PDA

View Full Version : Overdriver en Tone Bender



hugo123
2 januari 2012, 23:33
Hallo iedereen,

Ik zit me wat in te lezen in de fuzzen en ik vind de oude Colorsound bakken wel heel goed klinken. Nu las ik dat dat de tonebender fuzzen zijn. Is de overdriver ook een fuzz of is dit gewoon een OD? Heeft iemand ervaring met deze bakken (of clonen) en wat vind je ervan?

zoon van Piet
3 januari 2012, 01:21
De Overdriver is hetzelfde als de zeldzamere Power Booster, een knoerend harde boost die absoluut niet clean is. Hij kan behoorlijk scheuren, maar dan wel met een output waar je amp spontaan koppijn van krijgt. Zo'n ding blaast echt het stof uit je speakerkast..

hugo123
3 januari 2012, 01:30
Het is dus alleen een booster? Bij filmpjes op YT (ik weet het, geen goed referentiemateriaal) komt er toch een behoorlijke oversturing uit zonder dat de versterker veel harder gaat, of hoor ik het dan verkeerd?

bass blom
3 januari 2012, 09:28
Het is dus alleen een booster? Bij filmpjes op YT (ik weet het, geen goed referentiemateriaal) komt er toch een behoorlijke oversturing uit zonder dat de versterker veel harder gaat, of hoor ik het dan verkeerd?

dan kan heel goed komen doordat veel YT filmpjes met een compressor/limiter opgenomen zijn. dan hoor je dus in het filmpje geen verschil tussen hard en zacht.

Pepe
3 januari 2012, 10:16
Het is een soort old school treble booster met meer vervorming dus dan weet je het wel. Als je wat elleboogruimte hebt en je kan blazen...

Ik heb een variant van Throbak die ik helaas nooit mag gebruiken in de band wegens teveel overlast.

E-J
3 januari 2012, 10:36
Het is dus alleen een booster? Bij filmpjes op YT (ik weet het, geen goed referentiemateriaal) komt er toch een behoorlijke oversturing uit zonder dat de versterker veel harder gaat, of hoor ik het dan verkeerd?

De originele Power Boost (18 volt) en Overdriver (Amerikaanse 9 volt variant) hadden drie knoppen, volume, treble en bass. De recente reissue (kun je kopen bij macaris.co.uk) heeft een extra master knop, waardoor je het overall volume laag kunt houden en met de volume knop, een gain knop dus, de oversturing kunt regelen. Ik heb vroeger een Overdriver en later een kloon gehad, vanaf 02:00 ging 'ie snel oversturen, met volume op 100% is het een fuzz. Erg vet pedaal.

zoon van Piet
3 januari 2012, 11:33
Ja, de Reissue was ik effe vergeten, die kan op een sociaal aanvaardbaar volume overdrijven. De originelen kunnen wel wat meer dan alleen treble boosten: een bult laag kan ook en eenmaal vol open gaat ie aardig over de rooie. Dat ie echt kan fuzzen staat me niet meer zo bij van mn Power Booster,voornamelijk omdat het gewoon veel te hard moest ;)