PDA

View Full Version : Eastman E20D



Frenk Rijksman
2 januari 2012, 20:24
Regelmatige bezoekers van het forum zullen wel gemerkt hebben dat ik actief op zoek was naar een staalsnarige akoestische gitaar om mijn collectie mee uit te breiden. Na vier maanden van proberen, heb ik anderhalve week geleden besloten te kiezen tussen een nieuwe Martin D-28 of D-35. Toen ik vorige week beide gitaren in een winkel (Sacksioni, Amsterdam) aan het vergelijken was, raadde de verkoper mij aan ook eens een Eastman E20D te proberen (tevens een dreadnaught). Ik had al eens eerder positieve verhalen gelezen over Eastman, maar was eerlijk gezegd een beetje sceptisch over het feit dat ze in China gemaakt worden. China is immers niet het eerste land wat ik associeer met een traditie van gitaarbouw. Toen ik de gitaar probeerde verloor ik al mijn scepsis. Wat een fantastisch geluid kwam eruit! De constructie is van een hoogwaardig niveau en de gitaar is gemaakt van vrijwel hetzelfde hout als de bovengenoemde Martins. Belangrijk verschil is dat het bovenblad van de Eastman gemaakt is van adirondack i.p.v. sitka spar, net zoals bij Martins van voor WO II. Het geluid van de Eastman is iets minder gebalanceerd dan dat van de Martins, maar wel dieper. Ook klinkt ze bovenaan de toets minder luid dan een Martin, alleen over de hele toets klinkt de Eastman gelijkmatiger dan de Martins.
Ik was zo onder de indruk van het geluid van de Eastman, dat ik die gekocht heb in plaats van de Martin D-28 of D-35 (die respectievelijk 700 en 1000 euro duurder zijn). Ik raad iedereen aan die een goede dreadnaught zoekt eens een Eastman E20D te proberen.

-Martijn-
2 januari 2012, 20:37
Gefeliciteerd met je nieuwe gitaar. ;)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die is ten opzichte van de Furch die je hebt, volgens mij zit die in dezelfde prijsklasse. Kan je daar misschien iets over zeggen?

Ernest01
2 januari 2012, 20:47
Goede keus.
Eastman is een mooie goed gebouwde gitaar. De OM die ik heb is meer
gebalanceerd dan de Martin D28 en daardoor zeer geschikt voor fingerpicking.
Het volume is zeker te vergelijken met de Martin.

Gefeliciteerd !

Capillatus
2 januari 2012, 21:49
Ik heb een aantal weken terug mezelf er ook 1 cadeau gedaan, het werd alweer mijn 3e eastman.. Dus van de kwaliteit was ik al niet helemaal verbaasd meer. Nou, eigenlijk is dat ook niet waar, want deze blies me echt weg, wat een gitaar zeg. Dus heel veel plezier ermee (maar dat zal ongetwijfeld lukken)!

vederlicht
2 januari 2012, 21:49
Frenk,
Een soortgelijke ervaring had ik een paar jaar geleden ook. Ik had een Garrison gekocht bij Kees Dee in Amersfoort. In diezelfde week was ik daar weer en kreeg een Farida D67, een dreadnought, in handen. Meteen verkocht door het heldere maar krachtige geluid en de fraaie bastonen maar....wel Chinees. In feite is het een copie van de Martin D45 als je naar materialen en afwerking kijkt. Het prijsverschil met de Martin was echter wel behoorlijk in mijn voordeel. Ik heb de Garrison ingeruild voor de Farida en ben daar nog steeds blij mee.
Vederlicht♫

SBe
2 januari 2012, 23:41
Ik raad iedereen aan die een goede dreadnaught zoekt eens een Eastman E20D te proberen.

Heb ik een klein jaartje geleden ook gedaan, en nog geen moment spijt van gehad!!

Proficiat met je aankoop.
Mvg,
Steven

northernlake
3 januari 2012, 08:45
Ik hou erg van Martins
maar ook ik roep hier al tijden dat de Eastman e10 en e20 D' en OM's voor mij no-brainers zijn als je op zoek bent naar een serieus goede steelstring <1000. Gefeliciteerd en happy pickin'

Frenk Rijksman
3 januari 2012, 12:51
Bedankt voor de felicitaties :-)


Ik hou erg van Martins
maar ook ik roep hier al tijden dat de Eastman e10 en e20 D' en OM's voor mij no-brainers zijn als je op zoek bent naar een serieus goede steelstring <1000. Gefeliciteerd en happy pickin'

Eastman is nog maar kort bezig met gitaarbouw, dus ik heb het idee dat ze alleen maar meer waard worden. Ik las trouwens in "de Gitarist" van deze maand een lovend artikel over de parlourmodellen van de E10 en E20 serie. Als enige minpunt werd genoemd dat vijf sterren te weinig is om de gitaar mee te beoordelen, het hadden er eigenlijk 10 moeten zijn.

Ernest01
3 januari 2012, 14:25
...dus ik heb het idee dat ze alleen maar meer waard worden.

Klopt helemaal. In het begin van het jaar 2010 kostte de E10 OM 795 euro, sinds het 3e kwartaal : 995 euro. Dus ze hebben blijkbaar in de gaten dat hun produkten tot de 'betere klasse' behoren. ;)

Rizz
3 januari 2012, 14:42
Klopt helemaal. In het begin van het jaar 2010 kostte de E10 OM 795 euro, sinds het 3e kwartaal : 995 euro. Dus ze hebben blijkbaar in de gaten dat hun produkten tot de 'betere klasse' behoren. ;)

Als je goed zoekt, heb je er nog wel 1 voor 799, had er binnen 5 min al twee gevonden! Maar ik denk dat het de winkels zijn die de prijs omhoog gooien, niet Eastman...

Frenk Rijksman
3 januari 2012, 15:35
Als je goed zoekt, heb je er nog wel 1 voor 799, had er binnen 5 min al twee gevonden! Maar ik denk dat het de winkels zijn die de prijs omhoog gooien, niet Eastman...

Er zijn natuurlijk altijd wel goedkopere modellen, dat heeft ieder merk (bijv. een Martin DX1 of een Mexicaanse Fender Strat). Was diegene die jij voor 799 euro gevonden hebt een E20D?

Rizz
3 januari 2012, 15:41
Er zijn natuurlijk altijd wel goedkopere modellen, dat heeft ieder merk (bijv. een Martin DX1 of een Mexicaanse Fender Strat). Was diegene die jij voor 799 euro gevonden hebt een E20D?

Nee, het ging even over de E10OM, die is nu bij de meeste winkels tussen de €900 en €1000, maar nog wel te krijgen voor zijn oorspronkelijke prijs.. hier bv. (http://westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20120103154203&prodID=000000000012500)

De E20D is, als de E20OM, nog wel rond de €1000 te krijgen...

Maar de commercie doet z'n werk goed iig!

Overigens gefeli met je gitaar, zeer mooi en ook ik ben een Eastman enthousiast, tis dat ik net al m'n geld heb gestoken in m'n zelfbouw :(