PDA

View Full Version : Slecht geassembleerde "linkshandige gitaren"...



Gerth
3 januari 2012, 11:33
Voor de zoveelste keer ben ik geconfronteerd geweest met een zogenaamd linkshandige gitaar die dan toch niet helemaal linkshandig blijkt te zijn (geassembleerd).

Het betreft hier een in Spanje gemaakte Admira Malaga "lefty" klassieke gitaar; een "middenklasse" Admira met een massief ceder bovenblad en toch wel een betere afwerking/houtsoorten dan een budget-model.

Toch heb ik daarnet moeten vaststellen dat het zadel er "omgekeerd" in zat en dus hoger was aan de treble-kant dan aan de baskant. Heb dit vlug even omgekeerd (gelukkig zat het niet gelijmd en kon ik het er na het loszetten van de snaren, met de hand uit- en terug inschuiven). Nu speelt ze effectief zoals ik toch wel verwacht had; gemakkelijker en met een evenwichtiger geluid.

Had dit vroeger o.a. al met een Ovation, waar de topkam niet in het midden zat en dan ook nog verkeerd ingesneden bleek te zijn...

Je doet dan de moeite om een linkshandige (klassieke) gitaar te vinden en te kopen, ondanks het feit dat een heleboel verkopers mij een "omgedraaide" rechtse wilden verkopen, en dan staat de boel nog scheef...

Zijn er nog lefties onder jullie met dezelfde toch wel frustrerende ervaringen? Wees in elk geval gewaarschuwd...

aaronstonebeat
3 januari 2012, 11:45
Op een iets ander vlak, elektronica. Ik heb een reeks video's gemaakt over gitaarelektronica en een tijdje terug kreeg ik van een linkshandige gitarist het verzoek een uitleg te geven over het verschil tussen 'normale' en linkshandige logaritmische potmeters. Hierzo (http://www.youtube.com/watch?v=UY1_BLPXAOI).

Uit het verzoek en enkele reacties maak ik op dat fabrikanten lang niet altijd de moeite nemen om linkshandige gitaren wat dat betreft correct in te richten.

piker
3 januari 2012, 16:23
Ik heb deze namiddag nog 3 muziekwinkels afgelopen op zoek naar een linkshandige mandoline. Geen enkele leverancier kon die leveren. Of het moest een Breedlove zijn van 1700 euro... Dan maar bestellen op The Music Store. Ortega mandoline. Iets van het enigste dat ik kon vinden dat me lag en te betalen was.Linkshandigen hebben soms echt pech. Maar dit is niet echt on-topic.

Plant
3 januari 2012, 19:20
Je doet dan de moeite om een linkshandige (klassieke) gitaar te vinden en te kopen, ondanks het feit dat een heleboel verkopers mij een "omgedraaide" rechtse wilden verkopen, en dan staat de boel nog scheef...

Om nog maar te zwijgen over de intonatie, want zadels (ook bij klassieke gitaren dacht ik) staan ook dwars op de snaren schuin en niet alleen bij de bassnaren hoger.

http://3.bp.blogspot.com/_En-9Zy8jJW8/TClm0w2o-WI/AAAAAAAACDg/DqHa5rJGYFs/s1600/IMG_5739.jpg

Als je van een rechtshandige gitaar een linkshandige maakt moet je dus niet alleen het zadel omdraaien voor de snaarhoogte maar ook de sleuf in de brug moet schuin de andere kant op... en dat doe je niet zomaar even.

Gerth
4 januari 2012, 00:18
Om nog maar te zwijgen over de intonatie, want zadels (ook bij klassieke gitaren dacht ik) staan ook dwars op de snaren schuin en niet alleen bij de bassnaren hoger.

http://3.bp.blogspot.com/_En-9Zy8jJW8/TClm0w2o-WI/AAAAAAAACDg/DqHa5rJGYFs/s1600/IMG_5739.jpg

Als je van een rechtshandige gitaar een linkshandige maakt moet je dus niet alleen het zadel omdraaien voor de snaarhoogte maar ook de sleuf in de brug moet schuin de andere kant op... en dat doe je niet zomaar even.

Da's waar, maar gelukkig zit mijn zadel niet "schuin", er is enkel een hoogteverschil...

aaronstonebeat
4 januari 2012, 00:44
Om nog maar te zwijgen over de intonatie, want zadels (ook bij klassieke gitaren dacht ik) staan ook dwars op de snaren schuin en niet alleen bij de bassnaren hoger.


Even los van links- of rechtshandig: ik heb een aantal klassieke gitaren, alle met de kam loodrecht op de snaren; en bij al die gitaren is het vooral de g-snaar die vals (te hoog) klinkt als ik hoger dan de vijfde of zesde positie speel. Nylon snaren lijker zich iets ander te gedragen wat dat betreft dan stalen snaren.

LaurentB
4 januari 2012, 09:49
Ja, ik denk dat de spanningstoename tgv het indrukken van een nylon snaar niet zo groot is als bij stalen snaren, dus ook het intonatieprobleem is wat minder. Maar die nylon g-snaar is wel erg dik en vaak het eerst onzuiver. Er worden ook wel nylon sets met omwonden G-snaren verkocht, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat die breekt; de D-snaar met zijn dunne kern is vaak al kwetsbaar.

Don Capo
4 januari 2012, 10:22
Ja, ik denk dat de spanningstoename tgv het indrukken van een nylon snaar niet zo groot is als bij stalen snaren, dus ook het intonatieprobleem is wat minder. Maar die nylon g-snaar is wel erg dik en vaak het eerst onzuiver. Er worden ook wel nylon sets met omwonden G-snaren verkocht, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat die breekt; de D-snaar met zijn dunne kern is vaak al kwetsbaar.

Ik geloof dat D'addario juist hierdoor die extra (oranje) G snaar toevoegde een tijdje geleden. Vond het maar een piepend onding overigens.

warmong
7 januari 2012, 18:33
Da's waar, maar gelukkig zit mijn zadel niet "schuin", er is enkel een hoogteverschil...

ook dan zal er compensatie ingebouwd zijn. Bij klassieke gitaren wordt ofwel het brugbeentje schuin ingezaagd en de hele brug 'recht gezet', ofwel wordt het brugbeentje recht ingezaagd en de hele brug 'schuin gezet'. De compensatie is zowiezo een stuk kleiner voor klassieke gitaren ( 1mm aan treble kant, 2 mm aan baskant) dan bij steelstrings, dus dat valt niet op.

voor de rest heb ik geen ervaring met lefties... :makeup:

Watchmaker
7 januari 2012, 20:18
Ik heb tot kortgeleden die carbon G er op gehad. Sowieso wel een uitvinding die carbonsnaren, maar ben toch weer terug naar nylon voor de G. Wel sympathiek van Daddario dat ze je de keus laten - zowel carbon als nylon G in de set. De grote vooruitgang zit dus in de bassnaren die dus geen nylon maar een carbon kern hebben, en (echt!) veel langer "goed" blijven.

Bij mijn klassieke zelfbouwer heb ik destijds de discant-snaren individueel op het oor gecompenseerd. Tyfuswerk met iedere keer weer snaren los, kambeen bijwerken, stemmen, etc. etc.

Wel zeer de moeite waard, zuiver als een klok. Op de foto net voldoende zichtbaar:

http://img703.imageshack.us/img703/9400/img1717y.jpg

Sparren topblad kwam trouwens uit Rebergen's prive-stapeltje. :dance:

Gerth
12 januari 2012, 08:44
ook dan zal er compensatie ingebouwd zijn. Bij klassieke gitaren wordt ofwel het brugbeentje schuin ingezaagd en de hele brug 'recht gezet', ofwel wordt het brugbeentje recht ingezaagd en de hele brug 'schuin gezet'. De compensatie is zowiezo een stuk kleiner voor klassieke gitaren ( 1mm aan treble kant, 2 mm aan baskant) dan bij steelstrings, dus dat valt niet op.

voor de rest heb ik geen ervaring met lefties... :makeup:

Heb gisteren nog eens deftig naar de brug gekeken en het zadel zit inderdaad een beetje schuin - had dat nog niet gezien, shame on me... - maar gelukkig in de goeie richting.

Nu vraag ik mij wel af of ik dat zadel had moeten omkeren... de hogere kant moet in principe toch aan de zijde van de bassnaren zitten?