PDA

View Full Version : Vervolg



Agaatsz
3 januari 2012, 18:57
Hallo iedereen,

Ik ben zeer fanatiek bezig met het leren van gitaar en de daarbij komende theorie.

Ik ben bezig met de toonladders en daaruit het leren van akkoorden. Zo ken ik de 'key' van C major akkoord al helemaal en weet ik hoe deze is geconstrueerd.

Nu zoek ik op het internet en kom ik lessen tegen van hoe ik verder mijn 'scales' kan oefenen.

Maar ik dacht dat het handig was om het forum eerst raad te plegen.
Hoe zal ik dit doen? Zal ik dus beginnen met die 'patterns' in 5 posities?

Thanks,
groet

terrasbeest
3 januari 2012, 20:08
Waar heb je die 5 patterns dan gevonden ?

Patterns ( of patronen ) spelen is nuttig omdat je bepaalde intervallen leert internaliseren.

Ik heb een tweetal jaar terug het volgende systeem ontdekt.
Elk patroon is genummerd volgens zijn ' plaats' in de majeurtoonladder, dezelfde patronen kunnen dus in elke toonaard herhaald worden, je hoeft niet elke keer iets nieuws te leren : éénmaal die 5 patterns gekend,ken je ze allemaal.
vb. met de toonladder van C maj.
Patroon nummer 6 ( de A in de C toonladder ) begin je op fret 5 van de dikke E snaar, patroon nummer 7 begint op fret 7, enz.
Stel je zit in de toonladder van F, dan begint patroon nummer 6 op de D ( 10de fret) van de dikke E snaar.

Belangrijk is dat je je aan het vingerzetting protocol houdt :één vinger voor elke fret.

http://www.youtube.com/watch?v=16WSmFZngT8

Liquid_Metal
3 januari 2012, 21:45
Ben al wat verder dan dit maar het is heel goed om de basis te herhalen en vooral te kijken hoe andere mensen het doen, dus ik heb je filmpje gekeken. Bij zijn eerste fingering (6V2) dacht ik "yep, zo speel ik 'm ook", maar er ging al een belletje rinkelen omdat hij het over 'vertical had'.
Ik hou het toch bij mijn eigen patronen (volgens mij zijn dat er ook 6; gezien vanuit diatonische ladders), ook voor kerktoonladders (niet verlagen maar een ander patroon gebruiken met andere grondtoon).

aaronstonebeat
3 januari 2012, 23:35
Ik vind die Jimmy Bruno wel een beetje kort door de bocht. Met een systeem van 'drie per snaar' kun je dingen doen die anders lastiger zijn, vooral de symmetrie in de aanslag die je ermee kunt bereiken, vind ik inspirerend; maar je moet je vingers wat verder strekken. En omhoog gaan terwijl je hand omlaag beweegt langs de hals of omgekeerd, heel wat country-trucs maken daarvan gebruik, biedt ook mogelijkheden die je niet per se hebt als je Bruno volgt.

Patronen heb je nodig op de gitaar, volgens mij op elk instrument en bij elke activiteit die je op een wat hoger niveau dan dat van beginner wilt beoefenen. Elk instrument en elk ding heeft zijn eigen patronen; op een klavier liggen alle tonen netjes naast elkaar en op een gitaar liggen ze op een aanvankelijk soms wat verwarrende manier door elkaar. Maar op een klavier vind je weer niet vijf of zes keer dezelfde e, iets waarvan je op de gitaar en wat andere instrumenten fraai gebruik van kunt maken.

Ik zou zeggen: leer die patronen. Tegelijk: leer erbij de namen van de tonen die je speelt en hoe ze zich verhouden tot de diverse toonaarden. Ooit komt het bij elkaar; ik speel zat patronen maar soms ben ik ze ook wel eens even kwijt, en dan weet ik welke tonen horen bij de toonaard waarin ik speel en waar ze zitten. En voor ik het weet, zit ik dan weer in een vertrouwd patroon.

Het is als een stad die je moet leren kennen; eerst verdwaal je en wat later loop je met je ogen dicht de goede kant op.

Agaatsz
4 januari 2012, 00:43
Wat ik bedoel is dit: http://www.youtube.com/watch?v=JPjOPQufa3Q

En dan met C Major.
Zo leer ik dus de scale van binnenuit goed kennen geeft hij aan.

Is dit slim?

aaronstonebeat
4 januari 2012, 01:00
Het is slim om toonladders te leren.
Besef dat wat hij doet vanuit de derde positie op de dikke e-snaar in G is; om het in C te spelen, zou je moeten beginnen op de achtste positie.

Het heeft allemaal een zekere relativiteit. In feite hoef je maar één patroon van 'ruitjespapier' te leren over de hele toets en dat moet je heen en weer kunnen schuiven afhankelijk van de toonaard waarin je speelt.

En liefst onthoud je al doende waar welke tonen liggen en hoe die zich verhouden tot de verschillende toonaarden.

terrasbeest
4 januari 2012, 06:47
Het is slim om toonladders te leren.
Besef dat wat hij doet vanuit de derde positie op de dikke e-snaar in G is; om het in C te spelen, zou je moeten beginnen op de achtste positie.

Het heeft allemaal een zekere relativiteit. In feite hoef je maar één patroon van 'ruitjespapier' te leren over de hele toets en dat moet je heen en weer kunnen schuiven afhankelijk van de toonaard waarin je speelt.

En liefst onthoud je al doende waar welke tonen liggen en hoe die zich verhouden tot de verschillende toonaarden.

Dààr gaat het idd over : je vingers moeten automatismen krijgen,maar daar mag het niet bij blijven , je moet je ook steeds rekenschap geven wàt je aan het spelen bent, de eigenlijke noten.
Zelf heb ik meer opgestoken van triads/ arpeggio's.

Er is eten en drinken in élk ' systeem',de bedoeling is ' orde' hebben in wat je speelt.
En Justin z'n filmpjes zijn goed, IMO. Goed dat ze bestaan, véél duidelijker dan de geschreven uitleg die je hier op dit forum zal krijgen.

Liquid_Metal
4 januari 2012, 08:25
Wat ik bedoel is dit: http://www.youtube.com/watch?v=JPjOPQufa3Q

En dan met C Major.
Zo leer ik dus de scale van binnenuit goed kennen geeft hij aan.

Is dit slim?

Die vind ik heel relaxed. Ik heb alle patronen (5) jaren geleden geleerd en beheers ze wel, maar ik heb ze een hele tijd niet gebruikt. Ik moet er nu echt weer over nadenken en omdat hij het net iets anders doet raak ik helemaal in de war.
Beginnen op de grondtoon spreekt me echter wel erg aan. Ik begin meestal gewoon op de laagste noot.
EDIT: zijn en mijn scales zijn hetzelfde maar beginnen op de grondtoon lijkt me wel praktisch. Ga ik dus eens aan werken.