PDA

View Full Version : Gretsch pickups



Trololo
2 januari 2012, 23:52
Gasten,

Allereerst natuurlijk gelukkig nieuwjaar. Ik ben van plan een Gretsch te gaan kopen, heb me al redelijk georiënteerd maar zit vooral met vraagtekens over de pickups. Filtertrons, TV Jones, Dynasonic, etc. Kan iemand wat duidelijkheid scheppen over deze pickups en hun algemene klankkleur? Daarnaast wil ik de Gretsches uit gaan proberen, wat zijn winkels met veel Gretsch op voorraad in de Randstad?

Dank is groot.

Squier4ever
3 januari 2012, 00:10
Veel Gretsch: Maxguitar, Feedback sowieso.
Qua sound: Filtertron is de standaard Gretsch pickup, klinkt heel allround en kan alles aan. Tv-Jones (Classics), klinken nog net wat beter allemaal, maar zijn feitelijk filtertrons. Als een gitaar met filters je aanstaat gaan TV's je zeker bevallen (spreek uit ervaring :D).
Dynasonics zijn singlecoils en klinken wat dunner en feller dan filters/tv's. Ook TV Jones maakt dynasonic kopieën. Wat voor Gretsch ben je naar op zoek?

Trololo
3 januari 2012, 00:15
Zit te kijken naar o.a. White/Black Falcon's, Country Gentleman of 6120. Zag daarnaast toevallig ook een White Penguin met Dynasonics op Marktplaats staan. Ik hoorde verhalen dat de Dynasonic over het algemeen wordt gezien als de mindere pickup, snap dat dit smaakgebonden is, maar het is dus niet echt de pickup die je associeert met Gretsch-geluid? Daarnaast zie ik op de Feedback site erg weinig Gretsches staan, hebben ze in de winkel meer staan?

Pepe
3 januari 2012, 00:40
Er zijn een aantal reissue Dynasonics die niet klinken zoals de oude. Die oude zijn toch wel een ander verhaal. Over het algemeen een hogere output dan een P90 maar diep en rond van sound. De originele filtertron is wat warmer en platter en de TV Jones filters klinken wat moderner. De Duncan Dynasonic schijnt goed te zijn maar je ziet ze weinig want ze zijn behoorlijk prijzig.
Ben je fan van Cliff Gallup: Dynasonic. Fan van Setzer: Filtertron. Hoewel ik hier ook een plaat heb liggen van Setzer die hij volpingelde met Dynasonics.

sjoerd5
3 januari 2012, 11:08
Bij Soundplaza in Amsterdam hebben ze veel Gretsch.

humbucker
3 januari 2012, 11:27
Echt veel ervaring met de verschillende gretsch pickups heb ik niet, maar ik ben helemaal tevreden met de de TV Jones Classics in m'n Black Phoenix!

Squier4ever
3 januari 2012, 11:28
Ik ben ook erg tevreden met mijn TV Classics. Gisteren een Classic+ gehoor van lauke_101 en dat is ook errug lekker! Ietsje meer bite nog! Die, of powertrons gaan in mijn volgende TV-jones gitaar.

speedmusic
3 januari 2012, 13:32
Zelf ben ik iets blijder met mijn Powertron's dan de Classic+ in de Cabronita.
Maar zoals zoveel zaken is dit natuurlijk afhankelijk van smaak versterker effecten en misschien wel persoonlijke voorkeur van het instrument.

Triggy
3 januari 2012, 15:38
Als je naar de site van TV-jones gaat zie je ze allemaal.
Van een aantal ook wat soundclips.

http://www.tvjones.com/pickups/tvclassic.html

Mitch
3 januari 2012, 15:48
Die clipjes zijn voor zover ik zelf ervaring met deze elementen heb redelijk goed. Misschien niet voor de pure klank en het eindresultaat, maar wel voor de onderlinge verschillen.

Eko
3 januari 2012, 21:51
De Pick-ups in een Gretsch kunnen het geluid echt kleuren. Normale filtertrons hebben en warm laag en hebben een neutraal hoog. De DeArmonds ( of Dynasonics of Dearmond 2K`s ) zijn single coils en geven en hollow body diep laag en sprankelend hoog. De TV Jones Classics hebben een wat meer geprononceerd mid en sprankelend hoog.
Die laatste zijn niet prettig spelen i.c.m. met bv een Hot Rod amp van fender. Heel snel schel. Klinken weer mooier over een Bassman.
Veel hangt af van de combinatie van gitaarvorm , amp en muziekstijl. Het geluid van Gallup klinkt als een masieve gitaar met DeArmonds. Eddy Cochran had DeArmond in de brug en P90 in de neck positie. Chet Atkins = Filtertrons.
Bij mij klinkt de Setzer met z`n Filtertrons ( ja ,zo zijn ze ook nog geleverd in het verleden) prachtig warm op mijn Marble met en 15 inch en reverb aan. Op m`n Victoria Klinkt hij weer met meer mid en heel anders. M`n DeArmond Starfire en m`n Gretsch Electromatic hebben DeArmonds die heel warm klinken op de Victoria maar weer minder op de Marble. Erg smaak afhankelijk en je moet regelmatig, bij wisselingen ,je geluid bijregelen. Of het gewoon bi 1 houden, mij lukt dat niet op een podium.

lauke_101
4 januari 2012, 09:23
Wat hier gezegd is strookt wel erg met mijn ervaring. Heb zelf een massieve Gretsch met TV Jones Classic en Classic+ en de andere gitarist in mijn band een holle Gretsch met Dynasonics. Ben dus wel redelijk goed bekend met het contrast.

Ik vind mijn Classics wat warmer klinken, ze hebben ook een heel 'hi-fi' geluid. Vol, diep laag tot sprankelend hoog en absoluut niet schel met mijn AC30. Ook over een Fender Deluxe Reverb geen problemen. Die Dynasonics hebben meer twang en klinken wat 'metaliger'. Zeker de brugpickup heeft wel wat weg van een telecaster. Bij die pickups moet ik altijd gelijk aan Duane Eddy denken.
Zou vooral zo veel mogelijk proberen, in mijn optiek doet de ene pickup niet echt onder voor de ander, ze klinken alleen anders. Lekker klinken ze, als je het mij vraagt, allemaal!
Enne, als je een Gretsch hebt, wel gelijk hier laten zien he? Met veel foto's graag :)

Trololo
4 januari 2012, 17:16
Thanks jongens, heel bruikbaar allemaal. Ook de soundclips. Ik speel op dit moment over een Vox AC50 maar deze gaat er hopelijk binnenkort uit en ik ga dan met mijn nieuwe gitaar ook een nieuwe versterker zoeken. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een duo. Ik heb goede ervaring met de Vox'en (ook bij mijn leraar) maar ik sta ook open voor bijvoorbeeld Fender, hoor veel goede verhalen over Fender in combinatie met Gretsch.

In de loop van deze week ga ik waarschijnlijk naar Den Haag om zowel bij Rockpalace als Maxguitars te kijken. Eventueel ook nog naar Feedback Rotterdam, maar weet niet hoe het met de Gretsches zit daar?

Triggy
4 januari 2012, 17:30
Lijkt mij dat een gretsch (met filtertrons /tv-jones) ook helemaal niet verkeerd zal klinken op je VOX.
Waarom zou je die eerst wegdoen?;)

Trololo
4 januari 2012, 18:00
Nou die staat sowieso te koop omdat ik naar een kleinere versterker toe wil, waarschijnlijk een AC15, maar ik heb dus de mogelijkheid om ook te kijken naar Fender versterkers.

humbucker
4 januari 2012, 21:52
Ik speel over een ac15 met m'n Gretsch!!

Dat combineert lekker hoor!!! :D