PDA

View Full Version : Onderhoud....... Gibson Elementen op Ibanez Roadster II



muziekschuur
3 januari 2012, 23:03
Bij Feedback kocht ik 20 jaar geleden twee Gibson humbuckers. En alle originele bedrading en potmeters.
Van de week pakte ik mijn gitaar en deed de het voorste element het niet. Ook de middelstand doet het niet...
Mjah. Ik dacht een draadje los. Ik maak hem open maar niks hoor. Alles ziet er netjes uit.
http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/709700SNC00049.jpg

Weet iemand welke Gibson elementen dit zijn, en kan een potmeter zomaar kapot zijn of zo? De schakelaar ziet er goed uit. De solderingen ook.....

De gitaar is voorzien van een eigengemaakte messing slagplaat. Een vervangende slagplaat van plastic voor Ibanez was niet verkrijgbaar....
Zou ik deze elementen ook kunnen splitten? Door er twee dipswitches bij te zetten?

Rinze
3 januari 2012, 23:27
Zijn dat niet van die elementen met een ingebouwd circuitje, destijds voor Gibson ontworpen door Bill Lawrence? Met een multimeter kun je kijken of het element het zelf nog doet. Splitten weet ik niet, ken die elementen niet. Dan zouden er iig vier draden uit elk element moeten komen.

muziekschuur
3 januari 2012, 23:34
Er zitten soldeerpunten achterop. En twee punten zijn doorverbonden door een stukje draad. Dus die kan ik los solderen om te splitten.

De voorkant is een gewone PAF.

Rinze
3 januari 2012, 23:41
Heb wel eens wat over deze elementen (als het diezelfde zijn die ik bedoel) gelezen, heb me altijd afgevraagd wat dat circuitje nou doet. Of dat het domweg een aparte manier is om de spoelen aan te sluiten? Je bedoelt dat diagonale, glimmende draadje van de ene naar de andere spoel? Lijkt mij dat je als je dat los haalt geen signaal meer krijgt omdat je niet beide kanten van één spoel overhoudt voor je signaal. Of zie ik dat nu verkeerd met mijn duffe kop?

muziekschuur
4 januari 2012, 00:26
Dat is een doorverbinden van de humbucker. Dus kun je kiezen coilsplit of niet....

muziekschuur
4 januari 2012, 00:30
http://i47.photobucket.com/albums/f159/KirstenA/MarksAlbum1/IMG_2826.jpg

Hier te zien....

Fiendish
4 januari 2012, 00:48
Als je ze wilt splitten zul je eerst op elke pickup 4 draden moeten aanleggen zoals op die laatste foto.
Voor de rest, ik zou zeggen meet het allemaal eens door, zou zomaar een dooie pot kunnen zijn, of ergens een draadbreukje of slecht soldeerpunt.
Of je output jack.

muziekschuur
4 januari 2012, 00:49
Ik heb ze allebei gemeten. Meten 3,9 k ohm. Maar ik moet de draadjes nog losmaken. In ieder geval geen kortsluiting in beide pups. Ik vermoed inderdaad een kapotte potmeter... Morgen verder zoeken...

Fiendish
4 januari 2012, 01:18
3.9 ?
Da's wel erg weinig voor een humbucker...
De meeste singlecoils hebben nog meer output.

muziekschuur
4 januari 2012, 01:37
Moet ze nog los solderen. Nu meet ik een compleet circuit denk ik...

Rinze
4 januari 2012, 09:34
http://i47.photobucket.com/albums/f159/KirstenA/MarksAlbum1/IMG_2826.jpg

Hier te zien....
Op deze foto is er inderdaad een standaard 4 draden systeem van gemaakt, als er binnen in het ding verder tenminste niks geks gebeurt. Je moet bij die van jou na het lossolderen van die ene draad dus nog nieuwe draadjes aan de contacpunten verbinden en er een 4-draads systeem van maken (wat inhoudt dat je de andere 2 aansluitingen ook los moet soleren en van nieuwe draadjes moet voorzien om alles in één vieraderige kabel onder te brengen).

Bernardduur
4 januari 2012, 11:13
He, zulke pickups heb ik ook :D

Agent_Smith
4 januari 2012, 12:09
Ja, deze set heb ik vroeger ook wel eens gehad. De HB-L en de HB-R. Ze zaten in een Gibson toen ik die kocht.
Sorry, maar ik vond het waardeloze zooi. Maar dat zal smaak zijn :)

3,x kOhm is uiteraard veeeel te weinig.

muziekschuur
5 januari 2012, 22:24
Met 1 poot los meet ik 7,1 k ohm. Hmm. Achterste element meet 9,0 k ohm.

muziekschuur
5 januari 2012, 23:09
Hij werkt weer. Yeah. Als ik nu twee minitoggles toevoeg. Hoe kan ik dan simpel tussen singlecoil en humbucker schakelen?

muziekschuur
8 januari 2012, 00:20
Iemand ervaring met splitting met deze elementen?

Fiendish
8 januari 2012, 01:21
Rinze heeft dat toch duidelijk uitgelegd ?
Lees zijn post nog eens goed.
En goed kijken naar die foto die hij quotte, op dat plaatje zie je duidelijk hoe de 4 aderige draad aangesloten moet worden voor een coilsplit.