PDA

View Full Version : Wintergasten - Gavin Friday



Duhsjaak
2 januari 2012, 17:42
Hi
Vanavond op Nederland 2 om 20.25 uur:

Gavin Friday (effe stukkie knip/plak)

Eind jaren zeventig was hij frontman van de experimentele, avant-gardistische punkband Virgin Prunes. Na 16 jaar was er dit jaar weer een soloalbum. Muziek zit Friday in het bloed, zoals het hoort meent hij: ‘Eén van de ergste dingen die er zijn gebeurd afgelopen 20 jaar is de muziekindustrie. Muziek is geen business, het is expressie, creativiteit!’

catholic
Na de Virgin Prunes ging Gavin Friday (Dublin, 1952) een heel andere weg in dan Bono, zijn jeugdvriend en Virgin Prunes bandgenoot. Friday maakte drie albums en legde zich vervolgens toe op het componeren van filmmuziek en theater. Dit jaar kwam er weer een soloalbum uit, een album vol betekenis en symboliek. Te beginnen met de titel: ‘catholic’. Dat doet een vroom katholiek vermoeden, maar Friday heeft een grote afkeer van de katholieke kerk en de enorme macht die de kerk in zijn jeugd had. Juist daarom wil hij het woord heroveren van de katholieke kerk en de oorspronkelijke betekenis terugbrengen: voor ieder mens, universeel.

Verlies
Ook de hoes van ‘catholic’ is een statement: het is een verwijzing naar een schilderij van het sterfbed van Michael Collins, één van de grondleggers van het onafhankelijke Ierland. Alleen hier is het Friday zelf die voor dood onder de Ierse vlag ligt. Het album gaat vooral over verlies – een thema dat zich als vanzelf aandiende na de dood van zijn vader, zijn gestrande huwelijk en ernstige ziekte van Friday zelf.

Een veelzijdig artiest met altijd een vleugje Ierse humor. Hij spreekt met de nodige ironie en zelfrelativering over persoonlijke en politieke thematiek. Ook in deze Wintergasten bij de door hem gekozen fragmenten. Natuurlijk over zijn grote passie muziek, maar ook over andere kunst en zijn Ierse achtergrond.

Normaal gesproken ga ik uit van de gedachte dat, als je geen TV kijkt, je een hoop tijd voor leuke dingen over hebt. De staat van dienst van The Virgin Prunes en van Gavin Friday solo maakt mij erg nieuwgierig naar deze uitzending.

Vrienden in Vlaanderen: Morgen staat ie op uitzending gemist.
Ik ben benieuwd wat dit voor een uitzending wordt. Ik heb er nu al zin in.....

Vriendelijke groet, Gus

bass blom
2 januari 2012, 17:58
ja die gast is briljant :p

jonesd
3 januari 2012, 13:39
Ik heb de aflevering (nog) niet gezien maar ben al jaren trouwe fan. Zijn Shag Tobacco is een van de mooiste platen die ik ken.

Pepe
3 januari 2012, 17:21
Natuurlijk niet gemist. Hij is van mijn generatie, grappig allemaal diezelfde invloeden maar dat heb je al snel met leeftijdgenoten.
Ik was hem een beetje uit het oog verloren, in dezelfde serie mag van mij Julian Cope, Pete Perret en John Foxx langskomen.

Orgasmocaster
13 januari 2012, 03:48
Each man kills the thing he loves is een geweldige maar depressieve plaat!

BillyG
22 januari 2012, 15:40
Each man kills the thing he loves is een geweldige maar depressieve plaat!

ja, 20 jaar geleden vond ik het geweldig, maar nu trek ik dat niet meer ...