet dat het een Marshall is, maar ik haal er wel die "Plexi-sound" uit, en dan denk ik aan soundjes als Led Zeppelin, Jimi Hendrix, clean met een rand.
Een "Plexi" is voor zover ik weet ook een cleane amp, tenzij je hem opengooit. Dan pas krijg je een rand, of hij is dus gemodificeerd.

Maar goed, er zijn meer amps (of (combi met) pedalen) waar je die sound uit kunt halen, 't zit hem vooral in je vingers. :gitarist:

Mr. Dynamite
7 januari 2012, 17:40
Ik heb de Mesa nu een jaar of 2 (iets langer misschien), en haal er veel meer uit dan alleen "Plexi". En inderdaad, even in de winkel testen werkt niet echt bij deze amp, je moet er goed voor gaan zitten.

Ik zeg ook niet dat het een Marshall is, maar ik haal er wel die "Plexi-sound" uit, en dan denk ik aan soundjes als Led Zeppelin, Jimi Hendrix, clean met een rand.
Een "Plexi" is voor zover ik weet ook een cleane amp, tenzij je hem opengooit. Dan pas krijg je een rand, of hij is dus gemodificeerd.

Maar goed, er zijn meer amps (of (combi met) pedalen) waar je die sound uit kunt halen, 't zit hem vooral in je vingers. :gitarist:

Als je het fat clean kanaal lekker crankt krijg je er wel een vieze roar uit. Maar hij blijft anders gevoiced, beetje minder midhoog ofzo. Maar wel errug veelzijdig en dus wel lekker breed inzetbaar :ok:

Heb laatst ook op een 50w plexi gespeeld met ppimv. Deze vond ik wel erg dun klinken tov de 18 watter zonder master. Zou het hier aan liggen of puur het feit dat hij in verhouding zachter stond?

Mitch
7 januari 2012, 18:55
Die Marshalls krijgen naar mijn ervaring pas meer body/laag op hoger volume. Dat vind ik ook een beetje het nadeel eerlijk gezegd.