PDA

View Full Version : Mix / zang opstelling zolderruimte



savale
2 januari 2012, 18:24
Hoi allen,

ik wil proberen om mijn zolderruimte wat slimmer in te delen om te kunnen mixen en op te kunnen nemen. Ik heb gelukkig geen last van klagende buren in de huidige situatie :)

Ik heb het topic over de zolder van Speeddaemon gelezen, dus geprobeerd om al zoveel mogelijk info neer te zetten:

wat staat er nu in:

- 2 bureau tafels, met aan 1 bureau de monitoren ongeveer 2 meter uit elkaar
- midi drumstel
- fatboy

Wat ik eigenlijk vooral wil weten:

- wat is een akoestisch slimme plek om de zang op te nemen?
- wat is een handige plek om mijn bureau met monitoren te plaatsen?
- Zijn er simpele aanpassingen (lees budget van ongeveer 500 euro) om de ruimte akoestisch te verbeteren?

de maten kloppen niet echt: de ruimte is vierkanter: ongeveer 5 bij 5,5m, maar dit geeft een aardig idee:

http://i43.tinypic.com/2kesl4.jpg

savale
4 januari 2012, 17:37
Ok inmiddels heb ik me al wat ingelezen en ga ik zowiezo de nearfield monitoren wat verder van de kant zetten. Ik heb geen speakerstands, maar ik ga het eerst proberen met een flinke dikke tegel eronder op het bureau om resonantie tegen te gaan.
Verder wil ik de setup onder het hoge deel van het plafond gaan plaatsen in plaats van rechtsonder in het plaatje. (in het plaatje dus wat meer naar links)

/Edit; ik ga overigens een plot maken van de ruimte, dus hopelijk komen daar dan niet teveel schokkende zaken uit. Ik wil daarvoor Room EQ wizard gaan gebruiken. Ik heb denk ik een aardig beeld hoe ik alles moet kalibreren. Het enige probleem is dat ik (nog) geen calibratiedata heb van mijn mics. Hopelijk valt er iets te vinden voor mijn behringer b1 pro of sm58. :) Hierover volgt nog een update.