PDA

View Full Version : Gitaarbouw pw



Florisde12e
3 januari 2012, 12:32
Hallo Gitaristen,

Voor mijn PW heb ik zelf gitaarelementen gemaakt. Dat is allemaal aardig goed gelukt, nu willen we het alleen voor onze presentatie inbouwen in een simpele gitaar. Dit moet een soort 3-snarige cigar-box gitaar worden. We willen hier graag 4 singlecoil elementen in zetten en deze onafhankelijk van elkaar kunnen aan en uitzetten. We dachten om dit of te doen met 4 switches en 1 volumeknop. Of met 4 volumeknoppen zodat we elk element gewoon open of dicht kunnen draaien. Vraag 1 is, wat de makkelijkste/beste optie is. vraag 2 is hoe we dit moeten gaan schakelen. En wat is het verschil tussen een volumepot van 250 kohm en 500 kohm.

Alvast bedankt,
Groet Floris

stevierayfan
3 januari 2012, 21:49
Hallo Gitaristen,

Voor mijn PW heb ik zelf gitaarelementen gemaakt. Dat is allemaal aardig goed gelukt, nu willen we het alleen voor onze presentatie inbouwen in een simpele gitaar. Dit moet een soort 3-snarige cigar-box gitaar worden. We willen hier graag 4 singlecoil elementen in zetten en deze onafhankelijk van elkaar kunnen aan en uitzetten. We dachten om dit of te doen met 4 switches en 1 volumeknop. Of met 4 volumeknoppen zodat we elk element gewoon open of dicht kunnen draaien. Vraag 1 is, wat de makkelijkste/beste optie is. vraag 2 is hoe we dit moeten gaan schakelen. En wat is het verschil tussen een volumepot van 250 kohm en 500 kohm.

Alvast bedankt,
Groet Floris

pots van 500k zijn wat geschikter voor humbuckers.
maar je kan ze ook gebruiken voor single coils:alleen dan krijg je een waat scherper of bity tone.

maar ik zou gaan voor 250 k.( maar dat is mijn mening).



Hier een schema voor 3 pickups.
maar daar kan je er wel 1 bij doen ( en 1 schakelaar natuurlijk.

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_3on-offswitches

succes en laat meer horen??

stevierayfan
4 januari 2012, 21:59
heir een duidelijk schema:

http://www.flickr.com/photos/staggstrat/6636950947/

Succes

Florisde12e
9 februari 2012, 14:30
Hallo allemaal,

Bedankt voor dat wiring schema, ziet er nuttig uit. Alleen heb ik on/off switches en staat in dit schema dat het om on/on switches gaat. Ook hebben mij switches 6 pinnetjes hoe weet ik welke ik moet hebben?

alvast bedankt,
Floris

Florisde12e
20 februari 2012, 12:17
(n)iemand?

aaronstonebeat
20 februari 2012, 12:26
De zes contacten staan in twee rijen van drie; van elke schakelaar gebruik je maar één rij. Overigens kun je de aardedraad die vanaf het huis van de potmeter langs de bovenste contacten van de schakelaars loopt gewoon weglaten.

Florisde12e
20 februari 2012, 12:37
Bedankt :)
En maakt het nog uit dat ik on/off switches heb ipv on/on?

aaronstonebeat
20 februari 2012, 12:43
Wat schakelaars kunnen doen, hangt af van onder andere het aantal contacten en hoe je die aansluit. Er zijn ook schakelaars met zes contacten die drie standen hebben; daar onderscheidt men de types on-on-on en on-off-on. Als de schakelaars twee standen hebben (hetgeen bij jou het geval is, neem ik aan), geldt voor elk rijtje van drie: het middelste contact maakt óf verbinding met het buitenste contact aan de éne kant óf dat aan de andere kant.

Florisde12e
20 februari 2012, 13:27
Bedankt voor je snelle reactie! ik heb inderdaad een 2 standen-schakelaar met 2 rijen van 3 contactjes. Op de verpakking staat aangegeven dat het om on/off switches gaat. Als ik het goed gebruik kan ik deze dus gewoon gebruiken zoals in dat schakelschema staat aangegeven? Woensdag gaan we bouwen, ik zal dan even wat foto's van de vorderingen posten :)

obiwanjacobi
20 februari 2012, 17:14
Ik heb zelf 3 volume pots op een strat zitten, maar ik vind het niet prettig werken. Beter losse schakelaars en 1 volume pot (en mogelijk een tone pot).

Ik zou idd de aarde draad niet aansluiten. Als je dat wel doet sluit je je element kort wanneer deze niet geselecteerd is. In mijn hoofd kan je hem dan maar beter "in het niks laten hangen"...

[2c]

Florisde12e
21 februari 2012, 12:52
Ik ga ook 3/4 switches gebruiken en maar 1 volumepot. 3/4 volumepots lijkt me niet handig en ook een stuk kostbaarder

Florisde12e
8 maart 2012, 17:00
http://www.youtube.com/watch?v=OXnhvqKf7oo
Zie hier het resultaat :)