PDA

View Full Version : 4 pedalen volgorde tips?



Zeph
3 januari 2012, 21:35
Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment 4 overdrive/distortion pedalen op mijn pedalboard zitten.
Dat zijn namelijk:

- Fulltone Fulldrive Mosfet
- Boss Ds-1
- Proco Rat
- Big Muff Pi

Hopelijk kennen jullie deze pedalen goed, want de ene is wat heavier dan de andere en Fulltone is een overdrive pedal en dergelijke...

Ik heb hem nu zo staan:

gitaar -> Fulltone -> Boss Ds-1 -> Rat -> Big Muff -> versterker.
(dus in principe, eerst de overdrive en dan de rest van low gain naar high)

hebben jullie tips voor deze volgorde of een betere volgorde?

Bedankt,

Z

jaguwar
3 januari 2012, 23:54
mij lijkt de volgorde waarin ze nu staan het meest logisch, op deze manier kan je overdrive je distortion boosten. ik denk dat de volgorde alleen belangrijk is als je ze samen gebruikt. en dan is de vraag simpelweg wat jij het beste vindt klinken...
gewoon uit nieuwsgierigheid: waarvoor gebruik je vier gain effecten? en heb je nog plek voor iets anders op je plank? ;)

Ace 1.15.19
4 januari 2012, 00:41
Er is een verzamel-topic voor soortgelijke vragen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?63857-Het-grote-quot-welke-volgorde-quot-topic

Misschien kunnen de mods dit topic daar even invoegen.

Liquid_Metal
4 januari 2012, 07:56
Gebruik je ze ooit tegelijk? If not, dan maakt het geen donder uit.
als je wel stacjt is het aan jou wat je fijner vind klinken. De volgorde is dan belangrijk coor de pedalen die je stackt, niet voor de rest.

Zeph
4 januari 2012, 13:04
mij lijkt de volgorde waarin ze nu staan het meest logisch, op deze manier kan je overdrive je distortion boosten. ik denk dat de volgorde alleen belangrijk is als je ze samen gebruikt. en dan is de vraag simpelweg wat jij het beste vindt klinken...
gewoon uit nieuwsgierigheid: waarvoor gebruik je vier gain effecten? en heb je nog plek voor iets anders op je plank? ;)


Haha, eerlijk gezegd is mijn plank bijna vol. Het is dat ik mijn Big Muff en Boss ds 1 al heel lang heb, maar toch de sound goed vind. Ik probeer een beetje met die gain dingen te spelen.

Soms gebruik is mijn overdrive om mijn Rat te boosten of mijn Boss. Maar bij de Big Muff hoeft dat voor mij niet.

Er komen nog wel andere pedals op mijn bord zoals; Reverb, wah, compressor en misschien phaser.

spijkie
9 januari 2012, 13:22
mij lijkt de volgorde waarin ze nu staan het meest logisch, op deze manier kan je overdrive je distortion boosten. ik denk dat de volgorde alleen belangrijk is als je ze samen gebruikt. en dan is de vraag simpelweg wat jij het beste vindt klinken...
gewoon uit nieuwsgierigheid: waarvoor gebruik je vier gain effecten? en heb je nog plek voor iets anders op je plank? ;)

Als ik het goed begrijp moet je dus het pedaal waarmee je wilt boosten voor het pedaal zetten wat je wilt boosten? in mijn geval de boss od3 voor mijn blackstar ht dist omdat ik de boss od3 gebruik om de blackstar te boosten.
Ik dacht dat dit niet uitmaakte maar dat is blijkbaar wel zo.

M Kactus
9 januari 2012, 13:27
Als ik het goed begrijp moet je dus het pedaal waarmee je wilt boosten voor het pedaal zetten wat je wilt boosten? in mijn geval de boss od3 voor mijn blackstar ht dist omdat ik de boss od3 gebruik om de blackstar te boosten.
Ik dacht dat dit niet uitmaakte maar dat is blijkbaar wel zo.

Zo is het helemaal. Het maakt wel verschil uit, hoor. Soms meer merkbaar, soms minder.
Als je bijvoorbeeld een cleane boost voor die blackstar zet, wordt je geluid vettiger, meer vervormd. Zet je die nà je blackstar, wordt het gewoon luider.

Mitch
9 januari 2012, 14:34
Het pedaal dat als laatste staat 'ontvangt' een opgekrikt signaal van het pedaal dat ervóór staat. Dat maakt qua sound veel uit. Zie het simpeler: als je een clean boost vóór een drive zet, zal deze voor meer gain van het drivepedaal zorgen. Zet je de clean boost erachter, zul je meer volume krijgen van de sound van het overdrivepedaal.

spijkie
10 januari 2012, 08:14
Ja klopt, ik heb het op beide manieren even aangesloten en bij de boost voor de distortion wordt hij vetter en is het volume wat minder te regelen en andersom wordt hij niet echt vetter maar is het volume veel beter te regelen.
ik had en heb de boost voor de distortion staan en dat laat ik ook maar zo, nadeel is dat ik het soms wel mooi vind klinken om de distortion te boosten voor een vetter geluid alleen kan ik dan niet boosten voor solo's, dan moet ik denk ik nog maar een booster na de distortion zetten toch?