PDA

View Full Version : Hulp met rechterhand!?



GuitarNoob
3 januari 2012, 16:24
Hallo mensen,

Ik zou graag om jullie hulp/raad/advies willen vragen.
Het gaat over de positie van m'n rechter hand.
Niet zozeer hoe ik een plectrum moet vast houden, maar hoe die 'ligt'.
Ik merk dat als ik hem laat 'liggen' op de body (en soms op de bas- snaren, als ik op de onderste snaren speel.), dat het ten eerste; comfortabeler voelt, en ik kan preciezer spelen, maar het maakt hem wat minder 'mobiel'.

Als ik hem 'zweven' boven de snaren voelt het een beetje ongemakkelijk, maar ik ben wel sneller bij elke snaar.
Moet ik hier aan wennen ofzo?

En tot slot, hoe spelen jullie, en wat is in het 'algemeen' de handigste techniek.

Alvast bedankt :)

hoofd
3 januari 2012, 16:28
Hehehehehe, hulp met rechterhand.... ZOEK EEN VRIENDIN!!

barno
3 januari 2012, 16:30
de meeste gitaristen zullen de muis van de rechterhand laten rusten (of zweven vlak boven) de zadels van de brug. En gebruiken om te dempen indien gewenst.

GuitarNoob
3 januari 2012, 16:30
Haha lol, ok die is goed :)

piker
3 januari 2012, 16:33
Vooral om te tokkelen is het handig om je hand te kunnen steunen. Dan raak je minder snel uit de richting. Mark knopfler zette zo altijd zijn pink.

beruk
3 januari 2012, 16:33
Laat je onderarm comfortabel op de body van je gitaar rusten en dan je plectrum boven de snaren laten zweven. (Ook de reden dat ik een strat heb, ergonomisch meer mijn ding, zal ik maar voorzichtig zeggen)

http://www.youtube.com/watch?v=kQ1l3ZeW0Fo

Toaster
3 januari 2012, 16:47
Ik heb de afwijking ontwikkeld dat ik regelmatig met mijn pink steun zoek op de hoge e. Die pak ik dan dus beet.

Als ik hoog moet spelen ligt mijn hand op de onderste snaren en/of op de brug.

Blijven spelen dan ontwikkel jij je eigen manier/afwijking.

Fireburst
3 januari 2012, 16:54
Zou dit niet in "speeltechnieken" horen ?

Verder : wat Barno zegt dus.

Orpheo
3 januari 2012, 16:56
mijn rechterhand doet echt van ALLES de hele tijd. afhankelijk van wat ik wil zweeft ie boven de snaren, zit m'n hand 'geankerd' via m'n pink aan de pickupring en zweeft de palm, of zweven m'n vingers en heb ik geankerd via m'n palm op de brug (niet palmmute, dat is dan nog een stukje verder).

Oranjeaap
3 januari 2012, 17:12
Mijn hand zweeft of leunt op de brug van mijn les pauls.

Ijselrobo 07
3 januari 2012, 17:17
hmm.. eigenlijk nog nooit naar gekeken, die rechter hand..

Plant
3 januari 2012, 19:06
Ik heb de afwijking ontwikkeld dat ik regelmatig met mijn pink steun zoek op de hoge e. Die pak ik dan dus beet.

Als ik hoog moet spelen ligt mijn hand op de onderste snaren en/of op de brug.

Blijven spelen dan ontwikkel jij je eigen manier/afwijking.

Grappig, ik heb dezelfde 'afwijking' :) Hoe dat ontstaan is weet ik niet, waarschijnlijk om zo de snaren waarop ik op dat moment niet speel te dempen en meeklinken of bijgeluiden te voorkomen.

barno
3 januari 2012, 19:38
Grappig, ik heb dezelfde 'afwijking' :) Hoe dat ontstaan is weet ik niet, waarschijnlijk om zo de snaren waarop ik op dat moment niet speel te dempen en meeklinken of bijgeluiden te voorkomen.

qua dempen met rechterhand: hier de absolute king op dat vlak. nu, bij electrische slide is het ook nodig. fabelachtige techniek:


http://www.youtube.com/watch?v=Pf2k7WpkIxQ