PDA

View Full Version : Isocab in studio VS moddeling



ieme
2 januari 2012, 22:00
Wie gebruikt hier een isocab voor recording? Ik twijfel of het voor mij werken zal, ik gebruik nu m'n line6 xt pro. Ik wil graag m'n tops weer gebruiken voor recording maar twijfel of een isocab van Randall, box of doom, jet city of bijvoorbeeld Paul lenders beter zal klinken dan een pod xt pro... Mijn eigen cabs op volume gebruiken is geen optie voor thuis...

bass blom
2 januari 2012, 22:27
zal toch vast in elk geval lekkerder klinken?

ieme
2 januari 2012, 22:33
zal toch vast in elk geval lekkerder klinken?

Denk ik ook, maar voordat ik zon ding aanschaf wil ik wel ff wat meningen horen, mijn home recording uitgangpunt is nu de xtpro

bass blom
2 januari 2012, 22:35
als het voor schetsjes, componeren is, mooi de xt houden.
wil je je opnames uitbrengen? isocab.

Mr.Bluesbreaker
3 januari 2012, 09:39
Ik heb vaak hetzelfde dilemma, heb veel met een Tonelab LE gedaan van Vox. Om schetsen uit te werken prima, maar in mijn geval de Hook Captain of Studiotone op 2*12 bescheiden volume klinkt toch wel beter. Kwestie van je microfoons en plaatsing goed leren kennen, dan is het niet moeilijk om een betere sound te krijgen dan uit je modeler. Isocab ook wel eens gebruikt, was nog mooier omdat de master weer wat verder open kon en de amp wat meer los kwam. Wil er komend jaar ook weer een gaan aanschaffen.

peter_heijnen
3 januari 2012, 10:04
Ik vind iso cabs vaak wat muffig klinken, met deze (http://link.brightcove.com/services/player/bcpid14080861001?bckey=AQ~~,AAAAAx_4TCE~,2j1DnvR_v OFULJqLkO9thCMh168rG6XU&bctid=822867953001) heb ik dat minder.

http://www.hermitcab.com/

ieme
3 januari 2012, 10:20
Ik heb nog een 20 he 19" case, zou ik daar een isobox met een bogner cube er in kunnen maken of zou een 19" te klein zijn? Rails er uit zoudat niks rammelen gaat...

schwalbe
3 januari 2012, 11:32
Ik vind iso cabs vaak wat muffig klinken,

Dat is niet zo raar: omdat het een kleine afgesloten kast is worden er enorm veel staande golven getriggerd. Room gain komt daar nog bij, en uit de losse pols schat ik in dat die al bij 600 hertz begint. Gevolg: enorme boost van alles onder de 600 hertz, en daarbij dus de meest vreemde effecten van de staande golven.

EDIT: even gerekend: ja hoor, in een kast van 1 kubieke meter kun je 12 db per oktaaf aan room gain verwachten vanaf 690 hertz. Dus rond de laagste frequentie van je gitaar zit je al met 36 db aan ongewenste boost. En dat is in een kast van een kuub; maak de kast de helft kleiner en de pret begint een oktaaf hoger...

ateng
3 januari 2012, 14:07
Ik vind iso cabs vaak wat muffig klinken, met deze (http://link.brightcove.com/services/player/bcpid14080861001?bckey=AQ~~,AAAAAx_4TCE~,2j1DnvR_v OFULJqLkO9thCMh168rG6XU&bctid=822867953001) heb ik dat minder.

http://www.hermitcab.com/

Heb je ze besteld via hun site of zijn ze hier in nl te krijgen?

peter_heijnen
3 januari 2012, 14:29
Helaas geen van beide, ik ken van die hermit cab alleen het clipje dat ik erbij poste. De mindere muffigheid -die idd inherent is aan het systeem zoals schwalbe terecht uitlegt- viel mij meteen op.

Zelf heb ik een tijdje een axetrak (http://www.jlhproducts.com/axetrak/) gehad. Daarbij proberen ze de muffigheid te omzeilen door een kleine speaker en specifieke mic te gebruiken, maar ook daarbij ging het muffe me op den duur tegenstaan.

ieme
3 januari 2012, 21:23
Ik sprak clemens blacquiere vandaag even, hij heeft de box of doom, hij raadt mij deze erg aan, goeie opnames en erg bruikbaar als je live niet veel herrie mag maken.
Ga deze "silent box" binnenkort testen en dan kijken of hij voor mij bruikbaar is. Jammer is dat je deze, de paul lenders isocab en de Randall isocab nergens naast elkaar kan testen.

StevenStrat
4 januari 2012, 01:33
Dat is niet zo raar: omdat het een kleine afgesloten kast is worden er enorm veel staande golven getriggerd. Room gain komt daar nog bij, en uit de losse pols schat ik in dat die al bij 600 hertz begint. Gevolg: enorme boost van alles onder de 600 hertz, en daarbij dus de meest vreemde effecten van de staande golven.

EDIT: even gerekend: ja hoor, in een kast van 1 kubieke meter kun je 12 db per oktaaf aan room gain verwachten vanaf 690 hertz. Dus rond de laagste frequentie van je gitaar zit je al met 36 db aan ongewenste boost. En dat is in een kast van een kuub; maak de kast de helft kleiner en de pret begint een oktaaf hoger...
3,6 dB boost bedoel je ?

Misery Signals
4 januari 2012, 01:38
Ik heb de Jet City Isocab met V30 speaker erin gemonteerd. Ook aangepaste mic houder want die erin zit, was weinig waard. Geluidsdemping kan nog iets beter, maar zeker geschikt om op praatvolume een amp op te nemen die goed hard draait.

Mijn Guiter Rig4 en Amplitube3 klinken om op te nemen goed, maar de Iso cab toch nog wel iets beter. Mics die ik gebruik voor gitaar zijn ofwel de SM57 ofwel de 57 Beta, beiden van Shure.
Ik overweeg om een tweede mic houder erin te monteren, dat ik met twee tegelijk kan opnemen.

Waarom enkel een Isocab als je dingen wil uitbrengen? Zo duur zijn die dingen niet.

MS

hole
4 januari 2012, 10:02
én een Isocab kan ook een mooie oplossing zijn voor op het podium.

Wel die lekkere alles-op-10-sound zonder die minder lekkere alles-op-10-dB's

schwalbe
4 januari 2012, 10:23
3,6 dB boost bedoel je ?

Nee, ik bedoel 36; ietsje meer zelfs nog.
Maar in de praktijk valt het kennelijk allemaal nog wel mee want anders gebruikte niemand zo'n ding.

Misery Signals
4 januari 2012, 10:43
Dus eigenlijk klopt je verhaal niet? :cooler:

Bij een isocab opname moet ik wel wat minder bass geven op de amp zelf, maar zo'n extreem gedraai moet ik niet verrichten. Pakweg 1.5 waarden op 10 minder.

MS

interessander
4 januari 2012, 13:13
Als tussenweg zou je ook een loadbox kunnen gebruiken en dan met impulses werken (of eventueel een loadbox met speakersim, ook handig voor live). Er is enorm veel keus, verschillende poweramps, speakers, microfoons en -posities.
Dan heb je toch je eigen sound uit je verschillende versterkers en dan zit je niet vast aan een enkele speaker.

flo123
4 januari 2012, 13:36
Die Hermit Cab ziet er goed uit.
http://hermitcab.com/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=64
Vooral de schuine baffle waardoor er geen wanden loodrecht tegenover de speaker staan lijkt me goed tegen staande golven.
Jammer dat ze geen duidelijke meetresultaten laten zien over demping en frequentie-karakteristiek.

johantipker
4 januari 2012, 14:21
Hee Ieme,

als ik me goed herinner had jij een mooie collectie amps + cabs?
Dan is een isocab echt zonde van je geld.
Ik heb een breedmembraan condensator mic Studio Projecs B1, destijds aangeschaft nav van posts van Han S. Het gave aan de B1 is , dat je 'm voor je speaker of cab kunt zetten, plaatsing is niet eens zo kritisch, alles klinkt bijna goed, ik zet 'm meestal in het midden (on axis) van de speaker van mijn combo en de mic voegt zoveel flavour, room, zijdeglans, hoe je het ook wilt noemen toe aan je opgenomen gitaarsound, ook al staan je amp op laag huiskamervolume. Met wat pedaaltjes voor de amp kun je dan alsnog heel veel kanten op. Ik loop vooralsnog met een grote boorg om apparaten als de Axe Ultra of wat voor modelingmoeilijkdinges dan ook.
SP-B1 voor je cab en een instant goeie sound! ...en dat voor iets over de 100 euro...

Het gratis alternatief is je amp direct opnemen via een DI box tussen amp en speaker, en dan laat je een impulse response van een spaeakercab los op je opgenomen gitaarsound. Over deze techniek zijn wel een aantal posts op dit forum te vinden, benodigde software kan ik je zo mailen + cab sim (veelal gratis shareware) Dit werk ook goed, kan prachtig klinken ,
(combinatie real amps + cabsims werkt goed) maar je bent uren aan het expirementeren en klooien of je nou zus of zo cabsimmetje wilt gebruiken en daar ben ik dan weer te lui voor...:???:

my 2cts

ieme
4 januari 2012, 15:27
Thanks voor je tip johan

Dreverhaven
4 januari 2012, 17:23
Grappig, dat doe ik ook. Ik heb mijn B1 nu voor een 6 watt ampje staan thuis voor opnemen, maar heb hem ook wel eens voor m'n 100 watt gezet op laag volume. Ik was verbaasd over hoe groot en dik het klonk. Gewoon twee of drie sporen dubben per gitaarlaag, beetje met pannen en fase spelen en je hebt een stevig geluid. Echt een supermic en al helemaal voor dat geld.

Nils47
9 januari 2012, 16:45
Eleven rack!!! Ik gebruik hem voor de repetities.

Vox AC30 als clean kanaal, Bogner Ecstasy om te rocken. Iedereen een koptelefoon op en in de Jamhub (kan trouwens ook in de effects return van een amp of input als je graag je broekspijpen wilt laten wapperen).

Probeer het een keer en overtuig jezelf.

EDIT: en als je die ene amp niet meer zo chill vind? Kies je toch lekker een andere. 1 van de beste features is dat wanneer je iets hebt opgenomen in Protools (met de Eleven Rack plugin) en je bent je settings van die ene track kwijtgeraakt --> rechtermuisknop erop --> load settings en je hebt je settings van die take terug. Ook kun je reampen out of de box zonder gekke trucs uit te halen.

Misery Signals
24 juni 2012, 16:39
Voor geďnteresseerden: Ik heb eens snel een riff opgenomen via het Isocab in Cubase 5.
Twee lijntjes links en rechts gezet, zonder editing, eq of wat dan ook.
Signal: Gibson SG-Z (JB) -> Bogner Uberschall (gain 9u) -> Jet City Isocab (V30+SM57) -> Presonus Firebox -> Cubase 5.

https://dl.dropbox.com/u/17464639/Bogner.wav

MS

allochthomas
24 juni 2012, 16:42
Zit ook al een tijdje te spelen met de gedachte om een iso cab te nemen. Een attenuator is leuk maar ik wil die speaker ook flink laten werken als ik mijn amp open trek.

Misery Signals
24 juni 2012, 16:47
Ik heb hier ook GTR3, Guitar Rig4 en Amplitube3 maar tegen een lampenamp op een Isocab kan geen modeling tegenop hoor.

MS

allochthomas
24 juni 2012, 16:57
Enige tips voor een goeie iso cab? Gaat toch nog effe duren voordat ik het geld er voor heb en ik moet eerst ook op zoek naar een high powered greenback(wat watt minimaal)

Misery Signals
24 juni 2012, 17:00
Randall heeft er eentje rond de 500, ik heb die Jet City die ik goedkoop voor 250 heb kunnen kopen en met een V30 geupgrade heb. Kan je niet voor sukkelen.
Ik kan de V30 (die in mijn Bogner cab zit) trouwens afwisselen met een losse Jensen Falcon (die in mijn Soldano kast zit). Dat vind ik voor rock/pop al de beste speaker die ik ooit hoorde, beter dan Greenbacks. Die is 50 watt.

MS

allochthomas
24 juni 2012, 17:02
Godverdomme, er staat een randall met V30 voor 150 euro te koop in limbo land.

Misery Signals
24 juni 2012, 17:08
Ik ken Limboland niet, maar als dat een Randall Isocab met V30 is, is dat een superkoopje (je moet nog wel een mic erbij hebben dan als je die nog niet hebt).

MS

allochthomas
24 juni 2012, 17:13
Limbo land, aka limburg. I neem op met een sm57 dus een mic heb ik wel.

Misery Signals
24 juni 2012, 17:16
Heb hem net gezien. Verkoper heeft opmerkingen maar dat is met wat DAP materiaal perfect op te lossen.

MS

guitarkid
3 juli 2012, 23:01
Misschien een beetje off topic, maar dit is echt een "best kept secret" voor gitaaropnamen:
http://www.thomann.de/nl/the_tbone_rm700.htm
Een ribbon-mike, dus dat betekent wel dat je er een beetje voorzichtig mee om moet gaan en dat je 'm rechtop moet bewaren.
Kost bijna niets en ik ken de nodige technici (profi's, live en in de studio) die niets anders meer gebruiken voor gitaar-amps!
Ze halen het agressieve wat uit het geluid en dat is vrijwel altijd prettig!

Dreverhaven
3 juli 2012, 23:23
Tja, ik wil juist dat mijn gitaren agressief klinken.

guitarkid
4 juli 2012, 09:19
Tja, ik wil juist dat mijn gitaren agressief klinken.

Ok, maar dat is een ander soort "agressie" dan ik bedoel! Dat van jou is een keuze van gitaargeluid. Een speaker klinkt dichtbij vaak te agressief en de meeste opnames zijn close-miked en dan is een ribbon-mike wel erg fijn.
Ik nam laatst een behoorlijk overstuurde Les Paul op met veel tophoog en met de meeste mikes (KM184, SM57, een aantal grootmembraanmikes) hield ik een wat vervelend randje aan de bovenkant. Met de ribbon-mike was dat net even wat milder en klonk het wel pittig (noem het agressief ;) ), maar zeer aangenaam!

bass blom
4 juli 2012, 09:51
en vooral, je kunt er 148dB agressie in duwen :D

Dreverhaven
4 juli 2012, 11:22
Hmmm, heb je misschien een vergelijkend clipje? Ik ben wel benieuwd.
Voorlopig ben ik wel erg content met mijn B1, die doet wat ie moet doen.

bass blom
4 juli 2012, 11:28
probleem is dat die dingen mogelijk niet blij zijn met fantoomvoeding, anders had ik clips zat.
kan wel een keer kijken of ik met de zoom H4 een stukje kan opnemen en hem dan tegen een SM57 zetten.

Dreverhaven
4 juli 2012, 11:59
Ribbon wil geen fantoom? Maar fantoom kun je toch gewoon uitzetten? Ik snap het effe niet.
Hoe is die H4 trouwens? Wil zoiets nog eens gaan gebruiken voor fieldrecording.

bass blom
4 juli 2012, 12:10
ik neem het oefenen van mijn band elke week multitrack op, fantoom uitzetten is geen optie, dan mis ik ineens een stuk of 4 mics :D
ik heb het nog nooit geprobeerd, er wordt voor gewaarschuwd dat ze er wellicht niet tegen kunnen.

die H4 heb ik al een jaar of 3 en is een super kickass ding, kunnen ook XLR fantoom mics op, maar de interne mics zijn al erg goed.
bovendien te modellen :D in sennheiser 421 neumann U87 en shure SM58 (geloof ik) U87 heb ik vaak gebruikt, vet!

field met 2 x rode NT1A heb ik gedaan, geweldig!

guitarkid
4 juli 2012, 14:47
probleem is dat die dingen mogelijk niet blij zijn met fantoomvoeding, anders had ik clips zat.


Dat probleem kan zich inderdaad voordoen bij oudere types, die een andere (afwijkende) wiring hebben. De moderne ribbons hebben daar geen last van.


Ribbon wil geen fantoom? Maar fantoom kun je toch gewoon uitzetten? Ik snap het effe niet.

Vergeet niet dat veel mengtafels een global switch hebben voor de fantoomvoeding of switches die toch minimaal groepen van 4 of 8 kanalen schakelen i.p.v. individuele kanalen. Als je ze dan in combinatie met andere (condensatormikes) wilt gebruiken moet je even nadenken. Maar zoals gezegd, moderne ribbonmikes hebben dit probleem eigenlijk nooit meer!

bass blom
4 juli 2012, 19:35
bij jou heeft hij het overleefd?

guitarkid
4 juli 2012, 21:42
bij jou heeft hij het overleefd?

Bass, bedoel je bij mij? Ik heb er sowieso geen last van, want mijn ribbon-mikes zijn goed ge-wired! Bovendien heb ik fantoom-voeding per kanaal!

bass blom
4 juli 2012, 23:04
ah, ja, ik bedoelde jou :D
ik kan fantoom alleen aan of uit zetten.
en is die mic niet ook rondomgevoelig?
dan krijg ik een bak drums bij mijn gitaar :D

guitarkid
5 juli 2012, 07:16
ah, ja, ik bedoelde jou :D
ik kan fantoom alleen aan of uit zetten.
en is die mic niet ook rondomgevoelig?
dan krijg ik een bak drums bij mijn gitaar :D

De mike is figure of 8, maar tegenwoordig zijn er ook ribbons met andere karakteristieken. Ik gebruik ze overigens meestal als ik iets solo opneem of in een aparte booth.

Han S
8 juli 2012, 19:13
Bass toch, weet je eigenlijk wel hoe fantoom werkt? Als de microfoon gebalanceerd is aangesloten en de bedrading is in orde dan kan elke dynamische microfoon tegen fantoom want hij ziet het niet. En ook de ribbon is een dynamische microfoon het enige verschil is het hele dunne reepje metaal inplaats van het spoeltje van koper of aluminium draad.

De Beyer M130 is fig 8, de M160, M260 en M500 zijn hyper cardioids en klinken voor een ribbon vrij helder. Geweldig fijne microfoons.

Zoek het schema van fantoomvoeding eens op Bass.

bass blom
8 juli 2012, 20:45
dat weet ik wel han, ik las ergens dat die thomann ribbon mike mogelijk problemen met fantoom voeding zou kunnen hebben.
daarom gebruik ik hem niet als ik ook condensators aan heb staan.

http://en.audiofanzine.com/ribbon-microphone/the-t-bone/RM700/user_reviews/r.89737.html

B-stone
8 juli 2012, 23:00
Hoe denken jullie over een klep maken om voor een (marshall) cab te klemmen? Waar je dan een mic in zou kunnen plaatsen, waardoor je als het ware ook een iso cab hebt? De binnenkant kun je bekleden met schuim lijkt mij...

Zou er veel herrie achter uit de cab komen als je closed back speelt?

Groetjes Bram

bass blom
8 juli 2012, 23:45
dan zou je de cab ook moeten dempen van binnen.