PDA

View Full Version : Squier Affinity 2006



Captain Planet
3 januari 2012, 23:37
Ik ben op zoek naar een leuke goedkope 2dehands gitaar om wat te verbouwen en zo wat bij te leren. En ook gewoon omdat ik een goedkope strat wil om wat mee te klooien.

Nu ken ik iemand die een gitaar heeft gekocht, maar er maar een maandje mee heeft gespeeld en die gitaar ligt nog steeds bij hem. Het is een gitaar uit 2006, Squier en er kwam een Line 6 versterker bij. Volgens mij is dit dus een Squier Affinity.

EDIT: hij weet zelf niet welke serie het is.

Wat ik dus even zou willen weten: is dit écht een Affinity serie en had deze serie ook in 2006 al een Alder body? Of Agathis of nog iets anders..?

Hoe kan ik hem nog herkennen? Via een bepaald serienummer of dergelijke..? Of hoe herken ik een Alder body?

Alle hulp wordt geapprecieerd. :)

EDIT: en hoeveel kan ik er voor geven en er mijn broek niet aan scheuren? En ik zou ook nog vergeten te vragen: is het mogelijk om hier een ietwat deftige gitaar van te maken als je er deftige pickups in steekt? Of kan ik beter wat doorsparen voor een Classic Vibe of iets dergelijks..?

Willi@m
4 januari 2012, 13:32
Mijn mening = doorsparen aub. Of je moet gewoon niet meer geld te besteden hebben / willen. De affinity is volgens mij de goedkoopste squier die er is en zal rond de €100 gaan op marktplaats denk ik. Als je bij squier wilt blijven kun je idd beter gaan voor die classic vibe. Ik heb er 1 gehad en die komt toch dichtbij de MIM die ik nu heb. Heerlijke gitaartjes voor ongeveer €200 / €250 2e hands. London city kun je ook oppikken voor relatief weinig geld. Ook veel bang for the buck :supercool:

Captain Planet
4 januari 2012, 17:57
Ik dacht gewoon dat ik er iets beter van kon maken met betere pickups omdat het een body had dat gemaakt was van Alder, net als de Classic Vibe/MIM/MIA. Ook al is het wss slechte kwaliteit alder.

Maar niet dus?

Ik wil hem niet tot de MIA kwaliteit krijgen uiteraard :-)

The Unforgiven
4 januari 2012, 18:23
Ik dacht gewoon dat ik er iets beter van kon maken met betere pickups omdat het een body had dat gemaakt was van Alder, net als de Classic Vibe/MIM/MIA. Ook al is het wss slechte kwaliteit alder.

Maar niet dus?

Ik wil hem niet tot de MIA kwaliteit krijgen uiteraard :-)

Reken er maar niet op dat die Squiers gemaakt zijn van Alder, zeker de goedkoopste versie niet. Grote kans dat het basswood of zelfs multiplex is. Ik denk persoonlijk dat je met een London City veel beter af bent.

Captain Planet
4 januari 2012, 18:42
Ik denk niet dat de site van Fender zal liegen... Bij de Affinity serie en Classic Vibes zijn de bodies van Alder. Maar zoals ik al zei betwijfel ik dat het dezelfde kwaliteit zal zijn als in de MIA's.

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0310603503

Dat is dus de reden dat ik op het idee kwam voor een Affinity met goede pickups als alternatief voor de Londen City, Classic Vibes etc.

bat
4 januari 2012, 18:50
Je hebt Alder en Alder. De Affinity serie is de goedkoopste Squier serie en dat is niet voor niks zo. Multiplex zal het niet zijn, maar het zijn zeker niet de beste stukken hout die ze aan elkaar hebben geplakt om er de body uit te halen.

marter544
4 januari 2012, 19:57
Ik vind de affinitys persoonlijk echt bagger spelen.. Hele beroerde apparaten, dan idd liever een classic vibe of LC. LC vind je wel voor 100-150 euro, en die zijn echt een paar stappen beter dan de affinitys. Ik vind mijn LC persoonlijk ook een stuk lekkerder dan de CV die een vriend van me heeft, hoewel de afstelling van die CV ook niet al te best is.

Captain Planet
4 januari 2012, 21:56
Ik heb hem net gaan testen. De klank is natuurlijk niet zo geweldig, maar de bespeelbaarheid zit echt wel niet zo slecht als jullie zeggen imo.

Ik vind de dunne nek en body leuk op één of andere manier. De nek vind ik leuk spelen en door het dunne body is hij zeer licht. Ik snap echt de slechte reacties van jullie niet. Misschien is het door mijn gebrek aan ervaring, maar ik vind het leuk genoeg om voor 85 euro wat op te kunnen rakken af en toe en eventueel nieuwe pickups in te steken.

Ik ga er nog eens over nadenken, maar ik sluit een aankoop zeker nog niet uit. Ik ga wél eens voelen hoe zo'n classic vibe speelt zodat ik het wat kan vergelijken.

Willi@m
5 januari 2012, 13:14
Ga idd eens die CV aan de tand voelen. Dan merk je het verschil al denk ik. Tenminste ik ging van een squier standard naar een CV. En dat vond ik persoonlijk al een hele vooruitgang. Van de CV naar de MIM was weer iets beter maar ik merk nu wel dat die CV toch echt wel een goede gitaar was. Nogmaals dit is ook best persoonlijk en iedere plank is ook anders. Maar als je er blij mee bent, so what? Je kunt er natuurlijk altijd wel wat 2e handse upgrades tegen aan gooien bv andere tuners of tonerider pups of zo :ok:

Nazlive
5 januari 2012, 13:57
Ik zou nu ook niet meer terug willen naar affinity telecaster bijv, die ik had. Helemaal nu ik een fender lite ash uit korea heb. Maar toen was ik erg blij mee, en had er veel plezier op. Als ik er nu even een nieuw topkam op zou zetten, zou ik er ook prima op kunnen spelen. Classic vibe is wel beter dat wel, de meeste althans, dat is wel een verschil.

Fender heeft overigens nog een squier bullet serie gehad (of bestaat nog) Dat is wel echt gaar spul. Ik weet niet of het zo interessant is om nieuwe pick ups te doen, dat geld levert meer op als je voor classic vibe gaat, of een goeie amp/pedaal vermoed ik. Maar als je tevreden met affinity en het maakt je niet uit dat je over 2/3 jaar toch iets nieuws wil, dan zou ik dat ook net zo goed doen.

LemmyNL
5 januari 2012, 14:12
Ik heb een Affinity Tele, met opzet omdat ik er toen ik 'm kocht niet veel mee zou gaan doen.... Dat is niet helemaal waar gebleken maar reden twee was dat ik 'm zonder wroeging kon modificeren en pimpen, wat ik dan ook gedaan heb. Standaard was er overigens echt weinig mis mee, misschien heb ik een exemplarisch goed getroffen model gekocht, misschien niet. Maar daarna dus nog grafieten topkam en zadels, Sperzels (standaardtuners zijn wel echt HEEL cheap) en een tweetal HotRails toegevoegd... en een spuitbus matzwart voor het betere Rat uiterlijk. E

Maar dan heb je ook wat:cooler:

bat
5 januari 2012, 15:58
Ik snap echt de slechte reacties van jullie niet. Misschien is het door mijn gebrek aan ervaring, maar ik vind het leuk genoeg om voor 85 euro wat op te kunnen rakken af en toe en eventueel nieuwe pickups in te steken.
Het wordt zo nu en dan ook wel erg overdreven gesteld. Maar het zijn gewoon de goedkoopste gitaren die Squier levert en dat zie je toch wel terug in een aantal zaken. Je kan beslist een goede treffen en zelfs de middelmatige zullen als je niet topeisen stelt heus prima voldoen.

Om lekker mee te prutsen en zo kennis op te doen, zou ik zeggen: probeer het eens. je kan je er geen buil aan vallen en leert inderdaad al doende datgene wat je met een duurdere gitaar wellicht niet meteen zou proberen.

Je vroeg echter ook:


is het mogelijk om hier een ietwat deftige gitaar van te maken als je er deftige pickups in steekt? Of kan ik beter wat doorsparen voor een Classic Vibe of iets dergelijks..?

Je hinkt denk ik op twee gedachten. Enerzijds al doende willen leren hoe een en ander werkt. Dan is die Affinity een geode keus, als je iets verknoeit aan die gitaar is er neit meteen iets mis.

maar anderzijds zou je 'm eigenlijk naar het niveau van een CV willen brengen. En dan is het weer geen goed plan. Het geld dat je eraan kwijt bent om in de buurt tekomen is meer dan doorsparen voor een echte CV. En dan nog zit je met de mindere basis van de Affinity.

Fiendish
5 januari 2012, 16:25
Ehm, mannen, de Affinity is bij mijn weten toch nog wel een stapje boven de bullet strats en de geheel naamloze starterkit troep die Squier verkoopt.

Of het echter een goed idee is om een Affinity te gaan upgraden...
Ik denk het niet.
Dan liever een MIM (of misschien zelfs een MIJ) tweedehands kopen voor het geld van een CV ofzo.

bat
5 januari 2012, 16:48
Holy crap, ik zie dat ze inderdaad tegenwoordig weer de bullet verkopen. het kon dus toch weer goedkoper...

Martijn-w
5 januari 2012, 16:53
Ik heb hetzelfde gedaan, maar dan met een richwood stratje.
Ook her en der wat aangepast, maar ik doe er verder nooit wat mee, want het klinkt gewoonweg niet.

Mijn advies, of een betere kopen of gewoon helemaal niet doen.