PDA

View Full Version : irriterenden overtoon (in oor) bij twin :'(



iam
2 juni 2003, 22:26
bij sommige noten die ik speel op mn rhodes komt er een pijnlijke overtoon bij kijken... de toon is goed maar er zit ergens een hoge frequentie in die stoort, kweet niet goed het te omschruiven...
(ligt niet aan de pickups van de rhodes, dus moet waarschijnlijk aan de amp liggen)

weet iemand waarover ik spreek? en weet iemand wat dit kan zijn?


help me (again :razz: )

pimmetje
2 juni 2003, 23:22
Wat voor speakers zitten er in die twin?

SteavisSmokin
3 juni 2003, 00:14
Heb je de amp al naar een amptech gebracht sinds je hem hebt?

aadplagiaat
3 juni 2003, 00:34
Probeer eens te luisteren aan welke toonhoogte die bijklank is gerelateerd. Die toonhoogte bevat dan frequenties die de twin te veel zal versterken. Waarschijnlijk zou hier een equaliser je geluid zodanig kunnen veranderen dat dat weg is.

Misschien je mid een beetje dichtdraaien of je hoog of laag.
Met een grafische eq. kun je preciezer werken. Ze zijn er tot wel 32bands +/- 15dB?.

aadplagiaat
3 juni 2003, 00:36
Het kan ook een "microfonisch" effect zijn. Buisje instabiel geworden.
Dan kan je buisjes wisselen. Let wel op! 1 klein buisje is voor de fase-draaier. Die mag je voor dit verwisselen niet gebruiken omdat die (meestal) anders is dan je pre-amp buizen.

iam
3 juni 2003, 11:37
@steavis: heb hem nog niet binnen gedragen, heb nu examens...
gitaarshop in gent is in verlof tot 9juni en ampdr in tielt is echt teveel moeite om versterker naartoe te slepen (45kg op de tram,trein en terug)
heb dan nog eens vervoersonkosten... en een 2x een halve dag kwijt
ik weet dat dat het beste is om te doen maar ben bang dat het me wat gaat kosten :-?

@pimmetje: er zitten e120 JBL in (niet die oranje!!)

@aadplagiaat: heb al met de equiliser proberen het weg te werken... dit gaat niet :-? heb ook al geprobeerd mn elementen verder van de, laten we het snaren noemen, geplaatst. dit helpt als ik de amp op lage volumes dan houd, maar zodra ik de volumeknop opendraai is het er weer...

Al
3 juni 2003, 13:10
... de toon is goed maar er zit ergens een hoge frequentie in die stoort, kweet niet goed het te omschruiven...
help me (again :razz: )

Er zou iets (buis of condensator) microfonisch kunnen zijn.
Als het optreedt bij het spellen van intervallen of akkoorden dan zouden het ook verschiltonen kunnen zijn.
Dat zijn frequenties die opgewekt worden als twee ongelijke frequenties samenklinken.

--> Komt het alleen voor bij akkoorden/intervallen?

Al

iam
3 juni 2003, 13:13
neen het is bij bepaalde tonen... vooral de hogere tonen op mn klavier (vanaf de sol# la ongeveer om precies te zijn)

Al
3 juni 2003, 13:26
neen het is bij bepaalde tonen... vooral de hogere tonen op mn klavier (vanaf de sol# la ongeveer om precies te zijn)

Het kan conecry zijn. Kan voorkomen bij hoge tonen i.c.m. redelijk stevig spelen. Je zou kunnen checken of allebei de speakers er last van hebben. Bij conecry is er weinig kans dat beide speakers exact hetzelfde reageren.

Had je je buizen al gecheckt?

Al

iam
3 juni 2003, 13:29
damn conecry klinkt toch ernstig
speakers zijn nochtans niet oud en lopen niet aan (schuren niet tegen de rand als ik er zacht op druk)

ik denk niet dat het aan de buizen zal liggen (er was 1tje kapot preamp maar die heb ik vervangen)

iam
3 juni 2003, 13:31
wat is precies conecry?

Al
3 juni 2003, 14:18
wat is precies conecry?

Bij Weber kan je daar over lezen.

"As the speaker cone is vibrated by the voice coil, it can generate frequencies of its own that may be strong enough to be audible along with the intended note or signal from the musical instrument. These notes or tones may or may not be harmonically related to the intended note, and in some cases may be either higher or lower in frequency than the intended note."

http://www.webervst.com/spterm.html

Het komt voor bij bepaalde tonen en kan heel lastig zijn. Bij gitaar heb je er vaker last van als je met overdrive speelt. De rand van je speaker insmeren met een dempmateriaal (dope) kan helpen. Meestal hebben spaekers al een laagje dope.

12" speakers kunnen gevoelig zijn voor conecry. Ben het bij 10" nooit tegengekomen.

Al

iam
3 juni 2003, 15:45
zal hem eens binnendoen bij gitaarshop...
hopelijk wordt het geen duur grapje...

Mr.Jay
3 juni 2003, 19:28
Het komt voor bij bepaalde tonen en kan heel lastig zijn. Bij gitaar heb je er vaker last van als je met overdrive speelt. De rand van je speaker insmeren met een dempmateriaal (dope) kan helpen. Meestal hebben spaekers al een laagje dope.

12" speakers kunnen gevoelig zijn voor conecry. Ben het bij 10" nooit tegengekomen.

Al[/quote]

Klopt, ik heb het ook gehad bij een 12"R.I. JensenC12N en ik heb het vlg. mij ook bij een CEL.LEAD80 > als je hard speelt, in hoge noten op de hals > een vieze krakerige toon erbij, VALS ook nog > kan héél lastig zijn !
Lead80's hebben trouwens wél die doperand, maar evengoed dus.
bij 10"ers ook nog nooit meegemaakt.

Jay

iam
3 juni 2003, 19:33
Het komt voor bij bepaalde tonen en kan heel lastig zijn. Bij gitaar heb je er vaker last van als je met overdrive speelt. De rand van je speaker insmeren met een dempmateriaal (dope) kan helpen. Meestal hebben spaekers al een laagje dope.

12" speakers kunnen gevoelig zijn voor conecry. Ben het bij 10" nooit tegengekomen.

Al

Klopt, ik heb het ook gehad bij een 12"R.I. JensenC12N en ik heb het vlg. mij ook bij een CEL.LEAD80 > als je hard speelt, in hoge noten op de hals > een vieze krakerige toon erbij, VALS ook nog > kan héél lastig zijn !
Lead80's hebben trouwens wél die doperand, maar evengoed dus.
bij 10"ers ook nog nooit meegemaakt.

Jay[/quote]

bij mij is er geen vieze krakerige valse toon bij hoor...
het lijkt een beetje op een héél hoog hondefluitje op de achtergrond, mn trommelvlies doet er echt pijn van maar heb dit alleen als ik solo speel met de rhodes (piano dus Jay 8-) )
dus zal geen conecry zijn...
wat kan het nog zijn?

mvg,

koen

Mr.Jay
3 juni 2003, 19:40
bij mij is er geen vieze krakerige valse toon bij hoor...
het lijkt een beetje op een héél hoog hondefluitje op de achtergrond, mn trommelvlies doet er echt pijn van maar heb dit alleen als ik solo speel met de rhodes (piano dus Jay 8-) )
dus zal geen conecry zijn...
wat kan het nog zijn?

mvg,

koen[/quote]

Zoals iemand ook al eerder aangaf, lijkt mij dit dan meer op een microfonisch onderdeel, buis of zo, dat PIEPT meestal. Ben maar blij !
Je hoort het tenminste nog..........ik heb daar geen " last " meer van.

Sash heeft misschien toch gelijk > een TWIN gaat hard :lol:
Jay

Mr.Jay
3 juni 2003, 19:50
[het lijkt een beetje op een héél hoog hondefluitje op de achtergrond, mn trommelvlies doet er echt pijn van maar heb dit alleen als ik solo speel met de rhodes (piano dus Jay 8-) )
dus zal geen conecry zijn...
wat kan het nog zijn?

mvg,

koen[/quote]

Kun je de AMP niet ergens aan een paar andere speakers hangen > weet je in ieder geval of het de speakers zijn of de amp zelf.

Jay

iam
3 juni 2003, 19:58
neen kheb geen andere amp staan...

wat de buizen betreft... heb tegen alle buisjes al eens getikt en ze maken geen geluid... dit is toch de manier om je buisjes te testen als je geen buizentester hebt?

Mr.Jay
3 juni 2003, 20:31
neen kheb geen andere amp staan...

wat de buizen betreft... heb tegen alle buisjes al eens getikt en ze maken geen geluid... dit is toch de manier om je buisjes te testen als je geen buizentester hebt?

zegt helaas niet veel. Zeker niet bij pre-ampbuisjes.

Jay

iam
3 juni 2003, 20:34
damn...

echt te hopen dat het geen dure boel wordt... was al zo blij een twin op de kop te tikken voor slechts 475...

nuja dit zal wel het addertje onder het gras zijn :cry:

PeeVee
10 juni 2003, 16:39
Microfonische reverb veer / circuit?!?! Zet reverb eens op 0, heb je er dan ook last van? Heb je het probleem op beide kanalen?

iam
10 juni 2003, 16:46
kheb ontdekt aan wat het ligt...
blijkbaar heeft het met het tweede buisvoetje te maken...
volume volledig open en geen snoer erin geeft elke preampbuis die ik liggen heb geluiden...
de gast van de guitarshop gaat er donderdag omkomen...
hopelijk niet te kostelijk, wil immers een goede gitaar kopen ook deze zomer...

Mr.Jay
10 juni 2003, 18:57
de gast van de guitarshop gaat er donderdag omkomen...

Hopelijk trekt ie eerst de filtercaps leeg , anders komt ie ECHT OM !!

Jay

iam
10 juni 2003, 19:02
ik zet hem niet meer aan tot dan hé...
maar ik neem aan dat die gast weet watie doet...
zou toch moeten voor iemand van een guitarshop...

Mr.Jay
10 juni 2003, 19:09
ik zet hem niet meer aan tot dan hé...
maar ik neem aan dat die gast weet watie doet...
zou toch moeten voor iemand van een guitarshop...

was grapje (........) :-D
Jay

iam
10 juni 2003, 19:10
ah :lol:



:o
thx jay :)