PDA

View Full Version : Beginnen met rack



fender89
3 januari 2012, 19:39
Ik ben gewend om altijd met pedalen te werken maar overweeg om over te stappen naar rack.
Ik wil graag voor in mijn allround cover bandje een multi effect waarmee ik verschillende effecten kan kiezen.

Ik heb geen verstand van rackeffecten en ik zat te denken om het volgende aan te schaffen

Een G-major met een Rocktron midimate. Is dit voldoende om aan de slag te gaan of zie ik iets over het hoofd????? Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

ateng
3 januari 2012, 21:23
Wat voor versterker gebruikt je en wat is de reden om naar rack te gaan?

Liquid_Metal
3 januari 2012, 21:25
Ja hoor, dat kan zeker. De G-Major reageert op MIDI boodschappen en die kun je met de Rocktron versturen.
Als je echter alleen een enkel multi-fx wil zou je ook een floor unit kunnen overwegen (bv het TC Electronic Nova System (http://www.tcelectronic.com/novasystem.asp) of het over the top G System (http://www.tcelectronic.com/G-System.asp).

fender89
3 januari 2012, 21:34
Wat voor versterker gebruikt je en wat is de reden om naar rack te gaan?

Ik gebruik voor thuis een fender super champ met een John Mayer strat. Voor in de band gebruik ik een fender deluxe reverb.
Ik wil overstappen naar rack omdat het pedalboard wat ik nu heb steeds zwaarder wordt en dat er met rack (volgens mij) veel meer mogelijkheden zijn

Een G system heb ik inderdaad ook gezien maar ik wil niet uitsluiten om het rack uit te breiden met een apart delay unit o.i.d.
Wat vinden jullie van een g major om mee te beginnen?

ateng
3 januari 2012, 22:22
Ik gebruik voor thuis een fender super champ met een John Mayer strat. Voor in de band gebruik ik een fender deluxe reverb.
Ik wil overstappen naar rack omdat het pedalboard wat ik nu heb steeds zwaarder wordt en dat er met rack (volgens mij) veel meer mogelijkheden zijn

Een G system heb ik inderdaad ook gezien maar ik wil niet uitsluiten om het rack uit te breiden met een apart delay unit o.i.d.
Wat vinden jullie van een g major om mee te beginnen?

Veel lichter zal een rack niet zijn... denk wel zwaarder zelfs ;)
En een G system of een Line6 M13 heeft net zoveel mogelijkheden als een rack... geen losse midi-controler nodig en met je Fender Deluxe een goede combi denk ik.

fender89
3 januari 2012, 22:43
Een g system of een line6 m13 zijn mooie dingen maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Omdat mijn budget het niet wil toelaten wil ik graag eerst met bijv. een g major en een rocktron midi mate (deze kan ik voor een leuk bedrag kopen) uitproberen hoe het is om met rackeffecten te werken.

Daarnaast is het altijd nog mogelijk om losse rack units te kopen. Het lijkt me handig om te beginnen met een g major omdat daar verschillende effecten in zitten en ik denk dat ik met de rocktron midi mate voldoende pre sets kan maken.

In ieder geval wil ik jullie bedanken voor de antwoorden en hulp!

Nocki
3 januari 2012, 22:55
Gewoon doen. Wel even weten dat de Gmahor geen overdrives enzo heeft... dus je hangt m in de loop en thats it.
Het wordt leuk als je er een(midi) preamp voor hangt...
Dan kan je naast je fx ook preamp sounds schakelen.

Van clean met chorus en delay naar overdrive met solo boost, delay, detune en eq met 1 druk op de knop... minder mag natuurlijk ook.

Een maal aan het rack ga je nooit meer back... zeg maar.... :)

Henri H
3 januari 2012, 23:00
Ik ben gewend om altijd met pedalen te werken maar overweeg om over te stappen naar rack......TIP: niet doen!

Losse pedaaltjes werkt zoveel fijner.
Ik ben een jaar of 2 geleden van floorunits/rack overgestapt naar losse pedalen, en dat bevalt me veel beter.
Kies voor simpele, niet teveel, en zeker niet te dure pedalen (Ibanez 10-series b.v.), en gebruik ze als "toefje" op je basis-sound.
Ook het schakelen van diverse pedalen tegelijk gaat met wat oefening op den duur steeds beter. Je overdrive b.v. een paar tellen van tevoren al uitzetten, om vervolgens b.v. je chorus aan te zetten. Geen hond die het gaat horen dat het niet precies op tijd is.

Ik begrijp echter goed dat je altijd alles een keer moet/wilt hebben geprobeerd, en dan is een G-Major wel een goed apparaat denk ik.
Gebruik je trouwens het drive kanaal van je Fender amp zonder boosters o.i.d.? Een G-Major heeft geen drives voor zover ik weet.

fender89
3 januari 2012, 23:47
Mijn huidige overdrive is een fulldrive mosfet waar ik een goed geluid uit kan halen. Is het dan ook mogelijk om deze via de rocktron midimate te regelen?

Het rack lijkt me met name makkelijk om verschillende delays (denk aan u2) in een pre set te installeren. Is het dan ook mogelijk om 2 delays tegelijk aan te zetten?
Daarnaast chorus en flanger voor o.a. Pink floyd. Ik denk dat ik dan al een heel eind kom. Overdrive channel van mijn amp gebruik ik eigenlijk niet. Mocht het niet mogelijk zijn met de fulldrive is een preamp idd misschien een idee.

Henri H
4 januari 2012, 00:13
Volgens mij is het niet mogelijk om met de G-Major en midimate de fulldrive te "programmeren". In dat geval zul je een hulp-apparaatje nodig hebben van b.v. Nobels o.i.d.
Wat dacht je van een Nova System? http://link.marktplaats.nl/516277755

Die staat toch wel bekend als één van de betere floor units, en ook de drives en distortions schijnen goed te klinken.

fender89
4 januari 2012, 00:30
Wat voor een apparaatje zou ik nodig hebben om de fulldrive te ''programmeren''?? Het blijft denk ik toch ook mogelijk de fulldrive net als een wah ernaast te houden?

Ik denk dat er teveel in de Tc electronic G system zit wat ik niet ga gebruiken. Zo heel veel effecten wil ik namelijk niet gebruiken. Delay reverb en chorus zijn voldoende naast mijn fulldrive (deze kan uiteraard ook nog vervangen worden) Bij rack is uitbreiding altijd nog mogelijk. (denk aan verschillende delays en misschien op den duur een preamp)

Henri H
4 januari 2012, 00:45
Nobels ( www.nobels.com ) heeft van die kleine dingetjes, maar ik weet niet precies welke je dan moet hebben.

Het is natuurlijk mogelijk om je Fulldrive ernaast te blijven gebruiken, maar wat is dan het voordeel kun je je afvragen.

Je zou ook 's kunnen kijken naar een Rocktron Intellifex.
Die heeft enkel delays, reverb, chorus, pitchshift en een interne mixer.
Die laatste kan erg handig zijn als je je volume wilt boosten voor solo's e.d.
De kwaliteit van de effecten van de Intellifex is misschien wel iets beter dan die van de G-Major, maar dat is een persoonlijke kwestie.

Edit: wel de zgn. "Blackface" uitvoering nemen. Die schijnt beter te klinken.

Liquid_Metal
4 januari 2012, 07:53
Wat voor een apparaatje zou ik nodig hebben om de fulldrive te ''programmeren''?? Het blijft denk ik toch ook mogelijk de fulldrive net als een wah ernaast te houden?

Ik denk dat er teveel in de Tc electronic G system zit wat ik niet ga gebruiken. Zo heel veel effecten wil ik namelijk niet gebruiken. Delay reverb en chorus zijn voldoende naast mijn fulldrive (deze kan uiteraard ook nog vervangen worden) Bij rack is uitbreiding altijd nog mogelijk. (denk aan verschillende delays en misschien op den duur een preamp)

Da's al flink wat en zijn zeker de dominante effecten. Daarvoor zou ik het zeker de moeite waard vinden om er een aan te schaffen.
Om ook pedalen te kunnen schakelen moet je een rack enórm uitbreiden dus daar zou ik nog niet aan beginnen. Je zou wel alle postgain effecten (modulatie, time-based, evt. pitch shifters) uot een multifx kunnen halen en pedalen op de grond gebruiken voor alles voor je gain (doorgaans wah, phasers, compressie en overdrive).

peter_heijnen
4 januari 2012, 08:09
Je fulldrive midi mee laten lopen kan idd met een nobels alex1 of anders ook met hun loop-master. Beide hebben een remote in die je aansluit op de remote uit van de gmajor, daarmee programmeer je de boel zo mee.

Maar even dit: heeft die deluxe reverb wel een fx-loop? Zo nee, dan kun je de gmajor gevoegelijk vergeten en beter je pedalen houden. Een gmajor werkt met lijn signaal en dat werkt niet optimaal op de input van je amp.

Wil je dan toch programmeren dan beter met bijv de al eerder genoemde nova system of m13.

fender89
4 januari 2012, 13:28
Maar even dit: heeft die deluxe reverb wel een fx-loop? Zo nee, dan kun je de gmajor gevoegelijk vergeten en beter je pedalen houden. Een gmajor werkt met lijn signaal en dat werkt niet optimaal op de input van je amp.

De Fender super champ xd (voor thuis) heeft een line out... Is dit de fx-loop? Ik wil het rack ook namelijk voor thuis gebruiken.

De fender deluxe reverb staat momenteel bij de reparateur.... geen mogelijkheid dus om te kijken of deze een fx loop heeft.

Henri H
4 januari 2012, 13:42
Nee, een line out is een signaal die je b.v. naar een P.A. of (gepowerde) monitor kunt sturen.
En ook de FDR heeft geen FX-loop:

http://simonsguitarreview.files.wordpress.com/2011/05/1600-65deluxerev_closeup.jpg

Met een cleane amp is de noodzaak voor een FX-loop er ook niet.
Als je per se menuutjes wil bestuderen en programmeren etc. zou ik toch voor een Nova System of een M9/13 gaan....

Wat nog veul leuker is: Een Musicomlab EFX looper/switcher.
Hiermee kun je zowel pedaaltjes "mee programmeren" alsook midi-apparatuur.
Ik zit er zelf ook al een tijd op te GAS-sen. :D

fender89
4 januari 2012, 14:01
Nee, een line out is een signaal die je b.v. naar een P.A. of (gepowerde) monitor kunt sturen.
En ook de FDR heeft geen FX-loop:

http://simonsguitarreview.files.wordpress.com/2011/05/1600-65deluxerev_closeup.jpg

Met een cleane amp is de noodzaak voor een FX-loop er ook niet.
Als je per se menuutjes wil bestuderen en programmeren etc. zou ik toch voor een Nova System of een M9/13 gaan....

Wat nog veul leuker is: Een Musicomlab EFX looper/switcher.
Hiermee kun je zowel pedaaltjes "mee programmeren" alsook midi-apparatuur.
Ik zit er zelf ook al een tijd op te GAS-sen. :D


Met een cleane amp is de noodzaak voor een FX-loop er ook niet? ik begrijp het niet helemaal. Met een cleane amp is het toch net zo goed mogelijk om delay,chorus etc te gebruiken??

Een aantal jaren terug heb ik een Peavey Delta Blues 210 gekocht. Deze staat momenteel in de oefenruimte stof te happen :P Heeft deze wel een FX-loop?

Zo een EFX looper/switcher zou inderdaad leuk zijn. Ik wil het toch eerst graag uitproberen met de rocktron midi mate en rocktron intellifex. Als dit niet goed bevalt kan ik het weer verkopen en ben ik ook niet zo veel geld kwijt. Als het wel goed bevalt zou ik wel eens met een preamp erbij willen experimenteren.

peter_heijnen
4 januari 2012, 14:05
Met een cleane amp is de noodzaak voor een FX-loop er ook niet.
Die noodzaak is er wel als je met lijnniveau gaat werken, of heeft de gmajor een standje 'to gitaaramp front input'?

Als ik uitga van een amp zonder loop en behoud van de fulldrive, is de m9 wellicht een idee. Fulldrive ervoor en klaar.

Kort door de bocht: de m9 heeft drie 'locaties'. Op iedere locatie kun je twee effecten programmeren waarvan je er een tegelijk kunt gebruiken. Je kunt wel alle drie locaties tegelijkertijd gebruiken.

De m13 heeft 4 locaties.

Henri H
4 januari 2012, 14:23
Ja, ik had natuurlijk veul uitgebreider moeten reageren. :)

De noodzaak voor een FX-loop is er idd als je met line-level gaat werken zoals b.v. een G-Major (weet niet of deze ook instrument level kan).
Over het algemeen gebruiken veel gitaristen een FX-loop i.c.m. amps die van zichzelf al een oversturing hebben, omdat anders vooral de time-based effecten (delay, chorus) nogal "ondersneeuwen". Als je de gain echter laag houdt is het prima te doen zonder FX-loop, en het scheelt een hoop kabels .e.d.
Een Intellifex heeft wel een instrument level stand volgens mij. (-10 / +4 dB?)

Delta Blues heeft ook geen FX-loop zo te zien:

http://cdn1.gbase.com/usercontent/gear/864633/p2_u23vn14ny_so.jpg

Nocki
4 januari 2012, 15:24
Of er nu wel of geen fx loop is doet er niet toe. De G-major werkt niet als je de gitaar er direct in prikt.
Je hebt dus een preamp nodig.

De G-force accepteerd je gitaartje wel direct evenals de G-system.

fender89
4 januari 2012, 15:28
Op de site van Peavey staan de features van de delta blues 210. Effects loop staat er ook tussen....

- All-tube (three 12AX7 and four EL84 tubes)
- 2-channel preamp
- Two 10 inch Blue Marvel® speakers
- Tremolo with speed and intensity
- Pre- and post-gain controls on lead channel
- Normal volume control on clean channel
- 3-band passive EQ (bass, middle, treble)
- Boost switch
- Master reverb
- Footswitch selectable channel switching and tremolo
- Effects loop
- Classic tweed covering
- Chrome-plated chassis
- External speaker jack
- 30 watts into 16 or 8 ohms
- Weight Unpacked: 45.00 lb(20.412 kg)
- Weight Packed: 52.00 lb(23.587 kg)
- Width Packed: 14.5"(36.83 cm)
- Height Packed: 25.62"(65.0748 cm)
- Depth Packed: 24.37"(61.8998 cm)

Hoe zou ik het rack er op moeten aansluiten? Welke amp zou dan wel mogelijk zijn.... 20 watt is voldoende en zoek toch wel een beetje een fender clean sound.

Henri H
4 januari 2012, 16:58
Een G-major of Intellifex sluit je aan via de send/return v.d. amp.
Als de Peavey wel een FX-loop heeft, kun je die dus gebruiken, maar ik begrijp dat je liever een Fender amp wilt gebruiken. In dat geval moet je dus zoeken naar een Fender amp met een FX loop.

Nogmaals: niet aan beginnen joh. Al die menu's en zo, ik krijg al koppijn als ik eraan denk, lekker speulen. :)

Nocki
4 januari 2012, 17:08
Hihi.. Voor de volledigheid nog.

G-major is een geweldig instap geval. Alles overzichtelijk en makkelijk in te stellen.

Intellifex is erg moeilijk/onbegrijpeloos als je voor het eerst met een rack en midi aan de gang gaat...

Henri H
4 januari 2012, 17:20
Klopt, ik heb er hier nog steeds één liggen, maar snap er de ballen van. :dontgeti:

Nocki
4 januari 2012, 17:46
Klopt, ik heb er hier nog steeds één liggen, maar snap er de ballen van. :dontgeti:

Zo moeilijk is tie niet maar de manier van denken is heel anders...

Ik kan me dat hee goed voorstellen. Ik ontdek nog steeds nieuwe dingen....

fender89
4 januari 2012, 18:08
Of er nu wel of geen fx loop is doet er niet toe. De G-major werkt niet als je de gitaar er direct in prikt.
Je hebt dus een preamp nodig.

De G-force accepteerd je gitaartje wel direct evenals de G-system.

G force ligt net weer iets boven mijn budget. G system heeft teveel wat ik niet ga gebruiken.
Kan ik hieruit concluderen dat de g major (of rocktron intellifex) met hiervoor een preamp aangesloten kan worden op de gitaarinput van de amp?!

Nocki
4 januari 2012, 18:11
ja 45678910

fender89
4 januari 2012, 19:26
Volgens mij heeft de peavey DB 210 de fx loop send/return niet achterin wat de meeste amps hebben maar bij de control knoppen van treble volume etc.

Hoe moet ik de volgende spullen op welke manier aansluiten?
Gitaar
Midimate
G Major
Peavey deltablues
(is een preamp al gelijk nodig?bijv. rocktron voodu valve)

Ik heb wel een vermoeden maar denk niet dat dit goed is. Ik doe maar een gok ;)
De G major gaat zowel in de effects send als de effects return van de amp. De midimate aansluiten op de G major en de gitaar in de amp?

Henri H
5 januari 2012, 00:13
gitaar > fulldrive > Peavey input > Peavey Send > Intellifex/Gmajor input > Intellifex/Gmajor output > Peavey return

De midimate sluit je d.m.v. een midi-kabel (meestal 5-polige DIN) aan op je Intellifex.
Door deze kabel gaat geen gitaarsignaal, enkel midi-signalen.

snessiram
5 januari 2012, 00:57
In principe is de signal chain zoiets:
Gitaar -> EffectsA -> Preamp -> EffectsB -> Poweramp -> Speakers

Op je droge gitaar-signaal gebruik je effecten (EffectsA) zoals overdrive, distortion en wah. Vervolgens ga je naar de preamp/voorversterker. Die maakt van je zwakke gitaarsignaal een line-level signaal en heeft settings zoals gain/bas/mid/treble. Soms wordt een preamp clean gebruikt en worden de pedalen ervoor gebruikt voor de distortion/overdrive. Soms wordt de preamp zelf gebruikt voor de distortion/overdrive. Soms een combinatie. Hier is vanalles mogelijk. Nu je een line-level signaal hebt ga je terug door een reeks effecten (EffectsB) zoals chorus, delay en flanger. Het resultaat, nog steeds een line-level signaal, gaat dan naar de poweramp die het geluid versterkt en naar de speakers stuurt.

In de meeste racks zie je al de opgenoemde componenten als aparte units terug: een preamp, een effects unit, een poweramp, ...
In een combo-versterker zitten daarentegen meerdere units bij elkaar. Je hebt een preamp, poweramp en speakers allemaal in 1 handig pakket. Het vervelende is natuurlijk dat je vaak net bepaalde effecten tussen die preamp en poweramp wil gaan hangen, en daarvoor dient de effects-loop!

Als we dan terug komen op jouw situatie krijgen we:
Gitaar ->EffectsA ->Preamp (Peavey DB 210) -> EffectsB (G-Major) -> Poweramp (Peavey DB 210) -> Speakers

Dus zoals je gokte: de fx send van de Peavey gaat naar de G-Major, en de output van de G-Major terug naar de fx return van de Peavey.

Ik denk dat veel mensen die voor een rack kiezen dit doen omdat ze alles wat ze gebruiken (pedalen, preamp(s), effecten, poweramp(s), wireless) in 1 doos bij elkaar kunnen steken en bedienen met een foot controller. Gewoon één of meerdere presets voor elk nummer dat je wilt spelen. Geen gedoe met live draaien aan knoppen of verschillende pedalen moeten aan/uit zetten voor een volgend (of tijdens een) nummer. In die zin is een rack echt handig, hoewel je in het begin wel moet leren hoe midi werkt.

Nu in jouw geval stel ik me de vraag of een rack wel de juiste oplossing is. Als je het rack enkel gebruikt voor het EffectsB gedeelte, en enkel de G-Major, dan is het veronderstel ik voornamelijk om snel de settings van enkele effecten te kunnen wisselen. Het kan dan echter interessanter zijn om een multi-effect pedaal te kopen. Je vervangt dan simpelweg een aantal effectpedalen van je huidige pedal board door een multi-effect pedaal en je bent klaar! Met een rack zal je én de foot controller moeten meeslepen, én het rack zelf. Je bent (in het geval van de G-Major) ook verplicht een effect-loop te hebben op je combo, waardoor je die Fender combos van je niet kan gebruiken.
Natuurlijk, als je in de toekomst zou willen uitbreiden met een preamp, effectpedalen in het rack zelf plaatsen of aparte effect units gebruiken voor delay/chorus/... ga er dan voor! :D

[Edit]
H.Huisjes was me voor zie ik :P

peter_heijnen
5 januari 2012, 10:01
Waar je overzicht in moet krijgen is het signaalverloop en met allerlei losse kastjes die niet naast elkaar liggen zoals op bijv een pedalboard kan het lastig zijn.

Zoals je nu al weet bestaat bijv een combo uit een versterker en een speaker, en bestaat die versterker uit een voor- en eindversterker of pre- en poweramp.

Belangrijk om te weten is wat input en output van die verschillende componenten zijn.
-Bij de preamp heten die respectievelijk input en fx-send/preamp-out.
-Bij de poweramp heten die fx-return/poweramp-in en speaker-out.
NB: Aan de speaker-out hang je -tot nader order- nooit iets anders dan een speaker met de juiste specs!

De preamp-in werkt op het relatief zwakke instrument niveau, vanaf de preamp out werk je met het relatief sterke lijn niveau.

Pedalen werken op instr niveau, 19" processors werken op lijn niveau.

-Je kunt pedalen normaal niet in de fx-loop (tussen pre en poweramp) gebruiken, tenzij je die loop kunt instellen op instr niveau.
-Je kunt 19" processors aansluiten op de input van je preamp, maar daar zijn ze niet voor bedoeld. Je kunt het altijd uitproberen en als jij het goed vind klinken is het prima.

johantipker
5 januari 2012, 11:26
Ik ben gewend om altijd met pedalen te werken maar overweeg om over te stappen naar rack.
Ik wil graag voor in mijn allround cover bandje een multi effect waarmee ik verschillende effecten kan kiezen.

Ik heb geen verstand van rackeffecten en ik zat te denken om het volgende aan te schaffen

Een G-major met een Rocktron midimate. Is dit voldoende om aan de slag te gaan of zie ik iets over het hoofd????? Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.


Je mist dan sowieso nog de eindtrap, die moet de power maken. Voor rocktron effecten heb je inderdaad een Midipedaal nodig om te kunnen bedienen.

ik zag nog een mooie advertentie op marktplaats staan, deze aanbieder wil ook uitleg geven etc. Hier de marktplaats advertentie: http://muziek.marktplaats.nl/effecten/517689556-rocktron-eff-mesa-50-50-midi-mate-sennh-draadloos-19.html

Lijkt een ideale startset klaar om te gaan

Nocki
5 januari 2012, 12:09
Helaas is deze chameleon preamp en fx in 1. Betekent dus dat je de voordelen van een rack kwijt bent en vast zit een de sounds van de chameleon. Leuk apparaat maar als je al een combo hebt en die wilt gebruiken als poweramp en cab dan is het overkill.

Leuke set maar helaas te gedateerd voor wat het doet. De onderdelen bij elkaar zijn te duur om te kunnen concureren met andere dingen op de markt... En dan weet ik nog niet eens de prijs :-)

snessiram
5 januari 2012, 15:22
Nocki heeft gelijk: de Chameleon moet je zien als een preamp met wat ingebouwde effecten, niet als een effects unit met ingebouwde preamp (waarbij je de preamp kan uitzetten/overslaan en enkel de effecten gebruiken). Als rack-preamp is het prima (ervan uitgaand dat je de klank goed vindt), maar als je het rack enkel wil gebruiken voor effecten in combinatie met een combo ben je er niets mee.