PDA

View Full Version : potmeters vastzetten ( lees blokkeren )



Rick trodat
2 januari 2012, 10:17
Zo nu en dan gebeurt het wel eens dat je tijdens het spelen per ongeluk een potmeter van je effect raakt, met alle gevolgen van dien.

Nu vind ik de tape die Bonamassa gebruikt niet mooi.

http://27.media.tumblr.com/tumblr_lfgx7nyDSB1qag57co1_500.jpg

Ik was tot vandaag van plan het volgende kapje aan te schaffen.

http://www.baco-army-goods.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_123.jpg

Het probleem is alleen dat deze kap op een as van 12 mm moet en de as van mijn potmeters 6,5 mm zijn.

Wie weet alternatieven voor dit probleem?

Wop6670
2 januari 2012, 10:47
Hoi Rick,

Snap je probleem denk ik.
Het gat van het kapje is 12,5 en hij moet op potmeter met een schroefdraad diameter van 6,5.
Neem een stripje metaal wat onder de strip van het kapje past.
Boor een gaatje van 6,5 en lijm deze onder het plaatje van het kapje. Zo heb je de diamter verkleind.
De bouwmarkt heeft speciale metaal lijm van bison. Dit is best dikke lijm maar als je een klein beetje aanbrengt en goed knijpend verdeeld over de delen is het te doen.
Schuur tevens de delen even op voor een goede hechting. Met een beetje mazzel houdt de schroef van de potmeter de plaatjes ook nog op elkaar.

Hoop dat ik het goed begrepen heb. Misschien niet het ei van columbes maar wie weet.
Waarschijnlijk zijn er andere mogelijkheden.

Succes

Willem

Rick trodat
2 januari 2012, 10:53
Hoi Rick,

Snap je probleem denk ik.
Het gat van het kapje is 12,5 en hij moet op potmeter met een schroefdraad diameter van 6,5.
Neem een stripje metaal wat onder de strip van het kapje past.
Boor een gaatje van 6,5 en lijm deze onder het plaatje van het kapje. Zo heb je de diamter verkleind.
De bouwmarkt heeft speciale metaal lijm van bison. Dit is best dikke lijm maar als je een klein beetje aanbrengt en goed knijpend verdeeld over de delen is het te doen.
Schuur tevens de delen even op voor een goede hechting. Met een beetje mazzel houdt de schroef van de potmeter de plaatjes ook nog op elkaar.

Hoop dat ik het goed begrepen heb. Misschien niet het ei van columbes maar wie weet.
Waarschijnlijk zijn er andere mogelijkheden.

Succes

Willem

Bedankt voor het idee. Lijm ben ik meestal niet een enorme fan van, maar wie weet. Als er geen andere suggesties komen, ga ik deze proberen.

lcvanderhelm
2 januari 2012, 11:36
Dubbelzijdig tape dan?

Gearjunkie
2 januari 2012, 12:10
Is zo'n octaswitch niets voor je?

Rick trodat
2 januari 2012, 12:14
Is zo'n octaswitch niets voor je?

Nee, ik gebruik live 3 pedalen. Daar ga ik geen octaswitch voor kopen ( of maken, want stelt volgens mij niet veel voor )

Dirk_Hendrik
2 januari 2012, 12:22
Flikker op met lijm en gaatjes boren. Zoek een oplosseng die je ook weer ongedaan kunt maken. Dus gaan we naar de oplossing van forumlid DML (als ik me niet vergis.
Naar de supermarkt en koop een kistje Grolsch beugels. Zuip dat leeg en haal de roze rubber ringetjes van de dipjes af. Knop van de potas af, rubber ringetje eromheen, knop er weer op. Je pots kunnen nu nog steeds draaien maar het gaat veel stroever.

2550
2 januari 2012, 12:29
Kun je er niet een handgreep op zetten, wel op de breedte letten.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=183382

Rick trodat
2 januari 2012, 12:33
Laatste twee zijn wereld ideeën. Die grolsch dingen gebruik ik ook al voor strap locks. Dat ik hier zelf niet op ben gekomen

zoon van Piet
2 januari 2012, 13:20
Prachtig toch, hoe muzikaliteit en alcoholgebruik naadloos samen kunnen gaan..

zuipen! :)

Wop6670
2 januari 2012, 14:59
Flikker op met lijm en gaatjes boren. Zoek een oplosseng die je ook weer ongedaan kunt maken. Dus gaan we naar de oplossing van forumlid DML (als ik me niet vergis.
Naar de supermarkt en koop een kistje Grolsch beugels. Zuip dat leeg en haal de roze rubber ringetjes van de dipjes af. Knop van de potas af, rubber ringetje eromheen, knop er weer op. Je pots kunnen nu nog steeds draaien maar het gaat veel stroever.

Nou Dirk-henderik, ik flikker even op. :(

Zeker net je kratje leeg!

KoenB
2 januari 2012, 21:23
'ik vind de tape niet mooi'

Moet het mooi zijn dan, een pedalenbak? Het is toch puur functioneel?

Stiekem vind ik dat grolschidee wel echt een hele goede trouwens!

HaroldA
2 januari 2012, 22:09
Dus gaan we naar de oplossing van forumlid DML.

En ene HaroldA. ;)

cluseau
3 januari 2012, 10:17
En ene HaroldA. ;)

Is dat niet een bekende schilder ?

HaroldA
3 januari 2012, 10:18
Is dat niet een bekende schilder ?

Ja, dat is niet een bekende schilder... :sssh:

cluseau
3 januari 2012, 10:21
Ja, dat is niet een bekende schilder... :sssh:

Tja, ik zeg ook maar wat....je weet t niet he! Ken die gozer niet.

Beste wensen trouwens.

HaroldA
3 januari 2012, 10:23
Beste wensen trouwens.

Zeker de beste wensen! :ok:

Het gaat (ook voor mij) vast weer een leuk amp-jaar worden! Ik heb iig grootse plannen ;)

Rick trodat
3 januari 2012, 17:09
Even een update. Ik drink niet zo hard, maar het werkt perfect. Wanneer je nu per ongeluk stoot, beweegt de potmeter hoogstens één tiende slag. Omdat het toch om zelfbouw pedaaltjes gaat zet ik er tzt ook nog zo'n brug op.

pietrka
3 januari 2012, 17:23
beste wensen.

Je kunt de waarde van de potmeter meten en dan lossolderen en vervangen voor een weerstand van dezelfde waarde. beetje rigoreus, maar de meeste potmeters staan toch altijd op dezelfde waarde...

onrust nv
5 januari 2012, 13:12
beste wensen.

Je kunt de waarde van de potmeter meten en dan lossolderen en vervangen voor een weerstand van dezelfde waarde. beetje rigoreus, maar de meeste potmeters staan toch altijd op dezelfde waarde...

Trimmers nemen die kan je afregelen.

HaroldA
5 januari 2012, 13:14
Omdat het toch om zelfbouw pedaaltjes gaat zet ik er tzt ook nog zo'n brug op.

Je kunt ook gewoon de knop er af halen...

JeroenSchaaf
5 januari 2012, 13:29
Ipv de grolshrubbers een elastiekje om de potmeters wikkelen.

Werkt bij mij perfect!

HaroldA
5 januari 2012, 13:32
Ipv de grolshrubbers een elastiekje om de potmeters wikkelen.

Elastiek droogt uit, Grolsch rubbers niet.

JeroenSchaaf
5 januari 2012, 15:45
Elastiek droogt uit, Grolsch rubbers niet.

Ik drink geen grolsch ;)

Tot nu toe nog geen last van gehad dat ze uit drogen :)

Dirk_Hendrik
8 januari 2012, 09:24
Nou Dirk-henderik, ik flikker even op. :(

Zeker net je kratje leeg!


Blijf vooral.
Maar denk ook na over oplossingen die niet zo destructief zijn als boren, lijm en schuren.