PDA

View Full Version : Andere elementen; welke? advies gevraagd.



Git Aar
2 januari 2012, 12:14
Omdat ik overwegend akoestisch speel ben ik onbekend met gitaarelectra en zoek ik hier wat advies.
Mijn Greg Bennet avion wil ik niet wegdoen omdat ik het gewoon een mooie gitaar vind. Het geluid is me echter te donker. Alsof het geluid opgesloten zit. Ik gebruik er een Roland Cube 20x bij.
Dit zijn de huidige elementen: Duncan Design HB101N and HB102B
Nu zoek ik een wat meer open en helder geluid, zonder de warme klank van een lp te verliezen.
Eigenlijk speel ik elektrisch hoofdzakelijk loopjes en akkoorden. Met scheuren en grommen heb ik niks.
Welke elementen kan ik dan het beste kopen en plaatsen?

macwilliams
2 januari 2012, 12:54
Wil je ook kunnen schakelen naar single coil en dan liefst een beetje veelzijdigheid?
Dan zou je p-rails en tripleshot ringen kunnen overwegen.
Je hebt dan per element de keuze of je de blade of de p90 alleen wilt gebruiken, of beide in serie of parallel dat is per element dus al vier keuzes. En dan kun je de elementen op deze manier met elkaar mixen.

Blade blade
Blade p90
Blade p90 blade
Enz enz enz.

Ligt er ook aan wat je budget is.

Git Aar
2 januari 2012, 13:55
Ik begrijp dat je een humbucker ook kan splitsen? Dat lijkt me wel wat. Een setje tripleshot ringen voor 2 humbuckers is 5 tientjes zie ik. Eens kijken hoe dat geschakeld wordt.
Wat mijn budget is weet ik niet. De gitaar is niet zo bijster duur, dus als het teveel kost om beter geluid te krijgen kan ik er beter iets naast kopen. Sowieso heb ik veel zin om een vibe 50 strat/tele erbij te kopen. In dat geval ga ik het ook niet te moeilijk maken bij mn lp. Alleen wat elementen wisselen lijkt me niet alles te kosten, dus ik moet gewoon even bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Git Aar
2 januari 2012, 14:16
Ik weet niet in hoeverre geluid met elementen te veranderen is, ik zoek een wat jazzy geluid van bvb een gretsch 5120. Ook het laag van een tele kan ik bijzonder waarderen.

macwilliams
3 januari 2012, 07:24
Een 5120 is een semi akoestische gitaar, jouw avion is dat niet. Dus zelfs al zou je de elementen 1:1 overzetten dan nog heb je niet hetzelfde geluid.
Als je het geluid van de 5120 echt mooi vind dan zou ik de avion zo laten zoals hij nu is en het geld steken in een 5120.

Je kunt ook kijken naar andere semi hollow gitaar die misschien beter bij je budget past. Al ben ik bang dat je ook dan weer je elementen wilt aanpassen.