PDA

View Full Version : Fender Bassman kraakt/ruist



6-string
2 januari 2012, 12:45
Hoi allemaal.

Ik heb deze zomer een Fender Bassman AA165 & cab gekocht. Ik merk de laatste tijd wanneer ik clean speel, dat hij kraakt. Eigenlijk een beetje oversturing, maar 't is geen natuurlijke oversturing. Ook ruist hij nogal hard de laatste tijd.

Dat kraken, ligt dat aan de speakers? (Want het zijn eigenlijk bas-speakers, maar mij hebben ze altijd verteld dat de 60's bas-speakers nog niet veel bas hebben en ze daarom goed zijn voor gitaar) of aan de versterker? (Daar hij ook ruist)

Ik ga 'm binnenkort 'ns binnendoen bij een reparateur, maar dat gaat nu nog niet, dus daarom probeer ik hier al 'n beetje informatie te sprokkelen.


Mvg

2550
2 januari 2012, 13:49
Voedings elko's of een buisje, preamp buisjes zijn erg makkelijk zelf te vervangen.

bass blom
2 januari 2012, 14:15
die van mijn bassist knalde en dat zijn die twee schakelaars ontdekte ik.
en de voedingscaps zijn nog origineel 1970 1 zelfs van 1968 en die zorgen voor zompig geluid met weinig power.

flo123
2 januari 2012, 18:54
Als je een eindbuis licht heen en weer wiebelt met de hand, kraakt het dan harder/meer?
Zo ja, dan eerst de buis eruit trekken, de pinnen op de buis inspuiten met contact spray, dan de buis weer terugplaatsen in de buisvoet en de buis een beetje heen en weer draaien in de voet, om zo de oxidatie van de pinnen in de buisvoet wat te verwijderen.
Is het probleem zo niet verholpen dan moet je die buisvoet waarschijnlijk laten vervangen omdat de vering van de pinnen te slap is geworden.

cluseau
3 januari 2012, 10:14
Ik ga 'm binnenkort 'ns binnendoen bij een reparateur, maar dat gaat nu nog niet, dus daarom probeer ik hier al 'n beetje informatie te sprokkelen.

Er zijn natuurlijk zat mogelijkheden op te noemen maar die weet jouw reperateur zelf ook wel te bedenken. Waarschijnlijk wordt hij er niet vrolijker van als jij hem een lijst presenteerd waar hij naar moet kijken ;).

6-string
3 januari 2012, 12:46
Er zijn natuurlijk zat mogelijkheden op te noemen maar die weet jouw reperateur zelf ook wel te bedenken. Waarschijnlijk wordt hij er niet vrolijker van als jij hem een lijst presenteerd waar hij naar moet kijken ;).
Zo bedoelde ik dat niet, ik wou eerder kijken aan hoeveel kosten ik mij zou kunnen verwachten ;)

cluseau
3 januari 2012, 12:56
Zo bedoelde ik dat niet, ik wou eerder kijken aan hoeveel kosten ik mij zou kunnen verwachten ;)

Oke, verkeerde interpretatie dan, kosten kun je pas bepalen als je het apparaat grondig hebt onderzocht en dan nog kun je verrassingen tegenkomen. Als je de ene fout hersteld kan de volgende fout zich aandienen. Dit zijn onvoorziene klachten. Stel dat de voeding is uitgebrand en de amp werkt helemaal niet. Je kan dan een redelijk goede kostenraming maken voor de voeding reparatie maar pas als dat gemaakt is kun je een beeld vormen van de verdere staat van de amp. Altijd lastig. Soms moet je als tech bepaalde reparatie's voor eigen rekening nemen omdat je een prijsafspraak hebt gemaakt.